Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 maart 2024, 13:57   #121
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hij is wel degelijk vendelier voor dit:

l'union fait la farce

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2024, 14:01   #122
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hij is wel degelijk vendelier voor dit:

Dat is dus de vlag van jullie lijsttrekker van N-VA voor Waals-Brabant.

Niks Vlaams-nationalist, zegt hij. Niks te splitsen.

Rare jongens, die vendeliers...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2024, 14:36   #123
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat is dus de vlag van jullie lijsttrekker van N-VA voor Waals-Brabant.

Rare jongens, die vendeliers...
Alweer over jezelf bezig. Dat is pas vreemd
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2024, 14:49   #124
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik bezie dat opkomen in Walenland als een weinigzeggend, maar vooral weinig kostend experimentje voor de lol.

Het zal ons zeker geen stemmen kosten in Vlaanderen.
We amuseren ons met de reacties van de Franstaligen. Vb. die journalisten (nodigen die niet uit, geven die geen forum want "te rechts". Vb. Bouchez (De Wever is het noorden kwijt) ...

Baat het niet, dan schaadt het niet. Zegt het Vlaams spreekwoord.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2024, 16:15   #125
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
2

Vlaanderen terug baas in eigen schatkist.
inderdaad, centennationalisme...
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2024, 16:16   #126
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik bezie dat opkomen in Walenland als een weinigzeggend, maar vooral weinig kostend experimentje voor de lol.

Het zal ons zeker geen stemmen kosten in Vlaanderen.
We amuseren ons met de reacties van de Franstaligen. Vb. die journalisten (nodigen die niet uit, geven die geen forum want "te rechts". Vb. Bouchez (De Wever is het noorden kwijt) ...

Baat het niet, dan schaadt het niet. Zegt het Vlaams spreekwoord.
Hey Schoof, wat denk je van zijn inhoudelijke antwoorden op die persconferentie ? Dat hij géén vlaams-nationalist is, niet gaat voor splitsing, en dat zijn vroegere mededeling dat n-va fascistisch is enkel een stommiteit was ?
Oud 22 maart 2024, 16:16   #127
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar wel pro confederalisme volgens zijn eigen woorden. Vind je dat even tof?
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2024, 16:39   #128
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Maar wel pro confederalisme volgens zijn eigen woorden. Vind je dat even tof?
Ja, echt hilarisch zelfs, aangezien confederalisme vereist dat er eerst twee onafhankelijke landen moeten zijn.

Straffe kerel, die beweert géén splitsing te willen, maar wel een confederatie na te streven.

En die beweert géén vlaams-nationalisme na te streven, hij is alléén voor 'het partijprogramma' bij n-va. Op de opmerking van de joernalist dat dat wel degelijk een vlaams-nationaal programma is, viel hij stil.

De betere slapstick !
Oud 22 maart 2024, 16:59   #129
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, echt hilarisch zelfs, aangezien confederalisme vereist dat er eerst twee onafhankelijke landen moeten zijn.

Straffe kerel, die beweert géén splitsing te willen, maar wel een confederatie na te streven.
Je creëert een stroman en dan ga je die aanvallen. Grappig maar even nutteloos als Don Quichotes strijd met de windmolens.

Godefridi gebruikt de term "confederalisme" hier duidelijk in de Belgische betekenis: twee gewesten die soevereiniteit verwerven (bv. via de residuaire bevoegdheden) en dan gaan overleggen wat ze nog samen willen doen. Dat jij aan de oude woordenboekbetekenis wilt houden, is enkel jouw probleem. Zo raak je steeds meer achterop op de realiteit.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2024, 17:42   #130
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hey Schoof, wat denk je van zijn inhoudelijke antwoorden op die persconferentie ? Dat hij géén vlaams-nationalist is, niet gaat voor splitsing, en dat zijn vroegere mededeling dat n-va fascistisch is enkel een stommiteit was ?
Ik vind de items die je aanhaalt weinig "inhoudelijk".

Wat maakt het uit dat hij enkel zo ver wil gaan als confederalisme, en eens dat bereikt, niet verder met ons mee wil??? Hij marcheert tenminste nu met ons mee.

En dat hij vroeger stommiteiten verteld heeft. Ik zou ze niet willen trakteren, alle politici die vroeger (en nu) stommiteiten vertelden. Anderzijds ... wie toegeeft dat hij stommiteiten zei, maar nu tot voortschrijdend inzicht gekomen is, dat zijn tenminste mannen.

Dus neen, je vist naar inhoud in een visbokaal waar slechts een klein goudvisje in zwemt.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 22 maart 2024, 17:53   #131
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Je creëert een stroman en dan ga je die aanvallen. Grappig maar even nutteloos als Don Quichotes strijd met de windmolens.

Godefridi gebruikt de term "confederalisme" hier duidelijk in de Belgische betekenis: twee gewesten die soevereiniteit verwerven (bv. via de residuaire bevoegdheden) en dan gaan overleggen wat ze nog samen willen doen. Dat jij aan de oude woordenboekbetekenis wilt houden, is enkel jouw probleem. Zo raak je steeds meer achterop op de realiteit.
Ow... Hier loopt het al van de rails...

Er bestaat niet zoiets als 'in de Belgische betekenis...' Dat is nonsens.

België is geen eiland waar er op vraag van een splintergroep kan met bij elkaar gefabuleerde begrippen op institutioneel vlak gewerkt worden.

Trouwens, zelfs als men deze groteske parodie toch zo wil proberen te pushen : dan blijft de vraag dezelfde . Namelijk : hoe & met wie ?

Ik ga ervan uit dat BDW géén onnozelaar is, en dat hij dus héél goed weet dat hij na 9 juni bij de start van de formatiegesprekken gaat te horen krijgen dat hij zijn rare plannen kan in zijn gat steken. Alle andere partijen gaan daar aanschuiven voor het echte werk, niet voor de afspraak van de GL met de geschiedenis.

Hij weet dat, maar om electorale redenen is dat iets voor te negeren totdat de kieshokjes toe zijn. Dan kan hij -daarna- terug doen wat hij in 2014 al eerder heeft gedaan.

==> confederale zever in de diepvries.
Oud 22 maart 2024, 17:57   #132
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind de items die je aanhaalt weinig "inhoudelijk".

Wat maakt het uit dat hij enkel zo ver wil gaan als confederalisme, en eens dat bereikt, niet verder met ons mee wil??? Hij marcheert tenminste nu met ons mee.

En dat hij vroeger stommiteiten verteld heeft. Ik zou ze niet willen trakteren, alle politici die vroeger (en nu) stommiteiten vertelden. Anderzijds ... wie toegeeft dat hij stommiteiten zei, maar nu tot voortschrijdend inzicht gekomen is, dat zijn tenminste mannen.

Dus neen, je vist naar inhoud in een visbokaal waar slechts een klein goudvisje in zwemt.
dat is een duidelijk en erg negatief oordeel over Drieu zijn inhoudelijke capaciteiten of minstens toch zijn inhoudelijke start van zijn nieuwe rol als kopman van je partij in Waals-Brabant.

Bedankt voor een eerlijk en oprecht antwoord !
Oud 22 maart 2024, 18:05   #133
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

...
Neuzelen over die definities, zoals ik al eer zei:
Een staaltje van intellectuele masturbatie.

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 22 maart 2024 om 18:06.
Oud 22 maart 2024, 19:19   #134
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet voor het een of ander, maar de universeel aanvaarde invulling gebruiken van begrippen en concepten, dat lijkt me de normale praktijk te zijn.

En over de invulling van wat we dan samen nog willen doen als 'confederale staat', daar kan ik u nu reeds het beknopte lijstje van geven, namelijk alles dat geld kost. Zoals daar o.a. zijn, sociale zekerheid/pensioenstelsel, lidgeld van de NATO en de kost den ABL.

Wie goed oplet ziet, zeker wat de centen betreft, geen verandering met de huidige toestand.
Oud 22 maart 2024, 19:25   #135
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Och, of Vlaanderen nu onafhankelijk wordt of niet dat is onbelangrijk. Daarover spreken is neuzelen.

Blij dat we het eens van een Vlaams Nationalist horen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2024, 20:57   #136
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Niet voor het een of ander, maar de universeel aanvaarde invulling gebruiken van begrippen en concepten, dat lijkt me de normale praktijk te zijn.

En over de invulling van wat we dan samen nog willen doen als 'confederale staat', daar kan ik u nu reeds het beknopte lijstje van geven, namelijk alles dat geld kost. Zoals daar o.a. zijn, sociale zekerheid/pensioenstelsel, lidgeld van de NATO en de kost den ABL.

Wie goed oplet ziet, zeker wat de centen betreft, geen verandering met de huidige toestand.
De naam Confoederatio Helvetica en afkorting CH is universeel aanvaard als officiele naam van de Zwitserse federatie.

(Of in de confederale talen:
Zweischerische Eidgenossenschaft
Conféderation suisse
Confederazione Svizerra
Confederaziun svizra)

https://www.admin.ch/gov/en/start.html
Uw "universele" claim ligt dus op apegapen.
Oud 22 maart 2024, 21:01   #137
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
De naam Confoederatio Helvetica en afkorting CH is universeel aanvaard als officiele naam van de Zwitserse federatie.

(Of in de confederale talen:
Zweischerische Eidgenossenschaft
Conféderation suisse
Confederazione Svizerra
Confederaziun svizra)

https://www.admin.ch/gov/en/start.html
Uw "universele" claim ligt dus op apegapen.
De naam DDR was ook universeel aanvaard.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2024, 21:11   #138
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
...
Belziek is wereldkampioen in het vinden van eigen invullingen van begrippen en concepten.
Dat begint al met
Citaat:
Art. 1

België is een federale Staat, samengesteld uit de gemeenschappen en de gewesten.
Bekijk die warboel van gemeenschappen en gewesten maar eens.

Een ander vb.: de faciliteiten. Compleet andere definitie in het noorden dan in het zuiden.

Verder heb ik nog geen enkele politieker van een andere partij dan de nva horen "klagen" over de definitie van "ons" federalisme.
En al zeker niet in de tijd toen de vld het ook had over die term.
Of de sossen met hun Copernicaans model.

Oud 22 maart 2024, 21:12   #139
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De naam DDR was ook universeel aanvaard.
Dat noemt men "vastklampen aan strohalmen".
Oud 23 maart 2024, 04:06   #140
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zwitserland is een federale republiek.

De tijd van het oude 'eedgenootschap' van 1291 is al lang vervlogen.
Het enige echte democratische land ter wereld volgens mij is Zwitserland en is inderdaad een federale republiek.

Echter dat federale is protocollair en zeer miniem als het gaat over de bevoegdheden.

De president van de Zwitserse Confederatie of bondspresident is in Zwitserland de vertegenwoordiger van de Bondsraad gedurende een ambtstermijn van één jaar, die telkens loopt van 1 januari tot 31 december. In 2024 is Viola Amherd bondspresident en Karin Keller-Sutter vice bondspresident. De bondspresident is de primus inter pares van de Bondsraad. Hij of zij zit de vergaderingen van de Bondsraad voor en vertegenwoordigt Zwitserland en de Bondsraad bij ceremoniële aangelegenheden, zoals bijvoorbeeld bij de ontvangst van de geloofsbrieven van buitenlandse ambassadeurs of bij de verwelkoming van buitenlandse staatshoofden die een bezoek brengen aan Zwitserland. De bondspresident kan echter niet worden beschouwd als het staatshoofd van Zwitserland. Die functie wordt immers door de gehele Bondsraad gezamenlijk waargenomen.

Het echte democratische is het gevolg van de sterke eigen beslissingen mogelijkheid van de kantons en hun kans om te kiezen waar ze willen samenwerken.
Zwitsers, frans, Duits, Italiaans en zelfs Protestants en christelijke toestanden worden zo niet als probleem toestanden en bagger scheldpartijen, nijd en haat zoals in het sjoemel merk België besmeurd of verhinderd de werking van het politieke gebeuren in Zwitserland niet.
Met als resultaat goede economische en politieke resultaten in Zwitserland.

De politieke partijen doen voorstelen van uit hun politieke denken ( links of rechts) en komen de politieke partijen er niet uit dan worden er bindende referendums georganiseerd.

De meerderheid uitslag keuze van de bevolking die deelnam aan dat referendum van het referendum word dan ook daadwerkelijk uitgevoerd of verworpen.

En niet verbasterd : gemanipuleerd of onder de mat geveegd door politieke partijen die hun zin willen opdringen via sjoemel, zoals hier steeds weer gebeurd.

Conclusie: Zwitserland is inderdaad een federale republiek. Maar het federale is in Zwitserland wel iets totaal anders dan het dictatoriale federale gebeuren in het sjoemel merk België dat wij als burger al decennia moeten tolereren. (hoelang nog...............)
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 23 maart 2024 om 04:19.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be