Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2021, 14:09   #121
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ja door mensen als u die the narrative nablaten.
En als ze dan met het nekvel in hun zooi geduwd worden is het “wir haben das nicht gewusst”
Neen. Omdat een democratie enkel functioneert zolang men een sterke welvaartstoename kan garanderen voor de bevolking. Van zodra schaarste optreedt, en de vooruitgang stokt, door allerhande fenomen (groei is niet oneindig), begint het volk malcontent te worden, zoekt ze zondebokken, en loert de tyrannie om de hoek. Hij alleen kan de problemen oplossen.

Trumpisme is een mooi voorbeeld, maar ook populistisch rechts in Vlaanderen voldoet aan die definitie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2021, 14:15   #122
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het is een van de redenen waarom ik Belgicist ben. De ideeen en waarden waarvoor het VB en de NVA staan, die verafschuw ik. Die zijn gewoon slecht voor de burger.

Maar wat mij echt een serieuze afkeer doet krijgen van die ideologie zijn de mensen die het aanhangen. Ze zijn steeds meer Qanon achtige trekskes aan het krijgen.
Dat zit in de Belgsiche canon dat men van de franstaligen absoluut niet mag verwachten laat staan eisen dat ze een woord Nederlands zouden leren in een tweetalig land waar de meerderheid Nederlands spreekt en natuurlijk daarna afkomen over Vlaamse extremisten wanneer Vlamingen vragen dat zij, als is het maar alleen in Vlaanderen en tweetalige hoofdstad Brussel in het Nederlands zouden geholpen worden...
Hoe durven die achterlijke dat nog maar veronderstellen...
Wat hebben ze dwaze Vlamingen uitgelachen die vroegen om in Brusselse hospitalen en bij Brusselse hulpinstellingen in het Nederlands geholpen te worden... Ha, ha, ha, alsof hulp beter zou zijn als de hulpverlener Nederlands zou kennen... Maar verdomme een agent in Mechelen die enkel Nederlands sprak, maar dat was pure provocatie, racisme, een regelrechte zonde tegen de Francofonie en la Belgique...
En dan hier komen lachen over een Vlaams canon die niet bestaat terwijl ze zelf opgesloten zitten in een Belgische franstalige grootheidswaanzin...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2021, 14:16   #123
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Mij valt op hoezeer men in clangevechten en nondiscussie vervalt bij ons. Politieke praatprogramma's zoals de Zevende Dag zijn vaak non-discussies met kinderachtig touwgetrek en een passief-agressieve opstelling. Vooral over nationalisme worden mensen emotioneel.
Wat wil je als de waarheid niet gezegd mag worden en verre van verondersteld mag worden...
Oud 15 januari 2021, 14:19   #124
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Nationalisme is ook puur emotie, en niet meer.
Neen, nationalisme is een regelrecht mensenrecht... Hoe het de grote francofonie die enkel bij zichzelf zweert en zonder kommer de rest de afgrond wil inpraten ook tegenstaat...
Mensenrechten blijven mensenrechten en daarin hoort geen bekrompen taaloverheersing, ook als men dat wil goedpraten door zijn eigen taal als meerwaardig te willen verkopen...
Oud 15 januari 2021, 14:21   #125
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ondersteun de zeer oude visie van Plato en Socrates ivm het runnen van een staat.

Een democratie vervalt altijd in tyrranie. Overal ter wereld. Het heeft gewoon tijd nodig.

Ha, ha, ha, het beste voorbeeld is dan wel de francofonie die al lang vervallen is in tyrranie en het zelfs niet meer kan laten...
Oud 15 januari 2021, 14:22   #126
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Wat wil je als de waarheid niet gezegd mag worden en verre van verondersteld mag worden...
Ik had het ook over Belgisch nationalisme eigenlijk. Bijna iedereen is nationalist hier.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2021, 14:25   #127
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja door mensen als u die the narrative nablaten.
En als ze dan met het nekvel in hun zooi geduwd worden is het “wir haben das nicht gewusst”
2
Je mag even goed zeggen 'nous ne l'avons pas su' zo worden ze misleid door hun anti-democratische leiders...
Het meest om te lachen is toch wanneer ze ineens wel zouden weten wat democratie betekent de dag dat ze de absolute meerderheid hebben...
Dan ineens bestaan de zogezegde rechten van de minderheid waar ze nu zo mee heulen niet meer en over de dictatuur van de meerderheid hebben ze dan ook ineens geen kaas meer gegeten...
Oud 15 januari 2021, 14:32   #128
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen. Omdat een democratie enkel functioneert zolang men een sterke welvaartstoename kan garanderen voor de bevolking. Van zodra schaarste optreedt, en de vooruitgang stokt, door allerhande fenomen (groei is niet oneindig), begint het volk malcontent te worden, zoekt ze zondebokken, en loert de tyrannie om de hoek. Hij alleen kan de problemen oplossen.

Trumpisme is een mooi voorbeeld, maar ook populistisch rechts in Vlaanderen voldoet aan die definitie.
Trumpisme heeft er niets mee te maken.
Als een meerderheid iets wilt en je rechtvaardigt een anti democratisch bewind omdat de meerderheid een “emotie” heeft, ben je geen democraat.

Verschuil u achter zoveel excuusjes als je wilt, je bent geen democraat. Punt aan de lijn.
Oud 15 januari 2021, 14:32   #129
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:

En denken dat de dooddoener nl. het zoeken van zondebokken, waar de realiteit totaal niet meer goed te praten valt, die realiteit zou verklaren is de dwaasheid, de verdorvenheid, de achterlijkheid zelve... Het is lettelijk de mensen verder in hun eigen dwaze en verantwoordelijke doofput te duwen...
Inderdaad ik zou mij ook schamen als ik bij zulke een blinde groep zou worden ingelijfd...
Oud 15 januari 2021, 14:36   #130
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik had het ook over Belgisch nationalisme eigenlijk. Bijna iedereen is nationalist hier.
De meeste mensen zijn nationalistisch omdat ze dat gewoon als natuurlijk zien en ze staan er dan ook niet meer bij stil...
Het is als men die natuurlijke toestand wil afbreken en bestempelen als dwaas, zelfs vijandig en anti-realistisch dat de mensen zullen in opstand komen en hun natuurlijke nationaliteit zullen terug opeisen...
Maar la Belgique in zijn van zijn geboorte opgedrongen francofonie kan zich bij de natuurwetten niet neerleggen...
Kolonisatie gaat inderdaad niet samen met het in vrede laten leven van de volkeren...
Oud 15 januari 2021, 14:37   #131
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Trumpisme heeft er niets mee te maken.
Als een meerderheid iets wilt en je rechtvaardigt een anti democratisch bewind omdat de meerderheid een “emotie” heeft, ben je geen democraat.

Verschuil u achter zoveel excuusjes als je wilt, je bent geen democraat. Punt aan de lijn.
En daarbij veralgemenend is la Belgique geen democratie...
Oud 15 januari 2021, 14:43   #132
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En daarbij veralgemenend is la Belgique geen democratie...
Als Vlaanderen ooit onafhankelijk wordt maken we er beter een republiek van om onze nabestaanden te beschermen. Beschermen tegen figuren die dicteren welke “emoties” niet mogen en dus denken het beter te weten dan de meerderheid.
Oud 15 januari 2021, 15:11   #133
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Ik kan u alleen maar bijtreden in uw conclusie.
En u bent een voorbeeld van het tegenovergestelde.
U slaagt er in om je in een en dezelfde post tegen te spreken.
Moest ik Belgicist zijn, ik zou mij schamen om u in mijn rangen te zien vertoeven.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 15 januari 2021 om 15:18.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2021, 15:17   #134
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Nationalisme is ook puur emotie, en niet meer.
Belgicisme is ook nationalisme.
Er bestaan namelijk 2 soorten nationalisme :
middelpunt vliedend
middelpunt zoekend

https://gghgeschiedenis.tumblr.com/p...-aantekeningen

En allebei evenveel emoties lijkt me.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2021, 15:26   #135
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik had laatst in De Afspraak (niet De Zevende Dag) BDW en Liesbeth Van Impe minutenlang weten te pallaveren over dat België al dan niet een democratie te noemen is of de som van twee democratieën. Het was bijna tien minuten zanikken over een definitie, terwijl gewoon duidelijk is dat de ene Belgisch-gezind is en de andere Vlaams-gezind. En het taalgebruik was er vrij emotioneel bij en soms vaak passief-agressief (het type: 'Heremijntijd, met wat zit ik hier aan de tafel?')

Typisch Vlaanderen waar twee nationalismen veel invloed kennen. Veel normale discussies vinden niet plaats hierdoor of ontaarden in kleinzielige ruzies over pietluttigheden. Dat valt me vaak op en dat op alle niveaus. Het is onze zwakte.

Laatst gewijzigd door Weyland : 15 januari 2021 om 15:32.
Oud 15 januari 2021, 15:52   #136
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had laatst in De Afspraak (niet De Zevende Dag) BDW en Liesbeth Van Impe minutenlang weten te pallaveren over dat België al dan niet een democratie te noemen is of de som van twee democratieën. Het was bijna tien minuten zanikken over een definitie, terwijl gewoon duidelijk is dat de ene Belgisch-gezind is en de andere Vlaams-gezind. En het taalgebruik was er vrij emotioneel bij en soms vaak passief-agressief (het type: 'Heremijntijd, met wat zit ik hier aan de tafel?')

Typisch Vlaanderen waar twee nationalismen veel invloed kennen. Veel normale discussies vinden niet plaats hierdoor of ontaarden in kleinzielige ruzies over pietluttigheden. Dat valt me vaak op en dat op alle niveaus. Het is onze zwakte.

Die zwakte wordt onder onze neus en ogen ondertussen misbruikt door een cultuur die dat allemaal in betere banen gaat leiden. Binnen enkele jaren staan de huidige hoofdrolspelers aan de zijlijnen gaat Belgistan één land worden met één taal...
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2021, 15:56   #137
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
[/b]
Die zwakte wordt onder onze neus en ogen ondertussen misbruikt door een cultuur die dat allemaal in betere banen gaat leiden. Binnen enkele jaren staan de huidige hoofdrolspelers aan de zijlijnen gaat Belgistan één land worden met één taal...
Ik hoop van niet. Er is ook geen wens voor.
Oud 15 januari 2021, 16:06   #138
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het zijn grosso modo ook twee verschillende soorten nationalisme. Het Belgisch-nationalisme is eerder van het rudimentaire type. Er is wel een vage emotionele band met België, maar dat is een band van 11 miljoen zielen met een bijna willekeurig land - een band die niet noodzakelijk een volks-romantische notie veronderstelt van één taal, één cultuur, één geschiedenis of één etnie. Het is een eerder liberaal, civiel nationalisme. Vandaar dat Belgischgezinden doorgaans geen drukte maken over regeringen zonder Vlaamse meerderheid en argwaan koesteren ten aanzien van Vlaams-nationalisten. Het gaat in zo'n debat meer dan alleen om België versus Vlaanderen. Het gaat ook om de verhouding tussen individu, natie en staat.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2021, 16:12   #139
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Het zijn grosso modo ook twee verschillende soorten nationalisme. Het Belgisch-nationalisme is eerder van het rudimentaire type. Er is wel een vage emotionele band met België, maar dat is een band van 11 miljoen zielen met een bijna willekeurig land - een band die niet noodzakelijk een volks-romantische notie veronderstelt van één taal, één cultuur, één geschiedenis of één etnie. Het is een eerder liberaal, civiel nationalisme. Vandaar dat Belgischgezinden doorgaans geen drukte maken over regeringen zonder Vlaamse meerderheid en argwaan koesteren ten aanzien van Vlaams-nationalisten. Het gaat in zo'n debat meer dan alleen om België versus Vlaanderen. Het gaat ook om de verhouding tussen individu, natie en staat.
Op enkele uitzonderingen (BUBbels) na natuurlijk.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2021, 18:05   #140
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoop van niet. Er is ook geen wens voor.
Niemand die onze taal spreekt wenst dat maar we worden voorbijgestoken door de werkelijkheid. Een stukje daarvan is dat momenteel de Moslims de meerderheid hebben in de Antwerpse scholen. Het zou me verbazen dat dit in Brussel niet hetzelfde zou zijn....
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be