Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 september 2005, 18:17   #121
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
Diep argument, gm10, ik ben helemaal door u overtuigd nu.

wat kan je daar anders op zeggen? wie loop nu weg als hij hoort dat hij met een Nederlandstalige te doen heeft?
Oud 9 september 2005, 18:19   #122
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Lang niet genoeg. Maar het groeit, nietwaar? "Tweederde van de jobs in Brussel worden aangeboden door de VDAB". Nog wat geduld, GM10.

Egidius
is de VDAB enkel voor Vlamingen?
Oud 9 september 2005, 21:44   #123
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Neen. Jammer genoeg zijn er wel veel politici in Brussel (en ook de BGDA) die vooral willen beletten dat de Brusselaars kennis kunnen nemen van het VDAB-jobaanbod. Daarom hebben ze in het verleden steeds de plannen van de VDAB gedwarsboomd om WIS-computers in Brussel te plaatsen.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2005, 21:50   #124
Belziek
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik ken heel wat Franstaligen die er hun vakantie doorbrengen.
Uw vriendjes van het FDF?
Belziek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2005, 22:50   #125
barney
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JanZonderVrees
Vakantie in Turkije:

Hier volgen een paar ervaringen tijdens mijn verblijf in een Turks hotel (Bodrum) tijdens de zomervakantie.

- Wij checken ons in het engels in bij de balie en krijgen een franstige verwelkomingsbrochure. Achteraf vernemen we van Nederlanders dan zij een Nedrlandstalige brochure kregen...
- Tijdens de animatie hoor ik de presentator elke avond de Belgische hotelgasten verwelkomen met " Bonsoir La France, La Belgique! Tout va bien?...", waarop wat gejuich door de schaarse Fransen en Walen en door de overgrote meerderheid Vlamingen.
De Nederlanders (het overgrote deel van het publiek) krijgen een verwelkoming met "Goedenavond, Holland! Alles goed?", waarop gejuich van de Nederlanders. Frustrerend, vind ik...

En dan te weten dat er onder de Belgen zeker 80% Vlamingen in het Hotel zitten. Franstaligen houden niet zo van Turkije omdat ze er weinig in hun taal terecht kunnen.

O, wat ben ik fier Belg te zijn zeg!?!

'k Heb er wel mijn bedenkingen bij. Waar ligt dat nu eigenlijk aan? Raakt België nu echt niet van dat franstalig imago af? Volgens mij ligt het voor het grootste deel aan de Vlamingen zelf hoor, die het zomaar schijnen te aanvaarden dat ze als franstaligen (of eigenlijk Walen) behandeld worden. Volgens mij wordt er weinig op gereageerd.
Is het niet hoog tijd dat we ons wat meer te profileren als Nederlandstaligen. Moeten we het hotelpersoneel er ook niet meer op wijzen dat België voor het grootste deel Nederlandstalig is.

Jullie mening, ervaringen en suggesties?
Hahaha, nu zoek je het toch wel ver, eerst wordt je kwaad over anders-talige vreemdelingen in Belgïe en nu moeten ze ook al Nederlands beginnen praten tegen jullie in hun thuisland.
barney is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2005, 00:59   #126
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bah neen, het is een Vlaamse overheidsinstelling die ook in Brussel actief is. Zo actief dat ze er nu blijkbaar al meer jobs aanbiedt dan het Brusselse werkgelegenheidsagentschap zelf.

Wees nu ook eens eerlijk, en geef toe dat dat iets zegt over de Vlaamse aanwezigheid in / betrokkenheid bij Brussel.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2005, 02:02   #127
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Bah neen, het is een Vlaamse overheidsinstelling die ook in Brussel actief is. Zo actief dat ze er nu blijkbaar al meer jobs aanbiedt dan het Brusselse werkgelegenheidsagentschap zelf.

Wees nu ook eens eerlijk, en geef toe dat dat iets zegt over de Vlaamse aanwezigheid in / betrokkenheid bij Brussel.

Egidius
het zegt iets over het succes van de VDAB vooral
Oud 10 september 2005, 09:12   #128
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
het zegt iets over het succes van de VDAB vooral
Er zijn vele verklaringen. Het feit dat de VDAB vrij goed werkt is er daar één van. Helaas moet gezegd worden dat één van de voornaamste redenen vooral ook het complete falen van de BGDA is. Er is op dat vlak in de voorbije jaren in Brussel helaas vooral een non-beleid gevoerd. Gelukkig lijkt de nieuwe minister voor werkgelegenheid (Benoit Cerexhe - CDH) daar verandering in te brengen, maar de BGDA hervormen zal een werk van lange adem zijn vrees ik.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2005, 11:16   #129
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
OF je kan ZELF iets doen, bv. gaan wonen op de plaats waar de meeste buitenlander in contact komen met Belgie
waarom moet een ander altijd de kastanjes uit het vuur halen???
En mijn werk opgeven en mijn nieuwbouw al verkopen? Een beetje realistisch blijven hé. Het zou toch een druppel op een hete plaat zijn, het is het beleid dat moet veranderen. Ook de mentaliteit van sommige Vlamingen moet veranderen, ze passen zich altijd direct aan.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2005, 11:21   #130
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
In se heb je gelijk: de Vlaming moet niet bang zijn zich als dusdanig te uiten in het buitenland.

Maar hou er wel rekening mee dat die Vlaamse Leeuw in bv. Frankrijk (nu ja, Frankrijk... ) niet echt als een 'positief' symbool beschouwd wordt, en dat het eerste werk moet zijn: het negatief imago dat Vlaanderen op politiek vlak heeft, wegwerken.
De Vlaamse leeuw heeft helemaal geen negatief imago in Frankrijk. De Rijselse politie heeft een Leeuwenschildje op de schouder en op 11 juli kan je hier en daar een Vlaamse vlag ontwaren. De supporters van Losc (voetbalclub van Rijsel die in de hoogste afdeling speelt) gebruiken ook de Vlaamse leeuw om hun Vlaamse identiteit te benadrukken.
Oud 11 september 2005, 12:34   #131
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
De Vlaamse leeuw heeft helemaal geen negatief imago in Frankrijk. De Rijselse politie heeft een Leeuwenschildje op de schouder en op 11 juli kan je hier en daar een Vlaamse vlag ontwaren. De supporters van Losc (voetbalclub van Rijsel die in de hoogste afdeling speelt) gebruiken ook de Vlaamse leeuw om hun Vlaamse identiteit te benadrukken.
Heb je daarvan foto's ofzo? Ik ben daarin uitermate geïnteresseerd.
Oud 11 september 2005, 12:38   #132
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Ik zit hier ook op een FRANSE website van Rijssel. Het meest opvallende? De Nederlandstalige site ervan is dermate goed verzorgd en is in mooi AN, heel wat anders dan het potje dat de Francofonen hier van een Nederlandse vertaling maken.

http://www.cdt-nord.fr/nl/index.aspx
Oud 11 september 2005, 12:43   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Wat u schrijft, is heel correct. Niet alleen de Rijselse politie draagt de Vlaamse Leeuw, maar ook de "gendarmerie" van het departement "Nord" draagt de Leeuw op de schouders (ook dus in het gedeelte dat vroeger behoorde tot het graafschap Henegouwen).

In Sint-Winoksbergen hangen er altijd Vlaamse leeuwen. Bij besluit van de gemeenteraad worden er trouwens geen Franse vlaggen uitgehangen, maar op de vestingen altijd de Vlaamse Leeuw. Ook in Belle is de gemeenteraad heel Vlaamsgezind (de burgemeester spreekt bijvoorbeeld vloeiend Vlaams en houdt heel veel toespraken altijd in het Vlaams en dan in het Frans).

In Villeneuve d'Ascq is er ieder jaar een groots folkfestival. In de zaal hangt daar dan een reuzegrote Vlaamse Leeuw, iets wat je bij ons in Dranouter gewoon niet voor mogelijk houdt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2005, 12:45   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Citaat:
Les armoiries officielles de la légion départementale de gendarmerie du Nord-Pas de Calais sont les armoiries de l'ancienne province de Flandre.
http://emblemes.free.fr/nordpasdecalais/nor-3.htm

Oud 11 september 2005, 12:47   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bijkomende verwijzingen:

http://www.interarmees.fr/menu/garni...M-GA-01-04.php

http://perso.wanadoo.fr/eugene.bigotte/lille.htm

Oud 11 september 2005, 12:57   #136
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wat u schrijft, is heel correct. Niet alleen de Rijselse politie draagt de Vlaamse Leeuw, maar ook de "gendarmerie" van het departement "Nord" draagt de Leeuw op de schouders (ook dus in het gedeelte dat vroeger behoorde tot het graafschap Henegouwen).

In Sint-Winoksbergen hangen er altijd Vlaamse leeuwen. Bij besluit van de gemeenteraad worden er trouwens geen Franse vlaggen uitgehangen, maar op de vestingen altijd de Vlaamse Leeuw. Ook in Belle is de gemeenteraad heel Vlaamsgezind (de burgemeester spreekt bijvoorbeeld vloeiend Vlaams en houdt heel veel toespraken altijd in het Vlaams en dan in het Frans).

In Villeneuve d'Ascq is er ieder jaar een groots folkfestival. In de zaal hangt daar dan een reuzegrote Vlaamse Leeuw, iets wat je bij ons in Dranouter gewoon niet voor mogelijk houdt.
Interessant om met die mensen in contact te komen eigenlijk. Zijn dat mensen van een bepaald politieke partij ofzo, of wat moet ik me daarbij voorstellen?
Oud 11 september 2005, 12:59   #137
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Als iemand ook nog foto's heeft van die voetbalsupporters is mijn dag helemaal goed. Maar nu ga ik kijken naar de F1. De...Grand Prix de Flandres (wie al een post van mij hieromtrent heeft gelezen, begrijpt de knipoog zeker en vast)
Oud 11 september 2005, 13:09   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Interessant om met die mensen in contact te komen eigenlijk. Zijn dat mensen van een bepaald politieke partij ofzo, of wat moet ik me daarbij voorstellen?
Neen, dat is gewoon gemeentepolitiek. De burgemeester van Belle is meestal aanwezig op de Vlaams-Franse cultuurdagen die door het KFV worden georganiseerd.

http://www.kfv-fransvlaanderen.org/pages/nieuws.htm

Frans-Vlamingen (die overtuigde Vlamingen zijn) houden er wel niet van dat men vanuit ons Vlaanderen teveel druk komt. Dit heeft te maken met de ervaringen na WO II. Toen leunden de Vlaamsgezinden in Frans-Vlaanderen sterk aan bij ons (en kozen dus voor collaboratie). Niet vergeten trouwens dat het departement "Le Nord" toen door de Duitsers bij België werd gevoegd om als een geheel te worden bestuurd. Een van de invloedrijke Frans-Vlamingen was toen Gantois die heel goede contacten onderhield met bijvoorbeeld Verschaeve. Na WO II heeft de Franse staat zwaar huis gehouden in Frans-Vlaanderen: bijna alle Vlaamsgezinde priesters, onderwijzers, intellectuelen werden gekraakt.
Oud 11 september 2005, 19:30   #139
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Stef Leeuwenhart on 11-09-2005 at 20:31
Reason:
--------------------------------

[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

[img.]http://mathieu.m59242.free.fr/2005-2006/J1-Rennes/Photo12.jpg[img./][/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Stef Leeuwenhart : 11 september 2005 om 19:31.
Oud 11 september 2005, 19:33   #140
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Er bestaan ongetwijfeld nog betere foto's van de Rijselboys zoals de kop van Lille zich noemen maar ik heb niet veel tijd om ze te zoeken. Je hebt toch al een eerste indruk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be