Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Boeren blokkeren E19. Mag dat?
Ja 13 43,33%
Neen 15 50,00%
Mijn naam is Haas 2 6,67%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2024, 14:43   #121
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Het Europese beleid helpt natuurlijk weinig. Het ene orgaan subsidieert massaal landbouw tout court, een andere orgaan wilt financieel aansturen op inefficiënte feelgood-landbouw onder het biolabel, en dan is er nog een stevige anti-GGO-lobby. Dus het zijn nogal gemengde signalen.
I don't really care welke overheid het is.

Het enige dat ik weet is dat er massaal overheidssubsidies zijn voor de boeren en dat die voor mij ALLEMAAL afgeschaft mogen worden.

Wist ge dat CAP 33% van het EU budget (55Mj€) uitmaakt? Echt fucking crazy. De boeren mogen echt een paar toontjes lager zingen. Er is geen enkele sector die zoveel overheidssteun krijgt dan landbouw...
Oud 31 januari 2024, 14:59   #122
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
I don't really care welke overheid het is.

Het enige dat ik weet is dat er massaal overheidssubsidies zijn voor de boeren en dat die voor mij ALLEMAAL afgeschaft mogen worden.

Wist ge dat CAP 33% van het EU budget (55Mj€) uitmaakt? Echt fucking crazy. De boeren mogen echt een paar toontjes lager zingen. Er is geen enkele sector die zoveel overheidssteun krijgt dan landbouw...
Klopt.

Daar komt dan nog bij dat een hoop burgers daarin niet consequent is met zichzelf.

Vandaag de duim opsteken naar de protesterende boeren en morgen voor je vlees, groenten en fruit naar de supermarkt met de scherpste prijzen gaan. Dat soort dingen.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 15:07   #123
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Klopt.

Daar komt dan nog bij dat een hoop burgers daarin niet consequent is met zichzelf.

Vandaag de duim opsteken naar de protesterende boeren en morgen voor je vlees, groenten en fruit naar de supermarkt met de scherpste prijzen gaan. Dat soort dingen.
Goh, dat stoort mij op zich niet eens. De consument koopt wat-ie wil kopen.

Ik wordt gewoon horendol van de economische ongeletterdheid van de categorie ondernemers die boeren zijn. Als mensen de prijs niet willen betalen voor producten die u meer kosten om te fabriceren, ja jongens, dan moet ge die niet produceren. Zo die kleuterlogica -die dan nog eens getolereerd wordt- daar word ik echt horendol van.

Ik ga ook eens iets produceren waarvoor klanten minder willen betalen dan het kost om het te maken en dan komen zagen bij de overheid dat ze moeten bijleggen.

Laatst gewijzigd door Voltian : 31 januari 2024 om 15:08.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 15:07   #124
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat heeft Vlaams Belang dan exact voor de boeren gedaan?
Méér mestkevers, misschien?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 15:37   #125
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
#rantmode mode

Echt, fuck de boeren. Ik heb het echt gehad met die bende geprivilegieerd arrogante zakken.

Waarom zouden wij (belastingbetaler) hun "hobby" moeten financieren middels tonnen subsidies, om dat het activiteit niet rendabel is?

Ze moeten gvd allemaal eens en cursus economie gaan volgen. Zo uitspraken als "de prijzen die we krijgen zijn te laag om onze kosten te dekken". Ja, euhm, misschien moet het dan niet produceren?

En altijd dat gezeik over steun als er eens een oogst mislukt owv regen of droogte. ELKE keer opnieuw. Neem toch gewoon een oogstverzekering dan he. Waarom moet de overheid (=ons belastingsgeld dus) dat oplossen. Betaal zelf uw eigen risicopremie he. Schmucks!

Deze morgen op de radio echt een tenenkullend interview gehoord; landbouwer: "ik wil gewoon mijn droom volgen en dat gaat niet [omdat de economische situatie het niet toelaat]. JA IK OOK HE! Maar er is zoiets als "De Realiteit." Helaas, er zijn externe omstandigheden waardoor ge niet per se uw droom kunt waarmaken. En nee, De Overheid kan dat niet oplossen voor u.

Dat gezaag over vergunningen en administratie, guess what, ik heb ook een bedrijfje en heb ook iemand in dienst voor loonadministratie, boekhouding, reglementering. IEDEREEN HEEFT DAT.

En ook, die ongelofelijke hypocrisie; ge moet dit artikel eens lezen:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240130_97034354

Hoe ge als sector er in godsnaam mee wegkomt om te kunnen klagen dat uw asset (i.e. landbouwgrond) gigantische zijn toegenomen. Ik DROOM van zo'n financiele return op mijn vermogen. Boeren die landeigenaar zijn kunnen in alle stilte vervroegd op pensioen gaan door gewoon hun grond te verkopen en te rentenieren (daar klagen ze wsk niet over...). En dan nog een gouden parachute eisen van de overheid erbij.

En wat doet onze overheid? Die "toont begrip". Jongens, zolang ge die profiteurs zo naar de mond blijft praten, ja dan gaan die blijven komen bedelen he. We hebben een Tatcheriaanse revolutie nodig tav de boeren, zoals destijds met de mijnen. Het is tijd om economische realiteit in de ogen te kijken, ipv een klein verwend groepje te paaien van "crisis" naar "crisis" met een nieuw toemaatje. Die gaan blijven zagen.

zo

#end rantmode
Deels mee eens. Toch enige bedenkingen.

Door corona hebben we met eigen ogen gezien hoe we voor belangrijke zaken toch beter niet helemaal van het buitenland afhangen. Niet dat we helemaal zelfvoorzienend moeten worden op z'n Noord-Koreaans maar een gezonde boerensector lijkt me toch van levensbelang. Momenteel produceren we bvb veel vlees of aardappelen/frieten voor de export maar in uiterste noodgevallen kunnen die omschakelen mocht er bvb geen graan meer uit Oost Europa komen. Ik zeg maar wat.

Ten tweede zijn de subsidies voor de boeren onrechtstreeks ook subsidies voor het uitzicht van het platteland, voor historische cultuurlandschappen die geen Natuurpuntlandschappen zijn.

Ten derde kan men de landbouwsubsidies verminderen door ze enkel nog aan de landbouwers te gunnen. Elk jaar zien we dat er massa's subsidies naar multinationals, fermettebewoners als Herman DeCroo, middenstandsorganisaties enzo meer gaan. Mochten die subsidies enkel nog bij de echte familiale landbouwbedrijven terechtkomen zou dat ook al een pak schelen.

PS Ik weet ook niet of veel boeren hun gronden in eigen bezit hebben. Toen ik ooit eens zin had grond te kopen om er bos op te zetten bleek dat enorm veel land dat te koop stond verpacht was. Men kon daar zo maar niet mee doen waar men zin in had.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 31 januari 2024 om 15:40.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 16:08   #126
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Deels mee eens. Toch enige bedenkingen.

Door corona hebben we met eigen ogen gezien hoe we voor belangrijke zaken toch beter niet helemaal van het buitenland afhangen. Niet dat we helemaal zelfvoorzienend moeten worden op z'n Noord-Koreaans maar een gezonde boerensector lijkt me toch van levensbelang. Momenteel produceren we bvb veel vlees of aardappelen/frieten voor de export maar in uiterste noodgevallen kunnen die omschakelen mocht er bvb geen graan meer uit Oost Europa komen. Ik zeg maar wat.
Goh, ik vind dat strategische afhankelijkheid snel wordt ingeroepen als drogreden voor protectionisme. We maken hier ook geen chips, we maken geen olie, ontginnen geen cobalt etc. Voor al die goederen kunt ge dezelfde argumentatie gebruiken, maar dan is het dus klassiek protectionisme. In short, ik vind dat dat niet opgaat voor landbouw

Maar het gaat zeker niet op omdat BE een EXPORT-land is voor landbouw. Er wordt maar een fractie van de varkens hier geconsumeerd. Het merendeel is pure export. Idem fruit (ik den ook patatten, maar ben niet zeker). In ieder geval, het is niet nodig landbouw te subsidiëren zodat we in eigen behoefte kunnen voorzien.

Het wordt dus nog erger, die subsidies. Wij zitten hier met z'n allen belastingen te betalen, zodat een export-product goedkoop genoeg is, zodat importeurs het willen kopen. We subsidieren externe importeurs onze goederen. Zo van: "ge moogt een varken kopen en ik geef er u nog eens 500€ bovenop". Allez, dat si de facto de realiteit he...

Citaat:
Ten tweede zijn de subsidies voor de boeren onrechtstreeks ook subsidies voor het uitzicht van het platteland, voor historische cultuurlandschappen die geen Natuurpuntlandschappen zijn.
Da's een kwestie van smaak natuurlijk, maar ik kies 100 keer een onbewerkt stuk wild land over de monocultuur van een paar hecate grasland door wat melkkoeien.

Citaat:
Ten derde kan men de landbouwsubsidies verminderen door ze enkel nog aan de landbouwers te gunnen. Elk jaar zien we dat er massa's subsidies naar multinationals, fermettebewoners als Herman DeCroo, middenstandsorganisaties enzo meer gaan. Mochten die subsidies enkel nog bij de echte familiale landbouwbedrijven terechtkomen zou dat ook al een pak schelen.
Agreed. Het is wel een oefening waard om te zien wie het hardst profiteert. Ik denk dat ge zou verschieten hoeveel geld er naar boeren gaat hoor. Allen al EU CAP is wsk 15-20MJ voor de EU in totaal, dus pakweg misschien 1MJ alleen voor BE.

1Mj he...

Ik vind, ge moet zuinig zijn met verontwaardiging en het "laag hangend fruit" van de overheidsverspilling eerst aanpakken. Welnu, ik denk dat er bij de boeren veel te rapen valt.

Het is dan ook electoraal nog eens een compleet insignificant groep, dus ik snap echt niet de fluwele handschoenen van onze politieke leiders als de boeren nog eens komen zagen. Echt, negeer ze gewoon en hef die blokkades -extinction rebellion gewijs- gewoon hardhandig op. (die dubbele standaard op dat vlak is nog zoeits... )

Citaat:
PS Ik weet ook niet of veel boeren hun gronden in eigen bezit hebben. Toen ik ooit eens zin had grond te kopen om er bos op te zetten bleek dat enorm veel land dat te koop stond verpacht was. Men kon daar zo maar niet mee doen waar men zin in had.
Ik denk ook dat daarover zou verschieten. Maar goed, daar gaan de sjarels niet over klagen he. Zo snugger zijn ze wel

Echt, ik ken me ZO HARD opwinden over die boeren he. tssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss

Laatst gewijzigd door Voltian : 31 januari 2024 om 16:09.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 16:46   #127
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat dan veelbelovender voor de boeren?
Ik vermoed dat als het vb aan de macht komt, dat het gemakkelijker wordt voor de boeren.
Of het op de lange termijn goed zal zijn voor de gezondheid en het milieu, dat is een ander paar mouwen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 16:52   #128
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Het is niet zo erg om wat betreft de voedselbevoorrading af te hangen van het buitenland, als het gaat om betrouwbare partners, die bovendien nabij genoeg gelegen zijn (ik doel op het Suezkanaal of soortelijken ...)

Verder kan het natuurlijk niet: tegelijk vreugdekreten zoals den Dweil ze liet horen omdat wij nu varkensvlees terug mogen uitvoeren naar China, maar tegelijk zeggen aan andere landen die goedkoper runds of ander vlees kunnen produceren, deze niet mogen invoeren in Vlaanderen.

Verder vond ik het onbegrijpelijk dat de groenen het toelieten in Vivaldi dat wij varkensvlees uitvoeren naar China. De groenen zijn toch aanhangers van de korte keten !! Kunnen Chinese boerkes dan geen varkens kweken misschien?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 16:52   #129
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe ge als sector er in godsnaam mee wegkomt om te kunnen klagen dat uw asset (i.e. landbouwgrond) gigantische zijn toegenomen. Ik DROOM van zo'n financiele return op mijn vermogen. Boeren die landeigenaar zijn kunnen in alle stilte vervroegd op pensioen gaan door gewoon hun grond te verkopen en te rentenieren (daar klagen ze wsk niet over...). En dan nog een gouden parachute eisen van de overheid erbij.
Zou jij het een verandering vinden als alle landbouwgrond wordt beheerd door Natuurpunt, Agentschap bos en natuur en Welkom Wolf en consoorten ?

Er zijn inderdaad veel landbouwers dat aan de kassa passeren door hun assets te verkopen. Er zijn er ook die de assets in de familie willen houden.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 17:21   #130
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Zou jij het een verandering vinden als alle landbouwgrond wordt beheerd door Natuurpunt, Agentschap bos en natuur en Welkom Wolf en consoorten ?
euh...

Een verandering, waarschijnlijk wel zeker?

In't kort mijn visie daarover. Naar mijn smaak is landbouwgrond geen "natuur" of een mooi cultuurlandschap. Geef me dan maar een ven, heide, niet-begraasd akkerland, bos,...

Dat heeft voor mij veel meer natuurwaarde. Maakt niet echt uit wie dat beheert of zo, denk ik.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Er zijn inderdaad veel landbouwers dat aan de kassa passeren door hun assets te verkopen. Er zijn er ook die de assets in de familie willen houden.
en toch klagen ze erover he

Da's dus exact hetzelfde om als erfgenaam klagen over hoge huisprijzen terwijl uw bejaarde ouders een herenhuis hebben in Zurenborg wat hen 100.000 frank kostte toen ze het kochten in '75, maar nu 2M€ waard is.

Allez, het lef...
Oud 31 januari 2024, 17:23   #131
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Nu hebben ze ook al 2 Colruyt opleggers gestolen.

En ze zijn Kampenhout Sas aan het blokkeren. Dat zal fijn worden voor degenen die uit Brussel komen.
Ik denk dat er stilaan nog weinig sympathie voor is. Dit zou een averechts effect kunnen hebben.
Oud 31 januari 2024, 19:56   #132
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat heeft Vlaams Belang dan exact voor de boeren gedaan?
Zij hebben de boeren alvast altijd consequent gesteund

Zij hebben maatregelen pro landbouw altijd gesteund in het parlement.

Natuurlijk is er nog altijd dat cordon, waardoor de partij nog niet zelf het landbouwbeleid kan bepalen, maar wat niet is kan nog komen....

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 21:52   #133
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Zij hebben de boeren alvast altijd consequent gesteund
Hm, een eurokritische partij nochtans, terwijl de Europese Unie de grootste geldschieter van de boeren is.

Citaat:
Zij hebben maatregelen pro landbouw altijd gesteund in het parlement.
Maatregelen zoals? En vooral… vóór of ná duidelijk werd dat boeren politiek goed liggen dankzij de Nederlandse BBB?

Trouwens, "pro landbouw" en "pro boeren" betekent niet per se hetzelfde.

Citaat:
Natuurlijk is er nog altijd dat cordon, waardoor de partij nog niet zelf het landbouwbeleid kan bepalen, maar wat niet is kan nog komen....
Laat ons hopen voor zowel de boeren als voor de andere inwoners dat dit niet het geval gaat zijn.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 22:00   #134
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hm, een eurokritische partij nochtans, terwijl de Europese Unie de grootste geldschieter van de boeren is.

Maatregelen zoals? En vooral… vóór of ná duidelijk werd dat boeren politiek goed liggen dankzij de Nederlandse BBB?

Trouwens, "pro landbouw" en "pro boeren" betekent niet per se hetzelfde.

Laat ons hopen voor zowel de boeren als voor de andere inwoners dat dit niet het geval gaat zijn.
Het valt niet op. Praktisch alle VB’ers zitten hier te kafferen op de boeren en de EU. Ze kunnen voor hun part oprotten en de EU steun moet stoppen.
Maar ‘officiëel’ zijn ze pro de boeren.

Oud 31 januari 2024, 22:35   #135
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat hersenloos gemem op de EU.

https://www.fwi.co.uk/news/eu-refere...count-the-cost
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
Oud 1 februari 2024, 07:31   #136
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De EU gaat vandaag nog eens 50 miljard steun aan de bodemloze Oekraïense oorlogsput goedkeuren.

Trek uw geldbeugel maar open.
Oud 1 februari 2024, 08:18   #137
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
De EU gaat vandaag nog eens 50 miljard steun aan de bodemloze Oekraïense oorlogsput goedkeuren.

Trek uw geldbeugel maar open.
E de Brutse boeren zeggen zelf dat ze sedert de brexit slechrer af zijn. Dat de Eu dan zijn landbouwsubsidie gewoon stopt. We zullen zien hoe het de boeten nadien vergaat.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
Oud 1 februari 2024, 08:52   #138
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
E de Brutse boeren zeggen zelf dat ze sedert de brexit slechrer af zijn. Dat de Eu dan zijn landbouwsubsidie gewoon stopt. We zullen zien hoe het de boeten nadien vergaat.
Wel ja, stop de subsidies. Maak de Europeaan afhankelijk van Chacamaca voor zijn voedsel. Of maak dat de europese bevolking een voedseltekort en hongersnood moet ondergaan. De ivoren torens zullen dan met de grond gelijk gemaakt worden.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 1 februari 2024 om 08:54.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2024, 08:59   #139
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Wel ja, stop de subsidies. Maak de Europeaan afhankelijk van Chacamaca voor zijn voedsel. Of maak dat de europese bevolking een voedseltekort en hongersnood moet ondergaan. De ivoren torens zullen dan met de grond gelijk gemaakt worden.
Wat gaan ze dan vragen aan de Eu? Nog meer subsidies dan nu? En indien ja is dat een pleidooi voor meer Europa. Terwijl jullie altijd allerlei exits als de oplossing voorstellen. Uw verhaal rammelt.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
Oud 1 februari 2024, 09:05   #140
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat gaan ze dan vragen aan de Eu? Nog meer subsidies dan nu? En indien ja is dat een pleidooi voor meer Europa. Terwijl jullie altijd allerlei exits als de oplossing voorstellen. Uw verhaal rammelt.
Europa geeft een vinger en neemt een arm. Kijk maar naar het stikstofdossier.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be