![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat de voorgestelde anderstalige lessen niet werken blijkt duidelijk uit de achterstand die van huis uit anderstalige leerlingen oplopen tijdens hun studie. Nederlands hebben ze niet als moedertaal aangeleerd, maar moeten toch de lessen in die taal volgen. Dit leidt in meerdere gevallen tot grote problemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wees gerust, wanneer u op dertienjarige leeftijd een tekst in het Duits voorgeschoteld had gekregen, had u daar wel problemen mee gehad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() het is ook niet enkel een kwestie van het gehaalde kennisniveau bij een anderstalige cursus, maar daarnaast ook een kwestie van de tijd die nodig is om die cursus te studeren. ikzelf ben quasi perfect engelstalig maar ik ondervindt toch dat ik veel meer tijd nodig heb om een engelstalige tekst te interpreteren en te studeren dan een nederlandstalige tekst. uiteraard zal dat niet het geval zijn bij doordeweekse teksten met een redelijk voor de hand liggende vocabulary maar wel bij vakspecifieke teksten met woorden die in het normale taalgebruik weinig tot nooit gebruikt worden. zo is een engelse tekst over taalsystemen of communicatieschemas heus niet zo simpel, zelfs al beheers je het engels zeer goed.in het engels valt het dan al bij al nog mee, maar ik zou niet graag dromen dat ik diezelfde teksten morgen in het frans moet gaan studeren, dan zou ik evenveel tijd nodig hebben om alleen die teksten te verwerken dan ik nu tijd nodig heb om de volledige cursus te blokken.
![]() |
#125 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Best mogelijk dat meertaligheid op jonge leeftijd voor zeer verstandige leerlingen geen probleem is. Maar voor de middelmaat en de minderbegaafden is dit zeker een groot probleem. Kijk maar eens hiet op dit forum hoeveel taalfouten gemaakt worden ivm zeer elementaire zaken.
(en nu maar hopen dat er geen fouten staan in mijn tekst). |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
|
![]() Citaat:
De oplossing die de lieve dame voorstelt is: de taalwet zegt dat openbare diensten tweetalig moeten zijn, dus pas de taalwet toe. Geniaal in zijn eenvoud. Dat we zelf daar niet vroeger aan gedacht hebben! Maar er ligt een addertje in het gras. In ruil voor de toepassing van de taalwet moeten de Franstaligen ook iets krijgen: de erkenning van de Franstalige minderheid in Vlaanderen. Dus de Belgische dialoog kan weer op volle toeren draaien. Een beetje meer toepassing van de taalwet voor een beetje erkenning van de minderheden. Op die manier kan dan later een nieuwe dialoog gestart worden tussen de twee gemeenschappen die ons land rijk is. Hoe zou het toch komen dat het Vlaams Belang steeds meer stemmen krijgt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Wees gerust. Als je goed kon lezen, heb ik ergens gezegd dat je tweetaligheid obv pedagogische doeleinden kan voeren in scholen. Spijtig, maar uw voorbeeldje valt daar niet onder, dus ben je niet veel mee als argument tegen mij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
|
![]() Citaat:
Maar wie kan dat ooit echt aantonen? En met mijn kinderen liefst geen experimenten. We doen het in Vlaanderen in ieder geval beter dan elders. Drie en zelfs viertalige vlamingen zijn echt geen uitzondering. Laat ons dat maar zo houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
|
![]() Citaat:
Het Franstalig onderwijs niet. Zij moeten dus orde op zaken stellen, zorgen dat taalkennis nodig is voor een einddiploma, en taalkennis vereist voor een benoeming. Zo eenvoudig is dat. Maar dat moeten ze zelf doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |