Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2021, 09:31   #121
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Als de wind naar het zuidwesten waait betekent dit dat die wind uit het noordoosten waait. Dat is niet zo bijster frekwent in onze regio.
Kijk naar het kaartje Monsieur Quercus. Dan weet u onmiddellijk vanwaar hij waait. En vooral, waar naartoe.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 december 2021 om 09:32.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2021, 09:44   #122
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Kijk naar het kaartje Monsieur Quercus. Dan weet u onmiddellijk vanwaar hij waait. En vooral, waar naartoe.
Ik vrees dat u deze morgen niet alleen het noorden maar zowat alle windrichtingen kwijt bent. Volgens u beweert F. De Boosere dat bij ons de wind overwegend naar het zuidwesten waait. Dat heeft de weerman vast en zeker niet gezegd. Want wind die naar het zuidwest waait impliceert dat hij uit het noordoosten komt.
Oud 21 december 2021, 09:44   #123
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moest het gaan om een serieuze kernramp in Doel, ik zou toch niet in het Nederlandse Noord-Brabant willen wonen op dat ogenblik. Wij Limburgers zouden er wel aan ontsnappen.
En wat voor kernramp had u dan in gedachten?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2021, 09:47   #124
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
En wat voor kernramp had u dan in gedachten?
Die moogt u zelf bedenken. Maar weet dat:

"Doel wordt beschouwd als één van de zes meest kwetsbare nucleaire sites en veruit de meest kwetsbare in Europa. ... Het aantal mensen dat binnen een straal van 30 km van Doel woont, ligt rond het 1,5 miljoen. In Tsjernobyl waren dat er 116.000, in Fukushima 170.000"
Oud 21 december 2021, 09:50   #125
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sinds een tijdje al... Het verwondert mij dat u dit niet weet.

Welke windrichting komt in België het vaakst voor?

Frank De Boosere:
Er zijn duidelijk twee voorkeurregimes. Meest voorkomend is een stevige zuidwesten- tot westenwind. Dat hangt dan samen met Altantische depressies en bijbehorende neerslagzones die van west naar oost over ons land schuiven.

Frank De Boosere heeft het inderdaad juist:

<
...

In België komt de wind overwegend uit het ZW. De gemiddelde windsnelheid van 6 ?* 7 m/s aan de kust neemt af tot 2 ?* 4 m/s in de valleien van Hoog-België en in Belgisch Lotharingen. Gemiddeld bereikt of overtreft de maximale windstoot om de 2 jaar de 35 m/s aan de kust en 23 ?* 30 m/s in het binnenland. De afname van de windsnelheid naar het binnenland is te wijten aan meer wrijving met de grond, wat een toename van de turbulentie tot gevolg heeft.

De wind is het basiselement van het gematigd klimaat. Naargelang zijn richting brengt hij ons ofwel zachte en vochtige luchtmassa’s als hij uit Z tot W waait, ofwel koele labiele massa’s wanneer hij uit het W tot N blaast. De stromingen uit N tot O en de meer zelden voorkomende stromingen uit O tot Z zijn min of meer droog en koud in de winter en min of meer droog en warm in de zomer.

...

>

bron: https://www.meteo.be/nl/unpublish/al...gie/parameters

U had zich dus gewoon vergist.
Troost u: dat kan iedereen overkomen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2021, 09:52   #126
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik was/ben niet tegen het openhouden. Waar ik het over heb is dat Engie gezegd heeft: de kat is dood en dat deden ze al een paar jaar geleden toen ze de deadline voor verlenging bespraken.

Verder is mijn mening oven nieuwe kerncentrales ook niet zwart/wit. Ik ben wel vierkant tegen nieuwe centrales in België.
U weet natuurlijk even goed als mij dat Engie dat gezegd heeft omdat ze zakken vol geld werden beloofd door Tinne. De ingenieurs van Engie zeggen uiteraard heel wat anders. Die kerncentrales kunnen nog een hele tijd mij. Lang genoeg om ze later te vervangen door nieuwe.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 21 december 2021, 10:02   #127
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Frank De Boosere heeft het inderdaad juist:

<
...

In België komt de wind overwegend uit het ZW. De gemiddelde windsnelheid van 6 ?* 7 m/s aan de kust neemt af tot 2 ?* 4 m/s in de valleien van Hoog-België en in Belgisch Lotharingen. Gemiddeld bereikt of overtreft de maximale windstoot om de 2 jaar de 35 m/s aan de kust en 23 ?* 30 m/s in het binnenland. De afname van de windsnelheid naar het binnenland is te wijten aan meer wrijving met de grond, wat een toename van de turbulentie tot gevolg heeft.

De wind is het basiselement van het gematigd klimaat. Naargelang zijn richting brengt hij ons ofwel zachte en vochtige luchtmassa’s als hij uit Z tot W waait, ofwel koele labiele massa’s wanneer hij uit het W tot N blaast. De stromingen uit N tot O en de meer zelden voorkomende stromingen uit O tot Z zijn min of meer droog en koud in de winter en min of meer droog en warm in de zomer.

...

>

bron: https://www.meteo.be/nl/unpublish/al...gie/parameters

U had zich dus gewoon vergist.
Troost u: dat kan iedereen overkomen.
Helemaal niet. Blijkbaar begrijpt u het niet. Als de winden uit het ZW komen, zoals u zelf aanhaalt en ik De Boosere in die zin citeerde, naar welke richting zouden ze dan naartoe waaien volgens u? Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen, dacht ik. Drie keer raden.

Ook voor u:kijk naar het kaartje.

En inderdaad er sloop een foutje in toen ik stelde
Citaat:
De winden waaien dus vaak naar het zuid-westen volgens De Boosere. En de laatste jaren stellen we vast dat hij meer en meer uit het zuiden waait dan uit het westen. En bijgevolg, indien de wind iets van richting verandert , en er gebeurt dan juist een stevig ongeluk in Doel , dan heeft het Nederlandse Noord-Brabant en zelfs Rotterdam prijs bij een kernramp in Doel. En dat betekent: de streek evacueren. Zo is het en niet anders.
'naar' moet natuurlijk uit[/COLOR zijn. Maar deze vergissing werd ruim goed gemaakt door de zin in het groen. U zoekt spijkers op laag water.

Kortom, bij een grote kernramp in Doel is de kans uitermate groot dat het Nederlandse Noord-Brabant minstens voor een stuk moet worden ontruimd. En als de wind iets meer naar het Zuiden ligt zal ook Rotterdam moeten worden ontruimd. En daar ging het over.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 december 2021 om 10:17.
Oud 21 december 2021, 10:17   #128
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Die moogt u zelf bedenken.
TMI is de enige serieuze "kernramp" waarbij een PWR reactor gelijk aan die van Doel/Thiange betrokken was.
We moeten dus niet veel fantasie gebruiken.
Worst case scenario is dat 1 reactor vroeger dan voorzien niet meer zal werken.
Citaat:
Maar weet dat:
"Doel wordt beschouwd als één van de zes meest kwetsbare nucleaire sites en veruit de meest kwetsbare in Europa. ... Het aantal mensen dat binnen een straal van 30 km van Doel woont, ligt rond het 1,5 miljoen. In Tsjernobyl waren dat er 116.000, in Fukushima 170.000"
Als een natuurramp zoals Fukushima België treft, zijn die kerncentrales zowat het laatste waar die 1.5 miljoen mensen zich zorgen over gaan maken.
En Tjernobyl. Bij gebrek aan een soortgelijke reactor in Doel of Thiange is het moeilijk die reeks van blunders, politiek gepistoneerden, gewoon schabouwelijk ontwerp en nog lagere bouwnormen dan rieten hutten in Congo te emuleren.

Misschien dat Groen! het voor elkaar kan krijgen.
De politieke realiteitszin is al op Sovjet stijl niveau, maar dan met een ferme vleug idealisme en struisvogelarij, met als toetje, ferm gewoked en overgoten met een binnendobberaarveelkweekkwijlsausje.
Oud 21 december 2021, 10:19   #129
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
TMI is de enige serieuze "kernramp" waarbij een PWR reactor gelijk aan die van Doel/Thiange betrokken was.
We moeten dus niet veel fantasie gebruiken.
Worst case scenario is dat 1 reactor vroeger dan voorzien niet meer zal werken.

Als een natuurramp zoals Fukushima België treft, zijn die kerncentrales zowat het laatste waar die 1.5 miljoen mensen zich zorgen over gaan maken.
En Tjernobyl. Bij gebrek aan een soortgelijke reactor in Doel of Thiange is het moeilijk die reeks van blunders, politiek gepistoneerden, gewoon schabouwelijk ontwerp en nog lagere bouwnormen dan rieten hutten in Congo te emuleren.

Misschien dat Groen! het voor elkaar kan krijgen.
De politieke realiteitszin is al op Sovjet stijl niveau, maar dan met een ferme vleug idealisme en struisvogelarij, met als toetje, ferm gewoked en overgoten met een binnendobberaarveelkweekkwijlsausje.
Doet allemaal niet ter zake. Bij een zware kernramp in Doel zijn de gevolgen niet te overzien. Of beter, de gevolgen zijn wél te overzien. Die gevolgen heb ik juist geschetst. En ze zijn dus niet van de poes!

Meer valt hier niet over te zeggen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 december 2021 om 10:28.
Oud 21 december 2021, 10:25   #130
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Blijkbaar begrijpt u het niet. Als de winden uit het ZW komen, zoals u zelf aanhaalt en ik De Boosere in die zin citeerde, naar welke richting zouden ze dan naartoe waaien volgens u? Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen, dacht ik. Drie keer raden.

Ook voor u:kijk naar het kaartje.

En inderdaad er sloop een foutje in toen ik stelde

'naar' moet natuurlijk uit[/COLOR zijn. Maar deze vergissing werd ruim goed gemaakt door de zin in het groen. U zoekt spijkers op laag water.

Kortom, bij een grote kernramp in Doel is de kans uitermate groot dat het Nederlandse Noord-Brabant minstens voor een stuk moet worden ontruimd. En als de wind iets meer naar het Zuiden ligt zal ook Rotterdam moeten worden ontruimd. En daar ging het over.
Datr is volstrekt niet "spijkers op laag water zoeken". U hebt zich met die windrichtingen deze morgen reeds herhaaldelijk vergist. Er is een niet gering verschil tussen "naar" en "uit".
Oud 21 december 2021, 10:35   #131
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Datr is volstrekt niet "spijkers op laag water zoeken". U hebt zich met die windrichtingen deze morgen reeds herhaaldelijk vergist. Er is een niet gering verschil tussen "naar" en "uit".
Ik citeerde De Boosere. En die kan het weten. En die vertelde ons dat de overwegende richting der winden hier uit het zuid westen komen. En u zou dan moeten weten dat, als dit zo is, dat ze dan waaien naar het noord-oosten. Richting Nederland.

Eerst ontkende u dit of begon u te neuzelen, ja en nu moet u wel bijdraaien. U hebt zich vergist. Net als poster djimi die niet eens wist dat de overwegende richting van de winden hier uit het zuid-westen kwamen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 december 2021 om 10:38.
Oud 21 december 2021, 10:35   #132
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doet allemaal niet ter zake. Bij een zware kernramp in Doel zijn de gevolgen niet te overzien. Of beter, de gevolgen zijn wél te overzien. Die gevolgen heb ik juist geschetst. En ze zijn dus niet van de poes!

Meer valt hier niet over te zeggen.
De vraag blijft natuurlijk over wat voor kernramp u het hier eigenlijk hebt. Wat acht u mogelijk in Doel, de specificaties en inrichting van de centrale indachtig?
Oud 21 december 2021, 10:38   #133
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vraag blijft natuurlijk over wat voor kernramp u het hier eigenlijk hebt. Wat acht u mogelijk in Doel, de specificaties en inrichting van de centrale indachtig?
Ik had het over een zware kernramp. U zult zich daar wel iets kunnen bij voorstellen, niet?

Luister, ik ga daar niet eeuwig over blijven doorbomen. Ik heb gezegd wat er ons te wachten staat bij een zware kernramp in Doel. En dat was het.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 december 2021 om 10:44.
Oud 21 december 2021, 10:39   #134
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik citeerde De Boosere. En die kan het weten. En die vertelde ons dat de overwegende richting der winden uit het zuid westen komen. En u zou dan moeten weten dat, als dit zo is, dat ze dan waaien naar het noord-oosten. Richting Nederland.

Eerst ontkende u dit of begon u te neuzelen, ja en nu moet u wel bijdraaien. U hebt zich vergist. Net als poster djimi die niet eens wist dat de overwegende richting van de winden hier uit het zuid-westen kwamen.
De Boosere vergist zich niet. U was deze morgen uw windrichtingen kwijt.

Laatst gewijzigd door quercus : 21 december 2021 om 10:39.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2021, 10:44   #135
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik citeerde De Boosere. En die kan het weten. En die vertelde ons dat de overwegende richting der winden hier uit het zuid westen komen. En u zou dan moeten weten dat, als dit zo is, dat ze dan waaien naar het noord-oosten. Richting Nederland.

U kunt het dus écht niet, hé, gewoon toegeven dat u zich vergiste in onderstaande zin:

Citaat:

...

Toemaatje.
Als er in Doel een kernramp plaatsvindt zouden grote delen van Nederland ernstig besmet kunnen raken. Er is, gezien het feit dat de wind overwegend naar het noordwesten blaast een grote kans dat grote delen van Zeeland en West-Brabant onbewoonbaar worden. Met een beetje pech moet je zelfs de regio Rotterdam evacueren.

Indien u deze fout niet had gemaakt, had ik wellicht niet gereageerd.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2021, 10:47   #136
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

/

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 december 2021 om 10:53.
Oud 21 december 2021, 10:50   #137
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U weet natuurlijk even goed als mij dat Engie dat gezegd heeft omdat ze zakken vol geld werden beloofd door Tinne. De ingenieurs van Engie zeggen uiteraard heel wat anders. Die kerncentrales kunnen nog een hele tijd mij. Lang genoeg om ze later te vervangen door nieuwe.
Hebt u daar een bewijs voor? Ben benieuwd om dit dan zwart op wit te lezen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 december 2021 om 10:53.
Oud 21 december 2021, 10:53   #138
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had het over een zware kernramp. U zult zich daar wel iets kunnen bij voorstellen, niet?

Luister, ik ga daar niet eeuwig over blijven doorbomen. Ik heb gezegd wat er ons te wachten staat bij een zware kernramp in Doel. En dat was het.
Nee, ik kan mij daar niet veel bij voorstellen in het geval van Doel. Daarom dat ik het u vraag. Wat had u in gedachten. Wat zijn rampen die mogelijk zijn in het geval van doel met het reactorontwerp dat u ongetwijfeld goed kent, in gedachten.
Oud 21 december 2021, 10:55   #139
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

U kunt het dus écht niet, hé, gewoon toegeven dat u zich vergiste in onderstaande zin:

Indien u deze fout niet had gemaakt, had ik wellicht niet gereageerd.
Welke fout. Als de wind overwegend uit het Zuiden-Westen waait, dan waait hij naar het Noord-Oosten, dus naar Nederland.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 december 2021 om 11:00.
Oud 21 december 2021, 10:58   #140
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebt u daar een bewijs voor? Ben benieuwd om dit dan zwart op wit te lezen.
200 miljoen euro aan subsidies om vervuilende gascentrales te bouwen, die zeggen u niets?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be