![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij promoot zonnepanelen, ben jij een lobbyist? Laatst gewijzigd door Micele : 11 juli 2022 om 20:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Elk product moet aan de garantie voorwaarde voldoen. Of dat nu goedkoop is of niet. Dat speelt geen rol. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 11 juli 2022 om 20:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik promoot dat niet, jij vroeg erachter. Jij blijft maar herhalen "eerst zien en dan geloven". En ik pakte de eerste link toevallig Engie. Jij hebt hier eigenlijk nog niets getoond, behalve rare negativiteit bij thuisbatterijen. Die zijn nochtans uitverkocht, allemaal oenen volgens jou? ![]() btw ga je nu stoppen met op de man spelen? Een hobby van jou? Laatst gewijzigd door Micele : 11 juli 2022 om 20:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik sta wantrouwig tegenover zaken die in tijd niet bewezen zijn. En pak niet klakkeloos aan wat de producenten allemaal beweren. Daarin verschillen wij. Daarom zullen wij nooit op een zelfde lijn terecht komen. Dus ik stop deze discussie. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 11 juli 2022 om 21:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
1. Richt je zonnepanelen niet naar het zuiden Voor de meeste zonnepaneleninstallaties was het doel in het verleden altijd om op jaarbasis zo veel mogelijk elektriciteit op te wekken, met panelen die pal naar het zuiden gericht waren. Als we vertrekken van een maximaal eigenverbruik liggen de kaarten anders en moeten zonnepanelen zo goed mogelijk worden afgestemd op het verbruik van je gezin. De zonnepanelen worden dan best gericht naar het oosten of het westen, zodat ze van ’s morgens tot ’s avonds stroom kunnen opwekken. Je vermijdt zo ook dat de productie onnodig piekt in het midden van de dag (wanneer je mogelijk niet thuis bent). Een zuidgerichte oriëntatie blijft wel interessant wanneer je bijvoorbeeld veel van thuis uit werkt of van plan bent om te investeren in een thuisbatterij. De opbrengst van zuidgeoriënteerde panelen ligt op jaarbasis nog altijd zo’n 20 procent hoger. HLN (bouwsite Livios) Vwalla zoals ik ook al aangaf. Enkel over die laatste zin heb ik mijn twijfels. Het weerbeeld in ons land geeft dikwijls brede opklaringen in de vooravond. Dus de opbrengst zuiden en westen liggen veel dichter bij elkaar op jaarbasis. (tenminste hier toch) Laatst gewijzigd door De Prof : 11 juli 2022 om 21:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Staatssecretaris
|
![]() Mijn installatie ligt op westen en voor ons ideaal.
Tussen 9 :30 kan er al een zware verbruiker op meestal afwasmachine , 12:00 elektrische waterboiler tot 16:00uur nadien jacuzzi verwarming 18:00 kookplaten, 20:00 uur gaan wij in jacuzzi met pompen van 3kwh. Wat geeft dat dag nadien: aankoop 3 kwh en 32 kwh injectie, dus er is veel rechtstreeks verbruik. Zit nu met een gemiddeld verbruik al 3 maanden aan 3,8 kwh per dag en voorlopig 3600 kwh injectie. Stel dat het in december was met regen zou ik die dag. 4 kwh rechtstreeks verbruiken en 11 kwh moeten aankopen. Laatst gewijzigd door Deo : 11 juli 2022 om 22:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vlaanderen gaat voor meer eigen gebruik van opgewekte zonnestroom en injecteert 11% minder in het openbare stroomnet dan het jaar ervoor. In de zonnige meimaand gaat het liefst over 21% minder geïnjecteerde stroom.
Dus Vlaanderen kiest duidelijk NIET voor massal te groot gedimensioneerde zonneparken op hun dak, maar wel voor meer eigen gebruik bron : https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...ten/ar-AAZiEKz Citaat:
1° Zonnepanelen richten zodat meer opbrengst valt in uw activiteitenmoment 2° Huishoudtoestellen overdag laten werken 3° Electrische boiler overdag laten werken 4° Installeer een PV-vermogensregelaar 5° Thuisbatterij bron : https://www.hln.be/woon/eigenaars-va...ruik~a940953f/ Citaat:
![]() |
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gisteren eens gekeken om een windgenerator te zetten.
https://www.eazwind.be/ Kostprijs van 50 tot 80k€.... Dat krijg ik thuis niet verkocht. ![]()
![]() |
#134 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Maar ik kan stroom stockeren voor in winter onder de vorm van massaal zomer injectie en met die vergoeding kan ik 50% gratis terug nemen in winter maanden. Dit kan je nooit met klein, e PV en huisbatterij. Nadeel, niet iedereen kan zoveel PV leggen. Voordeel, onmiddelijk veel energie beschikbaar, ook bij bewolking, elektrisch energie neutraal en veel minder kans op pannes over 35 jaar. Laatst gewijzigd door Deo : 12 juli 2022 om 05:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | ||
|
![]() Citaat:
https://callmepower.be/nl/energie/gi...en-particulier Citaat:
![]() |
![]() |
#136 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Met een swith schakelaar tussen NET en offgrid Laatst gewijzigd door Deo : 12 juli 2022 om 06:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook, met de (berichten over) stijgende electriciteitsprijzen als het wat warmer wordt en over verwachte bevoorradingsproblemen in de winter zullen zonnepanelen op zeer korte termijn ongeveer de beste investering zijn die een mens kan doen (los van bovenstaande discussie) Hoe dan ook de prijs van die kleinere thuiswindmolens begint ze ook wel aantrekkelijk te maken. Ik weet nog niets over terugverdientijd, maar bij exploderende prijzen voor electriciteit zal dat allicht niet echt lang zijn.
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar om daar meer dan 10k€ aan te spenderen is een brug te ver. 't zou wel tof zijn in de tuin, bij de gemeente maken ze er ook geen probleem van gezien ik die meer dan 100m van de bebouwing kan plaatsen.
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |