![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Volgens TS is dat bij zijn vriend Jean niet het geval, wat ik niet kan geloven. Het is in Frankrijk dus inderdaad eigenlijk hetzelfde als in België. Ofwel betaal je voor het lozen van afvalwater, ofwel betaal je voor het behandelen van je afvalwater. Pagina's lang werd dat hier ontkend. Blij dat er eindelijk duidelijkheid is. Citaat:
Het toont immers aan dat het leven in Frankrijk ook niet altijd loopt zoals het moet. Maar dat is een andere discussie.
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is de prijs van het water proportioneel aan verschillende bijdragen (de gemeente, de leidingen, de echte kost van 't water, de taksen voor ditte en datte) maar uiteindelijk is het: vaste kost (abonnement) + (verbruik) * (kost per m3 van het verbruik + eventueel_kost_per m3 van openbare_riool). En die kost verschilt van regio tot regio. Laatst gewijzigd door patrickve : 31 mei 2025 om 15:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Is al in één van vorige post's aangetoond. BigF moet er een extra facuur bij verzinnen om gelijk te krijgen. Of hij geloofwaardig is is een andere vraag maar mensen die het echt willen weten zullen wel verder kijken dan zijn antwoorden.
![]() |
![]() |
#124 | |
|
![]() Citaat:
Moet is de afrekening van ons en Jean nog eens posten? Het is nu duidelijk dat alles op één factuur staat en aangerekende prijs per m³ is duidelijk te lezen.
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
in Vlaanderen is de prijs van het water niet proportioneel met het verbruik, maar gaat in twee stappen: tot aan het "basis verbruik" en dan daarboven het "comfort verbruik", terwijl ik, voor zover ik weet, in Frankrijk de tarief gewoon proportioneel is, of je nu veel of weinig verbruikt. In mijn stad (Grenoble) is de prijs: 1.82 Euro / m3 voor het water, en 1.49 Euro / m3 voor de riolering. In totaal dus 3.31 Euro per m3. Dat is vrij laag. Dat is gewoon proportioneel, geen limieten op verbruik. Als ik Farys simuleer in Gent in Belgie, dan zie ik daar: 2.84 Euro / m3 water en 3.57 Euro/m3 afvoer voor basis tarief, en 5.68 Euro / m3 water en 7.24 Euro/ m3 afvoer voor comfort tarief. Dus in totaal: 6.41 Euro / m3 basis en 12.92 Euro/m3 comfort. Euh, dat is wel prijzig... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
|
![]() Citaat:
Hij heeft namelijk een grootvader gehad die in Frankrijk heeft gewoond.
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op mijn factuur zie je bv dat van de 110m3 er slechts 7m3 aan dat duurdere 'comfort'-tarief berekend wordt. Maar het grootste verschil wordt gemaakt door de vaste kost. Die ligt in België immers veel lager dan in Frankrijk vanwege de korting die je krijgt per gedomicilieerde persoon. Dat is ook de reden dat Jean bv met zijn rekening van €90 voor 7m3 eigenlijk duurder uitkomt dan ik in België met mijn rekening van €600 voor 110m3. Want uiteindelijk is het het eindtotaal dat telt. Je betaalt immers het totale bedrag. Niet enkel het bedrag per m3. Bekijk het totale bedrag (wat je ook daadwerkelijk betaalt), deel dat door de m3 die verbruikt zijn, kijk wat dat dan geeft per m3 en dan zie je dat Frankrijk er in de gevallen van Jean en Johan slechter vanaf komt. Puur door die (veel) hogere vaste kost.
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En in principe is het niet meer dan tellen. Jean betaalt €90 voor een verbruik van 7m3. Ik betaal €600 voor een verbruik van 110m3. Heel goed hoef je daar niet voor te kunnen rekenen.
![]() |
![]() |
#129 | |
|
![]() Citaat:
![]() Zoals ik voor mijn boerderij en lapje grond ook maar ergens 3000€ notariskosten heb moeten betalen. ![]()
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 4 juni 2025 om 20:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Je kan van de Johan zeggen wat je wil, uit zijn rol vallen doet-ie zelden of nooit!! Citaat:
Ik dacht al dat het er in deze draad nooit meer van ging komen. ![]()
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu denk ik dat Grenoble vrij GOEDKOOP is in vergelijking met de rest van Frankrijk, maar eerlijk gezegd, het is toch niet heel duur. Ik heb twee 6-maandelijkse facturen. Een van 73 m3, en dat kost mij in totaal (incluis afvalwater dus, want nu ben ik wel aangesloten he ![]() De vaste kost is per factuur: 20.10 Euro, dus mijn abonnement is 40.20 Euro. In totaal heb ik dus voor een jaarverbruik van 149 m3, 499 Euro betaald waarvan ongeveer 40 euro vast, en dus 459 Euro verbruik, wat inderdaad neerkomt op een prijs van 3.08 Euro de m3. Dat is een beetje minder dan ik op die site gezien heb, maar mijn factuur is van vorig jaar, dus misschien is het ondertussen opgeslagen. Maar nog eens, ik denk dat Grenoble uitzonderlijk goeiekoop is, wat water betreft. Nu ja, aan water geen probleem hier. En misschien is Gent uitzonderlijk duur. Laatst gewijzigd door patrickve : 5 juni 2025 om 18:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
|
![]() Citaat:
2,66€ /m³.(geen afvoer aanwezig) Ook hier geen gebrek aan water - de naam zegt het eigenlijk al - Fontaines heeft 10-tallen bronnen met drinkbaar water. In Chevannes (bij Jean ![]()
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 5 juni 2025 om 19:16. |
|
![]() |
![]() |