![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Welke taal moeten onze Vlaamse scholieren als 2de taal leren? | |||
Chinees |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Duits |
![]() ![]() ![]() |
7 | 6,73% |
Engels |
![]() ![]() ![]() |
36 | 34,62% |
Esperanto |
![]() ![]() ![]() |
4 | 3,85% |
Frans(zoals nu) |
![]() ![]() ![]() |
24 | 23,08% |
Keuzevrijheid: Duits-Engels |
![]() ![]() ![]() |
3 | 2,88% |
Keuzevrijheid: Engels-Frans |
![]() ![]() ![]() |
6 | 5,77% |
Keuzevrijheid: Duits-Engels-Frans |
![]() ![]() ![]() |
20 | 19,23% |
Spaans |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Iets Anders |
![]() ![]() ![]() |
4 | 3,85% |
Aantal stemmers: 104. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ziehier wat Frank Vanhecke schrijft in zijn column op de VB webstek: " Bart De Wever is – laten we eerlijk blijven – onmiskenbaar een politiek talent. Dat maakt het juist zo jammer dat hij dat talent opoffert op het altaar van de Belgische macht. Hij en niemand anders heeft de sleutel in handen om het dwaze cordon sanitaire – één van de laatste steunpilaren van de Belgische staat – voor eens en altijd op te blazen. Door met het Vlaams Belang de handen in elkaar te slaan, al was het maar alleen op het vlak van de uitgesproken Vlaamse eisen, zou er in België een politieke machtsfactor ontstaan die niet meer genegeerd kan worden en die eindelijk een écht tegenwicht zou kunnen vormen voor de almacht van de PS. (...)" link: http://vlaamsbelang.org/index.php?p=6&id=19 Het zijn natuurlijk de woorden van een voorzitter ve concurrerende partij.
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gooooooda boy!!!! ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Europees Commissaris
|
![]() Gezien hun talenkennis is het verkieselijk dat onderhandelingen tussen de
franstalige minister president en de nederlandstalige mlinister-president met de hulp van een tolk gevoerd worden en dat ze zich elk in hun moers taal uitdrukken. De tolken kunnen dan eindcommuniqués opstellen in beide landstalen, die dan juridisch ook op voet van gelijkheid staan zonder enig misverstand.
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarenboven is Chinees een heel moeilijke taal, waardoor het, vooral voor westerlingen, een grote hindernis wordt. Het Chinees is een taal met een tonensysteem, iets wat totaal onbekend is in de westerse talen. Dit vergt dan ook een heel grote bijkomende inspanning om dit onder de knie te krijgen. Daarnaast is er natuurlijk het schrift met z'n duizenden en duizenden tekentjes. Een verdraaid moeilijke klus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
|
![]() Apropos, ik was daarnet even Counterstrike Source (een shooterspel) aan het spelen op een VLaamse server. Er zat toevallig ook een Waal op (uit Charleroi). Het enige wat hij via zijn headset verkondigde (op reactie toen we hem vroegen engels of nederlands te spreken, naar de regels van die server) was 'Les Flamands sont des racistes'.
Ik ben zelf zover gegaan om hem in het frans aan te spreken... Zo zie je maar, eigenlijk.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Onlangs zag ik vld voorzitter Somers op excursie in de Walen met een Waalse tv ploeg rondom hem. Echt pathetisch hoe hij zich probeerde uit te drukken in het frans, gewoon aandoenlijk. En die sujets spreken dan over Chinees ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#128 |
Banneling
|
![]() Turks natuurlijk
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() 1. Engels
2. Duits 3. Frans Met frans ben je buiten wallonië en frankrijk niets. Zelfs in de andere latijnse landen ben je beter af met het engels dan het frans de dag van vandaag. Duits wordt zwaar onderschat, het is nog steeds het grootste exportland ter wereld, een buurland en ook in oost-europa spreken veel mensen nog duits als 2e taal. Engels is natuurlijk de eerste keuze. De enige echte wereldtaal van de drie... |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe zou dat toch maar komen?
![]() |
![]() |
#131 | |
|
![]() Citaat:
Het is wel zo dat de Chinezen buiten China en in de handelsregio van Kanton/Hongkong voornamelijk Kantonees spreken, omdat verreweg de meesten uit die regio afkomstig zijn. Maar in China zelf is dat geen officiële taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens de Chinese wet moet men voor bepaalde staatsfuncties trouwens slechts "een zekere kennis" bezitten van het Mandarijns, wat dus inhoudt dat men die taal niet moet beheersen op een echt werkbaar niveau. Slechts voor ambtenaren in de administratie, journalisten, leraren en nog bepaalde functies schrijft de staat een degelijke kennis voor. Als dergelijke bepalingen nodig blijken te zijn, betekent dat dan ook dat de kennis van het Mandarijns in grote delen van China helemaal niet vanzelfsprekend is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
|
![]() Citaat:
Volgens Ethnologue spraken in 1999 ongeveer 867.000.000 Chinezen Mandarijn. Volgens de volkstelling van 1990 was dat 70% van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() btw; A propos is ook Frans En dan nog op een vlaams forum, hoe durf je!
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 Laatst gewijzigd door A : 25 oktober 2005 om 14:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
|
![]() Citaat:
2. Een Barbarisme, inderdaad, maar so what? Onze taal zit er spijtig genoeg vol van.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() 2) Niemand verplichte jou dat te gebruiken. Je kon je ook in het Nederlands uitdrukken; Terzijde, off topic (aangezien Engels ook toegelaten is) en dergelijke meer konden gebruikt worden om een zin te maken met dezelfde inhoud én zonder dat je Frans moest gebruiken. Maar nee, U moest zonodig weer eens Frans gaan gebruiken hé. En dan maar klagen dat het Vlaems verfranst... ![]()
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | ||
|
![]() Citaat:
Dat heb ik gevraagd, na: 'Wilt u alsjeblieft Nederlands of Engels spreken?' en 'Will you please speak Dutch or English here?' Ik ben mensen altijd ter wille, zolang ze maar het nodige respect tonen. Ik ga hier niet in de fout door iemand iets vriendelijk te vragen. Dat heeft niets met politiek te maken. Als u dat niet beseft, hebt u niet bijster veel manieren. Citaat:
||
![]() |
![]() |