![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#121 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#122 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#123 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#124 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
|
|
|
|
|
|
#125 |
|
|
Voorbeelden? Bronnen?
|
|
|
|
|
|
#126 |
|
|
Dat is het probleem bij u: u redeneert te ver door. Het is even belachelijk om te zeggen dat alle vegetariërs nazi's zijn, omdat Hitler dat ook was.
|
|
|
#127 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Ik redeneer ten minste...
|
|
|
|
#128 | |
|
Vreemdeling
|
En dit pareltje komt uit een brief van Van Severen naar Carel Gerretson:
Citaat:
|
|
|
|
#129 |
|
|
Ja en? Moet ik weer doorredeneren?
|
|
|
#130 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#131 |
|
Vreemdeling
|
Nee, konijnen zijn nazi's, niet alle vegetariërs.
|
|
|
#132 |
|
Minister-President
|
Laurent, nu wil je opnieuw het warme water uitvinden, niet? Dat Van Severens Verdinaso fascistoïde was en dat hij een bewondering had voor Mussolini is helemaal niets nieuws en wordt slechts door idolate hardleersen ontkend. In de jaren 20 en 30 was dat overigens niets uitzonderlijks, want de manier waarop de Duce de crisis aanpakte en het altijd woelige Italië 'pacificeerde' leverde hem veel bewondering op, overal in Europa, zelfs bij figuren als Churchill.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
|
|
|
|
#133 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
|
|
|
|
#134 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
|
|
|
|
#135 |
|
|
En hoe moet blijken uit het citaat dat Van Severen een fascist was ipv een nationaalsolidarist?
|
|
|
#136 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Van Severen had inderdaad bewondering voor Mussolini, maar stond daarin zeker niet alleen: velen met hem zagen autoritarisme naar Italiaanse snit als bescherming tegen het goddeloze communisme. Talloze andere landen hadden trouwens zo'n regime: Hongarije, Roemenië, de Baltische staten... Maakt dat van het Verdinaso nu een fascistische beweging? Als je even abstractie maakt van het feit dat 'het fascisme' niet als zodanig bestaat (zelfs Mussolini zou daar geen duidelijk antwoord op kunnen geven), zijn de meeste historici van oordeel dat het V. 'fascistoïd' was, dat het trekken had die overeenkwamen met het Italiaanse fascisme, zonder dat volledig te onderschrijven of daaraan te beantwoorden. Het was rechts-autoritair, met een zweem van fascisme, inderdaad, maar, om Mitterand te citeren: et alors? Dat waren nu eenmaal de jaren 30, weet je...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
|
|
|
|
|
#137 |
|
|
Voila, zo hoor je het eens van een ander: gelijklopende ideeën, sympathie en zo meer zijn geen redenen om iets aan elkaar gelijk te stellen. Dat soort simplificaties doen de werkelijkheid geen recht.
|
|
|
|
|
|
#138 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Je stelt dat Van Severen was rechts-autoritair was met een zweem van fascisme. Maar probleem; er bestaat geen 100 % sluitende definitie van wat fascisme nu eigenlijk inhoudt. Men zou dus kunnen zeggen dat Mussolini een Italiaanse variant van het fascisme invoerde en dat Van Severen droomde van een Vlaamse variant. Degrelle zou dan de Belgisch/Waalse variant kunnen belichamen. Alle varianten hebben heel wat kenmerken gemeen, maar zijn nooit 100 % identiek want er is geen ''standaard'' voor het fascisme. |
|
|
|
|
|
|
#139 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Er wordt gegoocheld met begrippen dat het niet meer mooi is. Ik wil enkel hiertoe bijdragen door te zeggen dat misbruik van het begrip "fascisme" het uitgehold heeft tot en met en vaak een manier is om te communiceren dat de argumentatie op is.
|
|
|
|
|
|
#140 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Een belangrijk argument hiervoor is inderdaad, zoals Federator terecht opmerkt, dat er vrij snel begrippeninflatie optreedt. Dat geldt dan vooral voor het politieke debat, want in historische polemiek hangt alles uiteraard af van een duidelijke begrippenafbakening (waarover dan ook kan gediscussieerd worden). In een historisch debat kan je er normaal echter van op aan dat één en ander beschaafd verloopt, maar dat dat hier kan, die hoop heb ik al enige tijd opgegeven.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 20 maart 2006 om 18:19. |
|
|
|
|