Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2005, 19:57   #121
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Men hanteerde dus toen blijkbaar andere normen dan nu; iets wat ik al eerder heb gezegd.
Niet helemaal. Hedendaagse literatuurhistorici en taalkundigen beoordelen de toenmalige literatuur naar 'toenmalige' normen en zullen van daaruit schrijver X als een goed, en schrijver Y als een slecht romantisch schrijver bestempelen. Op die manier komt een zekere canon tot stand, deels door de luxe van de afstand, deels door een aantal wisselvalligheden die zich al eerder voordeden. Er zijn echter schrijvers die door hun tijdgenoten met hun 'romantische' normen als groot werden aanzien, maar nu niet meer, volgens diezelfde 'romantische' normen. De persoon die dat onderzoek doet naar dat leesgedrag heeft zich eraan gewaagd een aantal van die populaire boeken te lezen, maar deze waren, zelfs met de wetenschap dat de normen veranderd zijn, onleesbaar.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 20:18   #122
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Al is Consciences werk niet "de" grote literatuur met een grote letter, toch mag gezegd worden dat zijn werk uitblinkt in een welbepaald aspect, nl. zijn vertelstijl. Conscience is een rasechte verteller, waardoor zijn verhalen nog steeds leesbaar blijven. Wat zijn werken nu gedeeltelijke ontoegankelijk maakt, is de romantische vormentaal. Daarin verschilt hij evenwel niet van andere schrijvers uit die tijd. Bij een hertaling kan dit weggewerkt worden en dan wordt duidelijk wel grote gave Conscience had als verteller.

Trouwens, de meeste mensen lezen niet graag literatuur uit die periode: men vindt die nodeloos gevoelerig. De vormentaal is daarbij het grootste obstakel.
Het romantisme is nog niet bij iedereen dood. Ik hou helemaal niet van realisme, of het nu naturalisme of magisch realisme is. Zulk een stijlen zijn niet aan mij besteed. Romantisme maakt trouwens de vertelstijl aangenamer, en eindeloos veel mooier.
Maar ja, Egidius zei reeds dat ik een hopeloze romanticus ben.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 21:40   #123
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Ik hou niet meteen van romantische schrijvers, dat is waar, maar toch: heeft het werk van Conscience een intrinsieke artistieke waarde? Toegegeven, 'De Leeuw van Vlaanderen' is een stukje meeslepende literatuur, je wordt zo nu en dan echt in het verhaal meegezogen en je betrapt jezelf erop dat je je heimelijk zit te verkneukelen wanneer de Vlamingen tot aan hun knieën in het bloed staan, maar is het, nou ja, goed? Wat maniëristisch, mogelijk, wat pathetisch, zeker, meeslepend, inderdaad... maar ik bleef niet meteen met de idee achter dat ik echt een goed boek gelezen had; een leuk verhaal, dat wel, maar niet meteen grote literatuur.
Pff, de gustibus... Ik hou er echt wel van hoor (maar ook van grote literatuur), het is een stijl, en ik vind conscience er gewoon goed in.
Ik hou wel van een portie kitch, ook in m'n muziek trouwens (ancient rites, Iron maiden, blind guardian).
Oud 17 juni 2005, 21:51   #124
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Pff, ik maak hier eigenlijk een compleet nutteloze opmerking he.
Oud 18 juni 2005, 12:51   #125
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Pff, de gustibus... Ik hou er echt wel van hoor (maar ook van grote literatuur), het is een stijl, en ik vind conscience er gewoon goed in.
Ik hou wel van een portie kitch, ook in m'n muziek trouwens (ancient rites, Iron maiden, blind guardian).
Yak. Geef mij maar Epic Metal zoals Rhapsody. Heavy metal is aan mij niet besteed.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 18 juni 2005, 21:17   #126
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist
Ik ben nochtans de enige echte hoor. Om het nog verwarrender te maken.
Ik weet het, maar die N-VA leeuw is gewoonweg te mooi om niet te gebruiken. Bedankt dus, Vlaams-nationalist!
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2005, 21:50   #127
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Ik weet het, maar die N-VA leeuw is gewoonweg te mooi om niet te gebruiken. Bedankt dus, Vlaams-nationalist!
Het is inderdaad een van de mooiste leeuwen die ik ken. Graag gedaan.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2005, 22:04   #128
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Ik moet u ook nog bedanken. Ik nam de Leeuw over van Lomeanor, die hem blijkbaar van u heeft.

Oud 19 juni 2005, 08:57   #129
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Ik moet u ook nog bedanken. Ik nam de Leeuw over van Lomeanor, die hem blijkbaar van u heeft.
Het is jullie allemaal van harte gegund.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 09:17   #130
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Het is jullie allemaal van harte gegund.
Haha, en zeggen dat volgens de bub de Flaminganten hopeloos verdeeld zijn!

Oud 19 juni 2005, 09:18   #131
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind die leeuw ook geweldig!!!

Afhankelijk van mijn gemoedstoestand zie ik er vanalles in.

Soms lijkt het op een spartelend beest dat op het punt staat te verzuipen. Dan symboliseert ze het afnemend belang en de tanende impact van het flamingantisme. Kijk maar naar B-H-V. Daar kregen de flaminganten niet eens hun zin voor het voltrekken van een voorziene wettelijke regeling. Nu ze aan Francorchamps de wacht kunnen aanzeggen met een "NON", of iets in de plaats eisen voor een "OUI" zitten ze nog steeds te bibberen in hun mand vol schrik van het vorige débâcle.

Soms zie ik die leeuw als een treffend symbool voor de Vlaamse beweging. Ze is net als de Volksunie uiteengerukt in losse onderdelen, die geen enkele samenhang meer vertonen. Dan lijkt ze me op een gestroopt en versneden stuk wild. Klaar om geroosterd te worden en opgepeuzeld door goeie Belgen.

Maar het meest van al, doet ze me denken aan een gefrustreerde kat die binnen wil gelaten worden en krabbelend tegen de deur opstaat. Ik laat ze lekker klauwen, tot ik gegeten heb. Dan pas laat ik de slokop binnen, wanneer er geen gevaar meer bestaat dat hij mijn zuurverdiende maaltje komt mee opeten. Net zo hou ik de flaminganten buiten, opdat ze met hun fikken van mijn Belgische land afblijven, en van de weldaden die mijn land me schenkt.

Waarlijk een bron van inspiratie die Vlaamse leeuwenavatar.
Oud 19 juni 2005, 09:21   #132
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik vind die leeuw ook geweldig!!!

Afhankelijk van mijn gemoedstoestand zie ik er vanalles in.

Soms lijkt het op een spartelend beest dat op het punt staat te verzuipen. Dan symboliseert ze het afnemend belang en de tanende impact van het flamingantisme. Kijk maar naar B-H-V. Daar kregen de flaminganten niet eens hun zin voor het voltrekken van een voorziene wettelijke regeling. Nu ze aan Francorchamps de wacht kunnen aanzeggen met een "NON", of iets in de plaats eisen voor een "OUI" zitten ze nog steeds te bibberen in hun mand vol schrik van het vorige débâcle.
Na B-H-V hebben we ook overwinnningen behaald. Zo wordt nu, onder andere, de Rondzendbrief Peters strikter toegepast, en moeten franstalige burgemeesters en schepenen in de faciliteitengemeentes verplicht Nederlands kennen. Ook worden franstalige scholen aldaar vanaf nu geïnspecteerd door Vlaamse inspectie.

Oud 19 juni 2005, 09:25   #133
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Na B-H-V hebben we ook overwinnningen behaald. Zo wordt nu, onder andere, de Rondzendbrief Peters strikter toegepast,
Een Vlaamse kinderhand is snel gevuld.
Het toepassen van wetten, omzendbrieven e.d. behoort de logica zelve te zijn.
Dat is slechts een overwinning in de verhitte hoofden der flaminganten.
Citaat:
en moeten franstalige burgemeesters en schepenen in de faciliteitengemeentes verplicht Nederlands kennen.
Was dat vroeger ook al niet zo?
Citaat:
Ook worden franstalige scholen aldaar vanaf nu geïnspecteerd door Vlaamse inspectie.
Wow.
Koel!
Oud 19 juni 2005, 09:28   #134
van Maerlant

Standaard

Citaat:
1.Een Vlaamse kinderhand is snel gevuld.
Het toepassen van wetten, omzendbrieven e.d. behoort de logica zelve te zijn.
Dat is slechts een overwinning in de verhitte hoofden der flaminganten.

2.Was dat vroeger ook al niet zo?

3.Wow.
Koel!
1. Wie het kleine niet eert...

2. Nee, helemaal niet.

3. Ja, want vroeger werd er in franstalige scholen in de faciliteiten geen (of zeer weinig) nederlands aangeleerd. Vlaanderen beslist nu ook over de subsidies ervan .

Oud 19 juni 2005, 09:31   #135
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Wie het kleine niet eert...
......krijgt de grootste brok.

Citaat:
2. Nee, helemaal niet.
En wat geeft het in de praktijk?

Citaat:
3. Ja, want vroeger werd er in franstalige scholen in de faciliteiten geen (of zeer weinig) nederlands aangeleerd. Vlaanderen beslist nu ook over de subsidies ervan .
't Was d�*t wat ik hoorde de laatste keer in de Brusselse rand.
Al dat Nederlands!
Prachtige realisatie.
Proficiat.
De Vlaamse klachten in Brussel zullen nu snel tot het verleden behoren.
Weer minder reden van bestaan voor de flamingantische doctrine.
Oud 19 juni 2005, 09:37   #136
van Maerlant

Standaard

Citaat:

1. En wat geeft het in de praktijk?

2. 't Was d�*t wat ik hoorde de laatste keer in de Brusselse rand.
Al dat Nederlands!
Prachtige realisatie.
Proficiat.
De Vlaamse klachten in Brussel zullen nu snel tot het verleden behoren.
Weer minder reden van bestaan voor de flamingantische doctrine.
1. Dat moet de toekomst uitwijzen.

2. Ten eerste: u bedoelt zonder twijfel 'de Vlaamse Rand', aangezien de 'Brusselse rand' langs de binnenkant ligt.
Ten tweede: Niet alle Randgemeenten hebben faciliteiten. Leer het onderscheid maken.

Oud 19 juni 2005, 12:41   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Na B-H-V hebben we ook overwinnningen behaald. Zo wordt nu, onder andere, de Rondzendbrief Peters strikter toegepast, en moeten franstalige burgemeesters en schepenen in de faciliteitengemeentes verplicht Nederlands kennen. Ook worden franstalige scholen aldaar vanaf nu geïnspecteerd door Vlaamse inspectie.
Even opmerken dat al voor de rondzendbrief-Peeters de burgemeesters en schepenen het Nederlands moeten beheersen in alle faciliteitengemeenten. Dat is geen bepaling in de rondzendbrief, maar wel federale taalwetgeving. Juist om die reden werd Happart indertijd geschorst, omdat hij geen gebenedijd woord Nederlands sprak en ook de eed van burgemeester niet in het Nederlands kon en wou afleggen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 12:42   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laten we zeggen dat men in bepaalde faciliteitengemeenten een loopje nam met het vak Nederlands in die scholen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2005, 13:11   #139
Big_daddy
Gouverneur

Big_daddy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een strofe uit 'De Blauwvoet', afkomstig van het boek 'Kerels van Vlaanderen', van Hendrik Conscience. Als u de grote literatuur niet op prijs kan stellen, vind ik dat jammer voor u.

De laatste regels ook ? Nee, die zijn van mijn hand.

[size=3]Weg de bastaards, weg de lauwaards.
Ons behoort het noorderstrand,
Ons de kerels, ons de Klauwaards,
Leve God en Vlaanderland!

Vlaanderen zonder bastaards[/size]
[size=3]hoeveel man is dat ?[/size]
[size=3][/size]

[size=3][/size]
[size=3]

[/size]
Vl'ààààànderenvan slagveld tot reservaat . Watte?? Vloms nomdedom!I don't love it, I won't leave it. I hate it, and I shit on it. "Is dat cultureel genoeg voor u ...?"Vlaanderen ; 0 jaar ......http://www.verzet.org http://www.ffrf.org/quiz/
Big_daddy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2005, 14:09   #140
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Big_daddy

Amai, wa ne grappige.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by van Maerlant on 27-06-2005 at 15:09
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Amai, wa ne grappige.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Amai, wa ne grappige.

[size=3]

[/size]
[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 27 juni 2005 om 14:09.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be