Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wie is de grootste Turk aller tijden?
Attila de Hun 5 12,20%
Alparslan 1 2,44%
Yavuz Sultan Selim 1 2,44%
Fatih Sultan Mehmet 3 7,32%
Mimar Sinan 3 7,32%
Ataturk 28 68,29%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2005, 22:27   #121
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Heydrich
Vreemdelingen kunnen nooit behoren tot de blanke samenleving. Gastarbeiders ZIJN jullie en BLIJVEN jullie!!!!
De koloniale tijden zijn voorbij man ,we zijn vrije mensen een niemand zal bepalen wie je bent een wat je zult zijn !
Oud 19 januari 2005, 22:41   #122
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Leren lezen: de moskeeën van de Turken.

De Arabieren bouwden inderdaad al moskeeën, maar die verschilden in grote mate van die we later in het Ottomaanse Rijk aantroffen. De Arabieren baseerden zich voor hun gebedshuis echter op de joodse synagoge alsook de Assyrische kerken. In de Assyrische kerken vindt men van oudsher een soort nis naar het oosten gericht en aan de oudste Assyrische kerken stonden er ronde toren van waarop de diakens een lofzang zong voor het begin van de kerkdienst. Daar haalden de Arabisch moslims hun inspiratie dus vandaan.

Net zo waren ook de Turkse moslims weinig creatief en kopieerden bijna slaafs de Byzantijnse kerkelijke bouwkunst.
Een leugenaar ben jij

De Seldjoekse bouwmonumenten negeer je dus? Die waren één van de beste van hun tijd. De madreses die ze hebben gebouwd kopiëren jullie (of Britten want ik wil niemand beledigen ) nog alijtd. Bouwplan van Oxford University is een kopie van Seldjoekse Medrese.

De Turken waren grote bouwmeesters. Ik wil wel zeggen dat niet-Turken ook iets hebben bijgedragen aan prachtige bouwwerken in Turkije.

De Turken waren zelfs zo creatief daarom hadden ze aya sofia niet vernield. maar hebben met hun creatieve ideeën een moskee gevormd van een kerk. Moskeeën, badhuizen, paleizen hadden de Turken allemaal toen mensen van hier nog hun koning aan't smeken waren.

De Turken namen op zjn minst één keer per week een bad. Toen mensen hier stierven van ziektes, stank, strond,... Badplaatsen waren niet van zichzelf gekomen.

Ottomaanse architecten waren één van de beste.

Als iemand de Turken verwijt van dat ze niets hebben kunnen bouwen, dat ze niet creatief waren, dat ze alles maar kopiëerden ... heb ik eigenlijk geen woorden te zeggen.

http://www.kultur.gov.tr/portal/kult...drese_cami.jpg
http://www.kultur.gov.tr/portal/kult...muzesicopy.jpg

http://images.google.be/imgres?imgur...l%3Dnl%26lr%3D (hier kan je nog meer fotos vinden van Seldjoekse Turken)

Ik besef wel dat ik met stommiteit bezig ben. Ik heb niemand te vertellen dat Turken zelf veel monumenten (o.a moskeeën,...) hebben gebouwd.

P.s, Volgens mij maakt Jan zulke stomme opmekringen omdat hij meer wilt weten van Turkse bouwkunst. Hij kan het niet als een beschaafde mens vragen.

Leerkracht die liegt kom je normaal gezien niet veel. Maar deze is nen aparte geval.
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 22:41   #123
JusticeLover
Banneling

Standaard

Ik zwijg nog over Ottomaanse bouwwerken.
Oud 19 januari 2005, 22:43   #124
Nick_

Nick_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO
Ik zwijg nog over Ottomaanse bouwwerken.
Blij dat jij er nog iets van weet.
En pas op: hij zal een antwoord vinden é.
Nick_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 22:52   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Seldjoekse bouwmonumenten negeer je dus?
De Seldjoeken inspireerden zich op de Assyrische christelijke bouwkunst en maakten vervolgens hun eigen synthese van de dingen. Feit is echter eens te meer dat ze zich aanvankelijk spiegelden op christelijke voorbeelden, net zoals men dat ook deed voor de bouw van de Blauwe Moskee.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 22:54   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Turken waren zelfs zo creatief daarom hadden ze aya sofia niet vernield. maar hebben met hun creatieve ideeën een moskee gevormd van een kerk.
Creatieve ideeën?

Aha, het bekalken van de prachtigste en schitterendste mozaïeken van heel Byzantium omschrijft u als "creatieve ideeën"? Wel, wel, wel...

En de voor de rest: de Haya Sophia werd leeggehaald en volgelegd met tapijt O voorwaar, hoe creatief en inventief!
Oud 19 januari 2005, 22:54   #127
Nick_

Nick_'s schermafbeelding

Standaard

Ik moet eerlijk toegeven, ik heb er geen flauw idee van. (Moet ik nu beschaamd zijn? Ok -> )

Ik vraag me wel af of jij al die wijsheid uit uw hoofd kent, of waar heb je je op gebaseerd om dit hier allemaal te vertellen?
Oud 19 januari 2005, 22:55   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moskeeën, badhuizen, paleizen hadden de Turken allemaal toen mensen van hier nog hun koning aan't smeken waren.
In West-Europa bestonden er al badhuizen vanaf de vroege Middeleeuwen. In het middeleeuwse Brugge alleen al waren er een vijftigtal badhuizen.
Oud 19 januari 2005, 22:56   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nick6502
Ik vraag me wel af of jij al die wijsheid uit uw hoofd kent, of waar heb je je op gebaseerd om dit hier allemaal te vertellen?
Omdat nu eenmaal het vak geschiedenis tot een van mijn opleidingsvakken behoorde en ik tot op heden nog heel veel lees over geschiedenis.
Oud 19 januari 2005, 22:57   #130
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
De Seldjoeken inspireerden zich op de Assyrische christelijke bouwkunst en maakten vervolgens hun eigen synthese van de dingen. Feit is echter eens te meer dat ze zich aanvankelijk spiegelden op christelijke voorbeelden, net zoals men dat ook deed voor de bouw van de Blauwe Moskee.
Baseren, bepaalde technieken overnemen,.... zei je daarnet niet.

Ze mogen best spiegelen wat mooi was.

Maar dat je Turken verwijt van dat ze niets op aarde hebben gezet. Dat ze niets konden bouwen en alleen maar van bzyanctijnse, assyrische, armeense,... overnamen.

Je schildert hen af als hopeloze mensen.

Ik heb geen goesting om nog over bouwtalenten van Turken te discussiëren.

Trouwens nu ontopic. Wie is volgens jou grootste Turk allertijden?
Oud 19 januari 2005, 22:58   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
http://images.google.be/imgres?imgur...l%3Dnl%26lr%3D (hier kan je nog meer fotos vinden van Seldjoekse Turken)
Grappig hierbij is dat er foto's te zien zijn van tot moskee omgevormde kerken...
Oud 19 januari 2005, 22:59   #132
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
Grappig hierbij is dat er foto's te zien zijn van tot moskee omgevormde kerken...
o.a ook die maar er zijn ook specifieke seldjoekse bouwwerken.

+

In plaats van alles afzonderlijk te posten werk met quotes en zet je antwoorden maar op één post. Dat vergemakkelijkt lezen niet.

Als je het doet om het aantal van je berichten te doen stijgen... wie ben ik dan om je tegen te houden.
Oud 19 januari 2005, 23:00   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dat je Turken verwijt van dat ze niets op aarde hebben gezet. Dat ze niets konden bouwen en alleen maar van bzyanctijnse, assyrische, armeense,... overnamen.
Dat klopt ook voor een groot gedeelte: de christelijke cultuur was schitterend en luisterrijk. Zowel de Grieken, Armeniërs en Assyriërs hadden prachtige bouwwerken. Daarop hebben de Turkse stammen zich gebaseerd om ook iets te maken waarmee ze met die grote culturen konden wedijveren. Daarbij pleegden ze in grote mate plagiaat. Op dat vlak waren het de Japanners van onze tijd: kopiëren en een beetje aanpassen en vervolgens verkopen als eigen ontwerp...
Oud 19 januari 2005, 23:01   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
o.a ook die maar er zijn ook specifieke seldjoekse bouwwerken.
Juist, de Seldjoeken bouwden kerken
Oud 19 januari 2005, 23:01   #135
Nick_

Nick_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat nu eenmaal het vak geschiedenis tot een van mijn opleidingsvakken behoorde en ik tot op heden nog heel veel lees over geschiedenis.
Mooi!
Maar zeg nu zelf: maakt dat nu dat het Turkse volk achterlijk is of cultureel achtergesteld?
Ik hoop dat het dat niet is wat je bedoelt want dit is je reinste quatsch. Dat zou betekenen dat de Turken wat hersencellen missen i.v.m. ons.
Volgens mij zijn daar nog nooit studies rond geweest (en laat het aub zo), maar ik denk toch dat je zoiets amper kunt zeggen, niet?
Oud 19 januari 2005, 23:03   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nick6502
Mooi!
Maar zeg nu zelf: maakt dat nu dat het Turkse volk achterlijk is of cultureel achtergesteld?
Waar heb ik dat dan ooit gezegd?

Ik stel alleen vast dat jullie gedaas over de grootheid van bepaalde Ottomaanse bouwwerken niet gegrond is: wat men aan mooie bouwwerken ziet is bijna steeds gebouwd naar het voorbeeld van christelijke gebouwen. Is de Blauwe Moskee daarom minder mooi? Neen, maar men moet wel oorzaak en gevolg kennen. En dat is iets waar jullie het bijzonder moeilijk mee hebben.
Oud 19 januari 2005, 23:04   #137
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
de christelijke cultuur was schitterend en luisterrijk. Zowel de Grieken, Armeniërs en Assyriërs hadden prachtige bouwwerken. Daarop hebben de Turkse stammen zich gebaseerd om ook iets te maken waarmee ze met die grote culturen konden wedijveren. Daarbij pleegden ze in grote mate plagiaat. Op dat vlak waren het de Japanners van onze tijd: kopiëren en een beetje aanpassen en vervolgens verkopen als eigen ontwerp...
Al de christenen waren architecten maar moslims waren lompe mensen? Dat nog in de middeleeuwen? Je moet nog veel lezen.... dan wel over islamtische, Turkse bouwwerken want over christelijke weet je meer dan voldoende

Turken hebben mix van islamitische en christelijke bouwstijlen gemaakt. Resultaat is prachtig.
Oud 19 januari 2005, 23:06   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Turken hebben mix van islamitische en christelijke bouwstijlen gemaakt. Resultaat is prachtig.
Blijkbaar leest u niet al te goed. Nergens heb ik gesteld dat de Ottomanen (dat is trouwens nog wel iets anders dan "Turken" - dit even terzijde) geen prachtige bouwwerken zouden gemaakt hebben. Ik wijs jullie alleen even op oorzaak en gevolg. Zonder de christelijke voorbeelden hadden de Ottomanen niets gemaakt van wat ze gemaakt hebben. De christelijke voorbeelden waren het grote voorbeeld waarnaar ze zich spiegelden. Vandaar dat de Blauwe Moskee gebouwd werd naar het voorbeeld van de Haya Sophia. Blijkbaar hadden die mensen in hun tijd er geen probleem mee de primauteit van de christelijke kunst te erkennen: ze probeerden die immers na te bootsen.
Oud 19 januari 2005, 23:09   #139
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
Blijkbaar leest u niet al te goed. Nergens heb ik gesteld dat de Ottomanen (dat is trouwens nog wel iets anders dan "Turken" - dit even terzijde) geen prachtige bouwwerken zouden gemaakt hebben. Ik wijs jullie alleen even op oorzaak en gevolg. Zonder de christelijke voorbeelden hadden de Ottomanen niets gemaakt van wat ze gemaakt hebben. De christelijke voorbeelden waren het grote voorbeeld waarnaar ze zich spiegelden. Vandaar dat de Blauwe Moskee gebouwd werd naar het voorbeeld van de Haya Sophia. Blijkbaar hadden die mensen in hun tijd er geen probleem mee de primauteit van de christelijke kunst te erkennen: ze probeerden die immers na te bootsen.
Wat ik in het rood heb gezet laat uw complexen weer zien tegenover alles dat met Turken te maken heeft. Ottomaanse Rijk werd bestuurd door Turken. Een grote voorbeeld; MImar Sinan was bekeerd tot islam en nam Turkse naam. Er waren ook christelijke bouwmeesters die hielpen met bouwen van moskeeën. Misschien luisterden ze naar hen.
Oud 19 januari 2005, 23:11   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een grote voorbeeld; MImar Sinan was bekeerd tot islam en nam Turkse naam. Er waren ook christelijke bouwmeesters die hielpen met bouwen van moskeeën. Misschien luisterden ze naar hen.
Juist, en uit welk volk stamde Mimar Sinan? Juist, uit het GRIEKSE.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be