Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: A19, terug op agenda?
Ja, er moet een doortrekking komen 17 35,42%
Ja, er moet een stevig onderzoek komen 6 12,50%
Nee, de zaak is voltooid verleden tijd 11 22,92%
A19, B19, C19, nieuwe borstgrootte? Geen idee waar dit over gaat 14 29,17%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2005, 00:46   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DidiusTheGreat
Een vergelijk met een of ander ordinair bos gaat niet op.
Bulskampveld, een ordinair bos? Man, man, man...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 00:53   #122
DidiusTheGreat
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
???

Zal de A19 misschien onder de Menenpoort doorlopen? Ik zie dus hoegenaamd niet wat dit hier komt doen.

Bij mijn weten liggen er in die omgeving ook nog andere kerkhoven dan die van het Brits Gemenebest. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de Duitse kerkhoven. Ieder jaar bezoek ik dat van Vladslo trouwens. Maar ook op de Britse, Canadese, Belgische en Franse ben ik al geweest.

Eventjes opmerken: liggen er dan geen kerkhoven in de buurt van de reeds bestaande A19? Is er daar dan minder eerbied voor de gesneuvelden? Neen toch.

Ik vond dat bijgevolg een totaal non-argument.
Het gevoel dat de graven bij mij opwekken (o.a. respect, enz) komen ook terug bij de Menenpoort.

Ik ben nog maar 1 maal op een kerkhof geweest naast een drukke baan, en dit doet enorm veel afbreuk aan het (militair) kerkhof.

Citaat:
Tja, als u de webstek waarnaar ik verwijs niet doorneemt, kunt u het inderdaad niet begrijpen.
Ik heb die website wel degelijk doorgenomen. Behalve het laatste stuk dat de slag beschrijft.
Ik het trouwens ook het kaartje bekeken, en het proberen te situeren (jammer dat het slechte kwaliteit is)
Maar ik ben al bij de oprit/afrit van de A19 geweest. En ik heb gezien dat de A19 erdoor moet, indien doortrekking.
dus ofwel interpreteert u het kaartje misschien verkeerd.

Citaat:
Bulskampveld, een ordinair bos? Man, man, man...
Een bos vergelijken met een militair kerkhof? Dat is pas Man, man man...
DidiusTheGreat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 00:58   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gevoel dat de graven bij mij opwekken (o.a. respect, enz) komen ook terug bij de Menenpoort.

Ik ben nog maar 1 maal op een kerkhof geweest naast een drukke baan, en dit doet enorm veel afbreuk aan het (militair) kerkhof.
Wat mij betreft zijn dergelijke louter persoonlijke en puur emotionele zaken geen element in een dergelijke discussie over verkeersveiligheid, leefbaarheid in de dorpen en doorstroming van de grote verkeersstromen.
Oud 23 januari 2005, 01:03   #124
DidiusTheGreat
Partijlid

Standaard

Citaat:
Wat mij betreft zijn dergelijke louter persoonlijke en puur emotionele zaken geen element in een dergelijke discussie over verkeersveiligheid, leefbaarheid in de dorpen en doorstroming van de grote verkeersstromen.
Ik zeg niet dat de veiligheid geen groot en onbelangrijk probleem is.

Eigenlijk gaan die kerkhoven over het idee "Dat het nooit meer mag gebeuren".
Dat is eigenlijk de kern van die kerkhoven. En volgens mij, kan je niet zeggen dat dit onbelangrijk is. In Groot-Brittanie begon men het onlangs te vergeten (wat uit een studie bleek) en nu voert men opnieuw lessen in over de grooten oorlog, met o.a. bezoeken aan Ieper en ommestreken.

En nu zou ik liever een mogelijkheid hebben die zowel 'de kool als de geit' spaart, en ik denk dat die er zeker zijn.
Oud 23 januari 2005, 01:03   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb die website wel degelijk doorgenomen. Behalve het laatste stuk dat de slag beschrijft.
Ik het trouwens ook het kaartje bekeken, en het proberen te situeren (jammer dat het slechte kwaliteit is)
Maar ik ben al bij de oprit/afrit van de A19 geweest. En ik heb gezien dat de A19 erdoor moet, indien doortrekking.
dus ofwel interpreteert u het kaartje misschien verkeerd.
De stek vermeldt heel duidelijk dat de plaats waar de A19 zal worden doorgetrokken niet de plaats is van de eigenlijke slag. De doortrekking ligt min of meer bij de "blue line", een plaats die door de Britse troepen zonder noemenswaardige tegenstand werd bereikt. Gaande van de blauwe naar de zwarte lijn (de oversteek van het geplande traject A19) was er geen Duitse tegenstand. Geen doden zijn daar dus gevallen. Pas bij de "green line" begon een bloedige strijd. Juist daar gebeurde de slag en de bloedige treffens van de komende maanden. Maar dat is al een heel stuk verwijderd van de doortrekking.

Trouwens, de archeologische dienst heeft ook hierbij geadviseerd en duidelijk gesteld dat er geen enkel probleem is om de A19 op het geplande traject uit te voeren.
Oud 23 januari 2005, 01:04   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch zegt u het wel: blijkbaar vindt u het belangrijker dat u af en toe eens kan gaan mijmeren op een militair kerkhof dan dat mensen in leefbare dorpen wonen.
Oud 23 januari 2005, 01:06   #127
DidiusTheGreat
Partijlid

Standaard

Citaat:
De stek vermeldt heel duidelijk dat de plaats waar de A19 zal worden doorgetrokken niet de plaats is van de eigenlijke slag. De doortrekking ligt min of meer bij de "blue line", een plaats die door de Britse troepen zonder noemenswaardige tegenstand werd bereikt. Gaande van de blauwe naar de zwarte lijn (de oversteek van het geplande traject A19) was er geen Duitse tegenstand. Geen doden zijn daar dus gevallen. Pas bij de "green line" begon een bloedige strijd. Juist daar gebeurde de slag en de bloedige treffens van de komende maanden. Maar dat is al een heel stuk verwijderd van de doortrekking.

Trouwens, de archeologische dienst heeft ook hierbij geadviseerd en duidelijk gesteld dat er geen enkel probleem is om de A19 op het geplande traject uit te voeren.
Het is wel zo dat het domein 'pilkem ridge' wordt onderbroken. En de afstand tussen de slag en de snelweg is miniem.
Oud 23 januari 2005, 01:07   #128
DidiusTheGreat
Partijlid

Standaard

Citaat:
Toch zegt u het wel: blijkbaar vindt u het belangrijker dat u af en toe eens kan gaan mijmeren op een militair kerkhof dan dat mensen in leefbare dorpen wonen.
Zoek de post waar ik dat gezegd heb? Ik ben benieuwd. Haal me toch geen woorden uit de mond.
Oud 23 januari 2005, 01:07   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is eigenlijk de kern van die kerkhoven. En volgens mij, kan je niet zeggen dat dit onbelangrijk is. In Groot-Brittanie begon men het onlangs te vergeten (wat uit een studie bleek) en nu voert men opnieuw lessen in over de grooten oorlog, met o.a. bezoeken aan Ieper en ommestreken.
En daarvoor mogen ze niet in de omgeving van een autosnelweg liggen. Man, man, man...

Indien dat voor u dan zo'n enorm probleem is, dan kan men gewoon de kerkhoven ergens anders inplanten. Dat is niet zo'n probleem. De Duitse overheid heeft immers in het verleden al heel wat kleinere militaire kerhoven in Vlaanderen opgedoekt en de overblijfselen van de soldaten bijgezet in grotere kerkhoven. En zoals eerder al gezegd: de Duitse kerkhoven stralen een heel bijzondere sfeer uit die me veel beter ligt dan het witgekalkte en -gesteente van de Britse en die van het Gemenebest.
Oud 23 januari 2005, 01:08   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoek de post waar ik dat gezegd heb? Ik ben benieuwd. Haal me toch geen woorden uit de mond.
Dan moet u niet beginnen leuteren over het in stilte mijmeren aan de grafsteen van een soldaat. Dit is werkelijk te gek voor woorden, vooral als men weet dat er jaarlijks op de weg door de dorpen kinderen worden overreden, dat mensen liggen te trillen in hun woningen wanneer weer eens de zoveelste vrachtwagen komt voorbijgedenderd en dat ouders hun kinderen niet met de fiets naar school durven laten gaan... allemaal omwille van het dodend verkeer.
Oud 23 januari 2005, 01:09   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is wel zo dat het domein 'pilkem ridge' wordt onderbroken. En de afstand tussen de slag en de snelweg is miniem.
Andere slagvelden zijn ook "onderbroken". In uw redenering had men Ieper blijkbaar ook nooit mogen herbouwen, want kijk daardoor is een groot deel van de slag rond Ieper verdwenen.
Oud 23 januari 2005, 01:24   #132
DidiusTheGreat
Partijlid

Standaard

Citaat:
Dan moet u niet beginnen leuteren over het in stilte mijmeren aan de grafsteen van een soldaat. Dit is werkelijk te gek voor woorden, vooral als men weet dat er jaarlijks op de weg door de dorpen kinderen worden overreden, dat mensen liggen te trillen in hun woningen wanneer weer eens de zoveelste vrachtwagen komt voorbijgedenderd en dat ouders hun kinderen niet met de fiets naar school durven laten gaan... allemaal omwille van het dodend verkeer.
Je snapt het echt niet é?
Ik haalde enige posts geleden het gezegde 'de kool en de geit sparen' boven.
Wat is daar verkeerd mee? Volgens mij is dat nogb beter dan gewoon 'de kool' of 'de geit' te sparen.
Jij denkt dat een doortrekking de enigste oplossing is?

De recente voorgestelde A19 zorgt dat het verkeer weggaat van Woesten of Elverdingen. Maar de problemen liggen eigenlijk maar zelden in Woesten of Elverdingen. Vooral Vleteren en Hoogstaden hebben problemen, en het kust gedeelte (veurne).
M.a.w. komt er een A19 die eigenlijk niet zoveel zal oplossen.
Om het nog te verbreden komt er dus een A19 die enkel wat geldwinst betekent voor de mensen die die A19 zullen volgen.
Is dat de kostprijs van Pilkem Ridge?

Citaat:
Andere slagvelden zijn ook "onderbroken". In uw redenering had men Ieper blijkbaar ook nooit mogen herbouwen, want kijk daardoor is een groot deel van de slag rond Ieper verdwenen.
Overdrijving kan niet op?

Citaat:
En daarvoor mogen ze niet in de omgeving van een autosnelweg liggen. Man, man, man...

Indien dat voor u dan zo'n enorm probleem is, dan kan men gewoon de kerkhoven ergens anders inplanten. Dat is niet zo'n probleem. De Duitse overheid heeft immers in het verleden al heel wat kleinere militaire kerhoven in Vlaanderen opgedoekt en de overblijfselen van de soldaten bijgezet in grotere kerkhoven.
Pilkem Ridge is niet te vergelijken met de Duitse Kerkhoven.

Citaat:
En zoals eerder al gezegd: de Duitse kerkhoven stralen een heel bijzondere sfeer uit die me veel beter ligt dan het witgekalkte en -gesteente van de Britse en die van het Gemenebest.
Dat de Duitse sfeer u beter ligt verwondert me niet.
Maar ze zijn idd apart. Het zijn maar de belgische kerkhoven die eigenlijk niet op veel 'trekken'.
Toch vind ik de Britse het meest tot de verbeelding spreken. Maar dat is dan weer puur persoonlijk.
Had er daar een belangrijk Duits kerkhof gelegen, dan had ik precies hetzelfde gezegd.
Oud 23 januari 2005, 01:27   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je snapt het echt niet é?
Ik haalde enige posts geleden het gezegde 'de kool en de geit sparen' boven.
Wat is daar verkeerd mee? Volgens mij is dat nogb beter dan gewoon 'de kool' of 'de geit' te sparen.
Jij denkt dat een doortrekking de enigste oplossing is?

De recente voorgestelde A19 zorgt dat het verkeer weggaat van Woesten of Elverdingen. Maar de problemen liggen eigenlijk maar zelden in Woesten of Elverdingen. Vooral Vleteren en Hoogstaden hebben problemen, en het kust gedeelte (veurne).
M.a.w. komt er een A19 die eigenlijk niet zoveel zal oplossen.
Om het nog te verbreden komt er dus een A19 die enkel wat geldwinst betekent voor de mensen die die A19 zullen volgen.
Is dat de kostprijs van Pilkem Ridge?
Welke larie schrijft u nu?! Een doorgetrokken A19 mondt uit in de snelweg E40. De problemen zijn dan natuurlijk ook opgelost in alle dorpen die u opsomt.
Oud 23 januari 2005, 01:28   #134
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:

En nu zou ik liever een mogelijkheid hebben die zowel 'de kool als de geit' spaart, en ik denk dat die er zeker zijn.
Misschien moet je ook maar eens de kerkhoven bezoeken waar de slachtoffers van de N8 liggen. Daar kan je misschien eens stilstaan bij het gevoel die ouders moeten hebben telkens ze daar bij het graf van hun kind gaan staan en denken "waarom mijn kind".
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.

Laatst gewijzigd door BCD : 23 januari 2005 om 01:30.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 01:28   #135
DidiusTheGreat
Partijlid

Standaard

Citaat:
Welke larie schrijft u nu?! Een doorgetrokken A19 mondt uit in de snelweg E40. De problemen zijn dan natuurlijk ook opgelost in alle dorpen die u opsomt.
Maar Leterme praat nu over een A19 naar Vleteren!
Oud 23 januari 2005, 01:28   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pilkem Ridge is niet te vergelijken met de Duitse Kerkhoven.
Wat is er dan zo speciaal aan dat ene terrein (want dat is het tenslotte) waar er een slag heeft plaatsgevonden? Denkt u nu echt dat er in die streek op geen enkele plaatsen slag werd geleverd?
Oud 23 januari 2005, 01:30   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar Leterme praat nu over een A19 naar Vleteren!
Dit is maar een halve oplossing. De enige oplossing is de volledige doortrekking zoals die indertijd werd gepland.

En in de streek kan dat op de nodige sympathie rekenen. Daar liggen ze echt niet wakker van wat gemijmer bij een soldatengraf, vooral niet als weer eens het zoveelste kind door een vrachtwagen wordt gegrepen.

http://www.ja19.be/6.htm
Oud 23 januari 2005, 01:32   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Had er daar een belangrijk Duits kerkhof gelegen, dan had ik precies hetzelfde gezegd.
Dat was helemaal niet mijn punt. Ik reageerde op uw sentimenteel geleuter net alsof een kerkhoven niet op een waardige manier op een andere plaats zouden kunnen worden ingeplant.
Oud 23 januari 2005, 01:35   #139
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
U zit daar helemaal fout. Zelf de organisatie ter bescherming van oorlogsmonumenten zegt dat het slagveld van Pilkem Ridge niet geschonden wordt door de doortrekking en bevestigd dus dat een doortrekking geen gevolgen heeft voor de historische waarde van het slagveld
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 01:35   #140
DidiusTheGreat
Partijlid

Standaard

Citaat:
Dit is maar een halve oplossing. De enige oplossing is de volledige doortrekking zoals die indertijd werd gepland.

En in de streek kan dat op de nodige sympathie rekenen. Daar liggen ze echt niet wakker van wat gemijmer bij een soldatengraf, vooral niet als weer eens het zoveelste kind door een vrachtwagen wordt gegrepen.

http://www.ja19.be/6.htm
Hahaha, die is wel grappig.
Natuurlijk als je naar de site JA19 surft dat het op de nodige sympathie kan rekenen. Objectieviteit verzekert.

En bij de Ieperling liggen de soldatengraven heel close.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be