Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Stem na het lezen van de onderstaande tekst.
Houd je muil, moslimgespuis. Als het je niet aanstaat keer maar lekker terug naar Marokko! 5 35,71%
Mag ik u adviseren om een goede psychiater te raadplegen? 2 14,29%
Als je zoiets in Turkije had gezegd stonden de flikken na paar secondjes voor je deur. 1 7,14%
Je bent op het goede pad. Minder haat verspreiden en meer informatie vergaren. 6 42,86%
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2005, 21:48   #121
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Hier horen de Turken thuis :

Met schitterende steden als Bukhara en Samarkand

Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2005, 21:51   #122
cashflow
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker

schitterend? lijkt me eerder doods en verlaten. Is het dit wat men bedoeld met bruisend en multicultureel?
cashflow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2005, 22:28   #123
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Attatürk zorgde voor de etnische zuivering van Anatolië na WOII (afslachting en verdrijving van de Grieken uit Klein-Azië; voleinding van de zuivering van de Armeniërs uit Cilicië; vernietiging van de eerste poging om een Koerdische staat op te richten; enz. Hij geloofde in een sterke, autoritaire en militaristische staat.

Attatürk was een groot modernisator van Turkije dat hij opnieuw tot een sterke staat wilde maken, na eeuwen van Ottomaans verval. Hij verwierp democratie en richtte een éénpartijstaat op die sterk door het leger werd gedomineerd. Turkije draagt daar vandaag de dag nog altijd de sporen van.

Turkije zal slechts vooruitgang boeken als de verering van Attatürk en het leger ophoudt.

Een veel beter voorbeeld dan Attatürk was Turgut Özal, die jammer genoeg te vroeg stierf.

Dus ... Atatürk was wel positief voor Turkije, maar allesbehalve voor andere volkeren als ik het goed begrijp?

Ik had de indruk dat hij werd 'aanbeden' door de Turken hier op dit forum ... :-s
Oud 5 augustus 2005, 22:30   #124
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grootste struikelsteen voor de "Turken" blijft het feit dat ze arabierenpijpers zijn.
Bananenvreter, stop met pesten. Turken pijpen de Arabieren helemaal niet.
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2005, 22:31   #125
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Turkije komt niet in de EU. Dat is nu wel ongeveer zeker. En dat is ook beter zo, voor de EU èn voor Turkije.

Turkije is in geen enkel opzicht een Europees land.

Dat Grieken en Turken etnisch hetzelfde zouden zijn is gewoon feitelijk onjuist. Grieken zijn Indo-Europeanen terwijl Turken Mongolen zijn.

Het Koerdisch "probleem" dateert al lang van voor de PKK.
De Turkse mentaliteit is toch quasi Europees?
Ze zijn helemaal niet zo dogmatisch in hun geloof en in mijn ogen conservatief.

Als ze bij de EU zouden gaan zouden de mensen volgens mij veel meer kansen krijgen, die ze nu niet krijgen ... omdat ze daar geboren werden... Eerlijk?
Daarenboven: nu moeten ze € 2 000 entree betalen (om in 'mooie' landen als de onze binnen te kunnen..., om dezelfde reden: hun wieg stond in Turkije, en als ze bij de EU zijn moet ze dat misschien niet meer?
Oud 5 augustus 2005, 22:32   #126
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Ik had de indruk dat hij werd 'aanbeden' door de Turken hier op dit forum ... :-s
De persoon op men avatar is Atatürk maar ik bid hem niet aan.
Oud 5 augustus 2005, 22:33   #127
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO
Hmm, je kunt het best aan Firestone vragen .. Want de sites die ik bezoek vertalen altijd verkeerd.
Oei.

Ah oké, bedankt.

Ik hoorde trouwens ooit van een Marokkaan dat er één taal werd gesroken in alle Arabische landen, naast de plaatselijke lands- taal, of streektaal die een soort dialect was van het Arabisch... maar aangezien Turkije dus niet Arabisch is ... wordt daar die algemen Arabische taal dan wel gesproken? Of niet?
Oud 5 augustus 2005, 22:38   #128
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan
Je bedoeld hier Wereldoorlog I, vermoed ik (Blame it on the porto. ).

Na WWI en na het Verdrag van Sèvres bleef er maar een 'klein' stukje van Anatolië over voor de Turken. Bovendien zagen de Grieken kans om het Megali Idea te realiseren. Vol van overmoed en expansiedrift vielen ze Turkije aan. Op een bepaald ogenblik staan ze kort voor Ankara. Voor de Turken was het erop of eronder. Bovenmenselijke (vliegende tapijten, wonderlampen, enz... ) inspanningen werden geleverd door het Turkse volk. Uiteindelijk werden de Grieken verslagen. Een nieuw verdrag, dat van Lausanne, werd afgesloten. Turkije verdubbeld haast haar grondgebied in dat verdrag.

Deze Grieks-Turkse oorlog had tot wederzijdse gruwelen geleid. De Grieken moordden Griekse Moslims en Turken uit. De Turken deden hetzelfde met Grieken, Christelijke Turken en andere Christelijke inwoners. Dit leidde na de oorlog tot een bevolkingsruil.

Zonder Atatürk zou er vandaag de dag geen Turkije bestaan. Zonder Atatürk wapperde nu de Griekse vlag in Ankara en zou Istanbul de hoofdstad van Griekenland zijn. Zonder Atatürk zou Armenië stukken groter zijn dan het vandaag is en zou er een Koerdische staat zijn.
Zonder Atatürk zouden de Turken verspreid als minderheden leven en onderdrukt worden. Dit laatste is nog altijd gaande in het huidige Griekenland waar nog steeds een Turkse minderheid aanwezig is (de eerlijkheid gebied mij om te vermelden dat hierin de laatste jaren verbetering in is gekomen).

De rol van Griekenland in heel die miserie mag echt niet onderschat worden.
Ik vroeg me al af waarom veel van de eilanden in de Egeïsche zee Grieks zijn, ook al liggen ze korterbij Turkije ...

Ma euhm, verwijst u met dat laatste naar Cyprus?
Oud 5 augustus 2005, 22:39   #129
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Uiteraard heeft u gelijk dat het hier de nasleep van WOI betreft en niet WOII.

Het Verdrag van Sèvres was echt niet zo erg als men het in Turkije voorstelt. Maar er zaten zeker volslagen irrealistische stukken aan (net als aan sommige andere verdragen). Zo klein was het stukje Anatolië nu ook weer niet.
Het is uiteraard waar dat het een dwaasheid was van de Griekse Koning om een veldtocht te beginnen om van Turkije de naleving van Sèvres te eisen. Die grootheidswaanzin hebben de Grieken duur betaald.

Ik ontken ook helemaal niet de verdiensten van Atatürk. Maar dat hij voorstander was van een etnisch homogene
en militaristische staat is gewoon een feit. De politiek van Atatürk moet begrepen worden in de context van zijn tijd en tegen de achtergrond van het verval van het Ottomaanse Rijk. Atatürk en de andere Jonge Turken geloofden dat dit verval o.m. te wijten was aan het multiculturele, multi-etnische en multi-religieuze karakter van het Ottomaanse Rijk. Dat had tot een verzwakte staat gericht. Zij waren voor een sterke en moderne staat, waar slechts plaats zou zijn voor één volk, één taal, één cultuur, één godsdienst, ... Daarom voerde Atatürk bewust een etnische zuiveringspolitiek die trouwens zeer succesvol was (hij vaagde 2500 jaar Griekse aanwezigheid in Klein-Azië in één jaar weg), net zoals de genocide die tijdens de oorlog tegen de Armeniërs werd begaan.

Zijn de Turken eigenlijk voor deze 'etnische zuiveringen' zoals je het met een mooi woord kan zeggen ...?
Oud 5 augustus 2005, 22:40   #130
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Da's heel simpel, je praat gewoon nederlands en de helft van de klinkers verander je in ü, vervolgens vervang je elk vijfde woord in een zin in Türk.

Geen Turk zal denken dat je geen Turk bent.

Oud 5 augustus 2005, 22:41   #131
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Tipini siktiğimin şeyi, ben senin ağızına muz sokacam hemde en iyisinden, sen hiç merak etme!

Ik heb hier alle 'speciale' tekens gebruikt. Normaal gezien, als ik Turks op msn praat gebruik ik ş,ı,ğ,.. nooit. Ik maak het je makkelijk.

Ik kan Turks altijd toevoegen bij talen. Maar ik laat me al te graag assimileren.
Ik begrijp er geen yota van.
Oud 5 augustus 2005, 22:42   #132
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
Geloof is iets voor privé. Je hebt bij Turken verschillende soorten moslims zoals bij elk ander geloof.

Ik ben voor de scheiding tussen staat en kerk. Maar in Turkije mogen de anderen altijd wat meer dan de doorsnee bevolking.

Citaat:
Als ze bij de EU zouden gaan zouden de mensen volgens mij veel meer kansen krijgen, die ze nu niet krijgen ... omdat ze daar geboren werden... Eerlijk?
Daarenboven: nu moeten ze € 2 000 entree betalen (om in 'mooie' landen als de onze binnen te kunnen..., om dezelfde reden: hun wieg stond in Turkije, en als ze bij de EU zijn moet ze dat misschien niet meer?
Daar hebt u groot gelijk in. Maar de mentaliteit van de Turkse poltiekers moet ook veranderen. Op het forum doe ik misschien rechtse uitlatingen. Maar als ik in Turkije zou wonen, dan was ik extreem-links.

Ik heb in Turkije veel discriminatie gezien.

Sommige wijken van steden krijgen veel overheidssteun en anderen niets. Ik heb een stad gezien. Het zuidelijk deel was redelijk modern. Ze hadden daar fitnescentra, boksscholen, openbare voetbalvelden (gras van het veld is beter dan waar rafc schot), propere en degelijke wegen ... Maar als je naar het noorden gaat, dan zie je één grote stal. Mensen wonen in hutjes. Ik praat met de locals. Hoe het allemaal komt .. kunnen niets zeggen. Ik deed hun een voorstel, op de volgende verkiezing allemaal op Koerdisch-seperatistisch partij stemmen.

Ik hoop dat ze mijn raad zullen volgen.
Oud 5 augustus 2005, 22:43   #133
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik begrijp er geen yota van.
Hebt u vertaalsites geprobeerd? Want ik wil het werk van Wreker niet verlichten
Oud 5 augustus 2005, 22:49   #134
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Hebt u vertaalsites geprobeerd? Want ik wil het werk van Wreker niet verlichten
Oh nee, zal ik wel eens doen.
Oud 5 augustus 2005, 22:49   #135
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:

Maar ze wonen hier:

En volgens mij zijn ze niet van plan weg te gaan.

sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2005, 22:57   #136
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Dus ... Atatürk was wel positief voor Turkije, maar allesbehalve voor andere volkeren als ik het goed begrijp?

Het feit dat hij zo aanbeden wordt is één van de grootste problemen voor Turkije. Zolang Turkije zich niet losmaakt van het anti-democratische, etatistische en militaristische gedachtengoed van Atatürk zal het geen wezenlijke vooruitgang boeken.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2005, 22:59   #137
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
Oei.

Ah oké, bedankt.

Ik hoorde trouwens ooit van een Marokkaan dat er één taal werd gesroken in alle Arabische landen, naast de plaatselijke lands- taal, of streektaal die een soort dialect was van het Arabisch... maar aangezien Turkije dus niet Arabisch is ... wordt daar die algemen Arabische taal dan wel gesproken? Of niet?
Als je nu om meningen vraagt, sta ik hier. Maar sommige dinges kan je googelen,yahoowen,altavistayen,allthewebben,.. . Het zijn algemene feiten en daarop reageren beledigt een bitje men intelligentie.

Installeer een toolbar van een of ander search engine. Als je iets niet goed begrijpt. Ctrl + N (nieuw pagina openen) en dan het sleutelwoord typen. Zo leer je veel meer. Neem het aan als een tip.

Wat zou je graag hebben; dat iemand je twee kilo's vis geeft of je leert hoe je moet vissen?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by EL TURCO on 06-08-2005 at 00:22
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oei.

Ah oké, bedankt.

Als je nu om meningen vraagt, sta ik hier. Maar sommige dinges kan je googelen,yahoowen,altavistayen,allthewebben,.. . Het zijn algemene feiten en daarop reageren beledigt een bitje men intelligentie.

Installeer een toolbar van een of ander search engine. Als je iets niet goed begrijpt. Ctrl + N (nieuw pagina openen) en dan het sleutelwoord typen. Zo leer je veel meer. Neem het aan als een tip.

Wat zou je graag hebben; dat iemand je twee kilo's vis geeft of je leert hoe je moet vissen?[/size]

[size=1]After edit by EL TURCO on 06-08-2005 at 00:16
Reason:

Citaat:
Oei.

Ah oké, bedankt.

Wat zou je graag hebben; dat iemand je twee kilo's vis gaf of je leerde vissen?[/size]

[size=1]After edit by EL TURCO on 06-08-2005 at 00:11
Reason:

Citaat:
Oei.

Ah oké, bedankt.

Wat zou je graag hebben; dat iemand je twee ton vis gaf of je leerde vissen?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Oei.

Ah oké, bedankt.

Installeer een toolbar van een of ander search engine. Als je iets niet goed begrijpt. Ctrl + N (niet pagina openen) en dan het sleutelwoord typen. Zo leer je veel meer. Neem het aan als een tip.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door JusticeLover : 5 augustus 2005 om 23:22.
Oud 5 augustus 2005, 23:01   #138
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
Het feit dat hij zo aanbeden wordt is één van de grootste problemen voor Turkije. Zolang Turkije zich niet losmaakt van het anti-democratische, etatistische en militaristische gedachtengoed van Atatürk zal het geen wezenlijke vooruitgang boeken.
Hebt u mijn analyses gelezen. Pm toch nog is on-topic te blijven. Zoja, wat vindt u daarvan?
Oud 5 augustus 2005, 23:02   #139
sinan123
Banneling

Standaard

Voor alle duidelijkheid

Over de taal in Turkije
http://www.landenweb.com/bevolking.c...dID=32&TURKIJE
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2005, 23:22   #140
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Turken Europees? Forget it. Waarom hebben ze er dan het schijt aan om met een Europeaan te huwen? Waar zijn de Turkse meisjes in het uitgaansleven. Die zijn daar al even zeldzaam als de Marokkaanse. Arabierenpijpers, dat zijn het ja, die "Turken".
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be