![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Tot welke godsdient/religie behoort u? (maak onderscheid atheïsme/vrijzinnigheid!) | |||
Christendom |
![]() ![]() ![]() |
5 | 11,90% |
Katholicisme |
![]() ![]() ![]() |
10 | 23,81% |
Anglicanisme |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Ortodoxe Kerk |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Protestantisme |
![]() ![]() ![]() |
2 | 4,76% |
Hindoeïsme |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,38% |
Islam |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,14% |
Geen enkele, ik ben vrijzinnig |
![]() ![]() ![]() |
2 | 4,76% |
Geen enkele, ik ben atheïst |
![]() ![]() ![]() |
11 | 26,19% |
Natuurgodsdienst |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,14% |
Een filosofie zoals het Boedhisme,... |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,14% |
Een andere godsdienst (Grieks, Romeins,...) |
![]() ![]() ![]() |
2 | 4,76% |
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |||||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
In Nederland (en dus in de Nederlandse taal) betekent de term "vrijzinnig" een vooruitstrevende, liberale vorm van protestantisme. De VPRO is de omroep van dit soort protestants-christelijke vrijzinnigen. In Van Dale staat dat de betekenis van "vrijzinnig" in België (en alleen in België) overeenkomt met "ongelovig". Dus de link met vrijmetselaars wordt hier ook niet gemaakt. Om al die redenen is het beter om de term vrijzinnig(heid) in dit soort pogingen tot het indelen van alle levens- en geloofsbeschouwingen niet meer te gebruiken. Omdat ik ongelovig ben en lid van geen enkele godsdienst of loge (wel van het Humanistisch Verbond), heb ik "Geen enkele, ik ben atheïst" ingevuld.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door AEvanLoon : 1 september 2005 om 10:13. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik denk trouwens ook dat er een onderscheid gemaakt kan worden tussen religies (waartoe ook de boeddhistische stromingen behoren, dus waarvan de aanwezigheid van het godsprincipe niet per se een vast kenmerk is) en godsdiensten (waarbij expliciet een god wordt aanbeden). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Voor de vuist weg een 3-tal redenen voor die angst: - in vele gevallen is het een drama voor geliefden en andere nabestaanden (sommige gelovigen hebben de illusie dat men nog "vanuit de hemel" zijn nabestaanden kan bijstaan); - men kan een aantal levensdoelen niet meer realiseren, dus als men ergens geëngageerd mee bezig is, kan het besef van naderende dood nogal verlammend zijn (geloof in een leven na de dood bevrijdt mensen in grote mate van die angst); - last but not least: aan de dood gaan dikwijls ondraaglijke pijnen en/of onterend geweld vooraf (dat geldt ook voor gelovigen); velen beweren terecht dat een pijnloze dood - bijvoorbeeld sterven terwijl men slaapt - niet angstwekkend is. Anderzijds kunnen ongelovigen hoopvol uitkijken naar de dood als hun leven ellendig of uitzichtloos is (zelfmoord is dan dikwijls een oplossing). Ook gelovigen die niet teveel gezondigd hebben tegen de regels van hun godsdienst kunnen hoopvol uitkijken naar de dood omdat zij een hemels paradijs verwachten.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door AEvanLoon : 1 september 2005 om 10:51. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Volgens mijn bevindingen is zelf dooding geen oplossing want dan moet ik dezelfde karma terug her leven hetgeen ik ni zie zitten maar voorbereiden op een nieuwe wereld of paradijs daarvoor wil ik me wel motiveren. Citatie : (sommige gelovigen hebben de illusie dat men nog "vanuit de hemel" zijn nabestaanden kan bijstaan); ja ik hoor daar dus ook bij in die zin als ik een kaarsje brand heeft dat redenen van bijstand. Emotionele realiteit enerzijds maar illusionistisch vergeestelijking anderzijds. Wel mooi omschreven waarvoor men dank ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door AEvanLoon : 1 september 2005 om 11:35. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | ||
Gouverneur
|
![]() Nog even een leuk grapje uit De Morgen van een paar dagen geleden.
Niet bedacht door die krant, maar gesignaleerd als beste grap over een religieus onderwerp, verkozen door ca. 4000 bezoekers van de website ShipofFools, die onlangs in Engeland het Greenbelt Christian Arts Festival organiseerde. Hier is de winnende grap: "Op de rand van een brug zag ik een man staan, klaar om zich in de diepte te storten. "Stop", riep ik, "Doe het niet!" "Waarom niet?", vroeg hij. "Wel, je hebt nog zoveel om voor te leven!" "Zoals wat dan?" "Ben je gelovig?" "Ja", antwoordde hij. Ik zei: "Ik ook. Ben je christen of boeddhist?" "Christen." "Ik ook. Ben je katholiek of protestant?" "Protestant." "Ik ook. Ben je episcopaliër of baptist?" "Baptist." "Ik ook. Ben je van de baptistische kerk, of van de gereformeerde baptistische kerk?" "Van de gerefomeerde." "Ik ook! Ben je van de gereformeerde baptistische kerk van de hervorming van 1879, of van de hervorming van 1915?" Hij antwoordde: "Hervorming van 1915." Ik zei: "Sterf, vuile ketter", en duwde hem van de rand.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door AEvanLoon : 1 september 2005 om 11:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Boeiend ! ![]()
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ze hangen ergens tussen katholieken(heiligen, crucifix met jezus, maria is er belangrijker dan in protestanste kerken, hierarchie) en Protestantsen(getrouwde & vrouwelijke priesters, Bijbel vertaald uit de oorpsronkelijke taal ipv een vertaling via de Latijnse vertaling(zoals de katholieken)) Daarnaast dient men ook op te merken dat protestanten een zeer heterogene groep vormen.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door De Nachtuil : 1 september 2005 om 16:20. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Banneling
|
![]() Geen enkele en dat wil ik graag zo houden.
(ben wel gedoopt, maar ga me nog laten schrappen uit het register.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
|
![]() Ach, waarom? Om uwzelf iets te bewijzen?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
|
![]() Waarom u dan uit het register laten schrappen? Als het u zo tegensteekt, vergeet het dan gewoon.
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |