![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Er wordt niet van de franstaligen gevraagd dat zij het nederlands als hun moedertaal gaan beschouwen. Wel wordt gevraagd dat zij het nederlandstalig karakter van de streek erkennen en eerbiedigen. Als zij dit blijven vertikken moeten ze niet verbaasd zijn de wind van voren te krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Als VLAMING in de Brusselse Rand zou ik een klacht indienen omdat mij verboden wordt zelf te beslissen in welke taal mijn kind naar school gaat. Indien ik, ALS VLAMING, verplicht word "loyaal" te zijn tegenover mijn moedertaal, wat moet dan een Franstalige verwachten zodra hij volgens flamingante wens geïntegreerd is, en zich dus niet meer als Franstalige laat opmerken ... ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Als VLAMING uit de faciliteitengemeenten MAG ik mijn kind NIET inschrijven in een Franstalige school in BRUSSEL of in WALLONIË. Die financiële ondersteuning heeft daar absoluut niets mee te maken. Niemand vraagt een cent subsidie aan Vlaanderen om Waalse of Brusselse Franstalige scholen te subsidiëren. Weliswaar zal een Franstalige school die verder wil profiteren van Franstalige financiëring niet zo roekeloos zijn een Vlaams kind uit de Randgemeenten in te schrijven en aldus de wet niet te eerbiedigen. Maar dat heeft in deze discussie niet het minste belang. Ik word dus ALS VLAMING TEGENOVER ANDERE VLAMINGEN EN DOOR ANDERE VLAMINGEN GEDISCRIMINEERD. Dat valt gewoon niet goed te praten. En is een teken dat paranoïde overgevoeligheden wat taal betreft de Vlaamse samenleving al jaren (want die wet dateert niet van gisteren) tot een autoritaire staatkundige constructie laat geworden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Dat heeft niets te maken met de faciliteiten. Niet de Franstaligen uit de rand worden daarmee gepest. Zij mogen hun kinderen inschrijven waar ze willen . DE VLAMINGEN WORDEN HIER DOOR VLAMINGEN GEPEST. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Nog eens : de Vlaamse Vlamingen van de Rand en andere faciliteitengemeenten in Vlaanderen mogen hun kinderen niet inschrijven in Franstalig onderwijs (ook niet in Waalse scholen) en de enigen met wie ze dat gebrek aan persoonlijke vrijheid mogen delen zijn de Franstalige inwoners van faciliteitengemeenten in Wallonië (die hun kinderen niet mogen inschrijven in Nederlandstalig onderwijs). Ik geef toe : dit is een zo hemeltergende onrechtvaardigheid dat ze brave Vlamingen onvoorstelbaar moet voorkomen. Ik ben dus één en al begrip voor diegenen die niet in staat zijn deze informatie correct op te nemen. Maar het moet gezegd en verklaard worden. Dit is misschien (waarschijnlijk?) te danken aan de Vlaamse Beweging, die zogezegd een democratisch Vlaanderen nastreeft. Dat ze ons eens uitlegt welke democratische overtuiging hier wordt toegepast. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
De Franse Gemeenschap vraagt niets liever dan Franse scholen in Vlaanderen te mogen subsidiëren (of Franse kranten, Franse culturele stichtingen ... ). De VLAAMSE GEMEENSCHAP wil geen enkele Franstalige inmenging op haar territorium en heeft dus zelf besloten het Franstalig onderwijs in de faciliteitengemeenten te betalen (n de hoop dat die faciliteiten maar tijdelijk zouden zijn). Mijnetwegen mag de Vlaamse Gemeenschap nu verder hopen dat ze ooit geen Franstalige scholen meer moet dulden, omdat geen mens in de Rand nog Frans lager onderwijs wil, maar wat ze niet mag doen is klagen over geld dat door haar eigen wil wordt uitbesteed aan de opvoeding van Franstalige kinderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
En ik dacht dat ouders voor hun kinderen altijd het beste voorhebben.
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben er van overtuigd dat de Vlamingen er dan geen enkel bezwaar zouden tegen hebben dat de Franstalige gemeenschap Franstalig onderwijs in Vlaanderen betaald. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |