Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 november 2022, 17:26   #121
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
1000 computers tesamen maken geen miliwatt vermogen bij op het moment die nodig is.
Proficiat met begrijpend lezen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2022, 18:37   #122
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat kost enkel zoveel centen omdat

1. We onze energievoorziening hebben verkocht aan Frankrijk
2. We onze kerncentrales sluiten die nog maar aan de helft van hun levensduur zijn
3. We ons afhankelijk gemaakt hebben van schurkenstaten om een transitie naar gas te maken

Dat kost dus enkel en alleen veel centen omwille van gemaakte politieke keuzes.
De elektriciteitsprijs is gekoppeld aan de gasprijs.
Maw geen enkele energieproducent zal zijn elektriciteit onder die prijs verkopen .Of dacht jij misschien dat indien de centrales nog in handen van elektrabel zouden zijn zij hun elektriciteit voor een fractie van de prijs zouden verkopen?
Bedrijven zijn geen liefdadigheidsinstellingen en willen alleen maar winst maken en liefst zo veel als mogelijk.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2022, 19:56   #123
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En hoeveel zonnepanelen moet je dan leggen om die op een uur of 12 (3 winterdagen) vol te schijten, en het dagverbruik nog op te vangen ook?

Even snel rekenen.

250kwu/12= 21 kwu, nominaal, niet piek. En dan nog eens 6 kwu om het dagverbruik op te vangen...

Pak'mbeet 30 kwu piek, da's mooi 90m²....

Waarvan 60m² maar een paar keer decennium volledig nodig zijn.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je in de winter 4 uur per dag uw piek vermogen haalt met zonnepanelen. Je haalt het piek vermogen als je rond de middag min of meer loodrecht op uw paneel volle zon hebt ; dat haal je in de zomer.

Je moet VOLLE ZON hebben, ze moet VOLDOENDE HOOG staan om niet teveel te verliezen in de atmosfeer, en ze moet quasi loodrecht invallen op uw panelen. Ik denk dat je dat de meeste winterdagen niet eens hebt en dan nog enkel met panelen die "meedraaien" met de zon.

Ga hier:https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

En klik op hourly data. Dan laad je een file af waar elk uur het vermogen van een zonnepaneel wordt gegeven dat nominaal 1 KWc is, voor bijvoorbeeld het jaar 2005.

In de zomer vind je dagen waar dat in de buurt van 800 W komt.

Maar in de winter vinden we soms 1 uurtje waarbij we aan 500 W geraken.

Je ziet dat zelfs op een "zonnige" dag, in de winter, een 1 KWc installatie U ongeveer 1 KWhr levert op 1 dag.

Maar je vindt dat ook door naar de normale plot te kijken. Een 1 KWc installatie levert daar gemiddeld 30 KWHr op in de maand december. Dus ja, ongeveer 1 KWhr per dag.

Je ziet, het is intern coherent.

Je moet dus, om op 3 dagen een 250 KWHr batterij vol te krijgen in de winter, zelfs al zijn het "zonnige" dagen, een installatie van een 90 KWc hebben.

Dat is geen 90 m2, maar 4 keer meer met panelen van 25% efficientie wat de top is vandaag, dus een installatie van 360 m2.

Daarentegen, in de zomer produceren diezelfde panelen U in de buurt van 80 of 90 KW. Wat ge daarmee moet doen mag joost weten.

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 november 2022 om 20:03.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2022, 20:15   #124
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Daarentegen, in de zomer produceren diezelfde panelen U in de buurt van 80 of 90 KW. Wat ge daarmee moet doen mag joost weten.
Verkopen aan het zuidelijk halfrond!
Oud 26 november 2022, 20:31   #125
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Verkopen aan het zuidelijk halfrond!
Men kan zich afvragen welke van de twee waanzinnige aanpakken het minst idiote is:

een lange kabel naar Nieuw-Zeeland, dan wel de panelen hier in de lente deels afbreken om die met een boot naar Nieuw-Zeeland te sturen, en die terugnemen in onze herfst ?
Oud 26 november 2022, 20:52   #126
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men kan zich afvragen welke van de twee waanzinnige aanpakken het minst idiote is:

een lange kabel naar Nieuw-Zeeland, dan wel de panelen hier in de lente deels afbreken om die met een boot naar Nieuw-Zeeland te sturen, en die terugnemen in onze herfst ?
Maar om op het eigenlijke topic terug te komen: het capaciteitstarief. Om voor een normale particuliere verbruiker abnormale vermogenpieken op te vangen volstaat een batterij van enkele kWh. Die kan op een kwartier 8kW extra leveren.

Maar goed, tijdschakelaars of stroombegrenzers zullen wel goedkoper zijn.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 26 november 2022 om 20:54.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2022, 07:48   #127
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Om voor een normale particuliere verbruiker abnormale vermogenpieken op te vangen volstaat een batterij van enkele kWh.
U begrijpt dat dit betekent dat ge dan nog steeds scenario gaat krijgen zoals "ik moet kiezen tussen mijn oven op te zetten of mijn wasmachine want mijn batterij is ver leeg"

Wat ook crappy is aan het capaciteitstarief is dat een noodgeval op het einde van de maand extra shitty is omdat al uw vorige moeite om verbruik te spreiden gedurende de maand voor niks is geweest.
Oud 27 november 2022, 08:00   #128
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar om op het eigenlijke topic terug te komen: het capaciteitstarief. Om voor een normale particuliere verbruiker abnormale vermogenpieken op te vangen volstaat een batterij van enkele kWh. Die kan op een kwartier 8kW extra leveren.
Je begrijpt het onnozele hiervan he. Uitvlakking werkt het beste als het op een zo groot mogelijk sample wordt gedaan, het is dus TOTAAL IDIOOT om de uitvlakking te doen bij de individuele verbruiker. Dat is de minst rendabele plek voor een opslag.

Stel dat Jan een piek verbruik heeft dat geintegreerd, 8 KWHr voorstelt om 10 uur 's morgens. Jan heeft daarvoor een individuele batterij nodig van ongeveer 8 KWHr die zal gebruikt worden om 10 uur 's morgens.

Stel dat zijn buur, Piet, een peik verbruik heeft dat geintegreerd, ook 8 KWHr voorstelt, maar dan 's avonds rond 9 uur. Piet heeft dus OOK een batterij nodig van ongeveer 8 KWHr.

Er moet dus in totaal 16 KWHr geinstalleerd worden, om de piek van Jan, en de piek van Piet op te vangen. Het gros van de tijd staan die batterijen daar te staan.

Mochten Jan en Piet een "gezamelijke" batterij hebben, dan volstond 1 enkele batterij van 8 KWHr.
Oud 27 november 2022, 08:27   #129
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb MIJN verbruik eens ingevoerd in die simulator

Amaai.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Screenshot at 2022-11-27 08-26-42.png‎
Bekeken: 266
Grootte:  10,1 KB
ID: 117155  

Oud 27 november 2022, 08:38   #130
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Je begrijpt het onnozele hiervan he. Uitvlakking werkt het beste als het op een zo groot mogelijk sample wordt gedaan, het is dus TOTAAL IDIOOT om de uitvlakking te doen bij de individuele verbruiker. Dat is de minst rendabele plek voor een opslag.

Stel dat Jan een piek verbruik heeft dat geintegreerd, 8 KWHr voorstelt om 10 uur 's morgens. Jan heeft daarvoor een individuele batterij nodig van ongeveer 8 KWHr die zal gebruikt worden om 10 uur 's morgens.

Stel dat zijn buur, Piet, een peik verbruik heeft dat geintegreerd, ook 8 KWHr voorstelt, maar dan 's avonds rond 9 uur. Piet heeft dus OOK een batterij nodig van ongeveer 8 KWHr.

Er moet dus in totaal 16 KWHr geinstalleerd worden, om de piek van Jan, en de piek van Piet op te vangen. Het gros van de tijd staan die batterijen daar te staan.

Mochten Jan en Piet een "gezamelijke" batterij hebben, dan volstond 1 enkele batterij van 8 KWHr.
En dan heeft men het geluk dat die accu's de job doen als dat gevraagd wordt.
En dat is met een net dat levert als het gevraagd wordt, weliswaar met minder dan 8 kWh.

Met alleen zonnepanelen en windmolens die het net voeden, zouden de 2 heren nog veel meer accu moeten installeren, want dan kunnen ze er niet vanuit gaan dat het net gedurende 13 u hun gezamenlijke, kleine 8 kWh kan vullen.
Oud 27 november 2022, 08:59   #131
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar goed, tijdschakelaars of stroombegrenzers zullen wel goedkoper zijn.
Waarom zou de normale, particuliere verbruiker vermogenspieken op het elektriciteitsnet moeten opvangen?!
De capaciteit van het net is niet zijn probleem maar van de netbeheerder.
En wat zijn abnormale vermogenspieken?
De piek als de particuliere verbruiker tegelijk de wasmachine laat draaien en stofzuigt? (of tegelijk zijn EV oplaadt?)
Voor elk ander verbruik en ook dat "piek"verbruik betaalt de normale, particuliere verbruiker dan toch al met een dure electriciteitsfactuur?!

Overigens geldt het opvangen van die piekmomenten via batterijen dan ook alleen maar voor eigenaren van zonnepanelen die teveel electriciteit teruggeven aan het elektriciteitsnet en zo het net overbelasten?

Dan hoeft het capaciteitstarief ook helemaal niet aangerekend te worden aan de normale, particuliere verbruiker die geen zonnepanelen bezit of niet tegelijk met andere huishoudelijke apparaten een EV moet opladen.
Oud 27 november 2022, 09:40   #132
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vind de berekeningswijze totaal belachelijk, om gans uw tarief laten af te hangen van 1 kwartiertje. Wat nog belachelijker is, is om dat kwartiertje dan gaan uit te middelen over 12 maanden.

Maar goed, op een zekere manier betaal ik ook een vorm van capaciteitstarief: ik betaal namelijk een abonnement als functie van het maximum beschikbaar vermogen. Hier is dat in schijven van 3 KW: je kan 6 KW hebben, 9 KW, 12 KW, 15 KW en 18 KW als particulier, hoewel die twee laatste enkel in 3 fasen kan.

En het abonnement is duurder naarmate je in een hogere schijf wil zitten, maar je kiest dat op voorhand. Ik heb 12 KW bijvoorbeeld, en ik betaal daar meer voor dan iemand die ingeschreven is op 9 of 6 KW. (ik betaal meer aan abonnement, dat verandert mijn stroomprijs niet). Of ik nu soms pieken van 12 heb of niet. Wat er gewoon gebeurt, is dat als je 9 KW hebt, en je wil 10 KW trekken, de digitale meter dat ziet, en die schakelt dan uit. Geen stroom meer, de zekering is gesprongen.

Maar met mijn abonnement van 12 KW betaal ik hetzelfde, of ik nu beneden de 6 KW blijf, of tot aan 11.9 KW ga elke dag.

Kortom, ik betaal voor de beschikbaarheid van 12 KW, en of ik die nu gebruik of niet, is mijn zaak.
Oud 27 november 2022, 09:43   #133
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Amaai.
Ik had iets vergelijkbaar maar wel x2 in absolute waarden
Oud 27 november 2022, 10:47   #134
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
....
Wat ook crappy is aan het capaciteitstarief is dat een noodgeval op het einde van de maand extra shitty is omdat al uw vorige moeite om verbruik te spreiden gedurende de maand voor niks is geweest.
Klopt.
We hopen dat dit zo snel als mogelijk opgelost gaat worden met per kwartier schommelende prijzen.
Maar dat is rapper gezegd dan gedaan natuurlijk.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 27 november 2022, 10:48   #135
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De berekeningswijze die nu ingevoerd gaat worden is puur gebaseerd op winst, het uitmelken van de gebruiker.

De woning heeft een gemiddeld verbruik van 300 watt per uur.

De pieken zijn er door de wasmachine, droogkast en keukentoestellen zoals oven en friteuze.
In mijn werkplaats zijn alleen de laspost en de draaibank verbruikers die meer dan 5A trekken voor langer dan een kwartier.
Maar aangezien de thuisinstallatie nogal licht is, met een hoofdzekering van 20A, zijn we nogal paranoïde op pieken, en zullen we niet gemakkelijk 2 grote verbruikers tegelijk aanzetten.

Oftewel, de kans dat we gedurende een kwartier een piek trekken van 10A, is klein. Toch gaan we daar altijd voor mogen betalen.

Langs de andere kant, om volledig onafhankelijk van het net te gaan, is een accu met 70kwu capaciteit nodig= 1 week opslag) en 15 kWp zonnepanelen.
Tenzij ik niet volledig hernieuwbaar ga werken, maar de generator toch gebruik. Dan zou ik met 5 kWp zonnepanelen en een 10kWu accu al ver komen, en moet ik de generator pas starten na 2 slechte dagen.

Ben wel benieuwd hoeveel controles ik dan ga krijgen, als ik aangeef geen diensten van de elektriciteitsmaatschappijen meer te willen.
Oud 27 november 2022, 10:52   #136
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Energieprijzen nekt bevolking, Vlaams capaciteitstarief duwt mensen dieper de shit in

Wel, dat capaciteitstarief geldt niet voor wie geniet van het sociaal tarief.
Hoeveel mensen waren dat ook alweer?
En wat was ook weer de kritiek van mensen die net 1 euro teveel verdienden?

Hoe komt dat een en ander niet beter op mekaar afgestemd geraakt?
Omdat het de federale is die beslist wie geniet van het sociaal tarief, maar het capaciteitstarief, via de kosten van transport, afhangt van Vlaanderen.

De oplossing ligt voor de hand: die ruzie die er al is sedert het ontstaan van la belziek (elle sera Latine, ou elle ne sera pas) moet stopgezet worden, en dat kan alleen door de splitsing.

Oud 27 november 2022, 18:55   #137
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Energieprijzen nekt bevolking, Vlaams capaciteitstarief duwt mensen dieper de shit in

Wel, dat capaciteitstarief geldt niet voor wie geniet van het sociaal tarief.
Hoeveel mensen waren dat ook alweer?
En wat was ook weer de kritiek van mensen die net 1 euro teveel verdienden?

Hoe komt dat een en ander niet beter op mekaar afgestemd geraakt?
Omdat het de federale is die beslist wie geniet van het sociaal tarief, maar het capaciteitstarief, via de kosten van transport, afhangt van Vlaanderen.

De oplossing ligt voor de hand: die ruzie die er al is sedert het ontstaan van la belziek (elle sera Latine, ou elle ne sera pas) moet stopgezet worden, en dat kan alleen door de splitsing.
Op een of andere wijze probeer je het capaciteitstarief in de schoenen van de Federale regering te schuiven.
Dat is zoals je terecht opmerkt een Vlaamse bevoegdheid en zelfs met een verdere splitsing gaat dat een Vlaamse bevoegdheid blijven.
En het is zoals je zegt, de netkosten zijn een kostenfactor die niets te maken hebben met de kosten van produktie. Die twee zaken zijn indertijd terecht gescheiden geweest.
Oud 27 november 2022, 18:55   #138
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Amaai.
Hoe kom je aan zo’n verbruik? EV?
Oud 27 november 2022, 21:39   #139
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Amaai.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Ik had iets vergelijkbaar maar wel x2 in absolute waarden
Oeps, kzat er een factor 10 naast. Lezen op dit telefoontje…..
Oud 27 november 2022, 21:44   #140
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op een of andere wijze probeer je het capaciteitstarief in de schoenen van de Federale regering te schuiven.
Dat is zoals je terecht opmerkt een Vlaamse bevoegdheid en zelfs met een verdere splitsing gaat dat een Vlaamse bevoegdheid blijven.
En het is zoals je zegt, de netkosten zijn een kostenfactor die niets te maken hebben met de kosten van produktie. Die twee zaken zijn indertijd terecht gescheiden geweest.
Dat deed ik zeker niet ! Herlees mijn bericht.

Maar wel goed dat je nog eens benadrukt: die vernieuwde berekening met de naam capaciteitstarief, is enkel het gedeelte dat je moet betalen voor de elektriciteitsdraden, hoog- en laag-, van centrale tot aan je voordeur.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be