Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2003, 19:02   #121
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le p'tit Belge
Iedereen zegt te willen hervormen en vernieuwen.
Dat is niet waar. Het gaat er natuurlijk om wat je wil veranderen. Wil je terug naar de situatie van vroeger (unitair België, ethische kwesties, fascisme - zonder deze te willen verbinden met elkaar) of behouden wat er nu is (de monarchie, staatsbestel) dan is dat conservatief. Rechtse en centrumlinkse partijen zijn in die zin meestal conservatief. Progressief is als de verandering ook daadwerkelijk vernieuwend is, bijv. invoering van referenda of decentralisering/regionalisering.

Citaat:
Dimitri, het volk was en is nog steeds aan het morren. Ze moesten wel iets doen. Maar goed, let it be
Wat ik wil aangeven is dat als het daadwerkelijk neonazistisch was geweest (alleen het woord al is belachelijk, maar goed), andere partijen het nooit hadden overgenomen. Neonazi's pleiten, voor zover zij serieus te nemen zijn, voor ongelijkheid tussen bevolkingsgroepen en voor een dictatoriale staat. Pim Fortuyn was juist voor democratisering en iedereen was voor hem gelijk. Vergeet niet dat ook veel allochtonen op hem gestemd hebben!
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 19:18   #122
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Verdorie!! Ik heb blijkbaar gisteren de chat-sessie met Hans VDC gemist! Spijtig!

Ja zeg, op een zaterdagavond heeft men wel wat beters te doen, hé...

En, wat heb ik gemist? Wat het interessant?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 19:20   #123
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Jullie Nederlanders, waarvan brede lagen de neo-nazi Pim Fortuyn tot halfgod hebben uitgeroepen moeten ons in dat opzicht allerminst de les komen spellen, me dunkt.
De neo-nazi Pim Fortuyn??? Meen je dat nu?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 19:55   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Troost u, het was niet echt interessant: een voorzitter die nauwelijks de vragen wil en kan beantwoorden, en een ondervoorzitter die, dan nog onder een pseudoniem, voortdurend iedereen die kritische opmerkingen maakt als racist, nazi en fascist uitscheldt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 19:56   #125
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Jullie Nederlanders, waarvan brede lagen de neo-nazi Pim Fortuyn tot halfgod hebben uitgeroepen moeten ons in dat opzicht allerminst de les komen spellen, me dunkt.
De neo-nazi Pim Fortuyn??? Meen je dat nu?

Wat is dit nu weer voor onzin! Weet je wel wat een neo-nazi precies is (en nee alleen een welpje en een bomberjack maken je nog geen neo-nazi)...

Pim, onze eigen uberhomo neo-nazi ... Door dit soort uitspraken maak jij jezelf alleen maar ongeloofwaardig vriend...

Ikzelf was ook geen 'Pimmist', en ja Pim was rechts (wat meestal met conservatief wordt vergeleken) echter hoe gek het ook moet klinken: Pim was eigenlijk een rechtse, populistische, progressieve....relnicht

Groeten
Oud 11 mei 2003, 19:59   #126
Dimitri

Standaard

Citaat:
Verdorie!! Ik heb blijkbaar gisteren de chat-sessie met Hans VDC gemist! Spijtig!

Ja zeg, op een zaterdagavond heeft men wel wat beters te doen, hé...

Ik dacht dat jij Lars was? Naja, in ieder geval iemand met dezelfde meningen als jij.
Oud 12 mei 2003, 03:15   #127
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Fortuyn pleitte in zijn programma onder meer voor tuchtkampen, deed me wat denken aan de betreurde A. Mussert (ook verstandig rechts zeker?)
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 09:12   #128
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Renaud's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Iedereen zegt te willen hervormen en vernieuwen.
Dat is niet waar. Het gaat er natuurlijk om wat je wil veranderen. Wil je terug naar de situatie van vroeger (unitair België, ethische kwesties, fascisme - zonder deze te willen verbinden met elkaar) of behouden wat er nu is (de monarchie, staatsbestel) dan is dat conservatief. Rechtse en centrumlinkse partijen zijn in die zin meestal conservatief. Progressief is als de verandering ook daadwerkelijk vernieuwend is, bijv. invoering van referenda of decentralisering/regionalisering.

Citaat:
Dimitri, het volk was en is nog steeds aan het morren. Ze moesten wel iets doen. Maar goed, let it be
Wat ik wil aangeven is dat als het daadwerkelijk neonazistisch was geweest (alleen het woord al is belachelijk, maar goed), andere partijen het nooit hadden overgenomen. Neonazi's pleiten, voor zover zij serieus te nemen zijn, voor ongelijkheid tussen bevolkingsgroepen en voor een dictatoriale staat. Pim Fortuyn was juist voor democratisering en iedereen was voor hem gelijk. Vergeet niet dat ook veel allochtonen op hem gestemd hebben!
Voor mij hoeft een unitair België niet conservatief te zijn. Uiteraard: decentralisering, maar niet op dergelijk wijze dat walen en vlamingen nog verder uit elkaar groeien. Tja, dat zal de eeuwige discussie blijven op dit forum. Zijn wij in de eerste plaats Belgen of Vlamingen en Walen? en als blijkt Walen en Vlamingen, gaan we dan verder als belgen of niet?

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat hij neo-nazi was. Hoewel...
1 ding toch, we kunnen er niet naast kijken: hij bezat de 'blabla', en of hij in die zijn wel au serieux te nemen was, is nog de vraag. Maar goed, we zullen het nooit te weten komen.
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 10:44   #129
Dimitri

Standaard

Citaat:
Fortuyn pleitte in zijn programma onder meer voor tuchtkampen, deed me wat denken aan de betreurde A. Mussert (ook verstandig rechts zeker?)
Tuchtkampen deed je denken aan Mussert Mussert was van de concentratiekampen hoor

Dat idee van tuchtkampen is eind jaren tachtig gelanceerd door... Ruud Lubbers (CDA), toen de minister-president! Maar het CDA is natuurlijk een neonazi-partij...

Ik vind het wel diep triest dat je iemand op basis van één punt een neonazi noemt. Mussert was ook voor een sterk unitair bestuur, dus... 8)
Oud 12 mei 2003, 10:53   #130
Dimitri

Standaard

Citaat:
Voor mij hoeft een unitair België niet conservatief te zijn. Uiteraard: decentralisering, maar niet op dergelijk wijze dat walen en vlamingen nog verder uit elkaar groeien. Tja, dat zal de eeuwige discussie blijven op dit forum. Zijn wij in de eerste plaats Belgen of Vlamingen en Walen? en als blijkt Walen en Vlamingen, gaan we dan verder als belgen of niet?
Wel, in feite is elke Nederlandstalige Belg een Vlaming (of een Brabander, of een Limburger). Ook als Brusselaar ben je een Brabander en een Vlaming in de huidige betekenis, tenzij je voorouders Waalse immigranten zijn. Ik kan toch ook moeilijk gaan ontkennen dat ik een Nederlander ben?

Citaat:
1 ding toch, we kunnen er niet naast kijken: hij bezat de 'blabla', en of hij in die zijn wel au serieux te nemen was, is nog de vraag. Maar goed, we zullen het nooit te weten komen.
Wat bedoel je met 'blabla'? En is iedereen die 'blabla' bezit een potentiële neonazi? Fortuyn is afgestudeerd, later gepromoveerd en zelfs een tijdje hoogleraar (professor) geweest, ik denk niet dat een neonazi zover kan komen.
Oud 12 mei 2003, 11:24   #131
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wel, in feite is elke Nederlandstalige Belg een Vlaming (of een Brabander, of een Limburger). Ook als Brusselaar ben je een Brabander en een Vlaming in de huidige betekenis, tenzij je voorouders Waalse immigranten zijn. Ik kan toch ook moeilijk gaan ontkennen dat ik een Nederlander ben?

Citaat:
Wat bedoel je met 'blabla'? En is iedereen die 'blabla' bezit een potentiële neonazi? Fortuyn is afgestudeerd, later gepromoveerd en zelfs een tijdje hoogleraar (professor) geweest, ik denk niet dat een neonazi zover kan komen.
Over dat eerste ben ik niet helemaal akkoord. Om te beginnen, zeg niet dat een brusselaar een vlaming is. Het kan zijn dat Brussel 'in den beginne' een Vlaamse stad was, ondertussen is dat enigzins sterk geëvolueerd. Maar dat weet jij best ook wel. Ten tweede iemand die het Nederlands als moedertaal heeft, kan inderdaad franstalige voorouders (immigranten? niet overdrijven hé) hebben en omgekeerd. Dus wat is een Vlaming? Iemand die Nederlands praat, iemand die in Vlaanderen woont, iemand met Vlaamse voorouders, iemand die zich Vlaams voelt, is iemand met franstalige voorouders die zelf nederlands spreekt wel een Vlaming? ik bedoel maar: alles is geëvolueerd en men kan Vlaanderen niet zomaar loskoppelen van Wallonië.

Met 'blabla' bedoel ik: hij kon het goed uitleggen, woorden maar geen daden (ik herhaal, we zullen dat echter nooit weten), een populist (maar ja, elke politicus is dat een beetje (veel)).
Ik heb nooit gezegd dat hij dom was. in tegendeel, hij was zelfs zéér intelligent. Een neo-nazi zou wel zover kunnen komen.
Oud 12 mei 2003, 11:45   #132
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Juist wel!

Alles is zodanig geëvolueerd - zowel in Vlaanderen als in Wallonië - dat het voor de beide landsdelen is als we splitsen. Hierdoor zullen we een eigen economisch-, werkgelegenheids-, sociaal beleid, ... kunnen uitwerken.

Iemand die in Vlaanderen geboren is, is sowieso een Vlaming.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 11:49   #133
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Juist wel!

Alles is zodanig geëvolueerd - zowel in Vlaanderen als in Wallonië - dat het voor de beide landsdelen is als we splitsen. Hierdoor zullen we een eigen economisch-, werkgelegenheids-, sociaal beleid, ... kunnen uitwerken.

Iemand die in Vlaanderen geboren is, is sowieso een Vlaming.
Iemand die geen woord nederlands praat en die in vlaanderen gebren is, is een vlaming?

Juist niet!
Oud 12 mei 2003, 12:11   #134
Dimitri

Standaard

Citaat:
Over dat eerste ben ik niet helemaal akkoord. Om te beginnen, zeg niet dat een brusselaar een vlaming is. Het kan zijn dat Brussel 'in den beginne' een Vlaamse stad was, ondertussen is dat enigzins sterk geëvolueerd. Maar dat weet jij best ook wel.
Brussel blijft een Brabantse stad en in de huidige betekenis ook een Vlaamse. De Franstaligen zijn voor het grootste deel gewoon verfranste, dus Franstalige Vlamingen.

Citaat:
Ten tweede iemand die het Nederlands als moedertaal heeft, kan inderdaad franstalige voorouders (immigranten? niet overdrijven hé) hebben en omgekeerd.
Er zijn wel degelijk immigranten uit Wallonië (geweest) die in Brussel zijn gaan wonen, net zo goed als er ook Vlaamse emigranten naar Wallonië zijn getrokken om in de industrie te werken. En nu Waal geworden zijn.

Citaat:
Dus wat is een Vlaming? Iemand die Nederlands praat, iemand die in Vlaanderen woont, iemand met Vlaamse voorouders, iemand die zich Vlaams voelt, is iemand met franstalige voorouders die zelf nederlands spreekt wel een Vlaming? ik bedoel maar: alles is geëvolueerd en men kan Vlaanderen niet zomaar loskoppelen van Wallonië.
Iedereen die in Vlaanderen woont en de Belgische (dus ook Vlaamse) nationaliteit heeft is een Vlaming. Brussel behoort ook tot Vlaanderen, het is er immers de hoofdstad van. De autochtone Franstalige Brusselaars zijn gewoon Franstalige Vlamingen.
Oud 12 mei 2003, 12:19   #135
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dimitri, begrijp nu toch eens dat zelfs uitgeweken francofonen naar de rand rond Brussel alles behalve Vlamingen genoemd willen worden. Of waar hebben ze al meer dan 30 jaar 'facicilteiten' voor, denk je?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 12:27   #136
Dimitri

Standaard

Het is maar een theorietje, Knuppel. If you can't beat them, join them. Als België straks gesplitst wordt, wonen die Franstaligen in Brussel er nog steeds. Je kunt ze dus beter als Vlamingen accepteren, ook al zijn ze Franstalig, anders hou je een stad met 85% niet-Vlamingen.

Wat betreft de Rand is het inderdaad een kwestie van aanpassen. Buiten Brussel is heel Vlaanderen Nederlandstalig, dus daar moeten ook de Franstalige Brusselaars in de Rand zich aan aanpassen.
Oud 12 mei 2003, 12:33   #137
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is maar een theorietje, Knuppel. If you can't beat them, join them. Als België straks gesplitst wordt, wonen die Franstaligen in Brussel er nog steeds. Je kunt ze dus beter als Vlamingen accepteren, ook al zijn ze Franstalig, anders hou je een stad met 85% niet-Vlamingen.

Wat betreft de Rand is het inderdaad een kwestie van aanpassen. Buiten Brussel is heel Vlaanderen Nederlandstalig, dus daar moeten ook de Franstalige Brusselaars in de Rand zich aan aanpassen.
Je dacht toch niet dat IK ze niet als Vlamingen accepteer?
Oud 12 mei 2003, 13:27   #138
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:
Over dat eerste ben ik niet helemaal akkoord. Om te beginnen, zeg niet dat een brusselaar een vlaming is. Het kan zijn dat Brussel 'in den beginne' een Vlaamse stad was, ondertussen is dat enigzins sterk geëvolueerd. Maar dat weet jij best ook wel.
Brussel blijft een Brabantse stad en in de huidige betekenis ook een Vlaamse. De Franstaligen zijn voor het grootste deel gewoon verfranste, dus Franstalige Vlamingen.

Citaat:
Ten tweede iemand die het Nederlands als moedertaal heeft, kan inderdaad franstalige voorouders (immigranten? niet overdrijven hé) hebben en omgekeerd.
Er zijn wel degelijk immigranten uit Wallonië (geweest) die in Brussel zijn gaan wonen, net zo goed als er ook Vlaamse emigranten naar Wallonië zijn getrokken om in de industrie te werken. En nu Waal geworden zijn.

Citaat:
Dus wat is een Vlaming? Iemand die Nederlands praat, iemand die in Vlaanderen woont, iemand met Vlaamse voorouders, iemand die zich Vlaams voelt, is iemand met franstalige voorouders die zelf nederlands spreekt wel een Vlaming? ik bedoel maar: alles is geëvolueerd en men kan Vlaanderen niet zomaar loskoppelen van Wallonië.
Iedereen die in Vlaanderen woont en de Belgische (dus ook Vlaamse) nationaliteit heeft is een Vlaming. Brussel behoort ook tot Vlaanderen, het is er immers de hoofdstad van. De autochtone Franstalige Brusselaars zijn gewoon Franstalige Vlamingen.
Het zou natuurlijk veel simpeler ze allemaal Belgen te noemen
Oud 12 mei 2003, 13:37   #139
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie zegt het?
[size=6]Le petit belge.[/size]
Oud 12 mei 2003, 13:38   #140
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Wie zegt het?
[size=6]Le petit belge.[/size]
En gelijk heeft hij.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be