Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2023, 19:31   #121
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Tot die personen geen geld uitgeven of Frans spreken.
Dan is het verhaal wel anders.

Natuurlijk, in de annonimiteit van de verloederde "grotere" steden kan een "bezoeker" wel opgaan in de grauwe massa.

Maar da's België, niet Wallonië.
Alsof de Franstaligen daarmee rekening hielden..... Dezelfde dag als de Ijzerwake - waar men de Vlamingen tegen de Franstaligen zet - waren we aan de Kust waar er evenwel Vlamingen als Franstaligen waren.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 19:42   #122
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Omdat ik niet inzie waarom dat een probleem moet zijn.

Er zijn zoveel landen met 2 of meer landstalen.
Waarom zou het in Canada, Zwitserland, Luxemburg,... geen probleem vormen en in België wel?

Dat 2 groepen die een andere taal spreken niet in 1 land samen kunnen wonen is dan ook uw mening. En op verschillende plaatsen in de wereld wordt dat tegengesproken.

Dus ik denk dat niet ik moet vertellen waarom wel, maar dat jij eerder moet vertellen waarom niet.
2
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 20:00   #123
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Het 'Vlaams' is gewoon een boerentaal, niet meer niet minder.
Ik doel dan vooral op de dialecten.

Zelf heb ik steeds zonder accent AN-Nederlands gepraat.
Meerdere mensen hier in Be/Vlaanderen stelden me reeds de vraag "of ik misschien Nederlandse was", lol xD. <- Iets wat ik in die context zijnde als compliment beschouw(de). Het zal er wellicht aan liggen dat ik vroeger met vnl. Nederlanders de moedertaal sprak/uitoefende (zo ging ik bv. een tijd op Nederlandse les om m'n Nederlands niet teveel te verliezen, ik moet zeggen het werd er vrij goed ingestampt want tot op heden maak ik weinig dt/-grammaticale fouten, + een & ander zal er mee te maken hebben dat ik altijd graag veel las maar dat terzijde). Op school was het uitsluitend Frans.

Laatst gewijzigd door bembem : 29 augustus 2023 om 20:09.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 20:18   #124
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar zeg ik dat dat niet kan?

Omdat 1 adminstratie goedkoper is dan 2 of meer.
Zo mogen ze voor mij direct alle regeringen hier afschaffen en enkel de federale overhouden.
Ik zie het nut niet in van al die verschillende regeringen.

't zal altijd geven en nemen zijn eh? Eén grotere adminstratie gaat inderdaad misschien iets minder goed afgestemd zijn op mijn wensen maar het is wel goedkoper. En bovendien garandeert niets dat de adminstratie van een kleine groep beter gaat afgestemd zijn op mijn wensen.

Ik zie niet in wat voor mij het probleem zou zijn als mijn regering ook die van een deel zure Walen zou zijn. De Vlaamse regering is er nu ook voor een deel van de Vlamingen waar ik het ook helemaal niet eens mee ben.
Dus wat het verschil zou maken tussen Walen waar ik het niet eens mee ben of Vlamingen waar ik het niet eens mee ben zie ik niet direct.

Ik veronderstel van wel ja. We hebben dan bv niet ieder een regering en parlement nodig.
Waarom fuseren gemeentes? Toch ook voornamelijk om kosten te besparen eh?

Ik veronderstel van niet. Tuurlijk zijn er verschillen. Maar om nu te stellen dat wij dag en nacht verschillen van Walen gaat mij ook wat ver.
Alsof er geen verschillen bestaan tussen een Limburger en een West-Vlaming.
Ik denk dat ik persoonlijk bv op veel punten minstens even goed, als niet beter, overeenkom met Walen als met Vlamingen.

Jij doet alsof een taalverschil direct een heel ander volk van iemand maakt. En dat klopt volgens mij niet.
Als ik blauw een mooie kleur vindt en Jean Pierre uit Namen vindt dat ook staan wij dichter bij mekaar dan ik bij Peter uit Antwerpen sta die blauw maar niks vindt. Een mening hoeft toch niet taalgebonden te zijn?

Tuurlijk.
In een onafhankelijk Vlaanderen ,zullen nog één regering hebben.
De Vlaamse regering.

Geen Federale regering meer.
Geen Waalse regering meer
Geen Regering van de Franstalige Gemeenschap meer.

Een behoorlijke besparing en veel sneller beslissingen nemen.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 20:21   #125
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Niet alle Franstaligen verwerpen het Nederlands.
Maar de grote meerderheid van de Franstaligen,spreekt geen Nederlands en wenst het ook niet te leren.
En die meerderheid groeit nog elk jaar.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 20:25   #126
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel een serieuze meerderheid, waarvan hun lamentabele kennis vh Nederlands het bewijs is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 22:07   #127
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Maar de grote meerderheid van de Franstaligen,spreekt geen Nederlands en wenst het ook niet te leren.
En die meerderheid groeit nog elk jaar.
Prima, zolang men in Vlaanderen, dan ook niet verplicht is om Frans te leren. Spaans, Duits en Italiaans zijn ook leuk.

Ik zou persoonlijk een paar jaar elkaars taal verplicht stellen, maar misschien het niet verplicht maken bij het Eindexamen.
Oud 30 augustus 2023, 04:05   #128
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad.

Heel dat taalgedoe is tegenwoordig ook niet meer dan een politieke kwestie.
Je moet mij eens vertellen welke vlaming er echt last van heeft als de premier frans praat en ondertiteld wordt. Of welke waal doodgaat als er een vlaamse politieker vlaams praat en ondertiteld wordt.

Ik snap niet dat bepaalde politici daar continu zo'n drama over willen maken. Zijn er echt geen grotere problemen? Een vlaam spreekt nederlands en een waal frans. En dan? Wat is in godsnaam het probleem?
Het is bij mij al meer dan 20 jaar geleden dat ik nog eens met een waal heb gesproken. Moet ik daar frans voor leren? Of jij nederlands?

Als ik het echt nodig had voor mijn werk of omdat ik er woonde zou ik het natuurlijk wel leren maar wat ben ik hier in de noorderkempen met frans?? Of iemand in Chimay met nederlands?

En dan vergeten we in heel dit gedoe ons duitstalige landgenoten nog.
Moet ik terug in de boeken op zoek naar "der die das die"?

Hou toch op en doe eens normaal.
Ik ben het grotendeels met je eens.

Het zijn de politiekers die telkens maar zagen en zeuren over de taal en dat terwijl diezelfde politiekers, ook de vlaamse, het wel allemaal eens zijn dat enkel de franse taal van de minderheid verplicht is voor de vlaamse meerderheid in het onderwijs.
Je zou dan eerder verwachten dat de taal van de meerderheid in het onderwijs zou verplicht gesteld moeten zijn.
En de franse taalverplichting is ook nog eens een aanfluiting van de grondwet dat elke belg gelijk is voor de wet want dan zou de vlaamse taal ook in de waalse scholen en in elke school verplicht zijn.
Nog beter is de verplichting afschaffen en de vrije keuze laten met een breder taal aanbod voor later in het beroepsleven met bijv ook de engelse taal.
Oud 30 augustus 2023, 06:31   #129
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom niet?
Waarom kan ik niet dezelfde boekhouder hebben als de eigenaar van het chinees restaurant in't dorp die geen woord Nederlands praat?
Dat is niet wat "een gemeenschappelijke administratie" wil zeggen. Een gemeenschappelijke administratie wil zeggen: "de regels en wetten bedenken die voor de groep gelden". Het is nogal raar om dezelfde regels te willen als wat de mensen waarmee je zelfs niet kan praten, opleggen aan zichzelf.

Je zou het beter zien als "waarom kan ik niet in dezelfde sportklub zitten als chinezen die geen Nederlands praten ?". Omdat je in die club zelfs niet eens iets te zeggen hebt, en dat die Chinezen die sportclub anders willen beheren dan jij.

Of nog anders: waarom zouden wij die graag zwemmen, dezelfde sportclub hebben als mensen die tennis willen spelen ? Gaan we dan duikflessen of tennisraketten kopen ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 06:32   #130
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moet je met elkaar kunnen praten om een gemeenschappelijke administratie te hebben?
Uiteraard, en je moet zelfs ongeveer dezelfde visie hebben op dingen. Anders ben je beter af met een aparte set regels he.
Oud 30 augustus 2023, 06:37   #131
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat met Vlaanderen dan? Ik kan ook niet praten met een platte West-Vlaming.
Dat meen je niet. Je kan misschien niet met een persoon die in West Vlaanderen geboren is en/of opgegroeid praten in die zijn lokaal dialectje, maar je gaat mij niet zeggen dat een normaal opgevoede Bruggeling gedwongen is om wat in het Engels of het Frans te wouwelen als hij met, zeg maar, Bart De Wever wil praten ?

Die mensen moeten een gemeenschappelijke buitenlandse taal broebelen als die met elkaar iets willen zeggen ? Sander Loones spreekt Engels met Bart De Wever ? Of is het Frans ? Of Duits ? Want als die beiden Nederlands praten zijn dat andere talen ? Waar werft de VRT dan zijn sprekers aan ?
Oud 30 augustus 2023, 06:41   #132
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat 1 adminstratie goedkoper is dan 2 of meer.
Dat was mijn punt. Dat is enkel maar zo bij dezelfde efficientie. Die efficientie neemt enorm af als er compromissen moeten ontstaan.

Kijk, als wij met z'n 10 zijn die duikflessen willen, dan is het inderdaad stukken goeiekoper om die flessen te kopen, en te beheren, als we ons samenvoegen met een andere groep van 10 mensen DIE OOK DUIKFLESSEN WILLEN. Dat is wat je zegt, en dat is juist.

Maar als wij met z'n 10 zijn en duikflessen willen, en een andere groep wil tennisraketten, dan heeft het geen zin om proberen iets samen te doen. Het zal dan op zijn best waterpolo worden. Maar dat is minder leuk voor de mensen die wilden duiken, en minder leuk voor de mensen die wilden tennissen. Het ware beter geweest om aparte dingen te doen daar.

Citaat:
't zal altijd geven en nemen zijn eh? Eén grotere adminstratie gaat inderdaad misschien iets minder goed afgestemd zijn op mijn wensen maar het is wel goedkoper.
De allereerste bedoeling van een administratie is om aan mijn wensen te voldoen. Het is pas nadien dat "goeiekoop" een rol speelt, he. Een administratie die niet doet wat ik wens, is een die er beter niet is. Dat is namelijk een dwingeland.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 augustus 2023 om 06:43.
Oud 30 augustus 2023, 06:43   #133
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik veronderstel van wel ja. We hebben dan bv niet ieder een regering en parlement nodig.
Waarom fuseren gemeentes? Toch ook voornamelijk om kosten te besparen eh?
Waarom blijven we dan gescheiden van Nederland ? Dat is toch veel goedkoper om samen te gaan ook ? Het is dan toch beter van gewoon 1 regering in Den Haag te hebben ? Exact dezelfde redenering, nee ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 augustus 2023 om 06:44.
Oud 30 augustus 2023, 07:18   #134
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat ik niet inzie waarom dat een probleem moet zijn.

Er zijn zoveel landen met 2 of meer landstalen.
Waarom zou het in Canada, Zwitserland, Luxemburg,... geen probleem vormen en in België wel?

Dat 2 groepen die een andere taal spreken niet in 1 land samen kunnen wonen is dan ook uw mening. En op verschillende plaatsen in de wereld wordt dat tegengesproken.

Dus ik denk dat niet ik moet vertellen waarom wel, maar dat jij eerder moet vertellen waarom niet.
Uw visie zou hout snijden indien die twee taalgroepen in andere domeinen dan de taal er gelijklopende meningen op nahouden (politiek, economie, publieke financiën). Dat is in België hoegenaamd niet het geval.
Oud 30 augustus 2023, 07:36   #135
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat meen je niet. Je kan misschien niet met een persoon die in West Vlaanderen geboren is en/of opgegroeid praten in die zijn lokaal dialectje, maar je gaat mij niet zeggen dat een normaal opgevoede Bruggeling gedwongen is om wat in het Engels of het Frans te wouwelen als hij met, zeg maar, Bart De Wever wil praten ?

Die mensen moeten een gemeenschappelijke buitenlandse taal broebelen als die met elkaar iets willen zeggen ? Sander Loones spreekt Engels met Bart De Wever ? Of is het Frans ? Of Duits ? Want als die beiden Nederlands praten zijn dat andere talen ? Waar werft de VRT dan zijn sprekers aan ?
De kennis van lokale arabisch klinkende keelklanken kan helpen indien je het hebt over een autochtone Breuhhelinheun.
Oud 30 augustus 2023, 10:04   #136
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
In een onafhankelijk Vlaanderen ,zullen nog één regering hebben.
De Vlaamse regering.

Geen Federale regering meer.
Geen Waalse regering meer
Geen Regering van de Franstalige Gemeenschap meer.

Een behoorlijke besparing en veel sneller beslissingen nemen.
't Zou kunnen.

Maar ik wil het toch eerst nog wel eens zien.

Ik ga nog niet direct mee in het geloof dat alles peis en vree wordt met een onafhankelijk Vlaanderen.

Iedereen doet daar over alsof we dan plots enkel nog eerlijke, betrouwbare en oprechte politiekers gaan hebben.
Ik durf daar heel hard mee te lachen.

En goedkoper?
Wat is per kop goedkoper? Jou regering voor 6,5 miljoen Vlamingen of de mijne voor 11 miljoen Belgen?
Oud 30 augustus 2023, 10:05   #137
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Ik ben het grotendeels met je eens.

Het zijn de politiekers die telkens maar zagen en zeuren over de taal en dat terwijl diezelfde politiekers, ook de vlaamse, het wel allemaal eens zijn dat enkel de franse taal van de minderheid verplicht is voor de vlaamse meerderheid in het onderwijs.
Je zou dan eerder verwachten dat de taal van de meerderheid in het onderwijs zou verplicht gesteld moeten zijn.
En de franse taalverplichting is ook nog eens een aanfluiting van de grondwet dat elke belg gelijk is voor de wet want dan zou de vlaamse taal ook in de waalse scholen en in elke school verplicht zijn.
Nog beter is de verplichting afschaffen en de vrije keuze laten met een breder taal aanbod voor later in het beroepsleven met bijv ook de engelse taal.
Exactly my point.
Oud 30 augustus 2023, 10:12   #138
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
De kennis van lokale arabisch klinkende keelklanken kan helpen indien je het hebt over een autochtone Breuhhelinheun.
https://youtu.be/u_DHlOqx0JU?si=Pih61TUR_4VNlfLg
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 10:13   #139
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is wel zo. Een goede vriend van mijn zoon is een Waal die vloeiend Nederlands spreekt. Geen Vlamingen in zijn familie, hij was tijdens zijn schooljaren gewoon gemotiveerd om Nederlands te leren. Een prettige uitzondering.
Oud 30 augustus 2023, 10:14   #140
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Het 'Vlaams' is gewoon een boerentaal, niet meer niet minder.
Ik doel dan vooral op de dialecten.

Zelf heb ik steeds zonder accent AN-Nederlands gepraat.
Meerdere mensen hier in Be/Vlaanderen stelden me reeds de vraag "of ik misschien Nederlandse was", lol xD. <- Iets wat ik in die context zijnde als compliment beschouw(de). Het zal er wellicht aan liggen dat ik vroeger met vnl. Nederlanders de moedertaal sprak/uitoefende (zo ging ik bv. een tijd op Nederlandse les om m'n Nederlands niet teveel te verliezen, ik moet zeggen het werd er vrij goed ingestampt want tot op heden maak ik weinig dt/-grammaticale fouten, + een & ander zal er mee te maken hebben dat ik altijd graag veel las maar dat terzijde). Op school was het uitsluitend Frans.
Zeggen ze ook van mij soms, omdat ze een dialect-sprekende boer verwachten als ze Belg denken. Nochtans spreek ik gewoon AN. In Nederland herken je de boerse accenten ook meteen hoor. Niks mis met boeren, wel met onbeholpenheid.

Laatst gewijzigd door Weyland : 30 augustus 2023 om 10:15.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be