![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Daarnaast is twijfelen eveneens denken.[edit] [size=1]Edit:[/size]
En toch blijft separatisme crimineel en des duivels! Laatst gewijzigd door Nello : 28 augustus 2005 om 14:50. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Voor de volledige zin:
Mais aussitôt après je pris garde que, pendant que je voulais ainsi penser que tout était faux, il fallait nécessairement que moi qui le pensais fusse quelque chose; et remarquant que cette vérité, je pense, donc je suis, était si ferme et si assurée, que toutes les plus extravagantes suppositions des sceptiques n'étaient pas capables de l'ébranler, je jugeai que je pouvais la recevoir sans scrupule pour le premier principe de la philosophie que je cherchais. ==> is dus geënt op het kritische denken, de twijfel. Maar neemt niet weg, dat twijfel ook denken is, en neemt niet weg dat Descartes Frans schreef, en geen Latijn[edit] [size=1]Edit:[/size]
En toch blijft separatisme crimineel en des duivels! Laatst gewijzigd door Nello : 28 augustus 2005 om 15:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Descartes schreef in het Latijn, zijn werken werden wel vertaald in het Frans. Hij schreef: cogito ergo sum. Doe een boek open voor je citaten aanhaald om mensen op hun gebrek aan denken te wijzen. De pot verwijt de ketel...
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Proficiat voor u, u hebt iets bijgeleerd!
![]() |
![]() |
#125 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Er zijn twee kampen: diegenen die het letterlijk nemen, en diegenen die het interpreteren. Ikzelf hoor ook tot het tweede kamp, omwille van zijn methodiek: [size=2] [/size] [size=2]1) betwijfel wat niet evident is. 2) deel problemen in in kleine stukjes (vereenvoudigen dus) om gemakkelijker een oplossing te vinden. 3) van het simpele naar gecompliceerde gaan. 4) zo volledige mogelijke opsommingen maken[/size]
![]() |
![]() |
#126 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Als ik moet kiezen tussen wat mijn proffen zeggen, of wat jij zegt dan weet ik het wel.
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Staatssecretaris
|
![]() Natuurlijk zijn de Vlaamsgezinden meer thuis in de filosofie van Nietzsche, dat begrijp ik wel...
![]() |
#128 |
Staatssecretaris
|
![]() Wacht, ik kan sebiet een foto maken van een NEDERLANDSTALIGE uitgave...
![]() |
#129 | |||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Descartes schreef in het Latijn Prof. dr. Guido Vanheeswijck. Latijn was in de zeventiende eeuw de wetenschappelijke taal. Zijn Discours de la méthode verscheen inderdaad in het Frans, zijn andere werken niet.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello Laatst gewijzigd door Pier den Drol : 28 augustus 2005 om 15:18. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 28 augustus 2005 om 15:17. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
[font=Arial, Helvetica, sans-serif][/font]
![]() |
![]() |
#134 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#136 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Dit komt ook uit wikipedia (tel misschien eens de Latijnse termen, en dan de Franse termen): Zijn stelling “Ik denk, dus ik besta” (cogito ergo sum), was een poging om een filosofische bouwsteen aan te dragen voor het zijn en denken van de mens. In zijn filosofische onderzoekingen stuitte Descartes op de subjectiviteit van de menselijke waarneming. Wat is werkelijkheid, en wat is illusie? De menselijke waarneming bleek zo onbetrouwbaar te zijn dat aan de werkelijkheid zoals de mens die waarneemt kan worden getwijfeld. Waaraan getwijfeld kan worden moet worden afgewezen, want bewijsvoering moet plaatsvinden op basis van onbetwijfelbare argumenten. Waaraan volgens hem echter niet getwijfeld kon worden is het féit dat hij twijfelde en daardoor dus aan zijn eigen bestaan. “Cogito ergo sum” – “Ik denk dus ik besta” is een vaststelling waarover geen discussie mogelijk is. Vanuit deze bouwsteen probeerde Descartes God en het wereldbeeld op basis van onbetwijfelbare argumenten opnieuw op te bouwen. Of hij in dat laatste slaagde bleek grond te zijn voor eeuwenlange filosofische discussies. Als rationalist onderscheidde de filosoof Descartes drie soorten begrippen: de adventitiae (van buiten gekomen), de innatae (in- of aangeboren begrippen) en de a me ipse factae (zelf gemaakte) Als dualist onderscheidde hij geest of ziel of God (res cogitans) en materie (res extensa). In zijn eigen woorden: Onder de geschapen dingen zijn er enkele die niet kunnen bestaan zonder andere, daarom moeten wij deze onderscheiden van die dingen die alleen de bijzondere bijstand van God nodig hebben om te bestaan. Deze laatste zijn bij hem substanties terwijl die andere (materiele, wereldlijke) dingen die hierdoor gekenmerkt zijn doordat ze plaats innemen, attributen van de substanties worden genoemd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Staatssecretaris
|
![]() waarmee u wilt zeggen? Dat Wikipedia gelijk heeft als het u uitkomt, en ongelijk als het mij uitkomt?
Alleszins, ik wacht op antwoord van uw professor, die ik zonet gemailed heb, betweterig ventje.
![]() |
#140 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Cogito Ergo Sum Ik denk dus ik ben. Www.ergosum.nl is vernoemd naar deze beroemde zin van de Franse filosoof René Descartes (1596-1650). Hij schreef dat in het latijn, omdat geleerden in zijn tijd van het ene land naar het andere latijn gebruikten om met elkaar te kunnen communiceren.
|
![]() |
![]() |