Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 mei 2005, 23:46   #121
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
De EU-regels bestaan en die laten toe dat een zender met een buitenlandse toelating vanuit datzelfde buitenland op een andere markt kan operen. Is er dan een democratische meerderheid om dat in vraag te stellen?
Zoals ik antwoordde op uw vorige bericht, is mij niet geweten welke wetgeving hier het zwaarste doorweegt. Misschien kunt u daarover duidelijkheid brengen?
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2005, 23:48   #122
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Nee, door een meerderheid (al dan niet 2/3) in het Parlement. We leven nu eenmaal in een "Parlementaire Democratie".
Hoe het diertje zich noemt speelt geen rol, Cuba noemt zich een democratie en de DDR zette het zelfs in zijn naam. In een democratie heerst het volk : rechtstreeks en soeverein. Een ander gebruik van de term is taalvervuiling.

Citaat:
(of je het nu graag hoort of niet)
Wat ik graag hoor is irrelevant. De Groene Flamingant claimt democratische legitimiteit voor de wet die partijradio's verbiedt. En dat is onterecht.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2005, 23:48   #123
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
De communistische dictaturen probeerden de westerse zenders te storen. De nazi-bezetters saboteerden Radio Londen. Vlaanderen verbiedt politieke partijen een radiozender op te richten.
Legt u me eens uit waar het verschil zit? Dat het verbod "democratisch" beslist is, misschien? Dat zeiden de communistische dictators ook.

Egidius
U weet best dat de gebreken in ons huidige systeem niet te vergelijken zijn met een communistische dictatuur.
Oud 27 mei 2005, 23:51   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Zoals ik antwoordde op uw vorige bericht, is mij niet geweten welke wetgeving hier het zwaarste doorweegt. Misschien kunt u daarover duidelijkheid brengen?
Blijkbaar weet u niet dat daar waar de EU-wetgeving van toepassing is, de nationale wetgevingen geharmoniseerd en bijgewerkt moeten worden. De beperkingen die dus in de Belgische wetgeving bestaan, zijn dus tegenstrijdig aan de EU-regels. Ieder land heeft echter tijd om haar eigen wetgeving bij te werken. Ondertussen staat het evenwel de EU-burger vrij om de reeds geldende EU-wetgeving in andere landen toe te passen, daar waar dat mogelijk is. In het geval van de tv- en radiolicenties is dat wel duidelijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2005, 23:52   #125
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe het diertje zich noemt speelt geen rol, Cuba noemt zich een democratie en de DDR zette het zelfs in zijn naam. In een democratie heerst het volk : rechtstreeks en soeverein. Een ander gebruik van de term is taalvervuiling.
Egidius
Dan moet je maar verhuizen naar een land dat bestuurd wordt naar jouw normen. Maar ik vrees dat je heel lang zal mogen zoeken.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2005, 23:53   #126
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Mogen we dan misschien eens vernemen welke legitimiteit het verbod op een radiozender wel moge hebben in een rechtsstaat?
U begrijpt mijn standpunt blijkbaar niet. Het enige wat ik hier probeer aan te tonen is dat zolang de huidige wetgeving het niet toelaat, een partij zich eraan te houden heeft. Dat wil niet noodzakelijk zeggen dat ik volledig akkoord ga met deze wet; En wat betreft het verschil in wetgeving tussen de EU en het Vlaamse gewest: als er inderdaad, zoals u zegt, sprake is van een tegenstrijdigheid is het aan de wetgever om zo snel mogelijk deze tegenstrijdigheid weg te werken.
Oud 27 mei 2005, 23:54   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan moet je maar verhuizen naar een land dat bestuurd wordt naar jouw normen. Maar ik vrees dat je heel lang zal mogen zoeken.
Toch niet. Zwitserland is een land met een uitgebalanceerd geheel van parlementaire, raadplegende en rechstreekse democratie. Daar kunnen we een voorbeeld aan nemen.
Oud 27 mei 2005, 23:54   #128
Egidius

Standaard

Citaat:
U weet best dat de gebreken in ons huidige systeem niet te vergelijken zijn met een communistische dictatuur.
Ik vroeg u het verschil te verklaren tussen het radioverbod van de nazi's en de communistische dictators enerzijds en dat van de Vlaamse regering anderzijds. Wijst het feit dat u die vraag omzeilt er misschien op dat er geen verschil te vinden is?

Egidius
Oud 27 mei 2005, 23:56   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U begrijpt mijn standpunt blijkbaar niet. Het enige wat ik hier probeer aan te tonen is dat zolang de huidige wetgeving het niet toelaat, een partij zich eraan te houden heeft. Dat wil niet noodzakelijk zeggen dat ik volledig akkoord ga met deze wet; En wat betreft het verschil in wetgeving tussen de EU en het Vlaamse gewest: als er inderdaad, zoals u zegt, sprake is van een tegenstrijdigheid is het aan de wetgever om zo snel mogelijk deze tegenstrijdigheid weg te werken.
Inderdaad, en dat heb ik al aangestipt: de nationale wetgevingen moeten geharmonseerd worden volgens de EU-richtlijnen.

Ondertussen staat het iedereen vrij de andere wettelijke middelen gebruiken om de EU-richtlijnen op te volgen, in die gevallen waar de nationale wetgeving niet geharmoniseerd is. Dit doet het Vlaams Belang volledig in overeenstemming met de EU-wetten.
Oud 27 mei 2005, 23:56   #130
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch niet. Zwitserland is een land met een uitgebalanceerd geheel van parlementaire, raadplegende en rechstreekse democratie. Daar kunnen we een voorbeeld aan nemen.
En hoeveel referenda hebben er daar zoal plaats per jaar ?????????? Want ik vraag mij anders wel af wanneer de mensen anders gaan werken.
Oud 27 mei 2005, 23:56   #131
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Door er allerlei andere nazi-misdaden bij te sleuren, weerlegt u de gelijkenis tussen hun radioverbod en dat van de Vlaamse regering niet.

Egidius
Nogmaals: alhoewel moet afgevraagd worden of een propagandaverbod via de radio wel een goed idee is, is uw vergelijking is overdreven. Zelfs zonder propagandazender zijn er nog altijd de gewone radiokanalen (zowel VRT als commerciële) waarlangs elke partij zijn mening kwijt kan.
Oud 27 mei 2005, 23:57   #132
Egidius

Standaard

Citaat:
Onzin : elk mens heeft recht op een democratisch bestuur in het land waar hij burger van is. Dat de politieke elite daartoe niet bereid is, doet dat recht niet te niet.

Egidius
Oud 27 mei 2005, 23:58   #133
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onzin : elk mens heeft recht op een democratisch bestuur in het land waar hij burger van is. Dat de politieke elite daartoe niet bereid is, doet dat recht niet te niet.

Egidius
Wat jij wil, is "de wet van de straat" .Hetgeen jij hier zevert bestaat NERGENS.
Oud 27 mei 2005, 23:59   #134
Egidius

Standaard

Citaat:
U begrijpt mijn standpunt blijkbaar niet. Het enige wat ik hier probeer aan te tonen is dat zolang de huidige wetgeving het niet toelaat, een partij zich eraan te houden heeft.
Om de absurditeit van uw redenering aan te tonen : de Nurembergwetten werden bij parlementaire meerderheid goedgekeurd. Volgens hadden de Duitsers zich daar dus aan te houden.

Egidius
Oud 28 mei 2005, 00:01   #135
Egidius

Standaard

Citaat:
Nogmaals: alhoewel moet afgevraagd worden of een propagandaverbod via de radio wel een goed idee is, is uw vergelijking is overdreven. Zelfs zonder propagandazender zijn er nog altijd de gewone radiokanalen (zowel VRT als commerciële) waarlangs elke partij zijn mening kwijt kan.
Beste flamingant : ik vergelijk niets. Ik vraag aan u welk verschil er is.

Egidius
Oud 28 mei 2005, 00:01   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hoeveel referenda hebben er daar zoal plaats per jaar ?????????? Want ik vraag mij anders wel af wanneer de mensen anders gaan werken.
Dit jaar zijn er drie gepland. Vorig jaar gingen er vier door. Dan gaat het wel om referenda (d.i. volksraadplegingen met dwingend opvolgingsrecht). Daarnaast werden er op nationaal vlak ook een aantal niet-bindende volksraadplegingen georganiseerd.

Daarnaast zijn er verschillende bindende en niet-bindende volksraadplegingen in de kantons.
Oud 28 mei 2005, 00:02   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja? Heeft u de nota van de VRT over het Vlaams Belang dan niet (goed) gelezen?
Oud 28 mei 2005, 00:02   #138
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Staat de partijfinanciering van het VB niet op de helling?

De 'andersdenkende' Siegfried Verbeek zit ook in de gevangenis.

't Is alleszins een goed begin..........
Die partijfinaciering staat voorlopig bij mijn weten niet op de helling.

Siegfried Verbeke had wel één en ander op zijn kerfstok. Ik denk niet dat een veroordeling onterecht was.

je kan van mening verschillend over het toelaten van een propagandazender maar dit censuur noemen is overdreven aangezien er nog steeds diverse andere radiokanalen beschikbaar zijn waarlangs partijen hun mening kwijt kunnen.
Oud 28 mei 2005, 00:03   #139
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat jij wil, is "de wet van de straat"
neen, dat is wat jij anderen wil doen geloven dat wij willen

Citaat:
Hetgeen jij hier zevert bestaat NERGENS.
u bent klaarblijkelijk niet op de hoogte, en dat is pijnlijk wanneer je termen als "zeveren" daarvoor in de mond neemt. Wat Egidius beschrijft is immers de realiteit in Zwitserland
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2005, 00:03   #140
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan u dan eens uitleggen wat u precies onder "democratisch verkozen" verstaat?
Via verkiezingen natuurlijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be