Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wallonie vervlaamsen, en waarom niet?
Ik ben ervoor 22 41,51%
Ik ben ertegen 29 54,72%
hoedanook onmogelijk te realizeren 11 20,75%
geen mening 4 7,55%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2005, 20:29   #121
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Waarmee ik aantoon dat dit een wel erg belachelijke poll is.
Terloops. Wie is die paardmens op uwen avatar? Dat is toch hopelijk niet Leopold II?
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 00:07   #122
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Als je het bericht van Antoon leest kan je het moeilijk serieus opnemen en het is duidelijk om te provoceren en een discussie los te weken maar als je er eens over na denkt dan kom je tot de conclusie dat het idee niet ver af ligt van wat de franstaligen zelf in het verleden geprobeerd hebben en zelfs nu nog trachtten ze de taalgrens op te schuiven.

Wel een goed gedacht om hun poltitieke strategie te gebruiken: We eisen dat Wallonië vervlaamst, dat weigeren ze natuurlijk en daarom stellen we ons tevreden met een eentalig Nederlands Brussel.
Droom maar ...
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 00:10   #123
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wallonië Vlaams!
Ik ben voor het voorstel, maar dat had je waarschijnlijk al kunnen raden. Ik vind wél dat we verder moeten gaan dan enkel het onderwijs. Vooral de politici moeten vervangen worden door vlamingen.
Dat walen frans spreken is niet erg. Wel dat ze gedriigeerd worden door de PS.
Occupe-toi de ta Flandre en hou je bek !
Oud 8 maart 2005, 00:13   #124
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Met sint-juttemis.8)
Des coups de pied dans le cul, oui !

Laatst gewijzigd door Dorian : 8 maart 2005 om 00:13.
Oud 8 maart 2005, 09:21   #125
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

heb tegen gestemd: Vlaanderen hoort aan de Vlamingen, Wallonië aan de Walen. maak er na 175 jaar eindelijk es werk van om 2 totaal verschillende volkeren hun eigen weg te laten gaan: Vlaanderen zal sowieso miljarden uitsparen aan transferts, geld die veel beter geïnvesteerd kan worden in eigen land en de Walen zullen eindelijk es op eigen pootjes moeten staan, hopelijk smijten ze tegen dan de PS buiten en krijgen ze een degelijke regering die wat doet met het geld waarover ze beschikt.

die splitsing van België is een goeie zaak voor beide landen als de Walen eindelijk wat zelfrespect krijgen en hun eigen boontjes beginnen te doppen
Oud 8 maart 2005, 10:10   #126
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Occupe-toi de ta Flandre en hou je bek !
Deze uitspraak kan nog eens in je gezicht ontploffen...

("Wat zit jij als Waal te zeuren over 'ons' VB", en dat soort onzin).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 10:16   #127
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Ik heb een voorstel.

Er wordt de Vlamingen dikwijls verweten dat ze de verschillen tussen hun volk en de Walen overdrijven, terwijl we toch beter allemaal Belgen zijn.

Waarom zouden we dan niet gewoon heel Wallonie vervlaamsen? Laten we het onderwijs over heel Belgie gewoon in het Nederlands geven. Hetzelfde Vlaamse onderwijs-programma voor de Walen. Een beetje zoals we in Vlaanderen de Franstalige bourgeoisie met succes hebben vervlaamst.

Binnen 25 jaar is Wallonie even Vlaams als Vlaanderen en kunnen we als een volk verder. Het enig probleem is de Koninklijke familie, vooral vanwege de vrij lage bekwaamheid van haar 'nieuwe generatie', maar daar vinden we wel iets op.

Wat denken jullie hiervan?
't Zou weer niet van een liberaal moeten komen...
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 10:27   #128
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door querty
Alsof dat nu wordt weggesmeten ...
Kan jij ons dan zeggen hoe het GOED wordt uitgegeven?

SURPRISE ME
Oud 10 maart 2005, 15:27   #129
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
't Zou weer niet van een liberaal moeten komen...
Ik weet het, jij zou ze liever vergassen en 50 jaar later zeggen dat het nooit gebeurd is.

Maar ik zoek naar pragmatischere oplossingen.
Oud 10 maart 2005, 16:07   #130
Vicky
Parlementslid

Vicky's schermafbeelding

Standaard

Wallonië vervlaamsen? Eigenaardig. Ik wou dat er Walen waren die Wallonië terug konden verwalen. Want echt Waals is helemaal geen Frans.
Vicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 21:42   #131
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vicky
Wallonië vervlaamsen? Eigenaardig. Ik wou dat er Walen waren die Wallonië terug konden verwalen. Want echt Waals is helemaal geen Frans.
Ik heb over de radio een Franstalige professor horen vertellen dat het Waals een dialect is van het Frans, in de echte betekenis van het woord "dialect".
Het Frans is voor de Walen geen opgelegde vreemde cultuurtaal. Als je de teloorgang van het Waals betreurt, dan betreur je in feite de sociologische evolutie die de standaardvormen van de taal veralgemenen.
Hij zei ook dat de Zuidfransen inderdaad zouden mogen klagen, omdat hun oc-dialecten niet tot de groep van het Standaardfrans behoren, maar dat dit niet geldt voor het oil-dialect Waals.
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2005, 01:49   #132
Vicky
Parlementslid

Vicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
Ik heb over de radio een Franstalige professor horen vertellen dat het Waals een dialect is van het Frans, in de echte betekenis van het woord "dialect".
Het Frans is voor de Walen geen opgelegde vreemde cultuurtaal. Als je de teloorgang van het Waals betreurt, dan betreur je in feite de sociologische evolutie die de standaardvormen van de taal veralgemenen.
Hij zei ook dat de Zuidfransen inderdaad zouden mogen klagen, omdat hun oc-dialecten niet tot de groep van het Standaardfrans behoren, maar dat dit niet geldt voor het oil-dialect Waals.
Nee, het zou een eigen taal zijn. Ik heb daar een tijd geleden iets over gelezen, ik weet alleen niet meer waar.

Waals - Welsh zou met elkaar verbonden zijn en het woord zou 'vreemdeling' betekenen.

Onder Wikipedia staat het volgende:

Het Waals is een lokale romaanse taal die in het grootste deel van Wallonië gesproken wordt door een deel van de bevolking. Volgens schattingen zijn er 600.000 sprekers.

Waals maakt deel van de zogenoemde oïl-talen (een taal-subgroep waartoe ook Frans behoort), maar is eigenlijk geen variant van Frans.

Beide talen (en ook andere oïl-talen) ontstonden in verschillende streken van het Noord-Gallo-Romeinse gebied, tussen de 8e en de 12e eeuw. Ze komen uit de Latijnse taal die naar het huidige België was gebracht door soldaten, handelaars en 'kolonisten' uit Rome.

Waals heeft dan ook een keltisch substraat, en een Germaans superstraat. Het is ook de romaanse taal die de de meest duidelijke sporen van de germaanse talen draagt. Op 100 waalse klassieke woorden zouden 90 van latijnse oorsprong zijn, 9 van germaanse en 1 van keltische. Maar huidig gesproken Waals bevat ook een heleboel Franse woorden, ingevoerd met weinig fonologische adaptatie, sinds de franse revolutie, en nog meer in de 20ste eeuw.

Het Waals is waarschijnlijk de oïl-taal die het best heeft kunnen overleven in de schaduw van het Frans. Maar het is een van de 500 talen van de wereld die waarschijnlijk in de 21ste eeuw zullen verdwijnen. Behalve als het met het in 1992 begonnen normalisatieproces kan lukken.

Er zijn andere kleine belgo-romaanse talen of dialecten in Wallonië : het picardisch (Bergen-Doornik), het gaumais (Virton) en het champenois (Beneden-Semois). Soms wordt het woord "Waals" gebruikt voor de vier groepen samen, als synoniem voor belgo-romaanse dialecten.

Met daarbij nog een paar vertalingen:
Wa: I hene li pire evoye. Nl: Hij gooit het steen weg Wa: ene blanke dame, on noer tchivå Nl: een blanke dame, een zwart paard En bij Welsh staat dit:
Kymrisch, Welsh of Wels (y Gymraeg) is de taal van Wales. Het is gekend door glossen vanaf de 9e eeuw. De taal behoort tot de Keltische talen. In 2001 werd het door 20,5 % van de bevolking gesproken, een stijging met 2 % sinds 1991. Deze taal mag niet worden verward met het Welshe dialect van het Engels, dat een vorm van Engels is – en dus geen Keltisch taal – die in Wales gesproken wordt.
Het Engelse woord Welsh is verwant met het Nederlandse woord Waals; beide betekenen vreemd, buitenlands.
Welsh lijkt voor een leek volstrekt onlogisch en niet uitspreekbaar. De Welshe grammatica en uitspraak zijn echter juist zeer consequent. De op twee na langste plaatsnaam ter wereld is in 't Welsh: Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysilio gogogoch. Het is een samenstelling die staat voor: de kerk van de heilige Maria in de luwte van witte hazelbomen bij de draaikolk bij Sint Tysilio's rode grot.

Literaire teksten in het Welsh bestaan sinds 1100. Op dit ogenblik is er een bloeiende literatuur in het Welsh.
Oud 11 maart 2005, 10:28   #133
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, het zou een eigen taal zijn. Ik heb daar een tijd geleden iets over gelezen, ik weet alleen niet meer waar.

Waals - Welsh zou met elkaar verbonden zijn en het woord zou 'vreemdeling' betekenen.

Onder Wikipedia staat het volgende:

Het Waals is een lokale romaanse taal die in het grootste deel van Wallonië gesproken wordt door een deel van de bevolking. Volgens schattingen zijn er 600.000 sprekers.

Waals maakt deel van de zogenoemde oïl-talen (een taal-subgroep waartoe ook Frans behoort), maar is eigenlijk geen variant van Frans.

Beide talen (en ook andere oïl-talen) ontstonden in verschillende streken van het Noord-Gallo-Romeinse gebied, tussen de 8e en de 12e eeuw. Ze komen uit de Latijnse taal die naar het huidige België was gebracht door soldaten, handelaars en 'kolonisten' uit Rome.

Waals heeft dan ook een keltisch substraat, en een Germaans superstraat. Het is ook de romaanse taal die de de meest duidelijke sporen van de germaanse talen draagt. Op 100 waalse klassieke woorden zouden 90 van latijnse oorsprong zijn, 9 van germaanse en 1 van keltische. Maar huidig gesproken Waals bevat ook een heleboel Franse woorden, ingevoerd met weinig fonologische adaptatie, sinds de franse revolutie, en nog meer in de 20ste eeuw.

Het Waals is waarschijnlijk de oïl-taal die het best heeft kunnen overleven in de schaduw van het Frans. Maar het is een van de 500 talen van de wereld die waarschijnlijk in de 21ste eeuw zullen verdwijnen. Behalve als het met het in 1992 begonnen normalisatieproces kan lukken.

Er zijn andere kleine belgo-romaanse talen of dialecten in Wallonië : het picardisch (Bergen-Doornik), het gaumais (Virton) en het champenois (Beneden-Semois). Soms wordt het woord "Waals" gebruikt voor de vier groepen samen, als synoniem voor belgo-romaanse dialecten.

Met daarbij nog een paar vertalingen:
Wa: I hene li pire evoye. Nl: Hij gooit het steen weg Wa: ene blanke dame, on noer tchivå Nl: een blanke dame, een zwart paard En bij Welsh staat dit:
Kymrisch, Welsh of Wels (y Gymraeg) is de taal van Wales. Het is gekend door glossen vanaf de 9e eeuw. De taal behoort tot de Keltische talen. In 2001 werd het door 20,5 % van de bevolking gesproken, een stijging met 2 % sinds 1991. Deze taal mag niet worden verward met het Welshe dialect van het Engels, dat een vorm van Engels is – en dus geen Keltisch taal – die in Wales gesproken wordt.
Het Engelse woord Welsh is verwant met het Nederlandse woord Waals; beide betekenen vreemd, buitenlands.
Welsh lijkt voor een leek volstrekt onlogisch en niet uitspreekbaar. De Welshe grammatica en uitspraak zijn echter juist zeer consequent. De op twee na langste plaatsnaam ter wereld is in 't Welsh: Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysilio gogogoch. Het is een samenstelling die staat voor: de kerk van de heilige Maria in de luwte van witte hazelbomen bij de draaikolk bij Sint Tysilio's rode grot.

Literaire teksten in het Welsh bestaan sinds 1100. Op dit ogenblik is er een bloeiende literatuur in het Welsh.
Interessante tekst. Maar geef mij maar Vlaams.
Oud 11 maart 2005, 13:05   #134
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wallonie vervlaamsen, en waarom niet?
Zeg Antoon, jij was er toch zeker bij toen wij daar vorige zondag in Tubize/Tubeke voor zijn gaan betogen?
Oud 11 maart 2005, 13:17   #135
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Zeg Antoon, jij was er toch zeker bij toen wij daar vorige zondag in Tubize/Tubeke voor zijn gaan betogen?
Tuurlijk dat.
Oud 11 maart 2005, 13:37   #136
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Volgende keer wel je avatarvlag aan de leeuwenvlag vasthangen, dan herken ik je.
Oud 12 maart 2005, 21:48   #137
Vicky
Parlementslid

Vicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Deze uitspraak kan nog eens in je gezicht ontploffen...

("Wat zit jij als Waal te zeuren over 'ons' VB", en dat soort onzin).
Dorian....mmm, die naam zegt mij iets. Is dat geen Nederlander die met een Franstalige uit Brussel samen is? Ik dacht dat hij vroeger ook op een ander forum schreef en heel erg anti-Vlaams was.

Het lijkt wel de zoon van Willem I.
Oud 12 maart 2005, 21:59   #138
stanislaus
Banneling

stanislaus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dorian....mmm, die naam zegt mij iets. Is dat geen Nederlander die met een Franstalige uit Brussel samen is? Ik dacht dat hij vroeger ook op een ander forum schreef en heel erg anti-Vlaams was.
Mss is Oscar Wilde fdf-er
stanislaus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2005, 22:07   #139
Vicky
Parlementslid

Vicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stanislaus
Mss is Oscar Wilde fdf-er
Laat hem eens zelf reageren. Hij zal toch nog wel Nederlands begrijpen zeker?

Oscar Wilde zal het graag horen dat je hem tot het Front Des Fascistes rekent.

Laatst gewijzigd door Vicky : 12 maart 2005 om 22:10.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be