![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Jos Verhulst - 28 maart t.e.m. 3 april Vurig verdediger van de burgerreferenda op volksinitiatief als zijnde het ideale middel voor 'het verdiepen van de democratie' (de titel van zijn boek). Prominente figuur binnen de beweging voor directe democratie en specifiek de organisatie WIT (Werkgroep Implementatie Tijdsgeest). Verhulst frequenteert reeds lange tijd dit forum. Nu kan u hem rechtstreeks uithoren in een forumsessie. |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
#122 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Zijn de kiezers dan zo dom dat ze alleen hun tegenstanders naar de parlementen sturen? Dat getuigt werkelijk van respect voor de gewone mens... Laatst gewijzigd door malinois : 31 maart 2005 om 10:54. |
|
![]() |
![]() |
#123 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#124 | ||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In theorie valt er wel iets te zeggen voor dynamische meerderheden, maar je weet dat dit in de praktijk nooit ofte nooit zo zal zijn. Wie zal gaan stemmen als er weer eens een referendum is? Degenen die belang hebben bij de uitslag. Dat is het tegengestelde van representatieve democratie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
#125 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes Laatst gewijzigd door Distel : 31 maart 2005 om 11:10. |
|
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
#129 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Tegenstrijdigheden verkopen is dus "een gave". Of wacht, dat was maar sarcastisch bedoeld zeker? Citaat:
|||||||
![]() |
![]() |
#130 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1/helemaal niet uit mijn tekst af te leiden valt 2/reeds meermalen tegengesproken wed in mijn postings (soms vraag ik me af of je ze wel leest) Ik herhaal daarom nogmaals: De representatie mag haar werk blijven doen. Ze kan slechts democratische legitimiteit hebben, als ze ondergeschikt is aan eventueel wetgevende én corrigerende acties van de burger. Citaat:
Bij normale verkiezingen wordt er een bijna exponentieel vergrotende koppelverkoop gehouden: partij-programma's*programmapunten*mogelijke kandidaten. Bij een referendum wordt één item ter stemming voorgelegd. En jij blijft volhouden dat het laatste minder duidelijk is? Als ik niet overtuigd was van jouw kwaadaardigheid zou ik op den duur in het elitaire sprookje van de domme burger beginnen geloven ( ![]() Citaat:
Ik denk dat jij gelooft dat die groei in een finale fase is gekomen sinds jij zelf stemrecht kreeg. De democratie of wat daar nu voor doorgaat is niet langer die naam waardig. Ze voldoet niet langer aan het belangrijkste criterium dat er voor hoort te gelden: de burger die souverein is. Citaat:
In elk geval kan je stellen dat de partijen in hun agenda een constante hebben: het consolideren van hun macht. Citaat:
Hety is slechts wanneer meerderheden krampachtig binnen het harnas van een partijprogramma gewrongen worden, dat het niet langer weerspiegelingen zijn van de reële bestaande meerderheden. Citaat:
Nogmaals de weerlegging. 1/referenda behoeven vrijwillige deelname: stemrecht dus. Je gaat enkel stemmen op referenda die je aanbelangen, die je belangrijk vindt, waarover je geïnformeerd en waarin je geïnteresseerd bent. 2/referenda kunnen gegroepeerd aangeboden worden gelijktijdig met de verkeizingen van de representatie. 3/de procedure om tot referendum te komen zorgt ervoor dat het aantal nooit té groot is, en is tevens een argument tegen de beschuldiging voor lichtvaardige referenda. 4/als de vertegenwoordiging goed regeert (o.a. door de referendum-stok-achter-de-deur) dan zal automatisch de wil van de burger voldaanzijn, en dan zal het aantal referenda dalen, wegens niet nodig.
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij geeft toe dat directe democratie in Zwitserland goed werkt. Impliciet beweer je dus dat de Zwitsers bekwamer zijn dan de Belgen. Je poneert dus een discriminerende uitspraak op basis van nationaliteit. Bekwaamheid naargelang ethnie. Als dat geen puur en onvervalst racisme is.....................
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stond "handhaven van het CS" in één partijprogramma klaar en duidelijk vermeld? Je mag gerust een voorbeeldje linken of inscannen. Sommige partijen zoals de VB-light stelden voor de verkiezingen het CS zelfs voorzichtig in vraag. Het CS, ook al zou het expliciet vermeld staan in een programma, figureert zelfs dan tussen heel wat belangrijker aandachtspunten van sociale, economische en bestuurlijke aard. Of wou je beweren dat het CS en het VB dan toch belangrijker zijn dan jobs, behoud SZ, etc.?
![]() |
![]() |
#133 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat een kwatsch, van jou had ik meer verwacht dan zo'n goedkope uithalen.
![]() |
#134 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
goeie manier om je aan alle kanten in te dekken het was idd sarcastisch
![]() |
#135 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Dat is een hoogst oneerlijke manier van debateren gm. Jouw eigen verwerpelijke denkbeelden in mijn schoenen schuiven om er dan tegen tekeer tegaan. Als ik niet akkoord ga met jouw stelling, wil dat niet zeggen dat ik het tegengestelde ervan noodzakelijkerwijs bijtreed. Als ik jouw bruinzwarte discours afkeur, wil dat niet zeggen dat ik daarom het grijswitte propageer. Jouw stelling: Jij beweert dat Belgen te dom zijn om in een werkend democratisch bestel zoals Zwitserland te functioneren. Dit bruine discours afkeuren, wil nog niet zeggen dat ik de Zwitsers bekwamer acht. Dergelijke omkering van uw fasco-praat mag je me niet zomaar in de mond leggen. Er bestaan meer opties dan voor of tegen, goed of fout. Ik zie geen enkele reden waroom Belgen dommer, of Zwitsers bekwamer zouden zijn om souverein de beslissingsmacht te bezitten. Mijn stelling: Ik beweer dat het bestuurlijk systeem in Zwitserland democratischer is dan het onze. Simpel: de burger kan er zijn souvereiniteit uitoefenen, desnoods tegen de wil van zijn vertegenwoordigers. Ik acht mijn Belgische medeburgers eveneens bekwaam om te functioneren binnen dergelijk systeem. Jij ontzegt de Belgen bepaalde kwaliteiten waarom het hier itt Zwitserland niet zou werken. De discriminerende uitlating dus niet verdraaien om ze in mijn schoenen te schuiven.
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik resumeer even wat ik er mij van herinner:
![]() |
![]() |
#138 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
maar men is niet happig op het vormen van een coalitie met het VB. en dat hebben ook de andere partijen gezegd. het is maar wat men onder het cordon begrijpt.
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
't Filmpje vind ik niet. Ik zal mijn BuB-relaties moeten aanspreken. Uit deze N-VA congrestekst echter blijkt venzeer dat ze niet zo gelukkig zijn met het cordon............. http://www.n-va.be/programma/wiewatw...tm#_Toc9067079
![]() |
![]() |
#140 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ten eerste zijn dat mijn denkbeelden niet, en ten tweede was het maar al te duidelijk dat ik juist niet deed. Het was pure ironie, en dat weet je best. Citaat:
Citaat:
Citaat: