Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 april 2005, 16:34   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iwein
Ik ook niet. Spijtig dat het slechts gaat over les Flamands de France, zoals eerder terecht werd opgemerkt. Ik voel mij er echt niet als Vlaming onder de Vlamingen.
Ik voel me echt Vlaming onder de Vlamingen wanneer ik in het "echte" Frans-Vlaanderen ben (van de Aa tot aan de Belgische grens). En bij die Frans-Vlamingen zie ik heel veel trekjes die ik ken uit de Westhoek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2005, 16:55   #122
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Omdat hij niet dezelfde taal, dezelfde cultuur, dezelfde mentaliteit, enz.......... heeft. Kortom, omdat hij gewoon geen Vlaming is. Zo simpel is het! Als je nog niet begrepen hebt, is dat onze fout niet.
Jacques Brel had dus een paar vijzen te kort volgens u....
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2005, 17:13   #123
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ik voel me echt Vlaming onder de Vlamingen wanneer ik in het "echte" Frans-Vlaanderen ben (van de Aa tot aan de Belgische grens). En bij die Frans-Vlamingen zie ik heel veel trekjes die ik ken uit de Westhoek.
Dan moeten we het over een ander Zuid-Vlaanderen hebben. Het is maar een kwestie van perceptie en die is bij u heel anders dan bij mij. Al vrees ik dat u met uw perceptie niet veel bijval zal oogsten in Nord-Pas-de-Calais.
Oud 29 april 2005, 18:16   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan moeten we het over een ander Zuid-Vlaanderen hebben. Het is maar een kwestie van perceptie en die is bij u heel anders dan bij mij. Al vrees ik dat u met uw perceptie niet veel bijval zal oogsten in Nord-Pas-de-Calais.
Wat bedoelt u met dat laatste?
Oud 29 april 2005, 18:27   #125
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u met dat laatste?
Wat denkt u?
Oud 29 april 2005, 18:36   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat denkt u?
Ach, als u het niet wil uitleggen, hoeft een discussie voor mij niet, hoor.
Oud 29 april 2005, 18:38   #127
Briggs
Burger

Briggs's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Dat lijkt me inderdaad de meest logische gang van zaken.

Maar ik wil nog verder gaan. Met Frankrijk ruilen we Wallonië voor Frans-Vlaanderen, waarna we Vlaanderen teruggeven aan de Nederlanden.

Egidius
Laten we historisch consistent zijn. We ruilen Wallonië in (minus enkele van onze gebieden) voor Frans-Vlaanderen.
Wij hoeven ons niet terug te geven aan Nederland, juist omgekeerd Nederland moet ons nog Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Limburg & Noord-Brabant (generaliteitslanden, stuk).
De rest van Nederland mag onafhankelijk blijven....
Oud 29 april 2005, 18:41   #128
Briggs
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Neen, dat is niet zo. Veel franstalige Brusselaars zijn kinderen van verfranste Vlamingen. Een van hun ouders of een paar van hun grootouders zijn/waren Vlamingen, maar zelf zijn ze geen Vlamingen meer. Door hun (soms verre) banden met Vlaanderen tonen zij doorgaans meer begrip voor Vlaamse standpunten dan andere franstaligen en een minderheid binnen die groep zou geen probleem hebben om in een onafhankelijk Vlaanderen te leven. Ook voelen zij helemaal geen band met Wallonië. Maar daar blijft hjet ook bij. Die mensen stemmen ook niet of zelden op Vlaamse partijen. Er zijn hoogstens 15% Vlamingen in Brussel.

En dan heb je een tweede groep franstaligen. Dat zijn de afstammelingen van de Brusselse franstalige bourgeoisie. De banden met Vlaanderen als die ooit bestaan hebben zijn voor hen zo ver in de tijd verwijderd dat er niets van overblijft. Die mensen hebben geen begrip voor Vlaamse standpunten en stellen zich soms vijandig op. Het is binnen die groep dat de FDF rekruteert. Die mensen gaan zeker niet stemmen voor Vlaams Brussel.

Je hebt dus twee groepen. De eerste groep is misschien te winnen voor een "Brussel bij Vlaanderen scenario". De tweede zeker niet. Tegenover die twee groepen heb je dan 15% Vlamingen die ook niet allemaal gewonnen zijn voor de Vlaamse onafhankelijkheid. En dan moet je de allochtonen ook niet vergeten.

Brussel zou misschien met een nipte meerderheid instemmen om met Vlanderen in zee te gaan maar zeker niet zomaar. De Brusselaars moeten eerst overtuigd worden en dat zal niet gemakkelijk zijn. Het is mogelijk omdat een Brusselaar geen band voelt met Wallonië, maar je moet eerst hun vertrouwen winnen. En idiote uitspraken zoals die van Stevaert naar aanleiding van de nachtvluchten (Brussel droogleggen) zullen de Brusselaars enkel in de armen van de Walen duwen.
Correctie, Brussel is niet Vlaams maar BRABANTS. Het zijn Brabanders, enkel in de huidige structuur zijn het "Vlamingen".
Ik ben beide stukje West & Oost-Vlaams, Stukje Brabants (Antwerpen, VL-Brab & Brussel), Stukje Land van Loon...
Oud 29 april 2005, 18:47   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Briggs
Correctie, Brussel is niet Vlaams maar BRABANTS. Het zijn Brabanders, enkel in de huidige structuur zijn het "Vlamingen".
Ik ben beide stukje West & Oost-Vlaams, Stukje Brabants (Antwerpen, VL-Brab & Brussel), Stukje Land van Loon...
Het woord "Vlaanderen" en "Vlaming" heeft in de loop van de 19e eeuw een betekenisverschuiving ondergaan. Ten tijde van de dichter Rodenbach is de verschuiving een feit: voortaan staan de woorden "Vlamingen" en "Vlaanderen" voor respectievelijk alle Nederlandstalige inwoners van België en het Nederlandstalig gebied van België.

Tegelijkertijd is er een woord ontstaan waarmee men de inwoners van twee provincies Vlaanderen kon aanduiden: "Vlaanderaar".
Oud 29 april 2005, 18:50   #130
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach, als u het niet wil uitleggen, hoeft een discussie voor mij niet, hoor.
Ik dacht dat ik heel duidelijk was.
Oud 29 april 2005, 18:51   #131
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laten we historisch consistent zijn. We ruilen Wallonië in (minus enkele van onze gebieden) voor Frans-Vlaanderen.
Wij hoeven ons niet terug te geven aan Nederland, juist omgekeerd Nederland moet ons nog Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Limburg & Noord-Brabant (generaliteitslanden, stuk).
De rest van Nederland mag onafhankelijk blijven....
Nederland is ons zusterland. Zo behandel je het niet.
Oud 29 april 2005, 18:51   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat ik heel duidelijk was.
Blijkbaar niet. Ik heb immers de indruk dat u dingen in mijn berichten leest die er niet staan. Vandaar mijn vraag tot opheldering, die u blijkbaar niet wilt geven.
Oud 29 april 2005, 18:57   #133
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar niet. Ik heb immers de indruk dat u dingen in mijn berichten leest die er niet staan. Vandaar mijn vraag tot opheldering, die u blijkbaar niet wilt geven.
Ik zei dus dat u met uw perceptie ginder niet veel succes zult oogsten. Welke taal moet ik gebruiken opdat u dat zou begrijpen?
Oud 29 april 2005, 19:02   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zei dus dat u met uw perceptie ginder niet veel succes zult oogsten. Welke taal moet ik gebruiken opdat u dat zou begrijpen?
Welke perceptie? Dat IK me bij die mensen Vlaming onder de Vlamingen voel?

In Frans-Vlaanderen spreek ik "Vlèmsch" en Frans. Wat krijg ik trouwens van sommige Frans-Vlamingen het complimentje dat ik beter en accentloos Frans spreek dan zij...
Oud 29 april 2005, 19:09   #135
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Ja dimitri, dat is zo.

IK ben een franstalige Vlaming (in Brussel geboren) in de zin dat Frans mijn moedertaal is, maar ik voor de rest altijd met Vlamingen heb geleefd, gestudeerd en gewerkt, waardoor ik als een Vlaming denk en stem. Maar mijn zusters bvb, die hebben nooit met Vlamingen geleefd, gestudeerd of gewerkt. Die zijn heel duidelijk geen Vlamingen ook al is ons vader een rasechte Vlaming. Er zijn tienduizenden mensen zoals mijn zussen in Brussel.

Er kan veel veranderen in een tijdspanne van 20 jaar dimitri. In beide richtingen trouwens. Zo is de franstalige bourgeoisie in Gent enorm vernederlandst in amper 20 jaar tijd.

Pas op Brusselaars ongeacht de taal hebben ook iets gemeen. Ze hebben een eigen mentaliteit die nogal verschilt van de Waalse mentaliteit.
Maar zou die aparte mentaliteit dan niet te omschrijven als Franstalig Vlaams? Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me sterk dat je in een stad twee volledig afgeschermde gemeenschappen hebt, als die gemeenschappen eerst bij elkaar hoorden (en de oudere generaties wellicht nog bij elkaar horen). Ik neem aan dat de verschillen tussen de bourgeoisiegroep onder de Franstaligen en de 'doorsnee' Franstalige toch ook vrij groot is.

De snelle veranderingen in taal kan ik me wel voorstellen, die zie je wel in meer gebieden in Europa, maar de veranderingen in cultuur en mentaliteit zouden vrij uniek zijn denk ik.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2005, 19:33   #136
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke perceptie? Dat IK me bij die mensen Vlaming onder de Vlamingen voel?

In Frans-Vlaanderen spreek ik "Vlèmsch" en Frans. Wat krijg ik trouwens van sommige Frans-Vlamingen het complimentje dat ik beter en accentloos Frans spreek dan zij...
Dat is goed voor u. Is het ook ergens relevant?
Oud 29 april 2005, 19:39   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is goed voor u. Is het ook ergens relevant?
???

Blijkbaar mag ik nog niet mijn eigen aanvoelen neerschrijven, terwijl u zich om de een of andere reden daarboven verheven voelt. Niet ik, maar u schreef als eerste iets naar over gevoelens: u voelt zich immers niet thuis in Rijsel. Ik wel. En nog maar in het "echte" Frans-Vlaanderen.

Indien dus mijn repliek niet relevant is, dan staat de uwe op hetzelfde niveau.
Oud 29 april 2005, 19:49   #138
Briggs
Burger

Standaard

Citaat:
Het woord "Vlaanderen" en "Vlaming" heeft in de loop van de 19e eeuw een betekenisverschuiving ondergaan. Ten tijde van de dichter Rodenbach is de verschuiving een feit: voortaan staan de woorden "Vlamingen" en "Vlaanderen" voor respectievelijk alle Nederlandstalige inwoners van België en het Nederlandstalig gebied van België.

Tegelijkertijd is er een woord ontstaan waarmee men de inwoners van twee provincies Vlaanderen kon aanduiden: "Vlaanderaar".
Ja, dat was in de 19de eeuw. Uit ervaring weet ik dat mensen een zeer idiote kop trekken indien men spreekt over Vlaanderen in historisch context...dan krijg je iets zoals : hoe ? Vlaanderen bestond toch niet ? Dat is een 19de eeuwse constructie...blabla bla.
Kwestie om moeilijk te doen : Vlaanderen vandaag is Historisch Vlaanderen & Brabant.

Dus daar komen we overeen, behalve bracht ik een klein detail aan bij KAAL's reactie.
Dit omdat men in Brussel niet echt spreekt van Vlaams, maar van Brussels..gelinkt aan Brabant vandaar springen ze aan België want voor één of andere 19de eeuwse misvatting is Brabant = België *kuch*. Om de link Brabant - België te onderbreken zeg ik dan : Hedendaags Vlaams....ja ja kzen moeilijk aant doen maar gemakkelijk is te gemakzuchtig
Oud 29 april 2005, 19:54   #139
Briggs
Burger

Standaard

@Kaal :

Uw situatie is ook die van mijn Vader, allez bijna. Nederlandstalige Brusselaar die naar een Franstalige school gestuurd werd, dus officieel is hij Franstalig (voor zijn werk, wisselen van taalrol is een gehele klus). Dat mentaliteitsverschil tussen Brussel & Wallonië is een Brabants fenomeen (volgens mijn mening). Vandaag zijn historisch Brabant (Hertogdom) & Vlaanderen (graafschap) één in wat men Vlaanderen noemt (eerder Vlaamse gewest).
U bent een Brusselaar, een Brabander, aldus Hedendaagse Vlaming

ja ja, kzen moeilijk aant doen
Oud 29 april 2005, 20:24   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit omdat men in Brussel niet echt spreekt van Vlaams, maar van Brussels..
Dan heeft u het over de dialecten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be