![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#124 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wij betalen elk jaar een rente van 11,3 miljard euro aan de frankofonen.
Waarvan een goeie helft sociale zekerheid, medische verzorging incluis. Is het voor de Vlamingen dan zo moeilijk om in de Vlaamse rand een Nederlandstalige medische urgentie te verzorgen? Om NL-talige ziekenhuizen in de rand op te richten indien nodig? Dit land en Brussel leeft op en van de Vlamingen. En toch kunnen wij niet altijd NL-talige ziekenzorg verwachten in het Brusselse. Zoals ik ergens las, lijken mij de Vlamingen te lijden aan een soort van politiek - sociaal Stockholm syndroom. De oplossing zoals voor practisch elk probleem in deze Belgische samenleving: België bij het groot vuil.
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van een ambulancier in Parijs wordt ook niet verondersteld dat hij de talen beheerst van de minderheidsgroepen die in de Franse hoofdstad worden gesproken (en dat zijn er nogal wat): Frans is er de ambtelijke taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het Europa van vandaag kom je ook niet zover met het Frans alleen, Frankrijk is Europa niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Een waal zegt meer eenheid te kennen in hun rangen (dixit L. Onkelinx) en zijn daarom totaal niet geneigd om toegevingen te doen. Toont ook aan dat 'democratie' een woord is waar waal modaal vies van is.
![]() |
![]() |
#129 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het bewijs is de toestand in de brusselse ziekenhuizen. Tweetaligen willen geen nederlands verstaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
En je vb over Frankrijk slaat op niets. Als je aan een grens opereert weet je dat de kans groot is dat je iemand zal moeten redden die een andere taal spreekt. Laatst gewijzigd door instromaniac : 22 januari 2005 om 15:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Het (klein) verschil tussen Walen en Vlamingen zou positief kunnen worden geduid of humoristisch, je zou er iets gunstigs kunnen mee aanvangen ... maar dan zou die o zo dierbare onafhankelijkheid ten toon staan voor wat ze is : een verouderd begrip zonder nut. En dus moet er wel gelogen worden, overdreven, met cijfers gespeeld ... en aan de eer en de reputatie van de Walen worden geknoeid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#134 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Allé, volgens BUB-logica toch. Laatst gewijzigd door instromaniac : 22 januari 2005 om 20:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Uw kritiek ( in 'Transfers') op de Waalse wens dat stations niet zouden gesloten worden, maar omgevormd ... toont aan dat u niet in staat bent een idee ook maar even te wikken en wegen als het van Waalse afkomst is. Ik wil graag met u wedden dat het niet lang duurt eer dit door Vlamingen wordt toegepast. Elders kunt u het niet slikken dat een duitstalige Belg de Walen sympathiek vindt. U zanikt over het feit dat hij zeker geen echte duitstalige is, dat hij fouten maakt die een duitstalige niet zou maken. Waarom eigenlijk? Ziet u zelf niet in hoe onredelijk het is de identiteit van iemand te betwisten OMDAT HIJ DURFT EEN ANDERE (EN DE WALEN DAN NOG WEL) COOL TE VINDEN , Hoe heet zo'n gevoelen? afkeer? afgunst? jaloezie? (allemaal aanzetters tot haat). Met zulke posts onderhoudt en predikt u de stelling dat de Walen een ondergeschikt en minderwaardig soort mensen zijn. Tiens, dat komt me bekend voor. U niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Vlaamse regering van haar kant heeft altijd veel sterker de nadruk gelegd op de uitbouw van De Lijn, wat ongetwijfeld wel voortkomt uit het moeilijk beslissingsproces dat zich bij de NMBS voordoet. En voor de rest: ik heb het voorstel van de Waalse gewestregering weldegelijk goed overwogen. Het in standhouden van totaal onrendabele stations (de NMBS gaf cijfers vrij van bepaalde stations waar nog nauwelijks dertig tot vijftig mensen opstappen, wat voor een bemande halte TOTAAL verlieslatend is) is geen goede zaak. Dit kan beter ondervangen worden door het uitwerken van een goed uitgewerkt onbemand stopplaatsennetwerk. Indien het voorstel van de Vlaamse regering kwam, had ik op dezelfde manier gereageerd trouwens. Mij gaat het immers niet of dit nu kwam van ten noorden of ten zuiden de taalgrens, maar wel over het voorstel zelf. Dat voorstel is een instandhouding van een bureaucratisch overheidsapparaat dat er niet in de eerste plaats is voor de burger, maar wel als levensverzekering voor het instandhouden van een bureaucratie. Dat laatste kan nooit de bedoeling zijn. Jammer genoeg zitten we in Wallonië met een klimaat waar juist dat laatste wordt gestimuleerd. Vandaar de % veel sterker uitgebouwde overheidsdiensten over de taalgrens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik betwijfel inderdaad sterk aan het feit dat hij beweert een Duitstalige Belg te zijn. De fouten die hij maakt in het Nederlands zijn geen fouten van een Duitstalige. Mij lijkt er alles op te wijzen dat hij gekunstelde fouten maakt om aldus te suggeren dat hij een niet-Nederlandstalige is. Daarop oordeel ik, niet echter op zijn sympathie voor wie-weet-ik-ook. Daarover gaat het echt niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ongetwijfeld zal een ambulancier - waar ook ter wereld - zijn uiterste best doen om iemand in nood te helpen, maar dat is iets totaal anders dan stellen dat hij die en die en die en die en die taal er nog bij zou moeten kennen. Men kan dat niet van een ambulancier verwachten. Of anders moet men maar alle tolken en vertalers die afstuderen verplichten ambulancier te worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |