![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Volksunie werd niet van buitenaf opgedoekt, de Volksunie heeft zichzelf de dieperik in geholpen (intern gerommel).
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De rijke vadsige Vlamingen vullen hun tijd met in de Warande een tekst te schrijven waarom ze een ultra-liberaal asociaal Vlaanderen willen. Maar in Halle-Vilvoorde kunnen de Nederlandstaligen geen huis meer komen omdat de rijke vadsige Brusselaars hun villa willen neerpoten in de Vlaamse Rand. Sociaal-democraat Leo Peeters zou ik toch niet direct omschrijven als verdediger van de rijken en vadsigen, en al zeker niet als scherpslijper. Maar hij ziet wel dat de plaatselijke bevolking verdreven wordt door een stel hautaine franskiljons. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 29 januari 2006 om 18:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In de Volksunie waren links, rechts en religieus broederlijk vereend. Het was meer een echte volksbeweging. Nu lijkt vlaams-nationalisme een hobby van voornamelijk (uiterst)rechts met nog wat gesputter van Spirit en NVA. Dat is gevaarlijk op verschillende manieren: ? Dat door de aanwezigheid van sommige uiterst rechtse krachten de VB een verkeerde kant wordt opgetrokken; ? Dat veel integere vlaams-nationalisten van links en rechts zich niet meer herkennen in het vlaams-nationalisme, uit angst meegesleurd te worden; ? Dat het vlaams-nationalisme niet meer serieus wordt genomen door andere partijen; ? Dat het politieke tegenstanders steeds maar weer de mogelijkheid biedt vlaams-nationalisten neer te zetten, met verwijzingen naar het verleden, als extreem-rechts. ? Dat door het in een hoek zetten van het vlaams-nationalisme de problemen blijven bestaan en ooit tot uitbarsting komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 29 januari 2006 om 18:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Allez Jean!? Nog voor je binnengaat schreeuwen de slogans "hier ons bloed, wanneer ons recht" e.d. je tegemoet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Een soort unitaire Belgie dus, de Vlamingen willen eigenlijk heel gewoon de vroegere positie van de Fransoosen innemen. De voormalige unitaire Belgie was gedomineerd door de francofonie vanwege de Waalse economische superioriteit. Maar de Vlamingen-van-nu zijn, niet alleen economisch, zoals de Walen van vroeger, maar bovendien ook demografisch superieur. Dus, diep in hun hart, willen de Vlamingen gewoon deze asset verzilveren (eerlijk toegeven forumers ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Tempest : 29 januari 2006 om 18:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is natuurlijk wel typisch Belgisch dat pietluttigheden veel gensters produceren. Is er niet ooit een regering gevallen over een prul als Voeren? Net daarom is het nodig te relativeren. Het sop is vaak de kool niet waard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Uiteraard is het niet zo dat een politieke partij op een congres besluit dat de strijd gestreden is en dat iedereen een nieuwe hobby mag gaan zoeken. Maar dat is wel wat er schuil ging achter het gekissebis en het uiteindelijke uiteenvallen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beste, ik ben geen unitarist. Dat heb ik van meet af aan duidelijk gesteld. Ik vind een federaal België de beste oplossing. Unitarisme is héél mooi, maar zoals u zelf zegt: België was unitair en het werkte niet. Ik sluit niet uit dat het ooit nog mogelijk is, maar dat zal dan ten vroegste binnen enkele decennia mogelijk zijn.
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 29 januari 2006 om 19:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
|
![]() Citaat:
Een mens kan zich vergissen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Het federale België van vandaag is een lachertje en werkt vierkant. DIT is een België dat niet weet wat het is (deels unitair, deels federaal, deels confederaal). B-Plus ijvert daarom voor een sterk vernieuwd België, dat de naam federale staat waardig is.
![]() |
![]() |
#137 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 29 januari 2006 om 19:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pietluttig... Vergeleken met andere problemen kan de splitsing van BHV misschien maar een klein probleem zijn. Het is ook maar één onderdeeltje in de pogingen om de verfransing van de Rand tegen te houden. Net zoals de rondzendbrief Peeters een klein onderdeeltje is, en de huisvestingspolitiek van minister Keulen. Maar voor mij houdt het uiteraard niet op met dat "fine-tunen". Zelfs het standpunt van VB en N-VA, namelijk de oprichting van een Vlaamse republiek, lijkt mij nog te gematigd. Het doel is een soevereine Vlaamse republiek, en niet zomaar "een" Vlaamse republiek. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 29 januari 2006 om 19:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
|
![]() Citaat:
Maar ik geef toe: alleen de splitsing van België kan mij tevreden stellen.
![]() |
![]() |
#140 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door drosophila : 29 januari 2006 om 19:28. |
|
![]() |
![]() |