Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 oktober 2005, 09:20   #121
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is hoe dan ook een schande dat er in Vlaanderen anno 2005 het Frans nog altijd als tweede taal opgedrongen wordt.

En ik heb nog niemand van onze 'Vlaamse' politici horen zeggen dat de Vlamingen in Vlaanderen dezelfde vrijheid zal gegund worden op dat vlak als de Walen en Brusselaars.
Oud 8 oktober 2005, 10:03   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Het is hoe dan ook een schande dat er in Vlaanderen anno 2005 het Frans nog altijd als tweede taal opgedrongen wordt.

En ik heb nog niemand van onze 'Vlaamse' politici horen zeggen dat de Vlamingen in Vlaanderen dezelfde vrijheid zal gegund worden op dat vlak als de Walen en Brusselaars.
Correctie, beste Knuppel: in Brussel heeft men GEEN keuzemogelijkheid. Er is zelfs een federale wet die de bevoegde gemeenschappen in Brussel moeten naleven, nl. dat de andere taal van het gewest de eerste vreemde taal is in alle onderwijstypes. In het Franstalig Brussels onderwijs hebben alle leerlingen het Nederlands als eerste vreemde taal. Meer nog, ze krijgen - als ik me even niet vergis - een jaar eerder al Nederlands op de lagere school. En in het middelbaar is het Nederlands de verplichte eerste vreemde taal.

Alleen is de Franstalige scholen in het Waals Gewest bestaat er een keuzemogelijkheid.

Voor het overige deel ik natuurlijk je mening dat men de rangorde van het vreemdetalenonderwijs beter aan de keuze van de ouders over laat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 10:44   #123
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Correctie, beste Knuppel: in Brussel heeft men GEEN keuzemogelijkheid. Er is zelfs een federale wet die de bevoegde gemeenschappen in Brussel moeten naleven, nl. dat de andere taal van het gewest de eerste vreemde taal is in alle onderwijstypes. In het Franstalig Brussels onderwijs hebben alle leerlingen het Nederlands als eerste vreemde taal. Meer nog, ze krijgen - als ik me even niet vergis - een jaar eerder al Nederlands op de lagere school. En in het middelbaar is het Nederlands de verplichte eerste vreemde taal.

Alleen is de Franstalige scholen in het Waals Gewest bestaat er een keuzemogelijkheid.

Voor het overige deel ik natuurlijk je mening dat men de rangorde van het vreemdetalenonderwijs beter aan de keuze van de ouders over laat.
Ge vergist u weer schromelijk.
In Brussel kan zels Spaans en Italiaans als tweede taal gekozen worden.
Oud 8 oktober 2005, 11:02   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ge vergist u weer schromelijk.
In Brussel kan zels Spaans en Italiaans als tweede taal gekozen worden.
Ik vergis me geenszins. De federale wet van 1963 is nog steeds van toepassing in het Brussels Gewest, nl. dat de eerste vreemde taal de andere taal van het Gewest moet zijn (artikel 10-12, 30 juli 1963). Wel is er een decreet van de Vlaamse Gemeenschap dat van 2004 dateert en dat voorschrijft dat scholen ook een taalinitiatie mogen geven in een andere taal op voorwaarde dat er nog steeds de verplichte Franse lessen worden gegeven. M.a.w. het staat de Vlaamse scholen in Brussel vrij om naast het verplichte Frans ook nog andere talen aan te bieden. Iedereen moet evenwel Frans als eerste vreemde taal blijven volgen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 11:13   #125
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel geluk met het op het rechte pad houden van de N-VA door jouw aanwezigheid.
Ik denk niet van mezelf dat ik de N-VA kan beïnvloeden, maar de partij verlaten en uw stem aan een ander geven is zeker geen oplossing.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 11:14   #126
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juan
Is het rechtse pad dan het rechte pad?
Niet noodzakelijk. Maar ik had het over de N-VA, en in dat geval is het rechtse pad het rechte pad.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 8 oktober 2005, 11:36   #127
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Niet noodzakelijk. Maar ik had het over de N-VA, en in dat geval is het rechtse pad het rechte pad.
Ik denk het niet.
N-VA moet een radicaal-Vlaamse varen, maar zonder daarbij over te hellen naar Links of rechts. Om zo de linkse(re) Vlaamsgezinden aan boord te houden.
De Nachtuil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 12:22   #128
van Maerlant

Standaard

Ja, misschien hebt u wel gelijk. Mensen zoals bv Pelgrim zijn, hoewel links, een zegen voor het Vlaams-Nationalisme, en mogen zeker niet uit de boot vallen.

Oud 8 oktober 2005, 12:23   #129
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Ja, misschien hebt u wel gelijk. Mensen zoals bv Pelgrim zijn, hoewel links, een zegen voor het Vlaams-Nationalisme, en mogen zeker niet uit de boot vallen.
Pelgrim is volgens mij wel geen N-VA'er
De Nachtuil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 13:06   #130
van Maerlant

Standaard

Neen, maar ik sprak over het Vlaams-Nationalisme in het algemeen.

Oud 8 oktober 2005, 15:07   #131
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil
Ik denk het niet.
N-VA moet een radicaal-Vlaamse varen, maar zonder daarbij over te hellen naar Links of rechts. Om zo de linkse(re) Vlaamsgezinden aan boord te houden.
Bij de oprichting van de N-VA bood de partij zich aan als Vlaams-radicaal zonder uitgesproken rechts of links te zijn. Maar er is nog altijd een groep N-VA'ers bij wie 'links' synoniem staat voor 'Anciaux'. Die kerels vrezen kiezen liever voor een uitgesproken rechtse partij, uit schrik voor nieuwe interne spanningen binnen de partij. En die clan begint de laatste tijd meer en meer macht te krijgen binnen N-VA. Persoonlijk vind ik dat een partij als N-VA zich niet bijvoorbeel mag moeien met sociaal-economische thema's. Ze moet een partij zijn van de Vlaams-nationalisten, of die nu socialitisch, liberaal of wat dan ook is. Maar het huidige rechtse discourt maakt het mij toch niet gemakkelijk in het stemhokje.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 15:47   #132
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar zei ik dat dan?
Als het aan mijn vader gelegen had moest ik, hoe dan ook, Frans als tweede taal gekregen hebben terwijl ikzelf Engels verkoos.
Oud 8 oktober 2005, 15:50   #133
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Aan het Sint-Maarteninstituut.
Is dat de school waar die hartstochtelijke voorliefde voor het katholieke geloof ontstaan is, Staaf?

Ik heb de moeite genomen even op de website te kijken, maar dat is wel een erg grote school. Een basisschool en volledige middelbare school ineen. En ik maar denken dat de Nederlandse scholen zulke leerfabrieken zijn...

Anderzijds is er wel veel meer keuze in het vakkenpakketten op de middelbare school dan in Nederland tegenwoordig (vier pakketten). Wat over het algemeen opvalt is, dat er gezien het aantal lesuren maar weinig aandacht is voor vakken als aardrijkskunde en geschiedenis, en relatief veel voor talen. Ook worden er wat andere namen gebruikt: fysica voor natuurkunde en chemie voor scheikunde (wat dat betreft was Nederland vroeger nog puristischer, met 'staatshuishoudkunde' voor economie en 'kennis der natuur' of 'natuurlijke historie' voor biologie). Het vak esthetica ken ik helemaal niet. Voor het overige komt het lesaanbod aardig overeen met dat in Nederland, zij het dat op openbare middelbare scholen geen godsdienst en ook geen 'zedenleer' wordt gegeven.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 15:51   #134
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Bij de oprichting van de N-VA bood de partij zich aan als Vlaams-radicaal zonder uitgesproken rechts of links te zijn. Maar er is nog altijd een groep N-VA'ers bij wie 'links' synoniem staat voor 'Anciaux'. Die kerels vrezen kiezen liever voor een uitgesproken rechtse partij, uit schrik voor nieuwe interne spanningen binnen de partij. En die clan begint de laatste tijd meer en meer macht te krijgen binnen N-VA. Persoonlijk vind ik dat een partij als N-VA zich niet bijvoorbeel mag moeien met sociaal-economische thema's. Ze moet een partij zijn van de Vlaams-nationalisten, of die nu socialitisch, liberaal of wat dan ook is. Maar het huidige rechtse discourt maakt het mij toch niet gemakkelijk in het stemhokje.
Vreemd dat ze Matthias Storme dan niet langer in het partijbestuur duldden en dat Geert Wouters zelfs de eer aan zichzelf liet en het er vrijwillig afstapte.

Nochtans worden beiden als 'radikaal Vlaams', en dus 'rechts' verkocht...
Oud 8 oktober 2005, 15:53   #135
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Of aan die van het kind? Leerlingen op de middelbare school kunnen hun vakken heel goed zelf kiezen. Dat lijkt me in ieder geval beter dan dat de ouders iets kiezen tegen de zin van het kind in (bijv. in de klassieker: papa heeft duur beroep x, dus zoon moet ook duur beroep x gaan doen).
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 15:53   #136
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar zei ik dat dan?
Als het aan mijn vader gelegen had moest ik, hoe dan ook, Frans als tweede taal gekregen hebben terwijl ikzelf Engels verkoos.
Was uw vader geen rabiate flamingant?
Oud 8 oktober 2005, 15:57   #137
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Was uw vader geen rabiate flamingant?
Neen. Hij was een schoolvoorbeeld van de verbelziekte Vlaming.

Geen wonder gezien hij zelfs naar Brussel op internaat moest om, in het frans uiteraard, de eenvoudige kleermakerstiel te kunnen leren.
Oud 8 oktober 2005, 16:03   #138
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen. Hij was een schoolvoorbeeld van de verbelziekte Vlaming.

Geen wonder gezien hij zelfs naar Brussel op internaat moest om, in het frans uiteraard, de eenvoudige kleermakerstiel te kunnen leren.
Hoe kan je nu zo publiekelijk je eigen bloed op een internetforum beschimpen. Dat zegt meer over u dan over uw vader.
Oud 8 oktober 2005, 16:24   #139
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe kan je nu zo publiekelijk je eigen bloed op een internetforum beschimpen. Dat zegt meer over u dan over uw vader.
De Belgiscisten zijn hier weer met hun "Blut und Boden"-gedachtengoed...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 16:47   #140
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat vreemd dat jij 'beschimpen' noemt wat een eenvoudige vaststelling is van de Belzieke werkelijkheid....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be