![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alsof de Franstaligen daarmee rekening hielden..... Dezelfde dag als de Ijzerwake - waar men de Vlamingen tegen de Franstaligen zet - waren we aan de Kust waar er evenwel Vlamingen als Franstaligen waren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het 'Vlaams' is gewoon een boerentaal, niet meer niet minder.
Ik doel dan vooral op de dialecten. Zelf heb ik steeds zonder accent AN-Nederlands gepraat. Meerdere mensen hier in Be/Vlaanderen stelden me reeds de vraag "of ik misschien Nederlandse was", lol xD. <- Iets wat ik in die context zijnde als compliment beschouw(de). Het zal er wellicht aan liggen dat ik vroeger met vnl. Nederlanders de moedertaal sprak/uitoefende (zo ging ik bv. een tijd op Nederlandse les om m'n Nederlands niet teveel te verliezen, ik moet zeggen het werd er vrij goed ingestampt want tot op heden maak ik weinig dt/-grammaticale fouten, + een & ander zal er mee te maken hebben dat ik altijd graag veel las maar dat terzijde). Op school was het uitsluitend Frans. Laatst gewijzigd door bembem : 29 augustus 2023 om 20:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Vlaamse regering. Geen Federale regering meer. Geen Waalse regering meer Geen Regering van de Franstalige Gemeenschap meer. Een behoorlijke besparing en veel sneller beslissingen nemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel een serieuze meerderheid, waarvan hun lamentabele kennis vh Nederlands het bewijs is.
![]() |
#127 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik zou persoonlijk een paar jaar elkaars taal verplicht stellen, maar misschien het niet verplicht maken bij het Eindexamen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het zijn de politiekers die telkens maar zagen en zeuren over de taal en dat terwijl diezelfde politiekers, ook de vlaamse, het wel allemaal eens zijn dat enkel de franse taal van de minderheid verplicht is voor de vlaamse meerderheid in het onderwijs. Je zou dan eerder verwachten dat de taal van de meerderheid in het onderwijs zou verplicht gesteld moeten zijn. En de franse taalverplichting is ook nog eens een aanfluiting van de grondwet dat elke belg gelijk is voor de wet want dan zou de vlaamse taal ook in de waalse scholen en in elke school verplicht zijn. Nog beter is de verplichting afschaffen en de vrije keuze laten met een breder taal aanbod voor later in het beroepsleven met bijv ook de engelse taal.
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je zou het beter zien als "waarom kan ik niet in dezelfde sportklub zitten als chinezen die geen Nederlands praten ?". Omdat je in die club zelfs niet eens iets te zeggen hebt, en dat die Chinezen die sportclub anders willen beheren dan jij. Of nog anders: waarom zouden wij die graag zwemmen, dezelfde sportclub hebben als mensen die tennis willen spelen ? Gaan we dan duikflessen of tennisraketten kopen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die mensen moeten een gemeenschappelijke buitenlandse taal broebelen als die met elkaar iets willen zeggen ? Sander Loones spreekt Engels met Bart De Wever ? Of is het Frans ? Of Duits ? Want als die beiden Nederlands praten zijn dat andere talen ? Waar werft de VRT dan zijn sprekers aan ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat was mijn punt. Dat is enkel maar zo bij dezelfde efficientie. Die efficientie neemt enorm af als er compromissen moeten ontstaan.
Kijk, als wij met z'n 10 zijn die duikflessen willen, dan is het inderdaad stukken goeiekoper om die flessen te kopen, en te beheren, als we ons samenvoegen met een andere groep van 10 mensen DIE OOK DUIKFLESSEN WILLEN. Dat is wat je zegt, en dat is juist. Maar als wij met z'n 10 zijn en duikflessen willen, en een andere groep wil tennisraketten, dan heeft het geen zin om proberen iets samen te doen. Het zal dan op zijn best waterpolo worden. Maar dat is minder leuk voor de mensen die wilden duiken, en minder leuk voor de mensen die wilden tennissen. Het ware beter geweest om aparte dingen te doen daar. Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 30 augustus 2023 om 06:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom blijven we dan gescheiden van Nederland ? Dat is toch veel goedkoper om samen te gaan ook ? Het is dan toch beter van gewoon 1 regering in Den Haag te hebben ? Exact dezelfde redenering, nee ?
Laatst gewijzigd door patrickve : 30 augustus 2023 om 06:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik wil het toch eerst nog wel eens zien. Ik ga nog niet direct mee in het geloof dat alles peis en vree wordt met een onafhankelijk Vlaanderen. Iedereen doet daar over alsof we dan plots enkel nog eerlijke, betrouwbare en oprechte politiekers gaan hebben. Ik durf daar heel hard mee te lachen. En goedkoper? Wat is per kop goedkoper? Jou regering voor 6,5 miljoen Vlamingen of de mijne voor 11 miljoen Belgen?
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#138 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is wel zo. Een goede vriend van mijn zoon is een Waal die vloeiend Nederlands spreekt. Geen Vlamingen in zijn familie, hij was tijdens zijn schooljaren gewoon gemotiveerd om Nederlands te leren. Een prettige uitzondering.
![]() |
#140 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Weyland : 30 augustus 2023 om 10:15. |
|
![]() |
![]() |