Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 januari 2005, 11:25   #121
Albert
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Dat is een optie

Neen, maar als daadwerkelijk blijkt dat de Franstalige overleden is doordat de ambulancier totaal Fransonkundig was, dan vind ik dat een zeer spijtige zaak en benadruk ik NOGMAALS dat het van zeer groot belang is om de tweede landstaal zo vroeg mogelijk verplicht aan te leren.

Trouwens, ik stel me trouwens ernstige vragen bij sommige opmerkingen van Albert.

Stel, de utopie wordt werkelijkheid: Vlaanderen onafhankelijk. Volgens Albert (zo zie ik het toch) spreekt men enkel Nederlands in Vlaanderen en is het niet nodig dat men andere talen kent. Albert gaat blijkbaar nooit op reis.

Zeg nu eerlijk, in het Europa van vandaag is het toch niet mogelijk om je enkel tot één taal te beperken!
Dat is dan weer dik verkeerd gezien. Maar van de BUB zijn we dat nu wel gewoon. Ze zien alles wat er niet staat. Beginnen daar dan over te zeveren en vinden dat dan toch wel schandalig. De klassieke taktiek van BUB.
Albert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 11:28   #122
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel, de utopie wordt werkelijkheid: Vlaanderen onafhankelijk. Volgens Albert (zo zie ik het toch) spreekt men enkel Nederlands in Vlaanderen en is het niet nodig dat men andere talen kent. Albert gaat blijkbaar nooit op reis.

Zeg nu eerlijk, in het Europa van vandaag is het toch niet mogelijk om je enkel tot één taal te beperken!
Maar de onafhankelijkheid van Vlaanderen impliceert toch niet dat men zich enkel tot het Nederlands dient te beperken in het onderwijs? Persoonlijk ben ik erg blij dat men in het middelbaar de moeite heeft genomen om mij het Frans aan te leren, daar ik daar enkel gemak van ondervind.

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 11:36   #123
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albert
Dat is dan weer dik verkeerd gezien. Maar van de BUB zijn we dat nu wel gewoon. Ze zien alles wat er niet staat. Beginnen daar dan over te zeveren en vinden dat dan toch wel schandalig. De klassieke taktiek van BUB.
Waarom spreekt u dan in termen van "In Vlaanderen zullen we wel zorgen dat er enkel Nederlandstalige ambulanciers zijn?"
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 11:36   #124
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Wij betalen elk jaar een rente van 11,3 miljard euro aan de frankofonen.
Waarvan een goeie helft sociale zekerheid, medische verzorging incluis.
Is het voor de Vlamingen dan zo moeilijk om in de Vlaamse rand een Nederlandstalige medische urgentie te verzorgen? Om NL-talige ziekenhuizen in de rand op te richten indien nodig?
Dit land en Brussel leeft op en van de Vlamingen. En toch kunnen wij niet altijd NL-talige ziekenzorg verwachten in het Brusselse.
Zoals ik ergens las, lijken mij de Vlamingen te lijden aan een soort van politiek - sociaal Stockholm syndroom.
De oplossing zoals voor practisch elk probleem in deze Belgische samenleving: België bij het groot vuil.
Oud 22 januari 2005, 11:38   #125
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albert
Zal allemaal opgelost zijn na de splitsing van belgië. Het onafhankelijk Vlaanderen zorgt voor nederlandstalige ambulanciers ipv "tweetalige"
Met andere woorden, een Nederlandstalige ambulancier moet alleen maar Nederlands kennen?
Oud 22 januari 2005, 11:52   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met andere woorden, een Nederlandstalige ambulancier moet alleen maar Nederlands kennen?
Er is inderdaad geen enkele bepaling dat een ambulancier een taalexamen moet afleggen. Een ambulancier die in het Vlaams Gewest is gestationeerd biedt aan de mensen van die regio zijn diensten aan. Dat is zijn werkterrein. Mensen die in Vlaanderen wonen, worden ook verondersteld het Nederlands in enige mate te beheersen daar dit de ambtelijke en sociaal dominante taal is van die regio.

Van een ambulancier in Parijs wordt ook niet verondersteld dat hij de talen beheerst van de minderheidsgroepen die in de Franse hoofdstad worden gesproken (en dat zijn er nogal wat): Frans is er de ambtelijke taal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 11:57   #127
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een optie

Neen, maar als daadwerkelijk blijkt dat de Franstalige overleden is doordat de ambulancier totaal Fransonkundig was, dan vind ik dat een zeer spijtige zaak en benadruk ik NOGMAALS dat het van zeer groot belang is om de tweede landstaal zo vroeg mogelijk verplicht aan te leren.

Trouwens, ik stel me trouwens ernstige vragen bij sommige opmerkingen van Albert.

Aangezien alle walen toch tweetalig zijn kunnen ze zich ongetwijfeld wel in het Nederlands uitdrukken.
In het Europa van vandaag kom je ook niet zover met het Frans alleen, Frankrijk is Europa niet.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 12:10   #128
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Zoals ik ergens las, lijken mij de Vlamingen te lijden aan een soort van politiek - sociaal Stockholm syndroom.
Neen, de Vlamingen zijn gewoon toegeeflijker.
Een waal zegt meer eenheid te kennen in hun rangen (dixit L. Onkelinx) en zijn daarom totaal niet geneigd om toegevingen te doen.
Toont ook aan dat 'democratie' een woord is waar waal modaal vies van is.
Oud 22 januari 2005, 14:28   #129
Albert
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom spreekt u dan in termen van "In Vlaanderen zullen we wel zorgen dat er enkel Nederlandstalige ambulanciers zijn?"
Omdat de nederlandstalige ambulanciers ook frans kennen, terwijl de tweetalige amulanciers uit Brussel of Wallonië enkel frans kennen.
Het bewijs is de toestand in de brusselse ziekenhuizen. Tweetaligen willen geen nederlands verstaan.
Oud 22 januari 2005, 15:21   #130
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
In dit specifiek geval, primeert het bij mij niet dat deze mensen Nederlands spreken. Bij mij primeert het dat ze hun job en taak vervullen en dat is nog steeds: mensenlevens redden.

Suggereren dat er mensen sterven omdat men de taal van de patiënt niet spreekt, is bullshit. Wat met een Vlaams verkeersslachtoffer in Frankrijk? Is het dan zijn schuld, omdat die in Frankrijk vertoeft???

Het is belachelijk dat de Flaminganten ook hier weer een communautair thema van maken. Ook ik ben voorstander voor tweetaligheid, maar door deze belachelijke zwartmakerij vrees ik dat deze franstalige ambulanciers het ooit eens gaan vertikken om nog hulp in Vlaanderen te bieden. Of is het dat net wat je wilt?

Bovendien werken de flaminganten in geen geval bevorderlijk voor de tweetaligheid van de Franstaligen. In tegendeel!
Het zijn die ambulanciers die geen Nederlands kunnen. Het is maar al te logisch dat iemand die over een grens opereert ook de taal spreekt. Inderdaad moeten ze mensenlevens reden, en door de taal te spreken kunnen er al veel misverstanden voorkomen worden.
En je vb over Frankrijk slaat op niets. Als je aan een grens opereert weet je dat de kans groot is dat je iemand zal moeten redden die een andere taal spreekt.

Laatst gewijzigd door instromaniac : 22 januari 2005 om 15:26.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 18:50   #131
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wat u schrijft is groteske larie. Ik haat op geen enkele manier de Walen; zelf ben ik trouwens lid van de Waalse dialectkring van Bastogne en heb een aantal vrienden/kennissen in Wallonië.

Maar dit staat los van de institutionele vraagstukken en de hieraan verbonden problemen waarmee we in ons land worstelen.
Als je maar al te graag gelooft in anekdotes waarin boze franstaligen arrogante flaters begaan, als je al die verhaaltjes ook doorvertelt en plezier beleeft aan je eigen verontwaardiging, en dat alles omwille van de onafhankelijkheid van Vlaanderen, dan wil dat zeggen dat je de eer en de reputatie van mensen opoffert. Dat klinkt iets minder romantisch dan 'haatgevoelens', maar in wezen komt het op hetzelfde neer.
Het (klein) verschil tussen Walen en Vlamingen zou positief kunnen worden geduid of humoristisch, je zou er iets gunstigs kunnen mee aanvangen ... maar dan zou die o zo dierbare onafhankelijkheid ten toon staan voor wat ze is : een verouderd begrip zonder nut. En dus moet er wel gelogen worden, overdreven, met cijfers gespeeld ... en aan de eer en de reputatie van de Walen worden geknoeid
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 19:25   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
Als je maar al te graag gelooft in anekdotes waarin boze franstaligen arrogante flaters begaan, als je al die verhaaltjes ook doorvertelt en plezier beleeft aan je eigen verontwaardiging, en dat alles omwille van de onafhankelijkheid van Vlaanderen, dan wil dat zeggen dat je de eer en de reputatie van mensen opoffert. Dat klinkt iets minder romantisch dan 'haatgevoelens', maar in wezen komt het op hetzelfde neer.
En nu moet u eens concreet aanwijzen waarop u zich baseert om een dergelijke conclusie over mijn persoon te maken.
Oud 22 januari 2005, 20:32   #133
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is inderdaad geen enkele bepaling dat een ambulancier een taalexamen moet afleggen. Een ambulancier die in het Vlaams Gewest is gestationeerd biedt aan de mensen van die regio zijn diensten aan. Dat is zijn werkterrein. Mensen die in Vlaanderen wonen, worden ook verondersteld het Nederlands in enige mate te beheersen daar dit de ambtelijke en sociaal dominante taal is van die regio.

Van een ambulancier in Parijs wordt ook niet verondersteld dat hij de talen beheerst van de minderheidsgroepen die in de Franse hoofdstad worden gesproken (en dat zijn er nogal wat): Frans is er de ambtelijke taal.
Engels dus ook niet? Sommige vlaams-nationalisten hebben toch een bloedhekel aan dat verderfelijke Engels! Hoop dat die personen nooit ambulancier worden en een toerist moeten helpen.
Oud 22 januari 2005, 20:40   #134
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Engels dus ook niet? Sommige vlaams-nationalisten hebben toch een bloedhekel aan dat verderfelijke Engels! Hoop dat die personen nooit ambulancier worden en een toerist moeten helpen.
Wat zitten jullie nu te zagen? Het zijn verschillende Waalse ambulanciers die aan de taalgrens opereren die geen Nederlands kunnen. Maar nee, daar wordt in deze topic niet over gesproken, daar mag je geen kritiek op hebben want dan ben je ondankbaar. Maar als Vlaamse ambulanciers die alleen in Vlaanderen opereren geen Engels of Frans kunnen is dat een regelrechte schande.

Allé, volgens BUB-logica toch.

Laatst gewijzigd door instromaniac : 22 januari 2005 om 20:41.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 21:54   #135
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
En nu moet u eens concreet aanwijzen waarop u zich baseert om een dergelijke conclusie over mijn persoon te maken.
Ik heb een paar van uw posts nagekeken (hoewel ik het niet bepaald op u had, maar de uitdaging was er, hé...).

Uw kritiek ( in 'Transfers') op de Waalse wens dat stations niet zouden gesloten worden, maar omgevormd ... toont aan dat u niet in staat bent een idee ook maar even te wikken en wegen als het van Waalse afkomst is. Ik wil graag met u wedden dat het niet lang duurt eer dit door Vlamingen wordt toegepast.

Elders kunt u het niet slikken dat een duitstalige Belg de Walen sympathiek vindt. U zanikt over het feit dat hij zeker geen echte duitstalige is, dat hij fouten maakt die een duitstalige niet zou maken. Waarom eigenlijk? Ziet u zelf niet in hoe onredelijk het is de identiteit van iemand te betwisten OMDAT HIJ DURFT EEN ANDERE (EN DE WALEN DAN NOG WEL) COOL TE VINDEN , Hoe heet zo'n gevoelen? afkeer? afgunst? jaloezie? (allemaal aanzetters tot haat).

Met zulke posts onderhoudt en predikt u de stelling dat de Walen een ondergeschikt en minderwaardig soort mensen zijn.

Tiens, dat komt me bekend voor. U niet?
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 23:27   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw kritiek ( in 'Transfers') op de Waalse wens dat stations niet zouden gesloten worden, maar omgevormd ... toont aan dat u niet in staat bent een idee ook maar even te wikken en wegen als het van Waalse afkomst is. Ik wil graag met u wedden dat het niet lang duurt eer dit door Vlamingen wordt toegepast.
In de eerste plaats is het nog steeds een plan; de NMBS heeft zich immers nog altijd niet uitgesproken over het plan van de Waalse gewestregering. Wat er dus zal gebeuren is nog lang niet duidelijk.

De Vlaamse regering van haar kant heeft altijd veel sterker de nadruk gelegd op de uitbouw van De Lijn, wat ongetwijfeld wel voortkomt uit het moeilijk beslissingsproces dat zich bij de NMBS voordoet.

En voor de rest: ik heb het voorstel van de Waalse gewestregering weldegelijk goed overwogen. Het in standhouden van totaal onrendabele stations (de NMBS gaf cijfers vrij van bepaalde stations waar nog nauwelijks dertig tot vijftig mensen opstappen, wat voor een bemande halte TOTAAL verlieslatend is) is geen goede zaak. Dit kan beter ondervangen worden door het uitwerken van een goed uitgewerkt onbemand stopplaatsennetwerk.

Indien het voorstel van de Vlaamse regering kwam, had ik op dezelfde manier gereageerd trouwens. Mij gaat het immers niet of dit nu kwam van ten noorden of ten zuiden de taalgrens, maar wel over het voorstel zelf. Dat voorstel is een instandhouding van een bureaucratisch overheidsapparaat dat er niet in de eerste plaats is voor de burger, maar wel als levensverzekering voor het instandhouden van een bureaucratie. Dat laatste kan nooit de bedoeling zijn. Jammer genoeg zitten we in Wallonië met een klimaat waar juist dat laatste wordt gestimuleerd. Vandaar de % veel sterker uitgebouwde overheidsdiensten over de taalgrens.
Oud 22 januari 2005, 23:32   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Elders kunt u het niet slikken dat een duitstalige Belg de Walen sympathiek vindt. U zanikt over het feit dat hij zeker geen echte duitstalige is, dat hij fouten maakt die een duitstalige niet zou maken. Waarom eigenlijk? Ziet u zelf niet in hoe onredelijk het is de identiteit van iemand te betwisten OMDAT HIJ DURFT EEN ANDERE (EN DE WALEN DAN NOG WEL) COOL TE VINDEN , Hoe heet zo'n gevoelen? afkeer? afgunst? jaloezie? (allemaal aanzetters tot haat).
Blijkbaar heeft u een groot leesprobleem. Op diens stelling dat hij Walen "cool" vindt, heb ik zelf niet gereageerd. Ik liet dit onbeantwoord omdat dit totaal geen argument was in de discussie, maar slechts een appreciatie van zijn kant. Wat mij betreft, mag hij Walen best "cool" vinden. Ik vind Walen trouwens heel leuke mensen (zoals reeds gezegd ben ik lid van de dialectvereniging van Bastogne en ben al vele jaren geabonneerd op het Waals regionalistisch tijdschrift van José Fontaine met wie ik al heel wat heb gecorrespondeerd). Maar dat is nu eenmaal totaal iets anders dan de politieke wereld die we bespreken. Blijkbaar kunt u dat onderscheid niet zien. Nochtans is dat heel eenvoudig: met heel veel collega's kan ik het op menselijk vlak heel goed vinden, alhoewel ik hun politieke of morele opvattingen niet deel. Als mens moet men genoeg rationeel zijn om hierin een onderscheid te maken. U kunt dat blijkbaar niet, daar u alles op een hoopje gooit.

Ik betwijfel inderdaad sterk aan het feit dat hij beweert een Duitstalige Belg te zijn. De fouten die hij maakt in het Nederlands zijn geen fouten van een Duitstalige. Mij lijkt er alles op te wijzen dat hij gekunstelde fouten maakt om aldus te suggeren dat hij een niet-Nederlandstalige is. Daarop oordeel ik, niet echter op zijn sympathie voor wie-weet-ik-ook. Daarover gaat het echt niet.
Oud 22 januari 2005, 23:33   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met zulke posts onderhoudt en predikt u de stelling dat de Walen een ondergeschikt en minderwaardig soort mensen zijn.
Larie. Wat u schrijft, wijs ik totaal af.
Oud 22 januari 2005, 23:37   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu moet u mij toch even zeggen waar u eigenlijk naar toe wilt. Dat is immers niet duidelijk. Als het immers van jullie afhangt, zou een ambulancier voorwaar een levende woordenboekenkast moeten zijn.

Ongetwijfeld zal een ambulancier - waar ook ter wereld - zijn uiterste best doen om iemand in nood te helpen, maar dat is iets totaal anders dan stellen dat hij die en die en die en die en die taal er nog bij zou moeten kennen. Men kan dat niet van een ambulancier verwachten. Of anders moet men maar alle tolken en vertalers die afstuderen verplichten ambulancier te worden.
Oud 23 januari 2005, 00:10   #140
Albert
Banneling

Standaard

Citaat:
Weer een BUB conclusie. Dus totaal er naast.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be