![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Europees Commissaris
|
![]() Gelukkig had ik nog leraars die gewoon hun zin deden.
![]() |
#122 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"ik antwoord hier in het kader van de verwachte atoomtheorie, waar ik zelf totaal afstand van neem" op uw examen scheikunde ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Europees Commissaris
|
![]() Ze zouden dat wel geven, ik heb analoge dingen meegemaakt trouwens. En anders mail je: "Volgende keer zal ik mijn echte visie onvermeld laten, maar natuurlijk ben ik antidemocraat" naar leraar, directeur, ministerie van onderwijs etc. Enkel het examen zelf telt. En je verspreidt dingen op de speelplaats etc.
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 20 juni 2022 om 11:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar als je in la belziek spreekt over 'onderwijs' en 'neutraliteit' in één zin, dan betekent dat de heel enge betekenis die ik hoger gaf.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat hangt af van de intelligentie van die leerkracht he. Mijn vrouw heeft een collega leraar filosofie, dat is een activist-vegan, en die doet gans het jaar niks anders dan videootjes tonen over slachthuizen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een leraar Frans die dikwijls meer zin had om over politiek te zeveren, leraren die letterlijk het handboek volgden en niks daarbuiten, pure chaoten aan wiens uitleg geen touw vast te knopen viel, ... Die goede leraar heeft geen last van de eindtermen maar de Guimardstraat maakt hen dat wijs.
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als zij in heel veel detail een minimum sokkel aan kennis beschrijven, is dat toch enkel maar toe te juichen zou ik denken ? Stel dat men zegt: "men moet iets over zuren en basen kennen". Bof, ja. Ok, een goeie leraar weet wel wat hij moet doen. Stel dat men schrijft: "men moet het concept van de zuur-base reacties kennen, en de definities van zuur en base volgens Arrhenius en Bronsted kennen. Men moet weten wat de pH is, en wat daar de oorsprong van is." dat is veel meer in detail, en die goeie leraar heeft daar geen enkel probleem mee, hij had dat vanzelf gedaan. Hij kan zelfs eigenhandig ook de definitie van Lewis geven voor een zuur of een base, en nog veel meer als hij dat wil. Stel dat men schrijft: "men moet het concept van zuur en base kennen, en weten dat dat allemaal slecht is voor de natuur als het van vieze fabrieken komt", ja dan kan ik begrijpen dat die leraar niet tevreden is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk zegt Boeve: die doelen zijn niet het probleem, maar ik zal die aan de scholen opleggen ipv het parlement.
![]() |
#130 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 20 juni 2022 om 12:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Europees Commissaris
|
![]() Wrong. Wel is de hogere cultuur aan erosie onderhevig sinds de Franse revolutie (waar jouw populisme hier uit volgt), daar heb je gelijk in.
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 20 juni 2022 om 12:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Alleen zijn de humanities bijna onmiddellijk plat gegaan voor de mei-68 nihilsten/deconstructionisten terwijl die dingen nu pas beginnen in de wetenschappen. Patrick heeft wel een punt, geschiedenis leren kan je beter niet doen, want het voegt enkel toe aan de horror: je weet wat er gaat gebeuren maar je kan het toch niet vermijden. Er gaat een rerun van de 20s gebeuren, en daarna een rerun van de 30s. Mensen gaan betogen tegen de inflatie en tegelijkertijd eisen dat de regering maatregelen neemt die de inflatie aanwakkert. Als ze zien dat niks werkt, is men klaar om een dictator te kiezen, die het gaat oplossen.
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT? Laatst gewijzigd door Karel Martel B : 20 juni 2022 om 13:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast was er natuurlijk "vieze vuile kennis" die door vakmensen geleerd en doorgegeven werd, en die maakten dat die elitaire literaire zeveraars in iets anders konden leven dan een beestenvel en een grot ; want het comfort van het leven komt niet voor uit het fijnzinnig leren lullen over uitgevonden verhaaltjes, maar uit het naar zijn hand zetten van de echte natuur. Maar op die essentiele kennis werd neergekeken door die literair zichzelf verheven voelende. Vanaf de wetenschappelijke revolutie van de 17de eeuw, gevolgd door de industriele revolutie in de 19de eeuw, begon het te dagen dat de echte kennis zich niet verschuilde in het fijnzinnig doen over uitgevonden vertelselkes (hoewel dat zeker zijn amuzementswaarde heeft) maar in het doorgronden van hoe de natuur werkt - wetenschap, kom. Alleen hebben die literair getrainde blaaskaken daar heel veel moeite mee gehad om te beseffen dat ze hun breinen volpropten met onnozelheden, en tot de dag van vandaag hoort men mensen zeggen dat het bestuderen van literaire uitvindselkes "veel dieper" is dan het begrijpen van de natuur met de wetenschappelijke methode, waar ze nog steeds de arrogantie tegenover hebben die de elite destijds had voor de vakman die zijn technologische kennis toepaste. Natuurlijk is het waar dat men overal idioten vindt, en ook bij wetenschappelijk onderlegd volk vind men dat. Het is niet omdat men wat vakkennis heeft, dat men geen vakidioot kan zijn. Maar dat is nu het grappige met die literatuur lovers: die hebben meestal ENKEL maar vak-idioten kennis, maar ze denken dat dat op een of andere manier verheven is, en "afstand doet nemen" of zo. Helemaal niet. Sommige mensen blijven plakken in de details. Maar het begrijpen van hoe de natuur werkt, zal altijd een betere basis zijn om de wereld te snappen, dan in detail een zekere vorm van vermaak (literatuur) te bestuderen, en te denken dat dat iets te maken heeft met de "echte" wereld. PS: ik wil hieraan toevoegen dat ik niks tegen "literairen" heb. Maar dat zijn mensen die zich verdiepen in het bestuderen van een zekere vorm van entertainment, he. En die moeten niet denken dat zij daarmee iets van "de wereld" kennen. Dat is een beetje zoals voetbalkenners en zo. Laatst gewijzigd door patrickve : 20 juni 2022 om 13:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zei het Hof niet bij vorige sets eindtermen (waar het katholiek onderwijs zich niet tegen had verzet, toch niet bij het Grondwettelijk Hof). Toen nam het Hof genoegen met de mogelijkheid om gelijkwaardige eindtermen te hebben. Dat hebben de Steiners afgedwongen in de jaren '90, en ze morrelen op basis daarvan wat aan de eindtermen. Maar voor de leraar die hoopt op meer autonomie verandert er niks. De ruimte die vrijkomt door minder eindtermen zal door de leerplannen van de Guimardstraat weer worden weggenomen. Men heeft in het Hof een pak papier getoond. Dat waren de eindtermen en zo'n pak is te veel. Alleen, als je de leerplannen uitprint van de katholieke koepel krijg je een pak dat 3 keer zo groot is.
![]() |
![]() |
#137 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 20 juni 2022 om 13:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik begrijp ook het concept van "gelijkwaardige eindtermen" niet. Hoe kan je nu "gelijkwaardige minima" hebben ? Moet je tot 10 kunnen tellen of niet ? Of is het "oftewel tot 10 kunnen tellen, dan wel een Mickey Mouse kunnen kleuren" ? Maar dat laatste is OOK een eindterm zo men wil, he. Citaat:
Is dat een beetje als een postbode die meer autonomie wil, omdat hij de brieven niet allemaal in de brievenbussen wil gaan steken en hier en daar een postzak laten liggen ? Citaat:
Bij ons krijgt U koffie, maar ook boterkoeken en een ijsje. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een velociraptor die Blue heet, komt uit de cinema. Dat wil niet zeggen dat Blue nu een echt bestaand element is he ![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 20 juni 2022 om 13:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Europees Commissaris
|
![]() In Nederland wordt dat door centrale examens tegengewerkt: daardoor gaat te veel aandacht naar 'beter zijn dan andere scholen' volgens bedenkelijke criteria.