Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2023, 17:19   #121
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En is de onwetendheid van de klant een reden om in de krant te komen en een verkoper te verketteren?
Eerlijk gezegd, ja, want het is precies omdat de klant onwetend is, dat die verkoper daar is. Als de klant het allemaal zelf kan uitvissen, dan is er geen verkoper nodig.

Het is juist omdat ge er misschien maar weinig van kent dat ge RAAD GAAT VRAGEN bij de aankoop van uw product he. De verkoper is de "professioneel" in het vak, he, gij zijt de a priori onwetende klant.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2023, 17:25   #122
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het kan ook gewoon zijn dat de koper wist dat hij er niet teveel mocht inladen en dat hij dacht: ik riskeer het maar.
Ik geef toe mij nog nooit of te nimmer te hebben afgevraagd of in mijn monovolume ik ergens aan de limieten van het laadvermogen zat, als ik gewoon personen en bagage meenam. Ik ga er immers van uit dat zo een auto gemaakt is om dat aan te kunnen, zowel technisch als reglementair.
Dat zou anders zijn mocht ik paletten bakstenen of zo willen vervoeren, maar als het om personen en bagage gaat bij normaal gebruik, ga ik er blindelings van uit dat het ding dat ik gekocht heb, aankan waar het voor bestemd lijk zonder wat dan ook gaan te becijferen.
Oud 14 augustus 2023, 17:29   #123
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Eerlijk gezegd, ja, want het is precies omdat de klant onwetend is, dat die verkoper daar is. Als de klant het allemaal zelf kan uitvissen, dan is er geen verkoper nodig.

Het is juist omdat ge er misschien maar weinig van kent dat ge RAAD GAAT VRAGEN bij de aankoop van uw product he. De verkoper is de "professioneel" in het vak, he, gij zijt de a priori onwetende klant.
Nochtans heb ik al een aantal keer meegemaakt - als het gevolg van het feit dat ik een grote twijfelaar ben en dus veel dingen zelf opzoek - dat ik ergens meer van wist dan de verkoper zelf, zelfs op vlakken die me totaal onvertrouwd zijn. Zo moest ik er onlangs een verkoper zelf op wijzen dat een bepaalde laptop een OLED-scherm heeft (wat nochtans erg basic is qua informatie, zou je denken)...

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 14 augustus 2023 om 17:29.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2023, 17:31   #124
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, want uw benzine tank zal er wel gemakkelijk 60 af doen. Water en zo waarschijnlijk ook. En ik zou denken dat ge toch gemakkelijk 20-30 kg baggage/eten/.... hebt per persoon als ge met een camper op reis gaat he, de bedoeling is toch niet dat ge telkens alles ter plaatse gaat kopen.

Dit is gewoon een product dat niet geschikt is voor 6 mensen. Dat is een ding voor 4 personen op zijn best, maar dat er toevallig 6 zitplaatsen zijn zodat ge die ook kunt gebruiken als een "auto" voor 6 personen, zegt niet dat ge daar met 6 op reis mee kunt.
De bestuurder is blijkbaar in het leeggewicht inbegrepen niet mee, dus het is 240 kg. Min 60 kg brandstof is nog altijd 180 kg. Dat moet volstaan tenzij je 100 liter drank wil meenemen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2023, 17:32   #125
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geef toe mij nog nooit of te nimmer te hebben afgevraagd of in mijn monovolume ik ergens aan de limieten van het laadvermogen zat, als ik gewoon personen en bagage meenam. Ik ga er immers van uit dat zo een auto gemaakt is om dat aan te kunnen, zowel technisch als reglementair.
Dat zou anders zijn mocht ik paletten bakstenen of zo willen vervoeren, maar als het om personen en bagage gaat bij normaal gebruik, ga ik er blindelings van uit dat het ding dat ik gekocht heb, aankan waar het voor bestemd lijk zonder wat dan ook gaan te becijferen.
Toen ik een viertal zakken zand in mijn koffer geladen had was ik mij heel goed bewust van het laadvermogen van mijn auto. Ik zag hem zo naar beneden zakken.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2023, 18:08   #126
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Nochtans heb ik al een aantal keer meegemaakt - als het gevolg van het feit dat ik een grote twijfelaar ben en dus veel dingen zelf opzoek - dat ik ergens meer van wist dan de verkoper zelf, zelfs op vlakken die me totaal onvertrouwd zijn.
Ja, ik doe dat ook vaak, en het is inderdaad juist dat als je het "domein" wat kent, je de lulkoek van die verkopers er zo uithaalt. Niet altijd. Er is hier in de buurt een doe-het-zelf zaak waar de verkopers echt top zijn. Vaak zijn het wat oudere vakmensen die om een of andere reden verkoper geworden zijn, en daar krijg je meestal goede raad. Die trouwens 1 keer op 2 uitdraait op "ik heb geen product dat U kan helpen".
Er is een andere, wat sjiekere, doe-het-zelver zaak waar het allemaal luchtblazers zijn. Ik heb zelfs 1 keer voorgehad dat de verkoper van die eerste winkel mij zegde wat ik nodig had, maar hij had het zelf niet in voorraad, en raadde mij aan in die andere winkel te gaan. Ik had het product zelf opgezocht, maar vond het niet in de winkelrijen. Toen ik het aan een verkoper vroeg, wist die eerst niet waar ik het over had, beweerde dan dat ik iets totaal anders nodig had, dat wat ik vroeg niet bestond, tot ik het uiteindelijk toch vond, en het hem toonde. "aah, ja, juist, ja dat kan inderdaad dienen" was zijn antwoord
Oud 14 augustus 2023, 23:29   #127
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Dus een domme aankoop is altijd de schuld van de verkoper?

Citaat:
Daarom dat het als klant nuttig is om wat opzoekwerk te doen -dezerdagen wel heel gemakkelijk- en dan gericht advies te kunnen vragen.

En verkopers hebben eigen doelstellingen.

In alle geval, de camper zoals geleverd lijkt wel te voldoen, het was alleen het overladen dat fout was. En dat is niet gedaan door die verkoper...
Oud 14 augustus 2023, 23:41   #128
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Ja, ik doe dat ook vaak, en het is inderdaad juist dat als je het "domein" wat kent, je de lulkoek van die verkopers er zo uithaalt. Niet altijd. Er is hier in de buurt een doe-het-zelf zaak waar de verkopers echt top zijn. Vaak zijn het wat oudere vakmensen die om een of andere reden verkoper geworden zijn, en daar krijg je meestal goede raad. Die trouwens 1 keer op 2 uitdraait op "ik heb geen product dat U kan helpen".
Er is een andere, wat sjiekere, doe-het-zelver zaak waar het allemaal luchtblazers zijn. Ik heb zelfs 1 keer voorgehad dat de verkoper van die eerste winkel mij zegde wat ik nodig had, maar hij had het zelf niet in voorraad, en raadde mij aan in die andere winkel te gaan. Ik had het product zelf opgezocht, maar vond het niet in de winkelrijen. Toen ik het aan een verkoper vroeg, wist die eerst niet waar ik het over had, beweerde dan dat ik iets totaal anders nodig had, dat wat ik vroeg niet bestond, tot ik het uiteindelijk toch vond, en het hem toonde. "aah, ja, juist, ja dat kan inderdaad dienen" was zijn antwoord
Dus, is het niet perfect mogelijk dat de klant die geen moeite wou doen om iets te leren over de mogelijke aankoop , de wensen ivm met het gewenste product niet duidelijk heeft doorgegeven aan een verkoper die geen gedachtenlezer was?

En wat betreft zaken waar de mensen wel kennisvol en doelgericht zijn. Die worden zeldzaam. Een doe-het-zelf zaak die tot vorig jaar wel mijn tumbs up kreeg, heeft een nieuwe gerant, en dus nieuw personeel. De nieuwe gerant heeft gekozen voor goedkope, jonge mensen.
Daar kan ik geen raad gaan vragen.... De werknemers kennen het product niet, weten het niet liggen, en zijn constant bezig met alles te herlabelen , herorganiseren , stroomlijnen en welk ander excuus dan ook om geen antwoord te moeten geven.

Een andere "speciaalzaak", awel, ik heb er spijt van daar niet gereageerd te hebben op de vraag voor nieuwe werknemers. Langs de andere kant, die zaak gaat het nog een jaar of 10 goed doen, tot hun 2 mans-team op pensioen gaat. En ik zou er niet veel jaren kunnen aan breien,

Ik hoop dat hun "jonge kracht" snel meekan , en het niveau kan halen van die 2 ouwe knarren.
Oud 15 augustus 2023, 05:44   #129
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Eet- en kookgerief nemen we niet mee hé, we maken wel een houtvuurtje en koken en eten uit onze gamellen.
Uit die discussie raak je nooit uit.
Het is totaal onrealistisch dat er zoiets bestaat als een mobilhome voor 6 personen, met een realistische hoeveelheid bagage per persoon, potten en kookgerief, paar fietsen, zes klapstoelen en buitentafel, voortent (loodzwaar meestal) binnen de limiet van 3,5 ton en voor 60.000 euro.
Voor zo een laag budget kan de fabrikant toch niet anders dan vertrekken vanaf een standaard chassis lichte vrachtwagen ? Dat is al direct een gewicht handicap tgo de high end fabrikanten die een chassis maken specifiek voor opbouw tot mobilhome.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2023, 05:56   #130
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En is de onwetendheid van de klant een reden om in de krant te komen en een verkoper te verketteren?
Terechte vraag.
Is zoiets trouwens waard om in een krant opgenomen te worden ?
Oud 15 augustus 2023, 06:00   #131
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, want uw benzine tank zal er wel gemakkelijk 60 af doen. Water en zo waarschijnlijk ook. En ik zou denken dat ge toch gemakkelijk 20-30 kg baggage/eten/.... hebt per persoon als ge met een camper op reis gaat he, de bedoeling is toch niet dat ge telkens alles ter plaatse gaat kopen.

Dit is gewoon een product dat niet geschikt is voor 6 mensen. Dat is een ding voor 4 personen op zijn best, maar dat er toevallig 6 zitplaatsen zijn zodat ge die ook kunt gebruiken als een "auto" voor 6 personen, zegt niet dat ge daar met 6 op reis mee kunt.

Oef... we zijn er.
Oud 15 augustus 2023, 06:02   #132
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Gerry van Oudsbergen vroeg zich dat ook niet af.

Nu weet hij het.
Oud 15 augustus 2023, 06:17   #133
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus een domme aankoop is altijd de schuld van de verkoper?
Een aankoop van een ongeschikt product op aanraden van een verkoper is toch grotendeels de schuld van de verkoper ja. Toch als ge de situatie aan de verkoper hebt uitgelegd en die beweert het product te hebben dat ge nodig hebt.

Dat zoiets schering en inslag is, en dat verkopers nutteloze mensen zijn voor klanten, is misschien een feit, en dat het altijd beter is om uzelf te informeren is een feit. Maar zoals ik al stelde, in dat geval zijn verkopers overbodige mensen.

Mocht het gros van de klanten zich informeren, dan konden winkels enorm veel kosten besparen door al hun verkopers te ontslaan, want die dienen tot niks.

Dat is in de praktijk waarschijnlijk waar.

Citaat:
Daarom dat het als klant nuttig is om wat opzoekwerk te doen -dezerdagen wel heel gemakkelijk- en dan gericht advies te kunnen vragen.
Maar als na dat gericht advies, het weer fout loopt, had ge dan dat gericht advies zelf ook niet moeten verifieren ?

En wat blijft er dan nog over als nut van die verkoper voor de klant ? Als ge alles zelf doet (wat inderdaad altijd het veiligste is), dan zijn die praatjesmakers enkel maar storende ruis op de lijn he.

Citaat:
In alle geval, de camper zoals geleverd lijkt wel te voldoen, het was alleen het overladen dat fout was. En dat is niet gedaan door die verkoper...
Het overladen was een normaal gevolg van het bedoelde gebruik volgens mij. Het gebruik dat essentieel aangegeven was door de koper. Nu ja, we kennen de details van de conversatie niet.

In de grond is het zelfs de verkoper niet eens, maar de fabrikant van dat product die een grotendeels onbruikbaar product op de markt brengt. Namelijk een camper gemaakt voor 6 personen waar je niet met 6 personen mee op reis kan als je dat "normaal" doet.

Het is een camper met plaats voor 6 personen waar je met 3 - 4 personen mee op reis kan, en waar je ook nog eens 6 personen mee kan vervoeren als auto, en als slaapplaats, maar niet om een reis mee te maken. Dat is wel een heel "hybride" product.

Maar de verkoper had moeten wijzen op dat hybride karakter. Je kan het als auto gebruiken voor 6 personen. Je kan er een reis mee maken met 3 - 4 personen. Maar ter plaatse kunnen er dan weer 6 personen in slapen.

Kortom, de reis moet gemaakt worden met een tweede auto.
Oud 15 augustus 2023, 06:22   #134
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Het is totaal onrealistisch dat er zoiets bestaat als een mobilhome voor 6 personen, met een realistische hoeveelheid bagage per persoon, potten en kookgerief, paar fietsen, zes klapstoelen en buitentafel, voortent (loodzwaar meestal) binnen de limiet van 3,5 ton en voor 60.000 euro.
Voor zo een laag budget kan de fabrikant toch niet anders dan vertrekken vanaf een standaard chassis lichte vrachtwagen ? Dat is al direct een gewicht handicap tgo de high end fabrikanten die een chassis maken specifiek voor opbouw tot mobilhome.
Inderdaad, dat product deugt gewoon niet. Het is een hybride ding, en dat had die verkoper mogen zeggen he: opgelet, dit ZIET ERUIT alsof het een camper voor 6 personen is, maar...
Oud 15 augustus 2023, 06:38   #135
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus, is het niet perfect mogelijk dat de klant die geen moeite wou doen om iets te leren over de mogelijke aankoop , de wensen ivm met het gewenste product niet duidelijk heeft doorgegeven aan een verkoper die geen gedachtenlezer was?
Bij de dokter is dat ook zo he. De patient komt met onduidelijke klachten, heeft zich niet specifiek aan de branche van de geneeskunde geinteresseerd die relevant is voor zijn aandoening, en het is aan de dokter om uit te vissen wat het probleem is, en "producten aan te bieden die het probleem van de patient oplossen of aanpakken" he.

Als de dokter verkeerde pillen voorschrijft, gaan we ook niet zeggen "jamaar die patient had maar wat beter informatie moeten inwinnen over die pillen en zijn aandoening" he. En de dokter kan ook het excuus niet gebruiken "jamaar die patient was niet heel duidelijk in wat hij wilde".

Je gaat juist naar een professional omdat je het vakgebied van uw probleem niet kent, en het is aan die professional om U de goeie vragen te stellen en ervoor te zorgen dat hij uw probleem voldoende heeft begrepen om U het meest geschikte product kunnen aan te bieden he. Allez, in een ideale wereld toch
Oud 15 augustus 2023, 07:13   #136
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, ik denk dat Hymer daar iets beter in is.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2023, 07:14   #137
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Terechte vraag.
"Voor u opgelost" is een onderdeel van HBVL. Lezers met problemen bij een aankoop, bestelling, .... kunnen via HBVL verhaal halen bij de verkoper of ...
In veel gevallen werkt het.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2023, 12:06   #138
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een klant zou niks hoeven te leren over een aankoop, daarvoor dient advies van een verkoper, die ervoor betaald wordt met commissie, en wiens job het is te weten welk product past bij de wens van de klant.
Een bekwame verkoper hoeft helemaal geen gedachtenlezer te zijn op de simpele vraag naar een camper voor een gezin met zes personen, die weet dan welke camper geschikt zou zijn.
Citaat:
En wat betreft zaken waar de mensen wel kennisvol en doelgericht zijn. Die worden zeldzaam. Een doe-het-zelf zaak die tot vorig jaar wel mijn tumbs up kreeg, heeft een nieuwe gerant, en dus nieuw personeel. De nieuwe gerant heeft gekozen voor goedkope, jonge mensen.
Daar kan ik geen raad gaan vragen.... De werknemers kennen het product niet, weten het niet liggen, en zijn constant bezig met alles te herlabelen , herorganiseren , stroomlijnen en welk ander excuus dan ook om geen antwoord te moeten geven.

....
Ik hoop dat hun "jonge kracht" snel meekan , en het niveau kan halen van die 2 ouwe knarren.
Nu zeg je toch zelf dat er onkunde is van verkopers zonder kennis van de producten.
Volg dan je eigen redenering maar en doe de moeite om zelf iets te leren over elke mogelijke aankoop want je kunt geen raad meer vragen aan onervaren of ongeïnteresseerde verkopers die enkel werken voor hun loonstrookje of commissie en niet om de klant te bedienen of te adviseren.

Maar in het geval van de camper kemelkoop was het oplichting want de verkoper wist wel van het nodige laadvermogen maar verzweeg het om zijn commissie van de miskoop te kunnen opstrijken.
Oud 15 augustus 2023, 12:12   #139
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Terechte vraag.
Natuurlijk wel, om het publiek te waarschuwen voor onbetrouwbare verkopers die al geen klanten advies meer geven maar de klant misleiden voor hun commissie door het belangrijk detail van laadvermogen te verzwijgen waardoor klanten veel geld verliezen door te kopen wat ze niet gevraagd hebben.
Oud 15 augustus 2023, 12:17   #140
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oef... we zijn er.
Volgens Micele:
Citaat:
Natuurlijk is die WEL geschikt voor 6 personen, bron camperland.be
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be