![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
#122 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
In Vlaanderen bestaat er reeds een democratische meerderheid om Vlaanderen onafhankelijk te maken. Het Vlaams Belang en N-VA hebben nu reeds méér dan 1 miljoen kiezers. Tel daar de stemmen van VLD en CD&V bij en je bezit een democratische meerderheid. Want een confederaal België betekent reeds dat de deelstaten onafhankelijk van elkaar beslissingen kunnen nemen. Als deze partijen in het parlement de krachten zouden bundelen hebben zij een meerderheid die groot genoeg is om de boedelscheiding te regelen. Moesten de traditionele partijen de moet hebben om desnoods samen met het Vlaams Belang aan de onderhandelingstafel te gaan zitten zouden we al een hele stap verder staan richting onafhankelijk Vlaanderen. De Franstaligen zijn immers als de dood voor een dergelijk scenario. In Brussel bijvoorbeeld zouden de Vlamingen de instellingen kunnen blokkeren, wanneer één of meerdere Vlaamse partijen een lijstverbinding zou aangaan met het Vlaams Belang. Het zijn zulke momenten die moeten aangegrepen worden om terechte Vlaams eisen in te willigen. Er bestaat niets als een perfecte strategie om tot een onafhankelijk Vlaanderen te komen. Het vergt enkel én alleen politieke moed om één keer het been stijf te houden wanneer er éénmaal moet onderhandeld worden. Maar Vlaanderen kan op een legitieme manier de onafhankelijkheid uitroepen wanneer daar een democratische meerderheid voor bestaat. Waarom kan men hierover géén referendum organiseren. Dat de PSC zich zou onthouden was al lang op voorhand geweten hoor. Ze heeft enkel nog het onderste uit de kan proberen te halen. En dat is hen ook gelukt. Omdat VLD/SP.A en Agalev zo verhangen waren aan de macht dat zij niet anders konden dan toestemmen. Dat beseffen de Franstaligen maar al te goed. Verhofstadt kon enkel premier worden met toestemming van Di Rupo. Paars kon enkel bestaan omdat het Koningshuis dit gewild heeft. Ze waren de christen-democraten méér dan beu. Met Vlaams-nationale groet Koen Vermant |
|
![]() |
![]() |
#123 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik kan maar tot één conclusie komen: wat als een zwart-wit debat voorgesteld wordt (zowel door de Franstaligen als door de Vlamingen), is eigenlijk een zeer "grijze" discussie, waar niemand volledig gelijk of ongelijk heeft. BHV is daar een perfect voorbeeld van: de Vlamingen hebben ergens gelijk wanneer ze zeggen dat het een institutionele anomalie is; de Franstaligen hebben ergens gelijk wanneer ze zeggen dat het in se niet ongrondwettelijk is en dat er andere mogelijkheden bestaan dan splitsing. Citaat:
![]()
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik weet wel dat de Vlaamse onderdrukking een stokpaardje is, maar ik denk toch dat er nog een verschil is tussen Rwanda/Irak, en het huidige België... ![]()
![]() |
#125 | |
|
![]() Citaat:
Gemeenschappelijk is dat we praten over staten waarin een minderheid sinds mensenheugnis de meerderheid domineert. Gemeenschappelijk is ook de reactie van die minderheid als ze haar voorrechten dreigt kwijt te raken. Ze gaat zich gedragen als een verwend nest, begint te liegen en bedriegen om papa's aandacht te krijgen en haar voorrechten veilig te stellen, en als het allemaal niet lukt, kan ze gewelddadig worden. Erg gewelddadig. Egidius |
|
![]() |
![]() |
#126 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Serieuzer: eigenlijk niks... Citaat:
- hoe gaaat men de vraag stellen? Positief (moet België blijven bestaan?), of negatief (moet België splitsen?)? - gaat het om een nationaal referendum, zonder splitsing van resultaten tussen Vlaanderen, Wallonië, Brussel en Duitstalig België? Of gaat men per "gemeenschap" stemmen. Wat dan indien bv. enkel Brussel "ja" stemt op splisting? - gaat men ook provinciaal splitsen? Wat indien bepaalde provincies "ja" stemmen, en anderen "neen"? En ga zo maar verder... ps: het blokkeringscenario van Brussel wordt inderdaad gevreesd. Zo'n blokkering is waarschijnlijk een bepaalde visie op "verantwoordelijkheidszin", en is mogelijk dankzij systemen die je op federaal vlak aanvecht. Niet echt consekwent. Citaat:
Citaat:
![]() |
#127 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#129 | |||||
|
![]() Citaat:
Zaag niet tegen mij: het zijn de riemen die de Belgische particratie ons aanreikt! Vergeet ook niet dat een referendumvoorstel over de splitsing vorig jaar gretig aanvaard werd door de nationalistische partijen, beschaamd weggemoffeld werd door de PS en verontwaardigd van de hand gewezen werd door de BUB. Egidius[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Egidius : 5 oktober 2005 om 14:49. |
|||||
![]() |
![]() |
#130 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
er zal pas kunnen gesproken worden over een vlaamse staat als diegene die voorstander zijn van vlaamse onafhankelijkheid de meerderheid halen. Dat is zeker géén utopie omdat veel mensen het eigenlijk niet veel kan schelen en ze gewoon meedoen met wie aan de macht is. Volgens mij zijn er véél meer fanaftieke voorstander van een onafhankelijk vlaanderen dan van Belgie. Als je ziet hoeveel BUB of NU haalt....vgl met het VB. Zelfs een belgicistsiche partij die een niet PC koers vaart en pleit voor een realistisch en toekomtsgericht vreemdelingenbeleid zoals het VB zal weinig succes hebben in vlaanderen gewoonweg omdat belgisch nationalisme bij de mensen als artifcieel zal overkomen. Ze voelen dat terecht aan.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door ilfalco : 5 oktober 2005 om 14:57. |
|||||
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou zeggen, de enige partij waar men vrijwillig "Vlaams-nationaal" stemt, is de NV-a. Op een kleinere schaal kan men daar het VB bij trekken (omdat er toch verondersteld kan worden dat er ook een serieus aantal "foertstemmen" en "anti-vreemdelingenstemmen" bij zitten), en SPIRIT (hoewel een aantal kiezers waarschijnlijk meer voor het gezicht van Anciaux stemmen dan voor het programma). Over het referendum dacht ik dat de CD&V ook tegen heeft gestemd, of vergis ik mij?
![]() |
#132 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
#133 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
VLD is enkel voorstander van een referendum als het hen goed uitkomt. |
|
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ze mogen deelnemen aan de macht, als ze hun migrantenpolitiek mogen uitvoeren,enz... zal het VB wel snel zijn separatisme inslikken. Dat zien we toch bij alle partijen. Het huidige regime gaat zijn Belgische staat niet snel opgeven. Het komt hen nog altijd te goed uit. VB-kopstukken onschadelijk maken door hen aan de macht te laten deelnemen, zal niet hun moeilijkste opdracht uit hun geschiedenis zijn. Enkel een actieve en gedreven volksbeweging kan het Belgisch regime breken. Vandaag bestaat die nog niet. De huidige consequente Vlaamse politici zijn in hun strijd met het Belgisch regime ook een vogel voor de kat als ze niet kunnen rekenen op een bewuste bevolking. |
|
![]() |
![]() |
#136 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En zowel MR (mét het toch zeer francofone FDF) als ECOLO zijn voorstander van het referendumsysteem. Wat mij betreft ben ik meer gewonnen voor het systeem van de volksraadpleging en ben ik niet volledig overtuigd door het BROV, maar dat is een totaal ander debat dan wat in deze thread gediscussieerd wordt (de vraag hoe Vlaanderen onafhankelijk kan worden).
![]() |
#137 | ||||||||
|
![]() Citaat:
En er is geen enkele garantie dat de top van het Belang niet in zo'n scenario zou stappen. Citaat:
Egidius[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Egidius : 5 oktober 2005 om 15:54. |
||||||||
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#139 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je hebt zeker gelijk als je stelt dat een deel van de VB kiezers op die partij stemmen om andere redenen dan de onafhankelijkheid. Het tegenovergestelde is echter ook waar : zolang hun andere prioriteiten in acht genomen worden (vreemdelingen bvb) is het voor hen niet belangrijk of ze morgen in België of Vlaanderen wonen. Er is eigenlijk geen actieve meerderheid nodig om onafhankelijk te worden. Het volstaat dat er geen meerderheid meer is die België actief steunt. En volgens mij staan we reeds zo ver of toch bijna. Er is bvb helemaal geen reactie gekomen van de CD&V-achterban toen de partij zich openlijk confederaal opstelde. Vergelijk dat met de backlash over homo-adoptie. De conclusie is volgens mij dat de CD&Vers meer onverschillig dan echt belgicist zijn. Zij willen de onafhankelijkheid niet, maar enkel omdat dat te radicaal is en te nieuw. Hun terughoudendheid berust niet (meer) op een belgicistische overtuiging. Vijftien jaar geleden was dat zeker niet het geval en toen had een confederale opstelling waarschijnlijk een reactie van de achterban uitgelokt. Nu niet meer.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Kaal : 5 oktober 2005 om 16:11. |
|||||
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over uw analyse van onverschilligheid ben ik akkoord: ik denk dat de meeste Belgen "op hun gemak" willen leven, dat dat nu in Vlaanderen/Wallonië/Brussel/Duits-België is, of in België, maakt volgens mij niet veel uit. Daarom dat ik van mening ben dat Wallonië absoluut moet werken aan haar economisch herstel (en dus korte metten moet maken met de PS en de PS-Staat). Dan valt het enige echte rationele argument weg voor een splitsing van België dat de mensen aanspreekt, en dan kan men zonder taboe spreken over écht verdelen van bevoegdheden.