Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 januari 2023, 18:48   #121
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik heb het over mensen die je in het Nederlands aanspreekt. Dat zijn normaal Vlamingen.
Als ik iemand die in Amsterdam woont aanspreek, is dat zeer zeker in het Nederlands. Maar waarom zou ik dat feit in hemelsnaam gaan binden aan een vermoeden dat die een Vlaming is ?

Stel dat ik Marie Daenen tegen het lijf loop in Durbuy, dan ga ik haar in het Nederlands aanspreken. Goed wetende dat zij een Waalse is aangezien ze als Belg woont in Wallonië. Ik ga dat doen omdat we alle 2 als moedertaal Vlaams hebben. (om je één keer te plezieren : 'Nederlands' )

En opnieuw, zowel Marie als ikzelf zijn alle 2 Belgen en dus behorende tot het Belgische volk hoor... Zo moeilijk is dat toch niet ?

Laatst gewijzigd door Pandareus : 20 januari 2023 om 19:15.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2023, 18:53   #122
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Het volstaat dat ze allebei Algemeen Nederlands praten.
Panda is er duidelijk van overtuigd dat alle Vlamingen, ongeacht de omstandigheden, uitsluitend dialect wauwelen. Misschien is dat nog steeds zo in zijn regio.
Oud 20 januari 2023, 18:55   #123
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het over mensen die je in het Nederlands aanspreekt. Dat zijn normaal Vlamingen.
Neen Quercus. Dat zijn Belgen die nederlands spreken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2023, 18:56   #124
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Panda is er duidelijk van overtuigd dat alle Vlamingen, ongeacht de omstandigheden, uitsluitend dialect wauwelen. Misschien is dat nog steeds zo in zijn regio.
https://youtu.be/xCpRW0II8Dw?t=204

In het Plat Gents. Die vrouw heeft zichzelf blaasjes laten wijsmaken en heeft dat volgehouden tot ze hoogbejaard werd.

Die West-Vlamingen in die docu over de Oostendse visserij spreken evenmin volledig AN, maar die konden hun taal wel bijstellen. Ook die 90-plusser (doodeenvoudige visser als beroep tot zijn pensioen).

Zelfs in de Middeleeuwen konden mensen communiceren in het Diets met elkaar over graafschappen en hertogdommen heen.

Echt een Vlaams fenomeen dit. Propaganda lijkt me wel. Fransen en Nederlanders lijden hier dus niet aan, Franstalige Belgen evenmin. Vlamingen zijn de 'sukkelaars' die niet kunnen communiceren in hun eigen taal buiten hun streek, blijkbaar. Getrol natuurlijk.

Dit is ook een reden waarom ik liever verhuis naar Nederland dan in Vlaanderen blijf. Dat domme-Belgen-gehalte is me teveel eraan en ook die continue meta-discussies over driemaal niets.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 januari 2023 om 19:04.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2023, 19:22   #125
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat een zeeeeer gewaagde uitspraak voor een uitgeweken Ostendeneire, die emigreerde naar Ojlsjt...

Twee gouwen waar ze berucht zijn voor hun dialect dat klinkt zoals een gatling gun on steroids.
Oud 20 januari 2023, 19:55   #126
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Grappige video met Rob Muntz. Dat soort huftertelevisie kunnen ze vandaag niet meer maken. De muziek op de achtergrond is ook nog eens Belgisch. Die dialectsprekende oma is nog lachen ook, alleen gaat het mijn verstand te boven. Het is echt een mindset hoor, dat je jezelf wijsmaakt.

In de jaren '90 ook meer een fenomeen nog dan nu. Murw geslagen door de argwaan voor te 'directe/radicale' ideeën ofzoiets en moeilijk verstaanbaar buiten Oost- en misschien ook West-Vlaanderen. Zou kunnen code-switchen en dialect afzwakken van wat ze dagelijks leest, maar heeft zichzelf wijsgemaakt dat ze enkel het platste Gents kan. Het tegengestelde van het Pygmalion-effect, het Golem-effect.

In Duitsland bestaat het fenomeen ook wel.

En zelfs ongeletterden zouden kunnen code-switchen en taal overnemen. Ik neem zelfs onbewust Hollands over, al verstaat iedereen me in Nederland... Zo ging dat dus in de Middeleeuwen. En zo is het ook zo dat ik Middelnederlands vaak toch grotendeels begrijp, soms met aantekeningen. Vroeg-Modern-Nederlands, afhankelijk van auteur, is zelfs vlot te lezen. Taal van vier eeuwen terug.

Het Frans is niet mijn moedertaal. Waarom kan ik dan alsnog Franstalige teksten van vele eeuwen terug vertalen? Niet altijd evident, maar echt niet zo moeilijk hoor.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 januari 2023 om 20:11.
Oud 20 januari 2023, 19:56   #127
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
En “Belgen” die Nederlands spreken zijn Vlamingen. Uitzonderingen niet te na gesproken zoals een goede Waalse vriend van mij die vloeiend Nederlands spreekt.
Oud 20 januari 2023, 20:12   #128
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Toen ik kind was: "Voor een Vlaming is het Frans gemakkelijker te leren dan het Vloems dat voor een Waal is."

En zo geschiede, een groot deel van de Belgische onderdanen is dat echt gaan geloven en het kwam ook uit. Mocht iedereen verteld worden dat het Nederlands gemakkelijker is dan het Frans, dan zou het tegendeel waar zijn.

Nu heb je ook argwaan over het 'radicale idee' dat ook Holland bij de Bourgondische Nederlanden hoorde, en daarom is dat boek van Bart Van Loo 'tricky'. Liever de mensen dom houden, want de mensen worden niet vertrouwd met kennis over de geschiedenis. Ook al was Holland cultureel altijd vrij anders dan Vlaanderen en Brabant en hoeft dit niet tot Heel-Nederlands irredentisme te leiden. Goh...

Dat is een eigenschap van Vlaanderen en België in het algemeen waar ik grootse moeite mee heb, ja.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 januari 2023 om 20:18.
Oud 20 januari 2023, 20:22   #129
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En “Belgen” die Nederlands spreken zijn Vlamingen. Uitzonderingen niet te na gesproken zoals een goede Waalse vriend van mij die vloeiend Nederlands spreekt.
Totaal fout...

Belgen die hun domicilie hebben in Vlaanderen, dat zijn Vlaamse Belgen. Zo ingewikkeld is onze staatsstructuur nu toch ook niet dat sommige vendeliers zelfs anno 2023 nog altijd niet begrijpen in welk sociologisch staatsverband ze leven ?

Laatst gewijzigd door Pandareus : 20 januari 2023 om 20:23.
Oud 20 januari 2023, 20:34   #130
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Totaal fout...

Belgen die hun domicilie hebben in Vlaanderen, dat zijn Vlaamse Belgen.
Het is een beetje grappig dat het concept van Vlaming afhangt van domicilie, maar enkel maar als het Belgen zijn, niewaar. Er bestaan dus ook geen Brusselse Vlamingen. Men moet zich trouwens afvragen of een tweede domicilie U een halve Vlaming maakt. Stel dat je een Brusselaar bent met een appartement aan de zee. Zijn dat Vlamingen de tijd dat ze aan zee zijn ? Zijn zij al Vlaming van zodra ze de Ring oprijden richting Oostende ? En verliezen zij hun Vlaamse identiteit wanneer ze de afrit nemen van de Ring om terug het Brussels gewest binnen te rijden ?

Zijn Vlamingen uit Gent die een RB&B nemen in Arlon even geen Vlamingen meer ?

Uw concept van kameleon Vlamingen verklaart misschien waarom Vlamingen Nazi's geworden waren toen Vlaanderen onder Nazi bewind zat ook he ? Want het zijn blijkbaar heel veranderlijke mensen, die Vlamingen...

Meer nog, het is zelfs zo dat je in het buitenland per definitie nooit een Vlaming kan tegenkomen, want die is geen Vlaming meer van zodra hij de grens over gaat.

Laatst gewijzigd door patrickve : 20 januari 2023 om 20:35.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2023, 20:53   #131
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Oosterweel ligt niet stil in pure chaos ?
Geen leugens vertellen Rode, ik woon in de buurt en de werken liggen niet stil zie ik.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2023, 20:57   #132
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is een beetje grappig dat het concept van Vlaming afhangt van domicilie, maar enkel maar als het Belgen zijn, niewaar. Er bestaan dus ook geen Brusselse Vlamingen.
Natuurlijk niet... Er bestaan nederlandstalige brusselaars als hun domicilie daar is, en franstalige brusselaars. Komaan jongens... ontdekken jullie nu anno 2023 dingen die 30 jaar geleden beslist zijn ?

Of moet er een extra subforum komen : "federalisme voor beginners" ?

Citaat:
Men moet zich trouwens afvragen of een tweede domicilie U een halve Vlaming maakt. Stel dat je een Brusselaar bent met een appartement aan de zee. Zijn dat Vlamingen de tijd dat ze aan zee zijn ? Zijn zij al Vlaming van zodra ze de Ring oprijden richting Oostende ? En verliezen zij hun Vlaamse identiteit wanneer ze de afrit nemen van de Ring om terug het Brussels gewest binnen te rijden ?

Zijn Vlamingen uit Gent die een RB&B nemen in Arlon even geen Vlamingen meer ?
Nee hoor, niemand vraagt zich dat af tenzij hij een kluchtje wil opvoeren. Als jij een tweede, derde, vierde of zeventiende verblijf hebt maakt dat niks uit voor je domicilie dat als Belg in België bepaalt of je Vlaming of Waal bent.

Marc Coucke is Vlaming, omdat hij Belg is en zijn domicilie in Vlaanderen heeft.

Ondanks dat hij zowat 50% van Durbuy opgekocht heeft en hoofdaandeelhouder is van het ab-so-lute symbool van Belgicisme : club Anderlecht.

Citaat:
Uw concept van kameleon Vlamingen verklaart misschien waarom Vlamingen Nazi's geworden waren toen Vlaanderen onder Nazi bewind zat ook he ? Want het zijn blijkbaar heel veranderlijke mensen, die Vlamingen...

Meer nog, het is zelfs zo dat je in het buitenland per definitie nooit een Vlaming kan tegenkomen, want die is geen Vlaming meer van zodra hij de grens over gaat.
Dat is dan ook helemaal 'geen concept van mij' maar gewoon de staatkundige en administratieve realiteit zoals die bestaat...

Wie een beetje bij de les blijft, begrijpt (of zou dat moeten tenzij hij /zij last heeft van beperkingen of mentale blokkages...) dat het begrip ' Vlaming' in het buitenland geen enkele betekenis heeft tenzij dan in een toeristische gids of zo.

Een Belg die pakweg naar Australië gaat, is voor hen een Belg. Of die zichzelf wil benoemen als 'Vlaming' of 'Waal' zullen de australische douaniers dik hun kloten aan vegen.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 20 januari 2023 om 21:08.
Oud 20 januari 2023, 21:00   #133
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lancalot Bekijk bericht
Maak je niet moe, de man weet duidelijk niet wat homogeen betekent.
Als het land onbestuurbaar is, dan komt dat omdat als men splitst, het vooral niet homogeen is. En in combinatie daarmee niet dezelfde fondsen mee transfereert, ergo de deelstaten worden dan gedwongen te besparen.
Wat uiteraard niet betekent dat sommige zaken niet beter federaal zouden geregeld worden. Maar daar een zinnig woord over zeggen daar is de op niet toe in staat.
Wat zijn die "sommige zaken" ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2023, 21:02   #134
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Et alors ?
Oud 20 januari 2023, 21:10   #135
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Is dat zo....?
De N-VA ± grootste Vlaamse partij wil confederalisme
Dit forum gaat zichzelf te buiten aan utopiën van een meer zelfstandig Vlaanderen

Magnette bevestigt zijn "met alle Chinezen maar niet met den dezen" houding omtrent confederalisme

En dat afdoen als K&K onderwerp ?
De toekomst van Vlaanderen ?
Er lijkt mij iemand niet goed bij de les te zijn geweest de laatste 20 jaar.
Het lijkt mij totaal onnodig dit forum te splitsen.
Opletten met het woord utopie...
Magnette is een tegenstander maar er zijn ook vóórstanderS.
In nogal wat Vlaamse kranten vandaag artikels over het FEIT dat wallonie nu recht afstevent op een financiële RAMP.
De financieringswet, weet je...
Oud 20 januari 2023, 21:36   #136
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn nationaliteit is Belg, dus ben ik een lid van het Belgische volk. Gezien ik in Vlaanderen woon, ben ik Vlaming. Ik zie niet in wat ik daar anders aan zou willen, en hoe dat trouwens mogelijk zou zijn.

In de hypothese dat ik naar bv Doornik zou verhuizen, zou ik nog steeds Belg zijn, en dus lid van het Belgische volk. Ik zou dan niet langer een Vlaming zijn, maar een Waal.

Zo is het nu eenmaal. En zo is het goed.
Het “Belgische volk” is een beetje zoals destijds het Joegoslavische volk. Dat bestond feitelijk ook niet.
Oud 20 januari 2023, 23:08   #137
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op zich is het al een pluspunt dat u hen geen wannabee Ollanders noemt.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2023, 07:19   #138
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet... Er bestaan nederlandstalige brusselaars als hun domicilie daar is, en franstalige brusselaars. Komaan jongens... ontdekken jullie nu anno 2023 dingen die 30 jaar geleden beslist zijn ?
Men "beslist" de identiteit van anderen niet he. Dat heb je nooit gesnapt. Zijn de mensen die in de Dombas wonen, nu Russen ?
Oud 21 januari 2023, 07:21   #139
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is dan ook helemaal 'geen concept van mij' maar gewoon de staatkundige en administratieve realiteit zoals die bestaat...
Dat is helemaal waar, en DUS niet relevant. Staatkundige en administratieve indelingen zijn namelijk niet relevant bij de identiteit van een persoon ten aanzien van een volk: een volk heeft immers niks met staatskunde of administratie te maken.

Je kan het vergelijken met "verliefd zijn" versus "getrouwd zijn".

Getrouwd zijn is een administratieve status. Dat heeft niks te maken met verliefd zijn. Je zou anders kunnen argumenteren dat De Croo nooit verliefd was op Eveline, want hij is daar niet mee getrouwd
Oud 21 januari 2023, 08:19   #140
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lancalot Bekijk bericht
Onbedoeld, maar uw beste post in deze draad.
Nu nog zonder dat overbodige puntje.
2
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be