Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juni 2024, 17:01   #121
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dat kan allemaal zijn, maar het ging niet over de N-VA.
U antwoordt op een bijdrage van dhr van den Berghe die begint met
Citaat:
De N-VA heeft de voorbije jaren toch getoond dat ze niets heeft gedaan met de macht
Maar het gaat niet over de N-VA hoor...

Geef nooit een boomerang aan idioten

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 1 juni 2024 om 17:01.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2024, 17:01   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allemaal onzin. Het ging niet over de N-VA, die sleurt u erbij omdat u geen antwoord kan bedenken. Het ging over de stemmen van het VB.
Het ging daar wel over, ook al irriteert het u blijkbaar mateloos. De sterke opbouw aan de kant van het Vlaams Belang is onlosmakelijk verbonden met het enorm falen van de N-VA in de vorige legislaturen. Gekoppeld dan nog aan het feit dat we met BdW de partij steeds verder zien hebben opschuiven naar een ordinaire machtspartijen als de traditionele. En daarop hebt u geen antwoord, tenzij vertwijfeld schreeuwen "onzin!".

Dat roepen zal u niet helpen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2024, 17:03   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hahaha... u bent aan 't foefelen. Ik antwoordde niet op u maar op Xenofon.
U ging in op dat ik in dit bericht schreef, waarbij het heel duidelijk wel over de N-VA ging. U bent dus aan het foefelen. Iedereen ziet het en ook anderen wijzen u erop. U reageert even hautain als uw arrogante messias BdW:

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=107
Oud 1 juni 2024, 17:10   #124
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Waar gaan die gesplitsten dan naartoe lopen, denk je?
Een deel zal dan rechtstreeks bij VB uitkomen, en VB er zal niet kleiner door worden, integendeel.
En die anderen, dat blijft dan een kleinere versie van de N-VA, die zie ik niet naar VLD lopen.
Het geheel zie ik daardoor niet zwakker worden.
De Wever wil geen eenzijdige splitsing van het land. Vlaanderen zou bij een eenzijdige splitsing niet tot de EU kunnen toetreden (Frankrijk en Spanje zullen tegenstemmen) waarbij zijn geliefde haven zou leeglopen.

Dat is de reden waarom Weverke een confederaal land wil dat zachtjes uit elkaar groeit en bij de definitieve scheiding Vlaanderen zelfs geen aanvraag tot lidmaatschap zal moeten indienen.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2024, 17:17   #125
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
De Wever wil geen eenzijdige splitsing van het land. Vlaanderen zou bij een eenzijdige splitsing niet tot de EU kunnen toetreden (Frankrijk en Spanje zullen tegenstemmen) waarbij zijn geliefde haven zou leeglopen.

Dat is de reden waarom Weverke een confederaal land wil dat zachtjes uit elkaar groeit en bij de definitieve scheiding Vlaanderen zelfs geen aanvraag tot lidmaatschap zal moeten indienen.
Dus bij de ene scheiding, waarbij de onafhankelijke staat Vlaanderen uitgeroepen wordt, is Vlaanderen niet welkom in de EU, en bij de andere scheiding, waarbij de onafhankelijke staat Vlaanderen uitgeroepen wordt, is Vlaanderen wel welkom in de EU?
Oud 1 juni 2024, 17:25   #126
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

BDW wil zelfs geen splitsing. Ook geen onderhandelde.

Dat volgt uit zijn commentaar in het Nieuwsblad:

“Het einde van België staat niet op mijn agenda. Oprecht niet”

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202...gn=twitterfeed
Oud 1 juni 2024, 17:30   #127
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Indien Bartje zijn woord houdt na te verkiezingen, is er maar weinig te voorspellen. Dan verdwijnt het VB weer in de oppositie voor 5 jaar.
Maar ik herinner me dat 5 jaar geleden Batje de dag voor de verkiezingen nog schreeuwde "Nooit met de paljassen van het VB" en de dag na de verkiezingen zaten ze al rond de tafel.
Wat voor de verkiezingen wordt gezegd is dikwijls alleen maar stoere prietpraat die enkel tot doel heeft stemmen bij de tegenstanders weg te kapen.
Voor mijn part mag NVA het wel eens proberen met het VB alleen vrees ik dat die regering het niet al te lang zal uithouden. Regeren met een paar zetels op overschot is een reeel risico.
Oud 1 juni 2024, 17:38   #128
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dus bij de ene scheiding, waarbij de onafhankelijke staat Vlaanderen uitgeroepen wordt, is Vlaanderen niet welkom in de EU, en bij de andere scheiding, waarbij de onafhankelijke staat Vlaanderen uitgeroepen wordt, is Vlaanderen wel welkom in de EU?
Dat heb je verkeerd begrepen. Bij een eenzijdige splitsing zal Vl zeker niet tot de EU kunnen toetreden omdat bepaalde landen die in hetzelfde schuitje zitten zoals Fr en ESP dit nooit zullen goedkeuren. Je kan enkel tot de EU toetreden als 100% van de landen hun fiat hiervoor geven.
In een confederaal Belgie is dat anders omdat deze constructie door beide landsdelen is goedgekeurd en het land ?* la douce wordt gesplitst.
Probleem dat zich stelt is waar gaat Weverke zijn 2/3 meerderheid halen om zijn confederale droom te verwezenlijken ???

Laatst gewijzigd door speurneus : 1 juni 2024 om 17:39.
Oud 1 juni 2024, 17:48   #129
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Bartje wil alleen een onafhankelijk Vlaanderen als het bij de EU kan blijven.
Indien niet zullen tientallen bedrijven de Antwerpse haven verlaten.
Ik sprak laatst met de ex CEO van een groot exporterend bedrijf( circa 5000 personeelsleden) en die zei mij dat ze onmogelijk in Vlaanderen konden blijven als ze uit de EU zouden geweerd worden. De te betalen in-en exportkosten zouden te zwaar hun winst naar beneden halen.
Oud 1 juni 2024, 18:00   #130
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heb je verkeerd begrepen. Bij een eenzijdige splitsing zal Vl zeker niet tot de EU kunnen toetreden omdat bepaalde landen die in hetzelfde schuitje zitten zoals Fr en ESP dit nooit zullen goedkeuren. Je kan enkel tot de EU toetreden als 100% van de landen hun fiat hiervoor geven.
In een confederaal Belgie is dat anders omdat deze constructie door beide landsdelen is goedgekeurd en het land ?* la douce wordt gesplitst.
Probleem dat zich stelt is waar gaat Weverke zijn 2/3 meerderheid halen om zijn confederale droom te verwezenlijken ???
En dus de onafhankelijkheid van Vlaanderen uitgeroepen wordt.

Maar uiteraard, zelfs het N-VA pseudo-confederalisme zonder onafhankelijke staten komt er nooit.
Oud 1 juni 2024, 18:01   #131
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik sprak laatst met de ex CEO van een groot exporterend bedrijf( circa 5000 personeelsleden) en die zei mij dat ze onmogelijk in Vlaanderen konden blijven als ze uit de EU zouden geweerd worden. De te betalen in-en exportkosten zouden te zwaar hun winst naar beneden halen.
Nee hoor.

Ik meen dat BDW zijn woorden daarover duidelijk zijn:

Citaat:
Geplaatst door BDW.
Oud 1 juni 2024, 18:06   #132
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is ook één van de argumenten om België/Belgique niet op te doeken maar wel radicaal om te vormen tot we een toestand bereiken die beantwoordt aan diegene die je terugvindt in een confederatie.
Oud 1 juni 2024, 18:28   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee hoor.

Ik meen dat BDW zijn woorden daarover duidelijk zijn:
Waarmee hij nog eens aan alle aandachtige Vlaamsgezinden duidelijk heeft gemaakt: artikel één van de beginselverklaring is maar voor de show. "We menen het toch niet."

Het eerste beginsel, voor BdW niet langer van toepassing. De hypocrisie ten top.

Citaat:
De Belgische constructie biedt voor ons geen enkele democratische meerwaarde, wel integendeel. België is nu geen federatie, geen confederatie, maar een “contra-federatie”: het is haast onmogelijk om een politiek thema te vinden waarover men het in beide landsgedeelten eens is. Dáárom kiezen wij resoluut voor Vlaanderen
https://www.n-va.be/over-n-va/statuten
Oud 1 juni 2024, 18:30   #134
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
En op een vraag op VTM Nieuws of hij ging wachten om een Vlaamse regering te maken op een federale, zei hij vlakaf "Neen".
Hoe rijm je die 2 aan elkaar?
Ik heb dat niet gehoord.
Dat zou alleen maar kunnen indien voldoende partijen hem verzekerd hebben dat ze niet voor een Vlaamse minderheid gaan in de federale regering.
Vb. dat ze akkoord gaan met een tijdelijk regeerakkoord tot "de bewijzen dat ze hun belofte nagekomen zijn" zichtbaar zouden zijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2024, 18:33   #135
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
We draaien weer rond in cirkeltjes. "De partij is extremistisch" omdat ik zeg dat "de partij extremistisch is". Kunnen we eventjes een paar breekpunten vernemen uit het partijprogramma? Of doen we verder met het vaag beschuldigen zonder enige argumentatie?
Kijk, jouw tekst:

Citaat:
De N-VA heeft de voorbije jaren toch getoond dat ze niets heeft gedaan met de macht die haar stemmen opleverde. Knoeiboel op onderwijs, en hele boerenstand in het harnas gejaagd, torenhoge schulden in de Vlaamse begroting, enzovoort. En bij dit alles: nul komma nul staatkundige winst. Waar zit die "kracht van verandering" eigenlijk? Er was geen sprake van enige "krachtdadig" beleid en verandering hebben we evenmin gezien.
Jouw visie is voor mij een extremistische kijk op mijn voorkeurspartij.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 1 juni 2024, 18:38   #136
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Die bangmakerij van Europa is nonsens. Het is fysiek onmogelijk om Vlaanderen uit het EU-grondgebied te houden.
Onmogelijk te organiseren voor Fr, Nl, D, Lux EN Wallo-Belziek om douanecontrole aan hun grenzen met Vlaanderen.

Natuurlijk gaat het geen fluitje van een cent zijn.
Maar de niet-flamingante partijen gaan mogen kiezen: fatsoenlijke en grote stappen zetten in de richting die wij wensen, want als het goedschiks (visie nva) niet gaat, dan zal het kwaadschiks (visie vb) worden.

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 1 juni 2024 om 18:41.
Oud 1 juni 2024, 18:42   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jouw visie is voor mij een extremistische kijk op mijn voorkeurspartij.
'n Etiket is gauw gekleefd. De kijk weerleggen is echter een ander paar mouwen!
Oud 1 juni 2024, 18:42   #138
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het einde van BeNeLux staat op geen enkele agenda.
Maar wat houdt het in ?

Oud 1 juni 2024, 18:45   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar de niet-flamingante partijen gaan mogen kiezen: fatsoenlijke en grote stappen zetten in de richting die wij wensen, want als het goedschiks (visie nva) niet gaat, dan zal het kwaadschiks (visie vb) worden.
Die "niet-flamingantische partijen" hebben de voorbije twee legislaturen een grote middenvinger opgestoken naar de N-VA en die partij tandeloos (deels) haar termijn laten uitzweten. En toen was de N-VA nog een partij die door haar sterkte de dans kon bepalen. Er is evenwel een grote pandoering in het verschiet voor de N-VA. Het is nog maar de vraag of die andere partijen ook maar enigszins de aandrang zullen voelen mee te gaan in het scenario van de N-VA.
Oud 1 juni 2024, 18:46   #140
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'n Etiket is gauw gekleefd. De kijk weerleggen is echter een ander paar mouwen!
Het is alweer zes maanden geleden, dus de moeite om te herhalen.

Met de door de kiezer ons toegekende zetels waren wij niet incontournabel.

Het was dus kiezen: oppositie en niks binnenhalen,
of, in de meerderheid om a) taks-schift en nog 't een en 't ander gegarandeerd, en b) een kans op een staatshervorming.
Die kans werd ons ontnomen, dat kwam aan als een dolksteek in de rug.
Dat zal niet vergeten worden.

Jouw kwartje waarheid en vijf kwart leugenachtige visie op de nva is dus zwaar extremistisch.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be