Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 maart 2006, 14:31   #121
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
1) Onzin, ze hebben dezelfde partijen en delen veel met Walen, net als Vlamingen. Met Vlaanderen hebben ze de taal niet gemeen, en net dat is ook het grootste en voornaamste verschil tussen Vlaanderen en Wallonië.
2) Omgekeerd ook, werkloosheid in Vlaanderen zou veel hoger zijn zonder de 100000'en die dagelijks naar Brussel pendelen.
3) Ja, maar in Wallonië hebben ze dat ook allemaal, en als Vlaanderen moeilijk doet zullen ze geen moment aarzelen om die te vervangen, met nog catastrofalere gevolgen voor de vlaamse economie.
1. Noem een Brusselaar een Waal, en u kan zich aan een scheldtirade of een lachbui verwachten.
2. Belachelijk. Er zijn duizenden mensen die sowieso naar het buitenland pendelen. Waarom zouden ze dat niet naar 'buitenland Brussel' kunnen?
3. Denkt u dat? En wat gebeurt er dan met Sint-Genesius-Rode, Beersel, Hoeilaart en Linkebeek? Wallonië grenst niet aan Brussel, hoe kunnen ze Brussel dan voorzien van levensnoodzakelijke voorzieningen? En waar bevindt zich de luchthaven van Wallonië? Die zielige verzameling landing strips rond Charleroi?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 15:09   #122
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Elke echtscheiding gaat gepaard met haat, tenminste als een van de partijen niet wil scheiden. En natuurlijk zal Brussel niet bij een onafhankelijk Vlaanderen horen, 90% van de Brusselaars spreekt Frans.
Wat zegt dat over mezelf?
De nagel op de kop!!!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 15:19   #123
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
1. Franstalige Brusselaars zien zichzelf niet als Walen. Ze voelen geen enkele band met wallonië..
2. Brussel overleeft op Vlaams geld. Ze kunnen niet overleven zonder Vlaanderen.
3. De Brusselse watervoorziening, elektriciteitsvoorziening en luchthaven bevinden zich in Vlaanderen. Do the math.
1. Ze voelen zich Franstalig en niet Vlaming. Logisch gezien voelen ze dus al meer banden met Wallonië dan met Vlaanderen.
2. Ah ja? Ze kunnen al overleven zonder uw taal in Brussel te gebruiken (ik spreek over het dagelijkse leven van die Franstaligen). Ze kunnen dus ook overleven zonder Vlaanderen.
Oud 1 maart 2006, 15:24   #124
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik durf er mijn hele hebben en houden op verwedden. Bovendien, wat is het nut om Wallonië van de hand te doen als je toch overblijft met een tweetalig land?
Waarom er wel mee blijven zitten? Wat winnen we daar mee? Ik heb daar nog nooit een goede uitleg voor gekregen.

Laatst gewijzigd door jOOSt : 1 maart 2006 om 15:25.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 15:29   #125
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
1. Ze voelen zich Franstalig en niet Vlaming. Logisch gezien voelen ze dus al meer banden met Wallonië dan met Vlaanderen.
2. Ah ja? Ze kunnen al overleven zonder uw taal in Brussel te gebruiken (ik spreek over het dagelijkse leven van die Franstaligen). Ze kunnen dus ook overleven zonder Vlaanderen.
Brussel mag kiezen. Of een water- en elektriciteitloze satd bij Wallonië, of een rijke wereldstad bij Vlaanderen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 1 maart 2006, 15:34   #126
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel mag kiezen. Of een water- en elektriciteitloze satd bij Wallonië, of een rijke wereldstad bij Vlaanderen.

En daarna zeker de gedwongen "vernederlandsing" van die Franstaligen. Forget it!!! Franstaligen zijn niet idioot en zullen daarom nooit voor Vlaanderen kiezen.
Oud 1 maart 2006, 16:33   #127
van Maerlant

Standaard

Citaat:
1.En daarna zeker de gedwongen "vernederlandsing" van die Franstaligen.
2.Forget it!!! Franstaligen zijn niet idioot en zullen daarom nooit voor Vlaanderen kiezen.
1. De franstaligen zullen zelf wel ondervinden dan een kennis van het Nederlands noodzakelijk zal zijn in een onafhankelijk Vlaanderen.

2. Denkt u dat? En waarom niet? Zullen ze kiezen voor die prachtige werkloosheid die Wallonië te bieden heeft? Voor dat BNP dat gelijk staat aan dat van een derde-wereld-land? Voor een land waar de politici nog erger zijn dan de misdadigers? Ik onderschat de intelligentie van de franstalige gemeenschap in Brussel niet, en ik ben er zeker van dat ze zullen inzien dat het met Vlaanderen beter leven is.

Oud 1 maart 2006, 17:03   #128
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik durf er mijn hele hebben en houden op verwedden. Bovendien, wat is het nut om Wallonië van de hand te doen als je toch overblijft met een tweetalig land? 75% die Vlaams of Brussels als eerste taal spreekt? Eerder rond de 5 �* 10 %.
Als ik zeg dat bijna 100% van de Brusselaars Frans spreken, zeg ik niet dat 100 % van de Brusselaars Frans als eerste taal hebben. Als ik zeg dat 75%/90% van de Brusselaars Nederlands of Brussels spreken, zeg ik niet dat 75%/90% deze taal als eerste taal spreken. Je moet lezen wat er staat.
Als je over de eerste taal/moedertaal in Brussel spreekt, schat ik het NL% op zo'n 25%, het FR% op zo'n 40%, en de anderstaligen (Marokanen, Russen, Polen, EU-ambtenaren, enz...) op 35%.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 17:03   #129
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. De franstaligen zullen zelf wel ondervinden dan een kennis van het Nederlands noodzakelijk zal zijn in een onafhankelijk Vlaanderen.

2. Denkt u dat? En waarom niet? Zullen ze kiezen voor die prachtige werkloosheid die Wallonië te bieden heeft? Voor dat BNP dat gelijk staat aan dat van een derde-wereld-land? Voor een land waar de politici nog erger zijn dan de misdadigers? Ik onderschat de intelligentie van de franstalige gemeenschap in Brussel niet, en ik ben er zeker van dat ze zullen inzien dat het met Vlaanderen beter leven is.
1. Juist daarom zullen ze zeker niet voor Vlaanderen kiezen.
2. Droom maar verder. Als de Franstaligen zo voor Vlaanderen waren, zouden ze massaal voor Vlaamse partijen bij verkiezingen stemmen. En wat zien we? Dat de Franstalige partijen veel meer success hebben dan de Vlaamse partijen. In mijn gemeente is het FDF de grootste partij. Je dis ca, je dis rien.8)
Oud 1 maart 2006, 17:10   #130
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Ik durf er mijn hele hebben en houden op verwedden.
Waarlijk, u bent arroganter dan u verstand heeft.

Ik zou het niet kunnen zeggen, die bescheidenheid heb ik wél. Ik weet wel dat Brussel best wel de kant van de sterkste zou kunnen kiezen, en dat is Vlaanderen. Ze zal echter nooit de motor worden van de Vlaamse ontvoogdingsstrijd, zoals een hoofdstad van een gebied meestal doet. Maar er is de lokroep van de Francofonie... Die kan ook krachtig zijn. Maar je kan niet tegelijk zeggen dat er geen verschil is tussen Vlamingen en Franstaligen én zeggen dat Franstalig Brussel nooit bij Vlaanderen zal horen, dat is wegen met twee maten en twee gewichten (iets wat jij wel meer pleegt te doen).

Dus zal Brussel bij Vlaanderen horen? Ja als ze kiest met haar geldbuidel, nee als ze kiest op basis van taal. Zal ze actief een rol spelen in het onafhankelijk worden: nee, tenzij als tegenbeweging...

Citaat:
Bovendien, wat is het nut om Wallonië van de hand te doen als je toch overblijft met een tweetalig land?
Mijn favoriet wat betreft staatsconstructie, Zwitserland, is een meertalig land. België is wat dat betreft een mislukking en ook meertalig.

Bruno Yammine zou zeggen dat u een taalracist bent

Eentaligheid is geen voorwaarde voor een staatsconstructie. Dus ik begrijp uw kritiek eigenlijk niet goed...
Oud 1 maart 2006, 17:14   #131
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En daarna zeker de gedwongen "vernederlandsing" van die Franstaligen. Forget it!!! Franstaligen zijn niet idioot en zullen daarom nooit voor Vlaanderen kiezen.
Zeg nooit nooit.
Wat verfranst kon worden, kan terug vernederlandst worden.
Inderdaad, ik ga er ook van uit dat Franstaligen niet idioot zijn, en dat ze daarom wél zullen kiezen voor een vernederlandst Brussel in Vlaanderen. Ze zouden pas idioot zijn, indien ze niet inzien dat hun toekomst daar ligt. Wallonië kan Brussel nooit bieden wat Vlaanderen Brussel kan bieden.
Daarom is het aangewezen om het NL-talig onderwijs zéér sterk uit te breiden naar alle anderstaligen die in Vlaanderen wonen. Zowel voor kinderen, maar ook voor volwassenen, om hun zo de kans te geven zich perfect te kunnen integreren in het nederlandstalige Vlaanderen. En of deze anderstaligen nu Duits, Russisch, Turks, Berbers, Frans, enz... spreken maakt niet uit. Allen moeten ze op dezelfde niet-discriminerende manier geholpen worden om hun taalachterstand zo snel als mogelijk en optimaal te kunnen wegwerken, opdat ze perfect kunnen integreren in Vlaanderen.
Oud 1 maart 2006, 17:15   #132
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
1) Onzin, ze hebben dezelfde partijen en delen veel met Walen, net als Vlamingen.
Kunt u mij dan verklaren waarom ze gewest en gemeenschap nog niet gefuseerd hebben zoals de Vlamingen? Ze hebben die grondwettelijke mogelijkheid niet benut, terwijl de Vlamingen er op gesprongen zijn als vliegen op een stront.
Oud 1 maart 2006, 17:30   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eten bijna 100% hetzelfde, en de meeste Vlamingen nemen niet eens een fantsoenlijk ontbijt, laat staan een "Germaans" ontbijt, het blijft bij een boterham met choco of confituur en koffie, krak hetzelfde in Wallonië. (in Nederland over het algemeen een iets uitgebreider ontbijt, doch er zijn er ook die geen ontbijt nemen), muziek is overwegend angelsaxisch in beide delen van het land, in Wallonië om taalredenen wel meer franse muziek. Ook qua mentaliteit staan walen veel dichter bij vlamingen dan nederlanders, ik heb het dan niet over "belgitude" maar in het algemeen, net als Vlamingen zijn Walen iets discreter en minder open en "show" dan Nederlanders, zowel Vlamingen als Walen zijn "zwanzers" die met alles kunnen lachen bij een pint, huisje/tuintje/kindje/hondje mentaliteit heel sterk in beide landsdelen (eigenlijk, als je het zo bekijkt hebben ze ook meer met elkaar gemeen dan met Brusselaars) . enzovoort.
In onze familie wordt er 's ochtends altijd goed gegeten. Er is er maar eentje die 's morgens geen hap door de keel krijgt; voor het overige wordt door alle mijn familieleden een stevig ontbijt genomen.

Walen verschillen naar mentaliteit weldegelijk van de Vlaming: de Waal is opener, gemakkelijker aanspreekbaar en ook losser. De Vlaming is geslotener, komt over het algemeen minder vlug uit z'n schelp en gedraagt zich soms hoekiger dan de Waal. Ik zie duidelijk het verschil wanneer ik in Beauraing bijvoorbeeld ben.

Indien u meent dat de Nederlander geen "zwanzer" is, dan kent u wel heel weinig Nederlanders. Geen grotere lolbroeken en "zeveraars" ontmoet, dan in Maastricht of delen van Noord-Brabant. Daarbij vergeleken is de Westhoeker bijvoorbeeld een heel gereserveerd iemand.

Merkwaardig trouwens hoe sommigen het taalverschil altijd willen uitgommen alsook de daaraan verbonden identitaire en culturele elementen. Daar alleen al is er een wereld van verschil tussen Waal en Vlaming.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 1 maart 2006 om 17:32.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 17:39   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja?

Indien Brussel een onafhankelijke enclave wordt (waartoe ze natuurlijk de vrijheid hebben), dan zal dit grote gevolgen hebben voor heel zaken in Brussel. Vooreerst zal de werkloosheid toenemen, vooral onder ongeschoolden. Immers, heel wat bedrijven zullen hun maatschappelijke zetel naar Vlaanderen verhuizen, waardoor er niet alleen duizenden pendelaars richting Antwerpen/Mechelen/Kortrijk/Gent zullen trekken in plaats van Brussel maar ook zullen er vele honderden gebouwen leeg komen. Het onderhoudspersoneel dat hiervoor nu zorgt, zal op straat komen te staan.

Waar zal Brussel haar inkomsten vandaan halen? Uit industriële activiteit? Nauwelijks nog aanwezig in Brussel (en nauwelijks ook mogelijk). Uit de inkomsten uit de vennootschapsbelasting? Heel veel bedrijven zullen in Vlaanderen hun maatschappelijke zetel hebben. Dus, daar gaan de inkomsten. Uit de personenbelasting? Een groot deel van de Brusselse bevolking is arm. De verpaupering van grote delen neemt hand over hand toe. Ook daar zal niet veel te rapen zijn. Zal Wallonië hier kunnen helpen? Neen, daar Wallonië zelf eerst in eigen huis orde op zaken zal moeten stellen. Kortom, Brussel zal verweesd achterblijven.

Hoe zal Brussel zich op vlak van verkeer ontsluiten? Bijna alle belangrijke wegen lopen in en via Vlaanderen. Brussel heeft geen eigen luchthaven (en ook geen plaats een nieuwe uit te bouwen). Brussel kan zichzelf niet voorzien van elektriciteit. Geen enkele centrale op haar grondgebied en ook geen plaats er nieuwe te bouwen (waar zou men trouwens het geld vandaan halen?).
Oud 1 maart 2006, 17:42   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Zeg nooit nooit.
Kijk maar naar wat in onze tijd met Vilnius, hoofdstad van Litouwen, gebeurt. De "verlitouwsing" is volop aan de gang.
Oud 1 maart 2006, 17:43   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2) Omgekeerd ook, werkloosheid in Vlaanderen zou veel hoger zijn zonder de 100000'en die dagelijks naar Brussel pendelen.
Kunt u mij dan verklaren waarom de werkloosheid in Brussel en Wallonië zo hoog is? Immers, de Walen en Franstalige Brusselaars kunnen OOK in Brussel werken...
Oud 1 maart 2006, 17:44   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
3) Ja, maar in Wallonië hebben ze dat ook allemaal, en als Vlaanderen moeilijk doet zullen ze geen moment aarzelen om die te vervangen, met nog catastrofalere gevolgen voor de vlaamse economie.
Ja? En wat zal Wallonië dan wel doen? U weet wel, Wallonië, die economische supermacht in het westelijk halfrond...
Oud 1 maart 2006, 17:48   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En als ik naar de dokter ga in Oostende of Antwerpen zal dat niet terugbetaald worden door de ziekteverzekering.
Merkwaardig. Jaren geleden werd ik in Frankrijk ziek en ging toe naar de plaatselijke dokter. Later heb ik via mijn gewone ziekenkas alle kosten terugbetaald gekregen.
Oud 1 maart 2006, 18:22   #139
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Zeg nooit nooit.
Inderdaad, ik ga er ook van uit dat Franstaligen niet idioot zijn, en dat ze daarom wél zullen kiezen voor een vernederlandst Brussel in Vlaanderen. Ze zouden pas idioot zijn, indien ze niet inzien dat hun toekomst daar ligt. Wallonië kan Brussel nooit bieden wat Vlaanderen Brussel kan bieden.
Daarom is het aangewezen om het NL-talig onderwijs zéér sterk uit te breiden naar alle anderstaligen die in Vlaanderen wonen. Zowel voor kinderen, maar ook voor volwassenen, om hun zo de kans te geven zich perfect te kunnen integreren in het nederlandstalige Vlaanderen. En of deze anderstaligen nu Duits, Russisch, Turks, Berbers, Frans, enz... spreken maakt niet uit. Allen moeten ze op dezelfde niet-discriminerende manier geholpen worden om hun taalachterstand zo snel als mogelijk en optimaal te kunnen wegwerken, opdat ze perfect kunnen integreren in Vlaanderen.
U denkt dus echt dat de Franstaligen hun taal en hun cultuur zullen willen verliezen om pure Vlamingen te worden? Droom maar!!! Onze taal is het Frans; onze cultuur is Franstalig. Misschien moeten we de Vlamingen op een andere manier laten begrijpen dat we Franstaligen en geen Vlamingen zijn.8)
Oud 1 maart 2006, 18:43   #140
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U denkt dus echt dat de Franstaligen hun taal en hun cultuur zullen willen verliezen om pure Vlamingen te worden? Droom maar!!! Onze taal is het Frans; onze cultuur is Franstalig. Misschien moeten we de Vlamingen op een andere manier laten begrijpen dat we Franstaligen en geen Vlamingen zijn.8)
Iedere buitenlander in het Nederlandstalige Vlaanderen, ongeacht of hij Duitser, Italiaan, Turk, Chinees, Berber of Franstalig is, moet de kans krijgen zich perfect te integreren in het nederlandstalige Vlaanderen. Net zoals iedere buitenlander die zich vestigt in bvb. Italie ook de kans moet krijgen zich perfect te integreren in de Italiaanse gemeenschap.
Je hoeft zelfs je taal en cultuur niet te verliezen, zoals jij stelt. Uiteraard mag je die perfect blijven spreken en beleven. Denk hier bvb. aan de Italiaanse café's in Waterschei. Denk aan de Portugese centra in Troisvierges. Onderling spreken en beleven zij ook hun eigen cultuur. Maar hun kinderen en kleinkinderen zijn ondertussen Vlamingen onder de Vlamingen (resp. Letzemburgers onder de Letzemburgers)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be