Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

Discussietools
Oud 15 mei 2005, 12:49   #121
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Wat Verhofstadt belangrijk vond was dat zijn regering over BHV kon vallen. Dat zegt niets over het belang van dit probleem voor de burgers in BHV.
Waarom kon hij dan niet gewoon een paar dagen wachten voor de bespreking van BHV? Waarom moest de koning er zich persé mee moeien?
Wreker is offline  
Oud 15 mei 2005, 12:50   #122
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Waarom kon hij dan niet gewoon een paar dagen wachten voor de bespreking van BHV? Waarom moest de koning er zich persé mee moeien?
Lees de vraag van Firestone nog eens opnieuw...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline  
Oud 15 mei 2005, 13:03   #123
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Wel, ik vraag al de hele dag dat iemand me dat dan eens duidelijk uitlegt, wat precies het belang van die splitsing voor de burger is, maar niemand blijkt in staat om me daarop te antwoorden, ook jij niet, verder dan wat schelden en wat op de man spelen raak je ook niet (hetgeen overigens niets nieuws is).
Citaat:
Als jij, aan iemand uit het verre Antwerpen, het eens kan uitleggen, dan zal ik je heel dankbaar zijn, en zal ik luidkeels roepen: KAAKSLAG!
Ik ga trachten in een aantal woorden uit te leggen waar het bij de burgers om gaat ...

Stel:
In Nederland en België vinden tegelijkertijd verkiezingen voor Kamer en Senaat plaats. Een deel van de inwoners van de Noorderkempen beslist echter niet een stem uit te brengen op de Belgische lijsten, maar is hun stem liever kwijt aan Wouter Bos of Jan Peter Balkenende en eist daarom dat op alle stembrieven in de provincie Antwerpen ook alle Nerderlands lijsten staan zodat er in België kan gestemd worden voor Nederlanders.

Lijkt U dit absurd? En wat gebeurt er reeds 40 jaar in Brussel-Halle-Vilvoorde? In de BH van V zijn sinds mensenheugenis, ook na de veelvuldige staatshervormingen, Franstaligen verkiesbaar zoals op de Waalse kieslijsten. Onze stembrieven zijn immens groot want alle Vlaamstalige én Franstalige partijen staan er op vermeld.

Resultaat:
De Franstaligen in die in de BH van V komen wonen voelen geen reden om zich aan te passen. Ik persoonlijk woon in een gemeente waar de verfransing nog niet zo erg gesteld is als in een aantal gemeenten dichter bij Brussel waar de Franstaligen eisen dat ze scholen, rusthuizen e.d. mogen gaan voorzien.
Ik ben gisteren nog een pint gaan drinken met 2 Franstaligen die tegen elkaar Frans praten maar met ons Vlaams. Ze zijn van mening dat zij zich aanpassen aan de omgeving waarin ze wonen, bij de verkiezingen stemmen ze allebei MR omdat ze er eenvoudigweg de kans toe krijgen. Wanneer ze in de toekomst niet meer die kans krijgen gaan ze gewoon VLD stemmen, wat ze trouwens doen met de gemeenteraadsverkiezingen. Zij vormen een uitzondering want ik heb al menigmaal bij de bakker gestaan waar een dame haar bestelling in het Frans doet en pertinent weigert een gesneden brood en een carré confituurke (!?) in het Nederlands te bestellen. Op zich geen probleem lijkt U maar wanneer we zien wat er in de faciliteitengemeetes aan het gebeuren is dan lijkt het ons niet zo ver af dat wij binnenkort bij onze bakker niet meer in het Nederlands kunnen bediend worden.

Fundamenteel:
Waar het schoentje democratisch wringt is dat in de BH van V vandaag de dag Franstalige politici 100.000-den stemmen kunnen ronselen in een regio waar ze totaal geen verantwoording moeten voor afleggen. Bij de laatste verkiezingen konden de Belgen die in Europa woonden schriftelkijk stemmen, ze moetsen wel identificeren in welk kiesarrondissement hun stem moest worden uitgebracht. Alle stemmen die Europees werden uitgebracht voor het arrondissement BH van V werden bijgeteld bij het kanton Lennik, een kanton waar mijn gemeente deel van uitmaakt. Het resultaat was dat in het kanton Lennik 25% van de stemmen naar MR, PS, ... gingen wat tot gevolg had dat de Franstalige kandidaten meer dan 10.000 stemmen ronselden in een regio waar ze niets te zeggen hebben maar dus ook niet kunnen afgerekend worden op hun daden.
Alle (ALLE) burgemeesters van de BH van V (CD&V, SP.a & VLD) hebben deze bedreiging duidelijk geïdentificeerd, zijn gaan bij elkaar zitten en hebben een HISTORISCHE partij-overschrijdende overeenkomst gemaakt. Deze afspraak maakt duidelijk dat dit probleem een fundamenteel probleem vormt en dat partijpolitiek hier geen enkel obstakel vormt. Het bewijst de diepgang van het probleem en de urgente nood aan een oplossing.

Mee eens:
Ik ben het er volmondig mee eens dat het probleem BH van V niet 6 maand aan de top van de politieke agenda hoort te staan. Het is een grondwettelijk recht en het Arbitragehof heeft een duidelijke uitspraak hierover gedaan dus in principe noopt het een eenvoudig wetsvoorstel, eventueel een 2-tal weken discussie in kamer en senaat en vervolgens stemming.

Verkrachting:
De post van Verhofstad is hem echter te belangrijk waardoor hij zich laat verkrachten door de Franstaligen. Di Rupo en co lachen in hun vuistje en zijn momenteel de overwinnaars. Waar ze echter geen rekening mee houden is dat het Flaminganten-karakter van de BH van V er heel sterk is op vooruit gegaan. Wanneer ik voor mezelf spreek kan ik bevestigen dat ik het in het verleden totaal niet had voor de, toen in mijn ogen, kortzichtige blik van de VU. Ik kan jullie echter verzekeren dat er momenteel fundamentele veranderingen aan het plaats vinden zijn en dat de kans bestaat dat VLD om een voorbeeld te geven bij de volgende verkiezingen qua aantal stemmen verwatert tot het Groen!-niveau in de BH van V.

Nog vragen?
Het kan zijn dat ik nog een aantal facetten vergeten ben, maar indien jullie nog vragen hebben ... aarzel niet ...

Laatst gewijzigd door Gun : 15 mei 2005 om 13:10.
Gun is offline  
Oud 15 mei 2005, 13:04   #124
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde betekent meteen het einde van België.

Heel onbelangrijk voor de burger zeker?
Dat is wat de franstaligen vreesden en wat door hun houding alleen maar bekrachtigd wordt ...
Oud 15 mei 2005, 13:05   #125
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Het is en het zal een raadsel blijven vermoed ik, ik hebt het al aan tig personen gevraagd op verscheidene sites, en tot op heden toe kon niemand daar een antwoord op geven, maar ze zijn wel pro splitsing VREEMD!!!
Wanneer je nog vragen en opmerkingen hebt over mijn 'uitlegpost', aarzel niet ...
Oud 15 mei 2005, 13:06   #126
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pure speculatie.
Neen Raf, Wreker slaat nagels met koppen ...
Oud 15 mei 2005, 13:11   #127
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nochtans wordt er hier dapper doorgeluld over iets wat dan volgens jou toch helemaal niet belangrijk is...
Niet meer, Raf, niet meer. Niets evolueert zo rap als politiek.

Citaat:
Ondertussen nog steeds niemand die in staat blijkt om uit te leggen wat het belang van die splitsing van BHV zou zijn voor de burger...
De splitsing was vooral belangrijk voor het voortbestaan van België. Als het niet kan, dan kan het niet. Ik leg me daar bij neer.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 15 mei 2005, 13:13   #128
Egidius

Standaard

Citaat:
Leg mij eens de essentie uit van "probleem 177"?
Neen.

Het is begraven.

Op naar de volgende kwestie!

Egidius
Egidius is offline  
Oud 15 mei 2005, 13:15   #129
Egidius

Standaard

Citaat:
Als jij, aan iemand uit het verre Antwerpen, het eens kan uitleggen, dan zal ik je heel dankbaar zijn, en zal ik luidkeels roepen: KAAKSLAG!
Neen. Elke burger heeft de verantwoordelijkheid zich te informeren en een eigen mening te vormen. Als er zijn die dat niet doen: so be it.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 15 mei 2005, 13:19   #130
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
Ik ga trachten in een aantal woorden uit te leggen waar het bij de burgers om gaat ...
Jij bent te goed voor deze wereld, Gun.
Terzijde: een goede post hoor.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 15 mei 2005, 13:20   #131
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius

Egidius
Ik weet dat ik nog niet alles (zeker een aantal historische zaken) heb uitgelegd maar toch bedankt
Oud 15 mei 2005, 13:23   #132
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius

Egidius
Inderdaad, verdient zelfs een aparte topic vind ik.

Wreker is offline  
Oud 15 mei 2005, 13:23   #133
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Stel:
In Nederland en België vinden tegelijkertijd verkiezingen voor Kamer en Senaat plaats. Een deel van de inwoners van de Noorderkempen beslist echter niet een stem uit te brengen op de Belgische lijsten, maar is hun stem liever kwijt aan Wouter Bos of Jan Peter Balkenende en eist daarom dat op alle stembrieven in de provincie Antwerpen ook alle Nerderlands lijsten staan zodat er in België kan gestemd worden voor Nederlanders.

Lijkt U dit absurd? En wat gebeurt er reeds 40 jaar in Brussel-Halle-Vilvoorde? In de BH van V zijn sinds mensenheugenis, ook na de veelvuldige staatshervormingen, Franstaligen verkiesbaar zoals op de Waalse kieslijsten. Onze stembrieven zijn immens groot want alle Vlaamstalige én Franstalige partijen staan er op vermeld.

Resultaat:
De Franstaligen in die in de BH van V komen wonen voelen geen reden om zich aan te passen. Ik persoonlijk woon in een gemeente waar de verfransing nog niet zo erg gesteld is als in een aantal gemeenten dichter bij Brussel waar de Franstaligen eisen dat ze scholen, rusthuizen e.d. mogen gaan voorzien.
Ik ben gisteren nog een pint gaan drinken met 2 Franstaligen die tegen elkaar Frans praten maar met ons Vlaams. Ze zijn van mening dat zij zich aanpassen aan de omgeving waarin ze wonen, bij de verkiezingen stemmen ze allebei MR omdat ze er eenvoudigweg de kans toe krijgen. Wanneer ze in de toekomst niet meer die kans krijgen gaan ze gewoon VLD stemmen, wat ze trouwens doen met de gemeenteraadsverkiezingen. Zij vormen een uitzondering want ik heb al menigmaal bij de bakker gestaan waar een dame haar bestelling in het Frans doet en pertinent weigert een gesneden brood en een carré confituurke (!?) in het Nederlands te bestellen. Op zich geen probleem lijkt U maar wanneer we zien wat er in de faciliteitengemeetes aan het gebeuren is dan lijkt het ons niet zo ver af dat wij binnenkort bij onze bakker niet meer in het Nederlands kunnen bediend worden.

Fundamenteel:
Waar het schoentje democratisch wringt is dat in de BH van V vandaag de dag Franstalige politici 100.000-den stemmen kunnen ronselen in een regio waar ze totaal geen verantwoording moeten voor afleggen. Bij de laatste verkiezingen konden de Belgen die in Europa woonden schriftelkijk stemmen, ze moetsen wel identificeren in welk kiesarrondissement hun stem moest worden uitgebracht. Alle stemmen die Europees werden uitgebracht voor het arrondissement BH van V werden bijgeteld bij het kanton Lennik, een kanton waar mijn gemeente deel van uitmaakt. Het resultaat was dat in het kanton Lennik 25% van de stemmen naar MR, PS, ... gingen wat tot gevolg had dat de Franstalige kandidaten meer dan 10.000 stemmen ronselden in een regio waar ze niets te zeggen hebben maar dus ook niet kunnen afgerekend worden op hun daden.
Alle (ALLE) burgemeesters van de BH van V (CD&V, SP.a & VLD) hebben deze bedreiging duidelijk geïdentificeerd, zijn gaan bij elkaar zitten en hebben een HISTORISCHE partij-overschrijdende overeenkomst gemaakt. Deze afspraak maakt duidelijk dat dit probleem een fundamenteel probleem vormt en dat partijpolitiek hier geen enkel obstakel vormt. Het bewijst de diepgang van het probleem en de urgente nood aan een oplossing.

Mee eens:
Ik ben het er volmondig mee eens dat het probleem BH van V niet 6 maand aan de top van de politieke agenda hoort te staan. Het is een grondwettelijk recht en het Arbitragehof heeft een duidelijke uitspraak hierover gedaan dus in principe noopt het een eenvoudig wetsvoorstel, eventueel een 2-tal weken discussie in kamer en senaat en vervolgens stemming.

Verkrachting:
De post van Verhofstad is hem echter te belangrijk waardoor hij zich laat verkrachten door de Franstaligen. Di Rupo en co lachen in hun vuistje en zijn momenteel de overwinnaars. Waar ze echter geen rekening mee houden is dat het Flaminganten-karakter van de BH van V er heel sterk is op vooruit gegaan. Wanneer ik voor mezelf spreek kan ik bevestigen dat ik het in het verleden totaal niet had voor de, toen in mijn ogen, kortzichtige blik van de VU. Ik kan jullie echter verzekeren dat er momenteel fundamentele veranderingen aan het plaats vinden zijn en dat de kans bestaat dat VLD om een voorbeeld te geven bij de volgende verkiezingen qua aantal stemmen verwatert tot het Groen!-niveau in de BH van V.

Nog vragen?
Het kan zijn dat ik nog een aantal facetten vergeten ben, maar indien jullie nog vragen hebben ... aarzel niet ...
Eindelijk eens wat meer uitleg, alvast bedankt.
Oud 15 mei 2005, 13:28   #134
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, verdient zelfs een aparte topic vind ik.

Bij deze gebeurd: Eindelijk een woordje uitleg over de BH van V?
Oud 15 mei 2005, 13:33   #135
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Pasaran
Alvorens voor de zoveelste maal te spreken van de inmiddels beruchte "kaakslag", vraag je je misschien eerst eens af of die Vlaming wel wakker ligt van die vaudeville rond de splitsing van BHV.
Lees deze eens even: Eindelijk een woordje uitleg over de BH van V?
Oud 15 mei 2005, 15:00   #136
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Nu, buiten dat ik de hele rotzooi van het burgerlijke gebrabbel rond BHV grondig beu ben, en het dus helemaal niet erg vind dat het onder de deurmat verdwijnt, is het puur tactisch mooi gedaan.

Het is tragisch dat bourgeois politieke spelletjes zo gespeeld worden, maar tegelijkertijd ook grappig dus toch een oppervlakkige kijk op de burgerlijke postjesjagerij:
Het lag er vingerdik op dat de CD&V paars in de problemen wou brengen met BHV (Alsof ze BVH zelf zo belangrijk zouden vinden...). Maar de manier hoe het gecounterd is door paars vind ik wel grappig. In plaats dat verhofstadt zijn plaats moet afstaan, ligt nu leterme zelf onder vuur... En daar kunnen ze moeilijk de regering laten vallen, anders zijn ze hun eigen ministerpostjes kwijt; Grandioos gezichtsverlies van de kaloten dus...
wat kan mij de grenscriminaliteit schelen in Veurne en omstreken... dat is mijn probleem in Brussel niet ! simpel mind
de politieke spelletjes van Geert Boergeois bedoel je zeker

het staat wel in een geschreven akkoord : splitsing zonder prijs en toegeving !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 15 mei 2005, 17:17   #137
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Je merkt van BHV maar 1 keer om de 4 jaar iets.
da denkt gij!
Ik woon in de kieskring BHV en ervaar dus DAGELIJKS de verfransing in mijn buurt, een francophone partij als Union haalt hier verdomme 7 zetels!
Internaut is offline  
Oud 15 mei 2005, 17:45   #138
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door separatist
da denkt gij!
Ik woon in de kieskring BHV en ervaar dus DAGELIJKS de verfransing in mijn buurt, een francophone partij als Union haalt hier verdomme 7 zetels!
Van BHV (de kieskring) merkt u niets dagelijks. Of gaan de franstaligen opeens zich anders gedragen als het gesplitst wordt ? Ik denk het niet.....

Laatst gewijzigd door Tavek : 15 mei 2005 om 17:46.
Tavek is offline  
Oud 15 mei 2005, 17:51   #139
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Van BHV (de kieskring) merkt u niets dagelijks. Of gaan de franstaligen opeens zich anders gedragen als het gesplitst wordt ? Ik denk het niet.....
Meneer Tavek, aanpassing begint bij het losmaken van de banden met de vroegere woonplaast en de de splitsing is het fundmentele begin ...
Oud 15 mei 2005, 19:54   #140
Manuel*
Staatssecretaris

Manuel*'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Stel:

Resultaat:

Fundamenteel:

Mee eens:

Verkrachting:

Nog vragen?
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, maar duid nu toch nog eens aan wat juist het voordeel is voor de inwoners van b-h-v? Ik zie in uw uitleg alleen maar het standpunt van de politiekers. Maakt het voor die mensen in b-h-v veel uit welke politieker het verprutst, of dat nu een waal ov een vlaming is?
Manuel* is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be