![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Op cultureel en economisch vlak willen we wel meer en intenser samenwerken met Nederland. En wanneer Nederland zich ooit wil aansluiten bij de republiek Vlaanderen dan is dat bespreekbaar. Intussen duimen wij voor Nederlanders als Nawijn, Wilders en Michiel Smit. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ik weet het niet maar volgens mij was dat de reden.
![]() |
![]() |
#124 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Napoleon had hier zijn mannetjes geplaatst, nadat de Fransen hier, in weerwil van de bevolking, onze gebieden hadden bezet. Dat was pas politieke inmenging en benoemingen. Willem I heeft de fout gemaakt niet krachtiger op te treden tegen die Fransen alsook te laat te starten met de politiek van vernederlandsing van het overheidsapparaat. Als goed monarch dacht hij dat er een overgangsperiode noodzakelijk was, maar die geleidelijke aanpak was geen goede zaak daar de Fransgezinden/Fransen zich georganiseerd hebben. Maar goed, de geschiedenis is de geschiedenis en duizendmaal schrijven "als..." heeft weinig zin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#127 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Omwille van egoïstische redenen of problemen met de rest van Europa indien men zoiets deed of was het iets anders?
![]() |
![]() |
#128 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gelooft u misschien mij niet? Wel, dan heeft u hier een stuk uit een brief van niemand minder dan Charles Rogier - u weet wel, een van de vroede vaderen van België (geschreven in 1832): Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Verder denk ik dat samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland inderdaad meer kans maakt dan 'aansluiting'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Toch maar goed dat het niet is doorgegaan. Beide elementen bedoel ik dan de destructie van de Nederlandse taal en de aanhechting bij Frankrijk.
Voor de rest kan ik er nog bijzeggen dat ik hou van mijn land, zijn eenheid in verscheidenheid en zijn multiculturaliteit. Wat die problemen tussen de Nederlandstaligen en Franstaligen betreft vind ik dat gerust dat die transfers moeten verminderd zoniet weggehaald worden zonder aan de interpersoonlijke solidariteit te raken en zonder dat de sociale zekerheid gesplitst word. Wat BHV betreft zie ik eigenlijk het verschil niet tussen voor en na de splitsing. Na de splitsing gaan die Franstaligen toch nog op Franstalige partijen stemmen. Want die gaan dan zeker opkomen voor hun rechten. De rondzendbrief van toenmalig minister en huidig burgemeester Peeters daarentegen vond ik ronduit schandalig op het randje van provocatie af zelfs. Iedere mens moet de algemeen gangbare taal in zijn streek spreken maar mag daar niet toe gedwongen worden. Waar haalt u die brieven vandaan als ik dat weten mag?
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Menslief, u kent heel weinig van de instellingsgeschiedenis van de faciliteiten. Wat minister Peeters deed was gewoon de strikte toepassing van de regels zoals die werden uitgedacht door de Commissie-Harmel in 1960. Harmel en diens commissie stelden immers dat faciliteiten er waren om de taalgebieden homogeen te maken en dus tijdelijk van aard waren. Peeters herneemt dit gewoon, wat trouwens ook door het hoogste rechtscollege van dit land werd bevestigd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En zeggen dat het nooit anders de Vlaamse zijn die nog altijd in het gedrang komen in dit francofone koninkrijke.
![]() |
![]() |
#136 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan wordt het tijd dat u even kennis maakt met de bijzonder grote autonomie van de Zwitserse kantons... Onwetendheid speelt de belgicisten weer parten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Reeds eerder stipte ik aan dat men na Vlaamse onafhankelijkheid een nauw samenwerkingsverband met Nederland dient na te streven (in het bijzonder op cultureel en taalvlak alsook bepaalde economische aspecten). |
|
![]() |
![]() |