Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2005, 11:52   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
Je begrijpt het niet he? Iedereen geeft toe dat er iets mis, alleen ik vind da het overdreven wordt ja, en dat is mijn mening. Denk jij dat ik die aanslagen net walgelijk bindt, ik vind het ook walgelijk dat sommige mensen een helebevolingsgroep daarvoor schuldig achten.
Het probleem is en blijft dat de moslims geen duidelijke stelling durven innemen. Bij u is dat ook weer het geval bij bijvoorbeeld de uitspraak dat de natuurramp in Azië een welverdiende straf is van de "kuffars" door Allah neergezonden. U reageert alleen met het bijzonder slappe "dat is hun probleem", maar u neemt geen krachtig standpunt in. U draait rond de pot, want blijkbaar wilt u uw medemoslims niet in de weg staan.

Wat denkt u bijvoorbeeld van het volgende:

http://www.spc.org.yu/Multimedija/Po...odujevo-e.html

Een kerk die door een moslimmenigte wordt bestormd, de kruisen eraf gehaald waarna de kerk in brand wordt gestoken onder luid gejoel van de omstanders.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2005, 11:53   #122
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij zegt dat de gematigde moslim extremer is dan dan de gematigde Christen, dit feit baseer jij op dat de Christenen niet vasten tijdens de vastenperiode. Er is hiervoor wel een logische verklaring, vasten is een van de 5 zuilen van de Isam, dus het is heel belangrijk, voor Christenen daarentegen is het niet zo belangrijk. Jij vergelijk appels met peren.
Die stelling heeft niets met het vasten te maken. Het is gewoon de algemene geestesingesteldheid die gewoon niet te vergelijken is.

De meest extreme christenen van Europa zijn in Vlaanderen mensen als een Jan Van den Berghe. Waarin bestaat die zijn "extremisme"? Dat hij persoonlijk nog in God gelooft en dat hij de voorkeur geeft aan een mis die opgedragen wordt in het Latijn in plaats van in het Nederlands, waarbij de preek dan ook nog eens in het Nederlands wordt gehouden.

D�*t zijn de meest extreme christenen in Vlaanderen. Daarnaast heb je inderdaad nog een categorie die nog iets verder gaat, en dat zijn de religieuzen die zo goed als uitgestorven zijn. Dezen dragen omdat ze tot een bepaalde orde horen een soort van uniform, dat echter al jaren hoofdzakelijk alleen nog maar binnen de gemeenschap en niet meer in het openbaar gedragen wordt.

Vergelijk hiermee de moslims en je kan hen enkel qua uiterlijk gedrag in de meest extreme categorie van de christenen plaatsen. Meer dan de helft van de moslims - in Europa dan nog wel - gedraagt zich alsof ze tot een strenge religieuze orde behoren. Bovendien - en dit is het allerbelangrijkste, WAAROVER GEEN ENKELE MOSLIM HET DEBAT AANDURFT - koesteren de moslims de APARTHEID als hun HOOGSTE GOED. Wie het waagt als niet-moslim om een relatie aan te gaan met een moslim speelt met zijn leven, tenzij hij zich bekeert tot de islam. De moslims zijn dus per defintie ook nog eens grote racisten.

En dan hebben we het nog maar gehad over de meest gematigde moslims. Er zijn ook nog de fundamentalisten, de extremisten en de terroristen die ons in onze eigen straten de keel oversnijden omdat we zeggen wat we denken. De helft van de moslims in Nederland heeft hiervoor begrip zoals bleek uit een interview dat Lincoln, zelf moslim, hier gepost heeft. En "gematigde en geïntegreerde" moslims eisen dat ook de niet-moslims begrip moeten opbrengen voor moslims als Mohammed Bouyeri en dus begrip moeten opbrengen voor Al Quaeda.

Christenen met moslims vergelijken is inderdaad nog veel moeilijker dan appelen met citroenen vergelijken.
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2005, 11:53   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als een mongool iemand vermoordt om zijn mening moet niet een hele bevolkingsgroep daarvoor schuldig geacht worden, of vindt u van wel??
Neen, die mongool doet dat ook niet uit bepaalde opvattingen die door andere mongolen worden gedeeld... In de koran staat echter wel dat de moslims op joden en christenen mogen inhakken zo ze zich niet onmiddellijk onderwerpen aan de islamitische heerschappij.
Oud 2 januari 2005, 11:59   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Vergelijk hiermee de moslims en je kan hen enkel qua uiterlijk gedrag in de meest extreme categorie van de christenen plaatsen. Meer dan de helft van de moslims - in Europa dan nog wel - gedraagt zich alsof ze tot een strenge religieuze orde behoren. Bovendien - en dit is het allerbelangrijkste, WAAROVER GEEN ENKELE MOSLIM HET DEBAT AANDURFT - koesteren de moslims de APARTHEID als hun HOOGSTE GOED. Wie het waagt als niet-moslim om een relatie aan te gaan met een moslim speelt met zijn leven, tenzij hij zich bekeert tot de islam. De moslims zijn dus per defintie ook nog eens grote racisten.
Hun houding wordt verklaard door wat er in de koran te lezen staat:

Soera 5, 51:

Citaat:
O, gij die gelooft (= moslim), neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet.
Soera 9, 71:

Citaat:
En de gelovigen (= moslims), mannen en vrouwen, zijn vrienden van elkander.
Soera 8, 73:

Citaat:
De ongelovigen (= niet-moslims) zijn vrienden van elkander. Als gij (= moslim) niet ingrijpt zal er onheil en grote wanorde in het land komen.
Oud 2 januari 2005, 12:00   #125
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Volgens uw vorige post mochten sommige mensen toch wel blijven?, of ben je in een ander stadium van je Islam-haat gekomen?
Ik heb nooit iets anders beweerd dan dat ik vind dat de moslims tot de laatste man/vrouw/kind uit Europa moeten worden verdreven, wil Europa zichzelf blijven.
Oud 2 januari 2005, 12:26   #126
MVB
Banneling

Standaard

Hoeveel Europeanen zijn door moslims vermoord om hun mening 2, 3?
[/quote]Dus 2, 3 is nog nie genoeg. Jullie willen er meer!? Geen nood in 2005
zullen jullie deze zeker nog krijgen.

Weet gij wel wat u verteld!!! Het gaat hier over MOORDEN omdat sommige de waarheid durven te vertellen, maar sommigen
wennen daar vlot aan zeker.
Als het de koningin-moeder was geweest, dan was het misschien een hele andere zaak.!?
Als in 2005 er geen dergelijk moorden meer gebeuren dan ben ik een simpele kl**tzak die gewoon de leukerd wil uithangen hé. En hopelijk zal het zo zijn, of is het al zo!!

T'leuke is, ge moet zelfs nog uw mening niet zeggen!!!!!!!!
Westerling zijn in bepaalde plaatsen is al meer dan genoeg als ge tussen de hardcore fundamentalisten zit. Maar ge moet er maar nie tussen gaan zitten zeker , vertel dat aan de artsen zonder grenzen.

2,3? !!!!!!! Hoeveel europese mensen zijn al onthoofd!!! denk wel meer dan 2,3 zonder die in Nederland mee te tellen.
De reden dat, het er gelukkig zo weinig zijn is omdat staatsveiligheid toch nog een beetje goed z'n werk doet.

Nogmaals tis hier geen spelletje of gij of ik gelijk hebben.
De statistieken spreken voor zichzelf.
MVB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2005, 16:49   #127
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, maar volgens de Islam moet je niet vergeten wie je schepper is en je moet jezelf aan hem herrineren. Volgens de Islam verbetert het de kwaliteit van je denkwijze en doen slechte mensen de dingen goed in hun leven (niet stelen, niet doden) en weten dat ze daarvoor beloond zullen worden.

Hier de vijf zuilen.

* De geloofsbelijdenis
* De gebeden
* Het geven van aalmoezen
* Het vasten tijdens Ramadan
* De pelgrimstocht naar Mekka

Voor al deze dingen geldt, je moet het alleen doen als je de mogelijkheid ervoor hebt.
Behalve de derde dus stuk voor stuk gericht op aanbidding van de schepper.
Vergelijkbaar met "bovenal bemin één god" en "heilig steeds de dag des heren" van de christenen.
Waar zijn de zuilen die van u een beter mens moeten maken ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2005, 23:32   #128
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Bovendien - en dit is het allerbelangrijkste, WAAROVER GEEN ENKELE MOSLIM HET DEBAT AANDURFT - koesteren de moslims de APARTHEID als hun HOOGSTE GOED. Wie het waagt als niet-moslim om een relatie aan te gaan met een moslim speelt met zijn leven, tenzij hij zich bekeert tot de islam. De moslims zijn dus per defintie ook nog eens grote racisten.

Christenen met moslims vergelijken is inderdaad nog veel moeilijker dan appelen met citroenen vergelijken.
En toen werd het inderdaad stil in Turkenland. Q.E.D.
Oud 2 januari 2005, 23:58   #129
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Vergelijkbaar met "bovenal bemin één god" en "heilig steeds de dag des heren" van de christenen.
Ben geen islamdeskundige, maar die bedevaart naar Mekka zegt me wel wat.

Hoeveel Europeanen (en ook niet-Europeanen), gelovig of niet, trekken er de laatste jaren niet tevoet naar Santiago de Compostela. Uit eigen ervaring weet ik dat daar heel wat "massatoeristen" tussenzitten, met niet het geringste oog voor de mogelijke meerwaarde van zo'n tocht.

Maar er zijn ook lui - zelfs ongelovigen - die zo'n tocht heel veel deugd doet, en die mogelijk een beter mens geworden zijn door het maken van die tocht.

In die zin denk ik dat een bedevaart - in illo casu naar Mekka - je inderdaad tot een beter mens kan maken, wetende dat die Vijfde Zuil ontstond in een tijd dat reizen meestal te voet of met een rijdier geschiedde.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 00:02   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco
In die zin denk ik dat een bedevaart - in illo casu naar Mekka - je inderdaad tot een beter mens kan maken, wetende dat die Vijfde Zuil ontstond in een tijd dat reizen meestal te voet of met een rijdier geschiedde.
Als je weet in welke omstandigheden de huidige bedevaarten naar Mekka en Medina worden gehouden, dan denk ik niet dat je daar veel spirituele kracht in kunt vinden. 't Is daar zo'n drukte van jewelste dat de politie met stokken in de massa inslaat opdat het toch min of meer niet al te veel zou ontsporen. Ieder jaar echter worden er mensen vertrappeld, gedood, per ongeluk gestenigd (want een van de rituelen is het gooien van stenen... en er wordt altijd wel eentje per ongeluk wat te hard gegooid of verkeerd gemikt).

De christelijke bedevaarten stralen echter een totaal ander karakter uit.
Oud 3 januari 2005, 00:03   #131
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Hoeveel Europeanen (en ook niet-Europeanen), gelovig of niet, trekken er de laatste jaren niet tevoet naar Santiago de Compostela. Uit eigen ervaring weet ik dat daar heel wat "massatoeristen" tussenzitten, met niet het geringste oog voor de mogelijke meerwaarde van zo'n tocht.

Maar er zijn ook lui - zelfs ongelovigen - die zo'n tocht heel veel deugd doet, en die mogelijk een beter mens geworden zijn door het maken van die tocht.

Bij normale mensen heet die "5de Zuil" gewoon "toerisme". Dat heeft ook de bedoeling om van jou een "beter mens" te maken. Men gaat op zoek naar zon, natuur of cultuur.
Oud 3 januari 2005, 00:20   #132
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het klopt dat veel gelovigen maar ook ongelovigen bedevaartplaatsen bezoeken.
Of ze als een beter mens terugkeren betwijfel ik, wel keren ze meestal wel terug en worden niet vertrapt door hun medebedevaarders.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 11:58   #133
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Jan van den Berghe,
Wreker,
Bobke,

Ik heb het grote voorrecht mogen genieten - ik beschouw het nog steeds als een voorrecht - om verscheidene malen de tocht naar Santiago ondernomen te hebben. Vanuit België én ook de terugweg. En dit reeds lang voordat die weg ten prooi viel aan het massatoerisme. In die tijd waren "peregrinos" er redelijk zeldzaam.

Ook de laatste jaren ben ik steeds een band blijven voelen met die tocht, en loop ik er nog delen van. Wel tracht ik dat in het voor- of najaar te doen, wanneer de dichte drommen massatoeristen daar niet aanwezig zijn.

Een paar keer was ik daar ook 's zomers, toen ik o.a. als gastheer werkte in één van de talloze refuges die erg goedkoop logies (en vaak ook maaltijden) verschaffen aan de pelgrims. De taferelen die ik daar soms meemaakte waren allesbehalve verheffend en ik ga ze jullie daarom maar besparen. Wel weet ik dat ze niets vandoen hadden met een bedevaart (bidden en "varen"=reizen) en zelfs niet met een cultureel toerisme dat respect opbrengt voor de plaatselijke bevolking, maar alles met een massatoerisme zonder ook maar het minste respect voor andere pelgrims - of pseudopelgrims - noch voor de locale bevolking.

De laatste jaren is het armoe troef op die Weg naar Compostela, vooral in het Spaanse deel ervan. Toch blijft die Weg, dat fenomeen, me mateloos boeien en inspireren. Tussen die "horde" massatoeristen (terroristen?) zitten er nog altijd pelgrims, wier motieven dieper gaan - zelfs al is de inspiratie niet altijd christelijk (want Compostela is universeel, niet het monopolie van het christendom).

De talloze interessante conversaties en gedachtewisselingen met die enkelingen doen me nog steeds veel deugd. Vandaar dat ik vooralsnog niet zinnens ben om dit verschijnsel de rug toe te keren en helemaal prijs te geven aan het massatoerisme.

Ik vat het als volgt samen: er waren tijden dat je op die weg slechts pelgrims ontmoette. Vandaag ontmoet je die daar nog altijd, zelfs al lopen ze er verloren tussen die massa's bijwijlen brutale individualisten, voor wie de Camino (=de Weg) slechts een modeverschijnsel is dat binnen enkele jaren wel zal verdwijnen (naar ik hoop).

Moeten we die Camino veroordelen omdat de sereniteit er vandaag wat moeilijker te vinden is dan vroeger? Moeten we hem prijsgeven aan het toerisme, zoals de Spanjaarden ook de Middellandse Zeekusten prijsgaven aan het grote geldgewin?

Eenzelfde vraag stel ik ook naar de bedevaart naar Mekka toe. Jan vdB scoort zeker een punt, waar hij het samendrummen van een veel te grote volksmassa in een veel te beperkte ruimte aan de kaak stelt. Dat dit gedrum de sereniteit verstoort - ja, zelfs vernietigt - hoeft evenwel nog geen reden te zijn om het gebeuren op zichzelf meteen maar mee weg te gooien, zoals het kind met het badwater.

Vandaag lopen er een miljard moslims rond, maar 13 eeuwen geleden waren dat er veel minder. Daarbij nog de mobiliteit, die in onze tijden spectaculair gestegen is: op amper enkele uren vliegen bén je in Mekka, waar het vroeger een maanden-, soms wel jarenlange reis betrof. Nogal wiedes dat het daar in Mekka vandaag geregeld uit de hand loopt; ik kan me best voorstellen dat het daar ooit heel wat kalmer aan toeging.

Ik weet niet in hoeverre moslims begaan zijn met het "herorganiseren" van hun vijfde zuil. Dat is hard nodig. Maar dat geldt helaas - weliswaar in mindere mate - ook voor sommige christelijke pelgrimsoorden. Toen in Rome het jubeljaar 2000 werd gevierd, en een enorme stroom pelgrims naar de Eeuwige Stad toog, toen bestonden hoteliers, zelfs kloosters met gastenhuizen, het om hun prijzen te verhogen, in sommige gevallen zelfs te verveelvoudigen. Het feit dat er in Mekka doden vallen vind ik stuitend, maar dat minder begoede christenen in 2000 te Rome "geen plaats vonden in de herberg" vind ik niet alleen stuitend, maar zelfs een beetje ironisch.

Conclusie: het op bedevaart gaan kan van je een beter mens maken, op voorwaarde dat je dat op een serene wijze inkleedt. Zelfs wie alleen uit toeristische overwegingen één of andere tocht maakt naar één of ander bedevaartsoord, kan als een beter mens thuiskomen; maar steeds op voorwaarde dat hij de sereniteit niet uit het oog verliest, dat hij bvb. evengoed kan genieten van een simpele zonsopgang als van de schoonheid van een beroemd bouwwerk of van een grandioos landschap. Het idee op zich om een bedevaart verplicht(*) te stellen - los van de organisatorische kwestie die inderdaad mankloopt - blijf ik daarom een goed idee vinden; dat hebben die moslims echt niet zo gek bedacht, hoor. En ik ben blij dat ik als gelovige ook mijn gading gevonden heb in het christendom, zelfs al stelt het christendom die bedevaart niet verplicht.

(*)Verplicht: de islam stelt dat elke moslim minstens éénmaal in zijn leven naar Mekka trekt op voorwaarde dat zijn lichamelijke, mentale, familiale en financiële toestand dit toelaat. Het is dus geen verplichting op straffe van vervloeking of iets dergelijks.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 12:12   #134
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Wordt deze draad een gelovigheidswedstrijdje?
Oud 3 januari 2005, 12:38   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
In het verleden heb ik de "Navolging van Christus" van Thomas van Kempen zoveel gelezen, dat mijn exemplaar ervan bijna volledig uiteenvalt. Een van de vele zaken die me in dat schitterende boek altijd bijgebleven is, is de zin

Citaat:
Weinigen beteren zich met ziek te zijn: gelijk er ook weinigen heiliger worden door gedurige bedevaarten.
Oud 3 januari 2005, 12:42   #136
willem1940NLD

Standaard

Die Thomas dan toch; bedevaarten als ziektebeeld.
Oud 3 januari 2005, 12:44   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Pasaran
De stelling dat de Islam misdaad goedkeurt is flauwekul. Er zullen ongetwijfeld wel passages in de Koran voorkomen die stellen dat ongelovigen dienen te worden vermoord, hun bezittingen in beslag genomen, hun dienstmaagden aangerand, enz... Dergelijke passages komen in ieder godsdienstboek en/of religieuze tractaten/geschriften voor. Is nu eenmaal eigen aan godsdiensten die honderden jaren geleden zijn ontstaan.
Vooreerst is het startpunt van uw redenering (waarmee u eigenlijk afsluit) al helemaal foutief. Volgens de islamitische theologie is het immers zo dat de islam begonnen is met Adam, niet met Mohammed. Mohammed is de profeet, boodschapper en het zegel der profeten, maar geenszins de initiator van de islam. Daarom ook stelt de islam dat ieder mens bij zijn geboorte eigenlijk moslim is, maar door opvoeding of foutieve keuze uiteindelijk hiervan afwendt en het bij valse goden gaat zoeken.

Daarnaast leert de islam dat de koran veel meer is dan zomaar een heilig boek, maar wel het Woord van Allah zelf. Daarom bestaat de koran dan ook van alle eeuwen bij Allah: er is niets fouts in het Boek, alles is te nemen zoals het er staat waarbij de soenna helpt om het juiste begrip te krijgen van bepaalde passages.
Oud 3 januari 2005, 12:45   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD
Die Thomas dan toch; bedevaarten als ziektebeeld.
Ik denk dat die Thomas een heel opmerkzame persoon moet geweest zijn: in zijn tijd al zag hij dat bedevaarten vaak ontaarden en niet zelden helemaal niet gingen over de geestelijke verheffing.
Oud 3 januari 2005, 12:53   #139
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
JvdBerghe: ... Daarom bestaat de koran dan ook van alle eeuwen bij Allah: er is niets fouts in het Boek, alles is te nemen zoals het er staat waarbij de soenna helpt om het juiste begrip te krijgen van bepaalde passages ...
Reeds 5:51 en hoofdstuk 9 doorgenomen?
Oud 3 januari 2005, 12:57   #140
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Ik heb één keer in mijn leven de Hadj verricht naar Scherpenheuvel, achter de schalmei van Master Lamquet aan.

En de Heer was mij wonderwel gunstig gezind, ik kwam toe op den heuvel zonder één enkele blaar op mijn voetzolen.

Maar die bruine noppen daar waren niet te vreten...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be