Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2005, 14:51   #121
oriana
Minister-President

oriana's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ja, ik wil die vraag wel eens stellen... Ik denk dat de meeste mensen gewoon niet weten wat OD is, laat staan dat ze dat antwoord zouden geven. Tot nu toe is er door u trouwens geen element gegeven waaruit men kan besluiten dat "zelfkastijding" (dat trouwens een heel ruim begrip is, maar ongetwijfeld bedoelt u "zelfgesteling") "het meest in het oog springt".

Verbeelding, suggestie, bewering... maar geen feiten.
tsk tsk tsk - je herhaalt gewoon dingen die ik zélf zeg en dat is jouw weerlegging? Ik verduidelijkte het zelfs voor je, nl. geselen en die pijnband ja.

Neem de proef zelf eens op de som, weet je wat, ik vraag het eens in K&K - de meesten volgen deze discussie toch niet, we zullen eens zien wat het oplevert.

Laatst gewijzigd door oriana : 9 januari 2005 om 14:51.
oriana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 14:58   #122
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"zelfkastijding" (dat trouwens een heel ruim begrip is, maar ongetwijfeld bedoelt u "zelfgesteling") "
Ik kan het echt niet laten. Ik vind het HEEL OPVALLEND dat je nog geen enkel keer het woord "boetegordel" hebt uitgesproken en het steeds maar hebt over de "geseling". Ongetwijfeld heb je daar een heel plausibele verklaring voor.
Komaan Jan, make my day...

Is in de put van ontkenningen/verdraaiingen/rond de pot draaien/spuien van dubbelzinnigheden die je voor jezelf hebt gegraven nog enig daglicht zichtbaar?
Oud 9 januari 2005, 14:59   #123
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Blijkbaar leest u niet zo goed, althans zeker niet wat ik geschreven heb. Zelfkastijding betekent zelfdiscipline, d.i. het onderdrukken van een aantal menselijke driften en lusten (net zoals in het boeddhisme betracht wordt). In de geëigende literatuur wordt dit de geestelijke ascese genoemd (van het Griekse askesis wat gewoon "oefening" betekent). In het verleden kwamen hierbij soms wel eens eigen opgelegde lichamelijke straffen voor, maar de Kerk heeft dat alsdusdanig nooit aangemoedigd. Ook in OD wordt dat niet gedaan.
Dat is al door anderen reeds aangetoond dat dat wél onderdeel uitmaakt van de O.D. richtlijnen.
verder:
Allez, hier gaan we weer, rond de pot, afdwalen, aandacht op iets anders trekken :
www.vandale.be : U hebt gezocht op kastijding:

RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

kas·tij·ding (de ~ (v.), ~en)1 pak slaag als straf

Jij mag nu zelf concluderen wat ZELFkastijden wil zeggen.
Als je dan toch de purist wil uithangen
Citaat:
Mocht iemand dat toch doen, dan is dat niet alleen met medeweten maar ook goedkeuring van zijn geestelijke leidsman. En neen, u stelt het verkeerd voor alsof de geestelijke leidsman de "organisatie" is. Een geestelijke leidsman is een priester of religieus die men naar believen kan kiezen en die iemand bijstaat in de beleving van het geloof. Een lid van OD hoeft geen leidsman te kiezen binnen het eigen geestelijke instituut. Een aantal hebben dan ook een leidsman gekozen uit bijvoorbeeld de benedictijnen of een andere kloosterorde. Enkele hebben gewoon hun parochiepriester. Dat is een louter vrije beslissing. Niemand is trouwens verplicht een geestelijke leidsman te kiezen.
Neen, niemand is verplicht, maar als je zoiets wil ondernemen heb je wel toestemming nodig
Ik kan mij ook niet voorstellen dat zo'n leidsman iets mag toestemmen dat NIET in lijn is met de O.D.richtlijnen.
Effe serieus blijven hee Jan.

Laatst gewijzigd door oriana : 9 januari 2005 om 15:03.
Oud 9 januari 2005, 15:03   #124
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zelfkastijding betekent zelfdiscipline, d.i. het onderdrukken van een aantal menselijke driften en lusten (net zoals in het boeddhisme betracht wordt).
Tjonge, tjonge, voor de zoveelste maal wordt het boeddisme er nog eens bijgesleurd om het Opus Dei te verdedigen. Zijn de "katholieke" argumenten uitgeput?
Oud 9 januari 2005, 15:04   #125
oriana
Minister-President

Standaard

En ben je nu zelf lid van O.D. of niet? Want hierop heb je natuurlijk weer niet gereageerd hee.
Oud 9 januari 2005, 15:09   #126
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In het verleden kwamen hierbij soms wel eens eigen opgelegde lichamelijke straffen voor, maar de Kerk heeft dat alsdusdanig nooit aangemoedigd. Ook in OD wordt dat niet gedaan.
Daarjuist heb je gesteld dat geseling door leden van het Opus Dei soms wel eens werd gedaan (een klein beetje maar, misschien, de moeite niet waard om erover te praten). Over de boetegordel nog steeds geen woord.

Jan, ontkennen is geen kunst, BLIJVEN ontkennen en daarbij ONTHOUDEN van wat werd ontkend, DAT is juist de kunst. Nog een beetje oefenen.

De kunst van het blijven rond de pot draaien heb je in ieder geval perfect onder de knie.
Oud 9 januari 2005, 15:12   #127
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Het gebeurt niet zo vaak dat men iemand zo opvallend rond de pot ziet draaien. Laten we even de tijd nemen om in stilte van dit moment te genieten...
Sadistische gevoelens, zelfs tegenover een politieke tegenstander, zijn me totaal vreemd, doch ik moet eerlijk bekennen dat ik van ieder moment geniet. Mijn dag kan niet meer stuk.
Oud 9 januari 2005, 15:49   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oriana
wereldrecord snellezen verbroken?
HEB JIJ ONDERTUSSEN HET BOEK GELEZEN? OP 2 UUR TIJD?
proficiat!!
Anders zwijgen over dingen die je niet weet beste Jan.
zal ik jezelf even quoten?
Ja, u mag me steeds citeren. De informatie waarover ik schreef, is afkomstig van een bespreking van het boek waarin met citaten dit element, naast vele andere, wordt aangetoond.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 15:51   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Pasaran
Daarjuist heb je gesteld dat geseling door leden van het Opus Dei soms wel eens werd gedaan (een klein beetje maar, misschien, de moeite niet waard om erover te praten). Over de boetegordel nog steeds geen woord.

Jan, ontkennen is geen kunst, BLIJVEN ontkennen en daarbij ONTHOUDEN van wat werd ontkend, DAT is juist de kunst. Nog een beetje oefenen.

De kunst van het blijven rond de pot draaien heb je in ieder geval perfect onder de knie.
Natuurlijk kan ik met een gerust hart dergelijke onzin ontkennen. Vooral nu ik merk dat u zelf geen enkel bewijs aandraagt om uw stelling (nu ja, de uwe is het niet, eerder wat u van anderen na-aapt) te onderschrijven.
Oud 9 januari 2005, 15:53   #130
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja, u mag me steeds citeren. De informatie waarover ik schreef, is afkomstig van een bespreking van het boek waarin met citaten dit element, naast vele andere, wordt aangetoond.
Dus je weet niet waarover je spreekt, je hebt het boek niet gelezen en antwoordt dus naast de kwestie.
Dank je Jan, zo moeilijk was dat dus niet om toe te geven.
Oud 9 januari 2005, 15:54   #131
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
En ben je nu zelf lid van O.D. of niet? Want hierop heb je natuurlijk weer niet gereageerd hee.
En ondertussen vraag ik me dit nog steeds af.
Ook Ingenious' vragen blijven onbeantwoord.
Hoe komt dat toch?
Oud 9 januari 2005, 15:59   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus je weet niet waarover je spreekt, je hebt het boek niet gelezen en antwoordt dus naast de kwestie.
Dank je Jan, zo moeilijk was dat dus niet om toe te geven.
Ik antwoord helemaal niet naast de zaak. Nergens beweer ik trouwens dat ik ondertussen het boek heb gelezen, wel integendeel.

U echter beweert dat er in het boek waargebeurde elementen worden beschreven. Hiernaar gevraagd blijft u het antwoord schuldig. Juist op die vraag gaat u of anderen niet in.

Nu heb ik ondertussen enkele besprekingen en kritische weerleggingen gelezen van het boek. Welnu, in die teksten werd getoond hoe de auteur van het boek een aantal beweringen neerpent (in verhaalvorm) over de vastlegging van de canon (de lijst canonieke bijbelgeschriften). Juist wat hij schrijft, klopt echter niet.

M.a.w. alleen al dit element dat zogezegd moet waargebeurd zijn, klopt al niet. En dat is juist een van de sleutelelementen in het diepere betoog van het boek, aldus de besprekingen, om de goddelijkheid van Jezus te ontkennen.
Oud 9 januari 2005, 16:01   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ondertussen vraag ik me dit nog steeds af.
Ook Ingenious' vragen blijven onbeantwoord.
Hoe komt dat toch?
Waarom zou ik daarop moeten antwoorden? Hij meende immers zelf het antwoord te kennen op z'n eigen vraag...
Oud 9 januari 2005, 16:06   #134
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom zou ik daarop moeten antwoorden? Hij meende immers zelf het antwoord te kennen op z'n eigen vraag...
Ik kan niet voor Ingenious spreken doch wel voor mezelf, ik heb nog géén antwoord gekregen.
Oud 9 januari 2005, 16:06   #135
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
dus u beweert dat dit bij OD totaal niet gebeurt? ik zeg niet dat het een gangbare praktijk is, maar dat het in bepaalde kringen wel gebeurt lijkt me duidelijk.
dit was nochthans een oprechte vraag. ik weet namelijk niet hoe jij denkt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 16:08   #136
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
want u bent op de hoogte van alle OD-praktijken? sorry jan, u bent maar een leraar uit waregem, niet 1 van de ingewijden van OD.
Citaat:
nee hoor. heb je mij al ergens horen zeggen dat ik dit als een gangbare OD-praktijk beschouw? ik zeg alleen dat je argument :'ik heb er nog nooit van gehoord dus het is nonsens' niet echt overtuigend is.
deze waren inderdaad retorisch. het staat je echter vrij ze te weerleggen hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 16:08   #137
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik antwoord helemaal niet naast de zaak. Nergens beweer ik trouwens dat ik ondertussen het boek heb gelezen, wel integendeel.

U echter beweert dat er in het boek waargebeurde elementen worden beschreven. Hiernaar gevraagd blijft u het antwoord schuldig. Juist op die vraag gaat u of anderen niet in.

Nu heb ik ondertussen enkele besprekingen en kritische weerleggingen gelezen van het boek. Welnu, in die teksten werd getoond hoe de auteur van het boek een aantal beweringen neerpent (in verhaalvorm) over de vastlegging van de canon (de lijst canonieke bijbelgeschriften). Juist wat hij schrijft, klopt echter niet.

M.a.w. alleen al dit element dat zogezegd moet waargebeurd zijn, klopt al niet. En dat is juist een van de sleutelelementen in het diepere betoog van het boek, aldus de besprekingen, om de goddelijkheid van Jezus te ontkennen.
Het gaat in deze discussie NIET over het al dan niet ontkennen van de goddelijkheid. Zoals ik al zei is dat een roman, fictie.
Het gaat hier over de zelfkastijding. Ik heb oa. in dit boek hierover vernomen, verder zoeken op het internet bevestigt dit feit zoals beschreven in dat boek.
Dat is alles.
Jij kan niet weerleggen dat het gebeurt, al 7 blz lang niet
Oud 9 januari 2005, 16:20   #138
oriana
Minister-President

Standaard

En verder, National Geographic, toch niet de eerste de beste schandaalzender, heeft een documentaire gewijd aan 'uncovering de Da Vinci code'
Me dunkt dat ze dat niet zullen doen als alles zomaar te weerleggen valt als 'leugens van linkse rakkers'
Maar genoeg over het boek, je gebruikt het maar al te graag als afleidingsmanouvre.
Oud 9 januari 2005, 16:44   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat in deze discussie NIET over het al dan niet ontkennen van de goddelijkheid. Zoals ik al zei is dat een roman, fictie.
Het gaat hier over de zelfkastijding. Ik heb oa. in dit boek hierover vernomen, verder zoeken op het internet bevestigt dit feit zoals beschreven in dat boek.
Dat is alles.
Jij kan niet weerleggen dat het gebeurt, al 7 blz lang niet
Men kan het onbestaande moeilijk bewijzen. Echter, wie beweert dat het wel voorkomt zou daar aanwijzingen of bewijzen moeten kunnen voor geven. Welnu, juist dat laatste ontbreekt wanneer het gaat over "zelfkastijding" ("zelfgeseling").

En reeds viermaal heb ik hierop geantwoord stellende dat dit geenszins in het OD een gangbare praktijk is zoals hier beweerd wordt. Hoogstens komt het bij bepaalde individuen voor, bij sterke uitzondering en absoluut niet als gevolg van een aansporing door de leiding van het OD.
Oud 9 januari 2005, 17:02   #140
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Men kan het onbestaande moeilijk bewijzen. Echter, wie beweert dat het wel voorkomt zou daar aanwijzingen of bewijzen moeten kunnen voor geven. Welnu, juist dat laatste ontbreekt wanneer het gaat over "zelfkastijding" ("zelfgeseling").

En reeds viermaal heb ik hierop geantwoord stellende dat dit geenszins in het OD een gangbare praktijk is zoals hier beweerd wordt. Hoogstens komt het bij bepaalde individuen voor, bij sterke uitzondering en absoluut niet als gevolg van een aansporing door de leiding van het OD.
Allez, een voorbeeldje:
In China bestaat er een sekte, Falung Gong genaamd, die hebben miljoenen volgelingen.
Weinigen hebben over die sekte al gehoord máár, ze zijn enkele jaren geleden wel in het nieuws gekomen daar enkele sekteleden zichzelf in brand hebben gestoken.
Dat is mij toen opgevallen, en bijgebleven, voor de rest weet ik niets over die sekte.
Als men mij nu zou vragen wat ik daarover weet dan antwoord ik summier: Chinese sekte, zelfverbranding....
Is dat tekenend voor ALLE sekteleden? Ik betwijfel het, mits ze nog steeds in leven zijn alleen al.
Is dat echter iets dat een 'in het ook springend feitje over die sekte' is? Absoluut.

Daar gaat het om Jan, en jouw rigide ontkenning verandert daar niets aan.

Laatst gewijzigd door oriana : 9 januari 2005 om 17:03.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be