Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 17 juni 2005, 09:03   #121
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
En wat heeft deze onsamenhangende nonsens te maken met Dewinters recente inbreuk op de racismewet (onderwerp van deze draad)?
Als de stelling van de draad schuimbekkende nonsens is, moet men niet verbaasd zijn dat er replies van hetzelfde allooi op komen.

Overigens is er helemaal geen sprake van een inbreuk: geen rechterlijke uitspraak. Dat is een eenvoudig principe van de rechtsstaat, wou u die afschaffen?

Egidius
Egidius is offline  
Oud 17 juni 2005, 09:07   #122
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Hij is het levende bewijs dat in een democratie de lompe massa regeert.
Is dit de basis waarop uw democratische overtuiging gevestigd is?

Hoort u zelf bij die "lompe massa"? Zo neen, graag objectieve gegevens die dat aantonen. Zo ja, wilt u dan graag de democratie afschaffen?

Egidius
Egidius is offline  
Oud 17 juni 2005, 09:09   #123
Jeroen@2650
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abiogenesis
(pagina 2, als je het zou willen terugzoeken )

Ga jij met elk standpunt of elke uitspraak akkoord van (leden van) de partij die jou voorkeur draagt? Ik niet... Ik kan me het beste in hun standpunten vinden al zijn er momenten dat ik ook niet meer volg.

Daarbij: Wat mijn "fuhrer" zegt, dat zegt hij uit zijn eigen mening. En dat respecteer ik. En als u het heeft over dat de integratie mislukt is/niet kan. Daar heeft hij meer dan groot gelijk in!!!

Als de regering echt wou dat de integratie een succes was, hadden ze daar DIRECT mee moeten beginnen, dan had er enige kans op succes geweest. Nu is dat veel te laat, en is de groep allochtonen reeds veel te groot. Integratie zal er niet meer zijn, integendeel, wij gaan ons hoe langer hoe meer moeten aanpassen.

Zoals ik reeds eerder gezegd heb (in eev voorbeeld over mijn school vroeger, zoek hier maar eens op het forum): zet 2 allochtonen tussen 100 autochtonen, en de kans dat ze hun compleet aanpassen is zeer groot. Zet 50 Allochtonen bij 50 autochtonen en de kans is bijna nihil (hoe zou u zelf zijn...).

Bekijk het als de homosexuelen: als er 1 man is zal hij het verzwijgen, maar komen er meerdere voor uit, dan zal dat een domino-effect hebben. En ze zullen langzaamaan maar zeker proberen inprenten dat hun gedachtengoed het juiste is...Want met hoe meer je bent hoe sterker je jezelf voelt.

Wat dat betreft bestaan er een aantal interessante theorieën. Zo is er de 'convergentietheorie', die zegt in het kort dat mensen in herhaaldelijke interculturele ontmoetingen naar elkaar toe groeien. Afhankelijk van het overwicht dat een van de gesprekspartners heeft, zal één van beiden zich meer of minder gaan aanpassen aan de ander. Het is onwaarschijnlijk dat minderheden echter volledig oplossen in een meerderheid.
Met andere woorden: in de beide gevallen (1-50; 50-50) die u opgaf zullen autochtonen én allochtonen zich aanpassen. In het geval van 50-50 zal die aanpassing minder in het nadeel spelen van de minderheidsgroep, maar vergis u niet, die aanpassing blijft aanzienlijk. Een minderheid kenmerkt zich immers niet alleen door haar getalsterkte, maar ook door de toegang die ze heeft of niet heeft tot bepaalde instellingen, faciliteiten, kansen die ze heeft op de arbeidsmarkt...

De oorzaken voor de maatschappelijke achterstand en achterstelling moet men overigens niet zoeken in het cultuurverschil tussen autochtonen en allochtonen.
Maar wel in belangen- en machtsconflicten tussen de meerderheid en de minderheid.

Cultuur en culturele identiteit van leden van autochtone en allochtone groepen worden tot uitdrukking gebracht in de wijze waarop ieder lid zichzelf definieert, niet alleen individueel maar ook in relatie tot zijn groep, en dit gebeurt niet in afzondering van maar in directe relatie tot de allochtone resp. autochtone bevolking.

Elkaar met de vinger nawijzen, helpt ons dus in de gegeven problemen geen stap verder. Integendeel, het werkt contraproductief.
Jeroen@2650 is offline  
Oud 17 juni 2005, 09:10   #124
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
U krijgt daartoe binnenkort de gelegenheid in het stemlokaal....

Egidius
Egidius is offline  
Oud 17 juni 2005, 09:12   #125
Egidius

Standaard

Citaat:
éven genuanceerd als Dewinters uitspraken over 'de moslims'8)
Ik zou mezelf niet direct op dezelfde hoogte stellen als Dewinter. Waarom doe jij dat wel voor je zelf?

Egidius
Egidius is offline  
Oud 17 juni 2005, 09:17   #126
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
..........dan is het oorlog. Niet meer, niet minder.
Hoeft niet. Het Belang moet dan maar gewoon een paar goed gekozen wetten van het huidige regime haarscherp en niet-selectief toepassen. De anti-discriminatiewet bijvoorbeeld kan voor heel wat vuurwerk zorgen.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 17 juni 2005, 09:19   #127
Egidius

Standaard

Citaat:
Komt er dus op aan de juiste machthebber (degene die uw 'waarden' vertegenwoordigt; politiek = ethiek) te verkiezen, en vooral: zorgen dat de verkeerden nooit aan de macht komen.
Maar precies dat schijnt steeds minder te lukken.

Als vrije meningsuiting een absolute waarde zou zijn, die altijd en voor iedereen zou gelden, zou dat niet zo'n kwaad kunnen. Maar nu... ?

Egidius
Egidius is offline  
Oud 17 juni 2005, 09:23   #128
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Vandaar ook dat de VS procentueel het grootste aantal gevangenen van de wereld telt.
Hoeveel pct daarvan zit gevangen voor het gebruik maken van het recht op vrije meningsuiting? Heb je cijfers?

Egidius
Egidius is offline  
Oud 17 juni 2005, 09:27   #129
Riksken
Parlementslid

Riksken's schermafbeelding

Standaard

Het is eigenlijk de eerste maal dat ik iemand die zichzelf "anarchist" noemt zo hoor pleiten voor het toepassen en zelfs verstrengen van de wetgeving. Bizar, heel bizar.
Oud 17 juni 2005, 09:33   #130
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
..........dan is het oorlog. Niet meer, niet minder.
Iig hoop ik dat de mensen zich dan gaan bijeenpakken en gewoon een organisatie oprichten die de VB regering niet erkent en openlijk rebelleert.
Tavek is offline  
Oud 17 juni 2005, 09:40   #131
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Iig hoop ik dat de mensen zich dan gaan bijeenpakken en gewoon een organisatie oprichten die de VB regering niet erkent en openlijk rebelleert.
De invoering van de democratie overweegt u niet?

Egidius
Egidius is offline  
Oud 17 juni 2005, 09:57   #132
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Hoeft niet. Het Belang moet dan maar gewoon een paar goed gekozen wetten van het huidige regime haarscherp en niet-selectief toepassen. De anti-discriminatiewet bijvoorbeeld kan voor heel wat vuurwerk zorgen.

Egidius
Is idd mogelijk, maar dan zit men wel met een democratisch probleem, of liever een probleem voor de democratie...
Oud 17 juni 2005, 09:59   #133
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Is idd mogelijk, maar dan zit men wel met een democratisch probleem, of liever een probleem voor de democratie...
En nu niet...?

Waarom niet?

Egidius[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Egidius on 17-06-2005 at 11:00
Reason:
--------------------------------

Citaat:
En nu niet...?

Waarom niet?

Egidius[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
En nu niet...?

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 17 juni 2005 om 10:00.
Egidius is offline  
Oud 17 juni 2005, 10:06   #134
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
En nu niet...?

Egidius
Oeioeioei, da's een ander debat natuurlijk.

Maar neen, ik volg de redenering van een aantal mensen voor het grootste deel niet: België blijft nog altijd een democratisch land met scheiding der machten (behalve voor Lizin natuurlijk, daarom ook dat ik zeg "voor het grootste deel" ). Als ik bv. het "VB-arrest" lees, zie ik daar niet echt een "politiek" arrest in.

Dus sowiezo zal het VB met andere instellingen (bv het Grondwettelijk Hof) botsen, en wie weet wat er dan zal gebeuren ... Dat bedoel ik met "gevaar voor de democratie".

Maar zoals gezegd, da's een ander debat, me dunkt.
Oud 17 juni 2005, 10:40   #135
Egidius

Standaard

Citaat:
Oeioeioei, da's een ander debat natuurlijk.
Ik denk het niet.

Om het even duidelijker te stellen:

Volgens sommigen hebben we geen democratisch probleem als bepaalde partijen wetten stemmen die onverenigbaar zijn met een democratisch stelsel *, zolang die bepaalde partijen maar aan de macht zijn en die wetten "op de juiste manier" toegepast worden.

Nu kan het in een democratisch stelsel vanzelfsprekend gebeuren dat andere partijen aan de macht komen, en dat zij er gaan op toekijken dat diezelfde wetten op een andere "juiste manier" toegepast worden.

Mijn vraag is dan: ligt het democratisch probleem bij die bepaalde wetten of bij de democratische wisseling van partijen?

* daarbij kan gedacht worden aan:
- wetten die het kiesstelsel zo wijzigen dat niet eenieder meer de kans heeft om lijsten in te dienen, of dat bepaalde partijen automatisch bevoordeligd worden
- wetten die bepaalde categorieën van ideeën buiten de wet stellen (zoals de op hand zijnde wet op "extremistische ideeën")
- censuurwetten
- wetten die het maken van onderscheid illegaal maken
etc. etc.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 17 juni 2005, 11:20   #136
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarom?
Ik vind dat een compleet onzinnige wet.

Citaat:
Bij elke (straf)wet is er wel iemand die zich geviseerd voelt. Spreekt voor zich dat racisten de racismewet een slechte wet vinden.
Waarmee u ook aangeeft dat iedereen die deze wet slecht vindt, per definitie een halve racist is?

Citaat:
En waarom legt u geen klacht neer tegen dat vermeende racisme in het tewerkstellingsbeleid van de overheid?
Zoals reeds eerder gezegd: sommigen wensen tot een oplossing te komen zonder de tegenstander voor het gerecht te dagen.
Oud 17 juni 2005, 11:24   #137
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Afgezien van het vervangen van het woord 'islam' door het woord 'VB', zijn het nochtans letterlijk de woorden van Filip De Winter hoor. Blijkbaar kunnen de 'fans' het niet verkroppen dat het extreem-rechtse VB geconfronteerd wordt met zijn eigen onverdraagzaamheid.
Het is voor de meer objectieve forummer dan ook bijzonder grappig om te zien hoe menig Blok-tegenstander juicht en applaudisseert bij de woorden en mentaliteit zoals die door Filip Dewinter werden geuit. Blijkbaar kunnen de "anti's" dus niet goed overweg met de onverdraagzaamheid van het VB, maar wel met hun eigen klein-menselijke trekjes
Oud 17 juni 2005, 11:50   #138
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom legt u geen klacht neer tegen dat vermeende racisme in het tewerkstellingsbeleid van de overheid?
Dergelijk nep-argument doet me dus waarlijk over mijn nek gaan.
Met die mentaliteit moet je er niet versteld van staan dat we verzeilen in een klasse-justitie waar machtsmisbruik dan nog van overheidswege geïnstitutionaliseerd wordt.

Als je voor evidente zaken steeds verplicht wordt om via gerechtelijke weg je gelijk af te dwingen, dan zal steeds dezelfde club aan het langste eind trekken.
In eerste instantie de heersende politieke kaste, die ongecontroleerd zotte wetten kan en mag maken, en eventuele processen ertegen toch op staatskosten voert.
Vervolgens de meer kapitaalkrachtigen die er tijd en geld voor hebben om hun gelijk af te dwingen.
Oud 17 juni 2005, 11:56   #139
phoebe
Parlementsvoorzitter

phoebe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Het is voor de meer objectieve forummer dan ook bijzonder grappig om te zien hoe menig Blok-tegenstander juicht en applaudisseert bij de woorden en mentaliteit zoals die door Filip Dewinter werden geuit. Blijkbaar kunnen de "anti's" dus niet goed overweg met de onverdraagzaamheid van het VB, maar wel met hun eigen klein-menselijke trekjes
en zo gaat het dus altijd
phoebe is offline  
Oud 17 juni 2005, 12:02   #140
L’ intérêt flamand
Partijlid

Standaard

Citaat:

Raven in zijn hempie gezet!
- A 48-year-old housewife from Rawalpindi, Pakistan
L’ intérêt flamand is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be