![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Europees Commissaris
|
![]() Opnieuw een schitterende tussenkomst van de West-Vlaming Sander Loones.
Juist na een goede medewerking tussen Michael Freilich en de meerderheid in een ontwerp van Vincent Van Quickenborne in verband met: Wetsvoorstel tot wijziging van de wet van 27 februari 2019 betreffende het aanbieden van elektronisch aangetekende zendingen via het eBox-platform (1641/1-7). Gevolgd door Sander Loones die samen met Recinno Van Lommel en Francois De Smet tussenkwamen in de volgende aangelegenheid: 13/07/2023 CRIV 55 PLEN 254 19 Samengevoegde interpellaties van- Sander Loones aan Alexia Bertrand (Begroting en Consumentenbescherming) over "De onzekere financiering van de pensioenen en van het Plan voor Herstel en Veerkracht" (55000439I) - Sander Loones aan Thomas Dermine (Relance, Strategische Investeringen en Wetenschapsbeleid) over "De onzekere financiering van de pensioenen en van het Plan voor Herstel en Veerkracht" (55000440I) - Reccino Van Lommel aan Thomas Dermine (Relance, Strategische Investeringen en Wetenschapsbeleid) over "De uitbetaling van de relancemiddelen" (55000442I)- François De Smet aan Thomas Dermine (Relance, Strategische Investeringen en Wetenschapsbeleid) over "De pensioenhervorming en het herstelplan van de EU" (55000443I) Aangelegenheid waar wij in gebreke zijn gesteld door EU en wij een deel van deze EU relancemiddelen zijn moeten gaan lenen. In deze tussenkomst klaagt Sander Loones over de niet beschikbaarheid van de stukken en cijfers. In deze vermeld hij het totaal gebrek aan transparantie van de regering De Croo in zoveel andere dossiers van algemeen belang. En onderlijnt dat door het wegblijven van deze bewijzen en cijfers hij zijn ‘Job’ niet naar wens kan doen. Als laatste tussenkomst in deze zaak heeft Ahmed Laaouej toch de fatsoen ![]() De schriftelijke tussenkomst alsook de video opname van Sander Loones waar hij stelt van zij stoel te vallen. CRIV 55 PLEN 254 Plenumvergadering 13-07-2023 19.07 Sander Loones (N-VA): Mevrouw de voorzitster, collega’s, ik wou eigenlijk replicerenvanop mijn plaats, maar ik kan niet want ik ben van mijn stoel gevallen. Ik heb maar een vraag. Ik wil op een serieuze manier mijn job kunnen doen. Collega’s, wat hebben jullie hier nu zelf kunnen vaststellen? Mevrouw de staatssecretaris, u zegt te steunen op de cijfers van de vakministers en zegt dat ik zemoet opvragen bij die vakministers. U hebt de cijfers. Bezorg ze aan het Parlement. U zegt zelf dat u ze hebt. Waarom krijgen wij ze dan niet? Waarom krijgt het Parlement die documentatie niet transparant te zien? Ik denk dat het gewoon is omdat deze regering een fundamenteel probleem heeft met transparantie. Een fundamenteel probleem. Eind vorig jaar waren er belangrijke WhatsApp-berichten van de eerste minister. Ik wilde die zien. Wij hebben die niet gekregen. Ze lagen nochtans aan de basis van het ontslag van een staatssecretaris. Er zijn geheime instructies van mevrouw Schlitz aan haar administratie, om haar eigen logo overal rond te strooien. Die worden gewoon verborgen gehouden. Er is een Waalse astronaut die blijkbaar de ruimte in moet. Wij krijgen dat hele dossier niet te zien. Wij moeten maanden en maanden trekken en sleuren om documenten naar boven te krijgen. In het kader van de burgerbevraging wordt er artificiële intelligentie gebruikt. Ik vraag al maanden inzicht daarin. Minister Verlinden en minister Clarinval weigeren. In het bpost-dossier, het dossier van collega Freilich, kan minister De Sutter de informatie zelfs niet bezorgen aan ons, want ze wordt zelf niet ingelicht door haar eigen diensten. De documentatie over de politiepensioenen, waar de heer Van Quickenborne handtekeningen onderzet, wordt niet bezorgd aan het Parlement. Integendeel, er wordt over gelogen. Vorige week was er de heer Vandenbroucke en de coronamails. Wij krijgen ze niet te zien. En dan kan ik nog beginnen over mevrouw Lahbib, maar ik denk dat die casus duidelijk is. Waarom kan die transparantie niet gegeven worden aan het Parlement? Waarom mogen wij onze job niet doen? In deze vind ik dat supererg omdat ik van u, mevrouw de staatssecretaris, verwacht dat u de hoeder bent van de begroting. In deze vind ik het supererg omdat het gaat over de pensioenen. De heer Dermine zegt dat een waardig en duurzaam pensioen zal kunnen gegarandeerd worden. Mevrouw de staatssecretaris, u spreekt over een ernstige inspanning, een substantiële inspanning. U zegt dat u volledig achter het akkoord staat. Ik zou van u net het tegenovergestelde verwachten. Wat hebben wij gezien? De experten stellen dat er een inspanning moet gebeuren van 5 % van het bruto binnenlands product. U doet 0,5 %. U doet tien keer te weinig. Er is een begrotingsinspanning nodig van ongeveer 30 miljard euro. Wat hebt u gedaan? U hebt er nog 3 miljard euro extra bijgegooid. Nu haalt u die 3 miljard euro opnieuw weg. U staat nog altijd op een tekort van 30 miljard euro https://www.dekamer.be/doc/PCRI/pdf/55/ip254.pdf Plenum: Vragen, wetsontwerpen, interpellaties, stemmingen PLEN 13-07-2023 14.15 55P254 03:33:00 Voorzitster - Présidente https://www.dekamer.be/media/index.h...4&offset=12754 03:35:00 Sander LOONES (N-VA) 03:35:15 Voorzitster - Présidente 03:40:10 Voorzitster - Présidente 03:40:25 Sander LOONES (N-VA) 03:50:25 Voorzitster - Présidente 03:50:31 Sander LOONES (N-VA) 03:55:20 Reccino VAN LOMMEL (VB) 04:00:55 François DE SMET (DéFI) 04:04:15 staatssecretaris Alexia BERTRAND 04:11:01 Thomas DERMINE (secrétaire d'État) 04:15:36 Sander LOONES (N-VA) https://www.dekamer.be/media/index.h...4&offset=15310 04:21:35 Reccino VAN LOMMEL (VB) 04:26:41 François DE SMET (DéFI) 04:29:16 Ahmed LAAOUEJ (PS) 04:29:26 Voorzitster - Présidente Laatst gewijzigd door RASPOUTINE : 14 juli 2023 om 06:14. |
![]() |
![]() |