Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2005, 20:50   #121
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Taalgebied... wat een word.
Het (duitstalige) dorpje waar ik getogen ben was altijd het hoofddorpje van de gemeente... in deze gemeente was ook het franstalige Ligneuville, Bellevaux, Pont etc... sins 100de jaar waren "duitstalige" en "franstalige" in dezelvde gemeente. En er waren nooit problemen. Maar in de 70' jaren (of was het 60');tijdens de groote gemeente hervorming hebben ze de gemeente gesplitst en nu is de franstalige kant van de ex-gemeente bij Malmedy en de duitstalige bij St- Vith.
"Ze wonen in hun eigen taalgebied"... Neen, ze wonen al sins 1000 jaar deur aan deur... niet de "duitstaligen" of de "franstaligen" hebben meer recht op dat gebied. En de franstaligen wonen ook niet "buiten hun taalgebied".
De mensen uit Eupen - Sankt-Vith zijn geen Walen en willen geen deel uitmaken van Wallonië (alle respect, maar ik geloof geen letter van wat in dat artikel staat). Dat die Duits-Franse taalgrens een beetje flou is, dat wil ik best aannemen. Net daarom dat er in de Franstalige Oostkanton faciliteiten voor Duitstaligen zijn, en in de Duitstalige Oostkantons faciliteiten voor Franstaligen. Uiteindelijk zijn alle grenzen ietwat wazig. Maar uiteindelijk vormen de Duitstaligen toch een aparte gemeenschap, los van de Waalse gemeenschap. De Duitstaligen zijn veel meer op Luxemburg en Aken gericht.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 20:52   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het een kutwoord. Ook als het in de belgische grondwet staat.
En voor mij was het een fout mijn voormalig 2talig gemeente te splitsen. Getrokken messen? Jaja...
Aha, volgens u zijn de grenzen van gemeenten dus iets wat men voor de eeuwigheid moet bewaren? Nogal een merkwaardige redenering.

Merkwaardig trouwens dat naarmate de discussie altijd verder gaat u steeds minder fouten schrijft. Mijn veronderstelling dat u hier een Duitstalige SPEELT zonder het te zijn, wordt nog maar eens bevestigd. U valt uit uw toontje...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 20:54   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
De mensen uit Eupen - Sankt-Vith zijn geen Walen en willen geen deel uitmaken van Wallonië (alle respect, maar ik geloof geen letter van wat in dat artikel staat). Dat die Duits-Franse taalgrens een beetje flou is, dat wil ik best aannemen. Net daarom dat er in de Franstalige Oostkanton faciliteiten voor Duitstaligen zijn, en in de Duitstalige Oostkantons faciliteiten voor Franstaligen. Uiteindelijk zijn alle grenzen ietwat wazig. Maar uiteindelijk vormen de Duitstaligen toch een aparte gemeenschap, los van de Waalse gemeenschap. De Duitstaligen zijn veel meer op Luxemburg en Aken gericht.
De taalgrens tussen het Duits/Nederlands enerzijds en het Frans/Waals anderzijds is niet "flou", maar heel afgelijnd. Dit was zo tot de Belgische staat een deel van Pruisen inlijfde. Toen heeft men aan een verfransingspolitiek gedaan en Franstaligen aangemoedigd zich in die gemeenten te vestigen. Ordinaire kolonisatietaktiek dus.

De Duitstaligen in Malmédy zijn het resultaat dan weer van de Pruisische verduitsingpolitiek.
Oud 15 oktober 2005, 20:54   #124
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
Dus als ik tijdens de middagpauze bv iemand doodschiet in een frituur -ik mag buiten de school tijdens de middag- is de school (deels) aansprakelijk
Hangt ervan af. De school is verantwoordelijk voor haar leerlingen op school zelf, op de weg van huis naar school en op de weg van school naar huis. In dit bepaald geval is de school dus niet verantwoordelijk. EN in dit geval mag u uw schachtoffer dan ook aanspreken in het Frans
Oud 15 oktober 2005, 20:55   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus als ik tijdens de middagpauze bv iemand doodschiet in een frituur -ik mag buiten de school tijdens de middag- is de school (deels) aansprakelijk

Ook als ik meerderjarig ben?
In dat laatste geval bent u volledig aansprakelijk.
Oud 15 oktober 2005, 20:56   #126
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeker zijn de mensen uit St. Virth en Eupen geen Walen. Zeker vormen de DG een aparte gemeenschap. En ze zijn op Aken, Luxembourg en Wallonie gericht... vandaar mischien de economische succes.
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 20:58   #127
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Aha, volgens u zijn de grenzen van gemeenten dus iets wat men voor de eeuwigheid moet bewaren? Nogal een merkwaardige redenering.

Merkwaardig trouwens dat naarmate de discussie altijd verder gaat u steeds minder fouten schrijft. Mijn veronderstelling dat u hier een Duitstalige SPEELT zonder het te zijn, wordt nog maar eens bevestigd. U valt uit uw toontje...
Tja, Training macht den Meister, hé.
Oud 15 oktober 2005, 20:59   #128
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De taalgrens tussen het Duits/Nederlands enerzijds en het Frans/Waals anderzijds is niet "flou", maar heel afgelijnd. Dit was zo tot de Belgische staat een deel van Pruisen inlijfde. Toen heeft men aan een verfransingspolitiek gedaan en Franstaligen aangemoedigd zich in die gemeenten te vestigen. Ordinaire kolonisatietaktiek dus.

De Duitstaligen in Malmédy zijn het resultaat dan weer van de Pruisische verduitsingpolitiek.
De annexatie van Malmédy en Waimes na WOI door België, was relatief gegrond, die van de kantons Eupen en Sankt-Vith niet. Maar een grens is quasi altijd een bepaling via de gemeentegrenzen. Een gemeente die in meerderheid Waals is (zoals Malmédy), hoort dus bij België of Wallonië. Een gemeente die in meerderheid Duits is (zoals Eupen), hoort dus bij Duitsland. Maar niettemin zullen er ook altijd Duitstaligen in Malmédy en Franstaligen in Eupen wonen. Er wonen toch ook Fransen in West-Vlaanderen en Nederlanders in Antwepren.
Oud 15 oktober 2005, 21:00   #129
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In dat laatste geval bent u volledig aansprakelijk.
Ok, als ik als minderjarige dan iemand tijdens de schooluren iemand buiten school neerknal is de leerkracht die mij doorliet deels aansprakelijk?
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 21:01   #130
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ok, als ik als minderjarige dan iemand tijdens de schooluren iemand buiten school neerknal is de leerkracht die mij doorliet deels aansprakelijk?
Yep.
Oud 15 oktober 2005, 21:04   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Indien hij u doorliet zonder te vragen waar u naartoe ging, zal ook hij delen in de gerechtelijke slagen. Indien hij u doorliet omdat u de geschreven toelating had van uw ouders, valt hem niets te verwijten.
Oud 15 oktober 2005, 21:05   #132
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De annexatie van Malmédy en Waimes na WOI door België, was relatief gegrond, die van de kantons Eupen en Sankt-Vith niet. Maar een grens is quasi altijd een bepaling via de gemeentegrenzen. Een gemeente die in meerderheid Waals is (zoals Malmédy), hoort dus bij België of Wallonië. Een gemeente die in meerderheid Duits is (zoals Eupen), hoort dus bij Duitsland. Maar niettemin zullen er ook altijd Duitstaligen in Malmédy en Franstaligen in Eupen wonen. Er wonen toch ook Fransen in West-Vlaanderen en Nederlanders in Antwepren.
Ik vind dat Malmedy bij St Vith behoort en vice versa.
Oud 15 oktober 2005, 21:06   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De uitzondeirngen bevestigen gewoon de regel. Het feit dat er in Nieuwkerke Fransen wonen betekent niet dat de taalgrens tussen het Frans- en Nederlandstalig gebied plotseling "flou" wordt.
Oud 15 oktober 2005, 21:07   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is dat voor onzin. Moet Malmedy soms met Sankt-Vith één grote gemeente vormen? Ik denk dat daar niemand voor staat te springen!
Oud 15 oktober 2005, 21:18   #135
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Neen ze moeten geen grote gemeente vormen.
En het is geen onzin. In "daily life" behoren de 2 steden tesamen. Ook als er een paar mensen in Vlaanderen een grens tussen de 2 steden trekken willen.
Oud 15 oktober 2005, 21:30   #136
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Inderdaad. In mijn school is er geen probleem (nu ja, ik ga dan ook naar een niet-Randgemeente), maar de Regina Caeli in Dilbeek zelf ondergaat momenteel een zware verfransing.
Zit gij op Regina Caeli ??
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 21:42   #137
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Malmédy hoort bij Wallonië, Sankt-Vith en Malmédy horen bij elkaar, en Sankt-Vith hoort bij Duitsland. Gaan we dan Wallonië en Duitsland bijeenvoegen?

Men moest na WOI érgens de grens trekken tussen Wallonië/België en Duitsland-Pruisen. De beste optie was om die te leggen waar vandaag de Frans-Duitse taalgrens ligt. Die verwantschap tussen Sankt-Vith en Malmédy zal er sowieso zijn. Er is toch ook eenverwantschap tussen Sankt-Vith en het GH Luxemburg, ondanks de staatsgrenzen.
Als Duitsland mag kiezen, hoort Malmédy bij Duitsland. Als je Wallonië laat kiezen, hoort Sankt-Vith bij Wallonië.
Vandaag, na 85 jaar deel uit te maken van België, kun je de Duitstalige gebieden niet zomaar terug naar Duitsland sturen. Maar ze moeten wel de vrijheid krijgen om zelf over hun statuut te kiezen. Vandaag zullen ze kiezen voor een eigen Gewest/Gemeenschap binnen het federale België. Als België uiteenvalt is aanhechting bij het GH Luxemburg de meest waarschijnlike optie.
Oud 16 oktober 2005, 03:22   #138
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De faciliteitenregeling is federale materie en kan alleen gewijzigd worden door een tweederde meerderheid in het Parlement en een tweederde meerderheid in iedere taalgroep.
Ik dacht tweederde meerderheid in het Parlement en een gewone meerderheid in elke taalgroep?
Oud 16 oktober 2005, 03:39   #139
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Malmédy hoort bij Wallonië, Sankt-Vith en Malmédy horen bij elkaar, en Sankt-Vith hoort bij Duitsland. Gaan we dan Wallonië en Duitsland bijeenvoegen?

Men moest na WOI érgens de grens trekken tussen Wallonië/België en Duitsland-Pruisen. De beste optie was om die te leggen waar vandaag de Frans-Duitse taalgrens ligt. Die verwantschap tussen Sankt-Vith en Malmédy zal er sowieso zijn. Er is toch ook eenverwantschap tussen Sankt-Vith en het GH Luxemburg, ondanks de staatsgrenzen.
Als Duitsland mag kiezen, hoort Malmédy bij Duitsland. Als je Wallonië laat kiezen, hoort Sankt-Vith bij Wallonië.
Vandaag, na 85 jaar deel uit te maken van België, kun je de Duitstalige gebieden niet zomaar terug naar Duitsland sturen. Maar ze moeten wel de vrijheid krijgen om zelf over hun statuut te kiezen. Vandaag zullen ze kiezen voor een eigen Gewest/Gemeenschap binnen het federale België. Als België uiteenvalt is aanhechting bij het GH Luxemburg de meest waarschijnlike optie.
Malmédy hoort bij Belgie, Sankt-Vith en Malmédy horen bij elkaar, en Sankt-Vith hoort bij Belgie. Gaan we dan Wallonië en Duitsland bijeenvoegen? Neen

De beste keuze is dan Belgie te behouden.

"Vandaag, na 85 jaar deel uit te maken van België, kun je de Duitstalige gebieden niet zomaar terug naar Duitsland sturen"

Neen, inderdaad, er is geen kat hier die dat wil.

"Vandaag zullen ze kiezen voor een eigen Gewest/Gemeenschap binnen het federale België"

Jo mischien maar dit is ook niet nodig.

"Als België uiteenvalt is aanhechting bij het GH Luxemburg de meest waarschijnlike optie"

Als de Vlamingen willen dat Belgie splitst (maar de "Walen willen het niet, de "Brusselaars" willen het niet en de "Germanos" ook niet) heb ik geen flauw idee hoe het verder gaat. Mischien Luxemburg maar sportief zul het een stap terug gaan... dan nog liever de rode duivels dan dat amateur ploekske uit Luxembourg. Ook als je de opiniepeiling niet geloofd (tja VDB geloovd iets alleen als hij het in de kranten ziet en jij geloovd het niet eens als het in de kranten staat) moet je rekening houden met Wallonie... hier zijn de Walen niet zo "out" zoals in Vlanderen...
Hier zijn onze Walse buren niet zoals ze in de Vlaamse rand zijn zullen... "arrogant en dat ze alleen hun taal spreken willen en ik weet niet wat"...
Hier zijn de Walen vriendelijke, coole mensen.

(Damn I hate working the weekends)
Oud 16 oktober 2005, 06:14   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen ze moeten geen grote gemeente vormen.
En het is geen onzin. In "daily life" behoren de 2 steden tesamen. Ook als er een paar mensen in Vlaanderen een grens tussen de 2 steden trekken willen.
Volgens u zijn het dus de Vlamingen die een grens getrokken hebben tussen Sankt-Vith en Malmedy... Welnu, waarop baseert u zich? Bij mijn weten waren het al onder het Oude Bestel afzonderlijke gemeenten, was dat onder Pruisisch bestuur niet anders. Me dunkt dat u al uw onzinnige gedachten blijkbaar wil afschuiven op de Vlamingen. Nogal verzuurd komt me voor!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be