![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het enige dat België bindt, is immers het feit dat het sinds 1830 geen Nederland meer is. Voor de rest is er niets dat ons verbindt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het is dus Nederlands. In alle Belgische wetgeving die taak betreft, wordt ook steeds verwezen naar Nederlands, niet naar Vlaams. Enkele voorbeelden uit de Grondwet: Art. 4 België omvat vier taalgebieden : het Nederlandse taalgebied, het Franse taalgebied, het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad en het Duitse taalgebied. Art. 43 § 1. Voor de bij de Grondwet bepaalde gevallen worden de gekozen leden van de Kamer van volksvertegenwoordigers in een Nederlandse en een Franse taalgroep ingedeeld op de bij de wet vastgestelde wijze. Art. 67 § 1. De Senaat telt zestig senatoren, van wie : 1° negenentwintig senatoren aangewezen door het Vlaams Parlement uit het Vlaams Parlement of uit de Nederlandse taalgroep van het Parlement van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest; Art. 99 De Ministerraad telt ten hoogste vijftien leden. De Eerste Minister eventueel uitgezonderd, telt de Ministerraad evenveel Nederlandstalige als Franstalige ministers. En dat is dan nog maar enkel de Grondwet. Ook de taalwetgeving over bestuurszaken, gerechtszaken,... heeft het telkenmale over Nederlands. Rode Willem: moeten we voor onze regering een hoop Nederlanders zoeken om te voldoen aan de vereiste evenveel Nederlandstalige als Franstalige ministers te hebben? Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 28 september 2022 om 16:30. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hangt ervan af hoe men 'wereldtaal' definieert. Om het Frans die status te geven worden Vlamingen en andere volkeren die het Frans enigermate beheersen, maar thuis niet spreken meegeteld. Telt men die niet mee dan staat het Frans ergens rond de 50ste plaats van meest gesproken talen. In de buurt van het Bengaals meen ik me te herinneren. Er bestaat een lijst daarvan op wikipedia.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
|
![]() Citaat:
Het summum van Belgicisme wordt hier door de separatisten aangehaald om te bewijzen dat Vlaams niet bestaat.... Tja Il faut le faire...zou ik zo op aijn plat Vlaams zeggen.
![]() |
![]() |
#126 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja… als zelfs de meest “Belgische” van alle eerbiedwaardige teksten, met name de Belgische Grondwet, verklaart dat onze formele taal Nederlands is en de term “Vlaams” niet gebruikt, dan zou jij als hartstochtelijke belgicist dat horen te aanvaarden.
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Vlaemsch" of zelfs "VlaemSSch" als ze in een slechte bui zijn en "Ollander". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo is het makkelijk om een "wereldtaal " te zijn . ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar mij lijkt wel dat er de laatste decennia een evolutie heeft plaatsgehad waarbij ik soms den indruk hebben dat bij sommigen het minderwaardigheidscomplex is getransformeerd naar een meerderwaardigheidscomplex. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heel duidelijk voor mij is dat mijn vroegere buren, de Vlondereirs, in de niet alternatieve realiteit der dingen geen (GEEN) enkele reden hebben voor hun aanvoelen van dat taalminderwaardigheidscomplex. Totaal niet ter zake en onnodig. Dat men in de wereld met veel minder mensen in 't Nederlands kan communiceren is simpelweg een feit van aantallen maar doet niks, nada, zilch af van al dan niet "waardig" gedrag. Waardigheid is normaal gezien in de persoon zelf vervat (de mens), of niet (de Rus). Niet door enigerlei vorm van klankuitstotingsvoortbrengende(*) capaciteit. Zeg dakket geschreven ep. (*) Is dat ook 1 woord? ![]()
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis, je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg". Laatst gewijzigd door Jay-P. : 29 september 2022 om 02:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net zoals het Oostenrijks, het Columbiaans, het Argentijns, het Amerikaans,... dat niet is. Wat spreken ze volgens u in de VS? Geen Engels maar 'Amerikaans'? ![]() U maakt zich hier echt compleet belachelijk. Geen enkele taalkundige zal zeggen dat Vlaams een afzonderlijke taal is. Vooral omdat de onderlinge verschillen groter zijn dan de verschillen met bepaalde dialecten in Nederland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
|
![]() Citaat:
Dan blijf ik toch gewoon Vlaams spreken U u blijft zich rustig schamen voor de taal van uw volk. Geen probleem voor mij
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans) Geef nooit een boomerang aan idioten Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 29 september 2022 om 09:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#136 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
|
![]() Citaat:
U kent mijn antwoord
![]() |
![]() |
#138 | |
|
![]() Citaat:
Onze media gebruiken standaar Nederlands En ik probeer het mij aangeleerde standaard Nederlands te schrijven Maar dat is niet mijn moedertaal Die is Vlaams
![]() |
![]() |
#139 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, uw antwoord komt er op neer dat dit wordt bepaald door de nationaliteit van de spreker (wat absurd is natuurlijk, een taal wordt bepaald door taalkundige kenmerken en niet door een landsgrens).
Wat met iemand die zowel de Nederlandse als de Belgische nationaliteit heeft? Welke taal spreekt die? Wat gebeurt er als Antwerpen (puur hypothetisch natuurlijk) morgen onafhankelijk zou worden? Spreekt men daar dan plots geen Vlaams meer maar Antwerps? Is elke Antwerpenaar die dan zou durven beweren dat hij Vlaams (of Nederlands) spreekt iemand die zich 'schaamt' voor zijn eigen taal (het Antwerps)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Het moet voor jou erg pijnlijk zijn om dag in dag uit met een taal geconfronteerd te worden die je als een hinderpaal ervaart. Ocharme jongen toch, ik heb met jou te doen… ![]()
![]() |