![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie denken die boerkes van Vlamingen wel dat ze zijn?
![]() |
![]() |
#122 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vivaldi is sowieso een minachting van wat echte democratie betekent.
![]() |
#123 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Da's waar.
![]() Als ik Engels spreek, dan is dat ook geen Vlaams. ![]()
![]() |
#124 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() La Flandre profonde is braaf en hing het langst aan de pastoor en die heeft de kinderen ingelepeld dat onze taal 'Vloemsj' is met instemmende goedkeuring van de burgerij die in Beulemans broebelde om hogerop te geraken.
Zelfs de leraar Nederlands hamerde erop dat hij 'Vlaams' onderwees. Jongejonge. ![]() Ik probeer een verklaring te vinden. Zelf ooit eens een West-Vlaming gekend die zich stoorde aan boeken met auteurs uit Nederland, omdat het duidelijk uit Nederland komt. Ik moest zelf dan toch in mijn haar krabben, hoor, hoe mensen zo dom komen (om een West-Vlaamse uitdrukking te gebruiken die tegelijk ook Hollands is). Die zijn mij gewoon totaal vreemd, die sentimenten. Ik snap het niet. Het is bizar en ik ben er totaal niet jaloers op, integendeel. Zelf zou ik nooit gelukkig kunnen zijn in zo'n oord. Het lijkt me nogal onvrij met ostracisme om iedere hoek. Laatst gewijzigd door Weyland : 16 februari 2023 om 15:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat klopt. Dit geeft ons immers wat meer inzicht. Zo weten we hoe Decroo denkt over zijn eigen cultuur. Minachting en daardoor weten we ook waarom deze regering zo inzet op het decimeren van alles wat Vlaams is.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zonder twijfel.
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als Crootje niet plooit voor de PS is hij dweil af.
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook geen Waals.
![]() |
#129 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 februari 2023 om 17:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Eigenlijk beschouw ik veel ouderwets flamingantisme als klein-Belgicisme. Het is van hetzelfde laken een pak. Ik zie het ook niet als twee clans die het tegen elkaar opnemen en ik ben liever iemand met eigen principes. Verder niets tegen katholieken, maar wel serieuze mensen graag. Dat domhoud-gedoe is wat ik verafschuw. Iemand als Christophe Deborsu is een praktiserend katholiek en er is niets mis met hem. Ik ga mijn mond niet houden om de Vlaamse zaak te redden. Dat doen alsof iedereen hetzelfde denkt in de hoop daarmee een zaak te dienen is nogal dwaas. Laatst gewijzigd door Weyland : 16 februari 2023 om 17:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Leopold II gebruikte ook pastoors en kapelaans om de Congolese "wilden" te helpen beschaven".
![]() |
![]() |
#133 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik ben van katholieke achtergrond, min of meer. Mijn familie is echter al drie generaties niet meer gelovig. Mijn moeder was ook twintig jaar protestants, maar dat was puur om de nonnen die ze haatte te provoceren. Later huwde ze wel weer voor de katholieke kerk met mijn vader. Niemand is nog gelovig in mijn familie, althans niet-kerkgebonden. We zijn natuurlijk ook geen atheïsten.
Laatst gewijzigd door Weyland : 16 februari 2023 om 17:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Volksunie uit mekaar gespat, Happart en Voeren verleden tijd, de NVA op sterven na dood en toen ging die onnozelaar van Leterme het uit electorale overwegingen eens oprakelen. ‘Vijf minuten politieke moed…’ de rest is samen met De Slimste Mens geschiedenis. En mispak u niet aan dit forum. Als je dat leest dan ga je denken dat half Vlaanderen wakkerligt van taalkwesties (en vaccins). Niks is minder waar. Het interesseert de doornee Vlaming minder dan de paardenkoersen.
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hopelijk drukt hij zich beter uit in andere talen ![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 16 februari 2023 om 18:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Mensen die zich van niks aantrekken zijn nogal lege mensen in mijn visie. Toch ben ik geen radicaal en schuw ik Walen niet, al hoop ik wel dat ze ooit van die PS verlost geraken. Ik vind eigenlijk moeizaam ingang in Wallonië, niet in het minst vanwege de taalbarrière. Walen hebben overigens ook vaak een geslotenheid jegens Vlamingen en zelfs een afkeer en dat helpt evenmin. Ze zijn heus niet verdraagzamer dan Vlamingen, merk ik. Laatst gewijzigd door Weyland : 16 februari 2023 om 18:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U dwaalt. De Croo Alexander spreekt normaal, vlot, en mooi Nederlands. En dat kan iedereen horen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De Croo spreekt vloeiend Frans, maar hoe die zijn R's trilt vind ik wel vervelend. In Frankrijk of in Franstalig België hoor je dat zelden. Het komt nogal belachelijk over, al doet hij wat hij wil, natuurlijk. Waarschijnlijk is het een spraakgebrek vanwege zijn hazelip of is het snobisme uit zijn pretentieuze achtergrond van Franskiljons?
Laatst gewijzigd door Weyland : 16 februari 2023 om 18:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En voor de goede orde: ik ben pro federalisme. Dat werd trouwens niet door de VU/NVA ingevoerd maar met Wilfried Martens (CVP) als gangmaker. En de Financieringswet die Vlaanderen een hoop geld gaat bezorgen ten koste van Wallonië werd ook zonder de NVA ingevoerd. Maar op een zeker moment wordt verdere federalisering ridicuul en bemoeilijkt het enkel maar de zaken. Beste voorbeeld is Milieu. Verkeer is ook idioot en nu wil men om het helemaal te gaan verzieken ook aan Justitie beginnen. Trop is teveel… ![]()
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322 ‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’ Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 16 februari 2023 om 18:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar officiele toespraken ga je toch niet doen in iets anders dan de taal die je vertegenwoordigt, niewaar ? Zie je Macron al een toespraak in het Duits houden in het EP, ook al zou hij vloeiend Duits spreken (wat het geval niet is denk ik) ? Ik zou kunnen begrijpen dat De Croo 2/3 van zijn toespraak in het Nederlands doet en 1/3 in het Frans, bijvoorbeeld, en op het einde een zinnetje in het Duits. Maar dat hij het "te gek" vindt om daar de officiele hoofdtaal van Belgie te praten is toch het beste bewijs dat hij een "loket" is van de MR, he. Aan de andere kant begrijp ik die hetze niet tussen Nederlands en "Vlaams". Vlaams is gewoon een quasi-synoniem voor Nederlands, als men wil benadrukken dat het de versie van het Nederlands is met de geplogenheden in Vlaanderen, zoals men ook over Belgisch Frans zou kunnen praten versus Frans. Waals kunnen we niet gebruiken hiervoor, want Waals is helemaal geen Frans. Maar "Vlaams" is gewoon een quasi-synoniem voor Nederlands. |
|
![]() |
![]() |