![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Vreemdeling
|
![]() Beste Inge en Harko,
Ik moet zeggen dat ik bijna achterover val als ik lees wat jullie over de betoging en onze rol durven te schrijven! De manier waarop jullie feiten vervalsen en emmers stront over ons kappen is volgens mij toch wel de uitdrukking van een zekere frustratie. En echt, als ik al die Bullshit lees kan ik me niet houden om toch een reactie op jullie laster te schrijven. Ongeveer anderhalve maand geleden namen we op het niveau van de UFSIA,RUCA, HA-academie en HA-BLS contact op met de respectievelijke delegees door middel van een brief van kd Jo Coulier over de besparingen in het Hoger onderwijs en voorgestelde acties. Met verschillende delegees hebben we samen gezeten en hen warm gemaakt voor een actie in Antwerpen. We vroegen de delegees om contact op te nemen met hun secretaris om zo de druk om tot een Antwerpse betoging te komen op te voeren. Dit leidde er uiteindelijk toe dat we op 16 maart, de avond na de betoging in Brussel, werden uitgenodigd op de Groep hoger onderwijs van het ACOD Antwerpen, waar we na discussie van de secretaris te horen kregen dat er op 27 Maart een stakingsaanzegging gedaan werd. De reden voor de laattijdige aankondiging lag haar in het feit dat ze de opkomst van de betoging van 16/3 wilde afwachten. Gedurende heel de periode voor deze vergadering proberen we iets concreet uit de bus te krijgen. Voor ons stond het vast dat er een actie zou georganiseerd worden, dit was immers beslist op nationaal vlak tussen de bonden, maar we hadden een plaats en uur nodig om concreet met de mobilisatie te starten. Toen we doorheen deze periode contact opnamen met de VVS vertelden ze ons dat ze pas iets konden doen na de betoging van de 16e. Toen we op Di 14/3 een vergadering organiseerden met 6 delegees van de UA over de acties en iemand van het VVS probeerden uit te nodigen vertelden ze ons dat dit niet mogelijk was vermits hun Antwerpse verantwoordelijke in het buitenland zat. (toont voldoende het belang aan volgens mij) Eindelijk beslist het VVS om een vergadering samen te roepen over acties in het Antwerpse. Dit op Dinsdag 21 Maart, juist 8 dagen voor de actie! Aanwezig op deze vergadering: 2 personen VVS, 1 VSAO,1 ACOD, 1 COC, 3 Comac, 3 UNIFAC, 2 ALS, 1 meisje Plantijn studentenraad, 1 HA studentenraad en 1 Studiant Ik viel bijna van mijn stoel toen ik Inge op deze vergadering hoorde vertellen dat volgens haar een actie in het Antwerpse moeilijk haalbaar was, omdat er te weinig tijd en intresse was! Ze stelde voor om slechts een ludieke actie te organiseren, eventueel een alternatieve les. Ik heb hiertegen geargumenteerd, wat op redelijk wat cynisme onthaalt werd. Uiteindelijk kregen we steun vanuit het VSOA en toen zijn de andere 2 vakbonden ook mee op de kar gesprongen. Comac zweeg doorheen heel de discussie. Unifac, het meisje van de Plantijn hogeschool en studiant argumenteerden tegen. Na een redelijk zware discussie werd er dan tot een compromis gekomen. Een betoging gevolgt door een ludieke actie, omdat de "activisten" van het VVS verwachten dat zoiets nodig was voor de media aandacht. Inge, die duidelijk heel cultureeeeel is, drukte op het feit dat we ofwel gedichtjes moesten laten voorlezen, ofwel een toneeltje konden spelen. Acht dagen voor de betoging werd er beslist om te betogen. De affiches waren pas klaar donderdag, zes dagen voor de betoging. Het was ons al langer duidelijk dat , als we van een Antwerpse actie een succes wilden maken, we vooral op onszelf waren aangewezen. Al voor deze vergadering waren we gestart met spreken in de lessen, wat we in een hogere versnelling brachten nudat we een afspraakplaats en uur hadden. 20 militanten van de ALS waren bijna acht volle dagen bezig met in de lessen te spreken, pamfletten te bedelen en affiches op te hangen. Onze activiteit lag blijkbaar zo hoog dat Inge ons herhaaldelijk erop aansprak, omdat het haar stoorde dat iedereen dacht dat het een ALS actie was, omdat ze ons materiaal voor de betoging al gezien hadden. Op de laatste vergadering voor de betoging waren er 2 discussiepunten. Hoe we op het NSV zouden reageren en over de sprekers. Over het NSV: het VSS en alle andere aanwezigen waren ervoor om niet op de aanwezigheid van fascisten te reageren. Volgens hen zou dit leiden tot geweld en de betoging in een negatief daglicht plaatsen. "We zijn immers allemaal studenten en hebben allemaal dezelfde belangen; de ALS moest maar niet zo aan politiek doen" Wij argumenteerden hier tegen. Voor ons is de NSV geen normale studentenvereniging. Kijk maar eens nr de foto-reportage op onze site. Vooral in Antwerpen probeert de NSV zich te profileren als een normale studentenvereniging; als ze zouden meestappen in een betoging tegen FVDB zijn plan, zouden ze hier meer in slagen. Comac had geen oren naar deze argumentatie, ze stelden dat we opportunistisch moesten zijn. Als anti-fascist weiger ik mee te stappen in eenzelfde betoging als fascisten die nog vergaderingen en betogingen waarop ik aanwezig was hebben aangevallen. Ik stelde dan ook op deze vergadering, dat indien het NSV op de betoging zou aanwezig zijn, we dit fysiek gingen verhinderen met onze ordedienst. Waarop we beschuldigingen rond ons hoofd kregen dat we erger waren dan het NSV, dat we verantwoordelijk zouden zijn voor het mislukken van de betoging,... Over de sprekers. Op de laatste vergadering voor de betoging, vroegen we of we als ALS een spreker op het einde konden krijgen. Inge stelde dat dit niet mogelijk was, omdat er organisaties tegen zouden zijn. Er werden vier andere sprekers voorgesteld. 1 van het VVS, 1 COC, 1 uit de academische wereld en Arne van de HA. Toen ik tussenkwam en stelde dat we op basis van de campagne die we gevoerd hadden dachten ook recht te hebben op een spreker antwoordde Inge dat dit niet mogelijk was, en dat we al blij mochten zijn dat we konden meestappen in de betoging. Want de VLD jongeren! hadden problemen met ons die meestapten. Nu, ik heb geen probleem om te luisteren naar argumenten. Maar iki kijk vooral naar de praktijk. Naar wat iemand doet. Naar inzet en krachtsverhoudingen. En als ons wordt gezegd dat we blij mogen zijn mee te kunnen stappen, omdat een organisatie die ik nog nooit iets heb zien doen rond het plan VDB erom vraagt, dan is de maat vol. Ik denk dat ik mecht recht kan zeggen dat dankzij de ALS de betoging er gekomen is. Dat dankzij de ALS er massaal gemobiliseert is geworden (we hebben een 5000 pamfletten verspreid, 1000 affiches gehangen en in een vijtig lessen gesproken) Als in deze ompstandigheden iemand die slecht zeven man kan mobiliseren in haar delegatie, mij vertelt dat we wel goed genoeg zijn om t volk te leveren, maar niet goed genoeg om mee op het podium te staan, dan zullen we de beslissingen op het terrein wel nemen. Op basis van reeele krachtsverhoudingen en niet op basis van bureaucratisch gemanouvreer! Toen ik dit vertelde wilden we ophoepelen van de vergadering, omdat er voor ons niets meer te bespreken was. Comac probeerde nog de schijn te redden door voor te stellen dat er na de vier officiele sprekers een open mic kwam, waar we ons ding konden doen. Te weinig volgens mij. Op de betoging vonden we dat we om deze redenen geen enkele verplichting hadden en hebben we daarom in de praktijk getoont wat krachtsverhoudingen betekenen. Enkel nog over het NSV: toen dze met vlag en wimpel toekwamen had nele hen overtuigd om de vlag te verweideren. En volgens haar konden ze wel met hun lindjes en petten meestappen. Ik zag dat Harko ernaartoe liep en hun leider het handje schudde. Onmiddellijk toen de Fascisten toekwamen hebben wij er tien kdn van de ordedienst voorgezet. Harko kwam ons vertellen dat dit toch wel ver ging, en we die jongens gerust moesten laten. Waarop ik hem zei dat hij misschien het Stalin Hitler pact van 39 eens lichtjes wilde overdoen, maar dat wij ons niet door hem gingen laten afzeiken. Onze strategie heeft duidelijk gewerkt. Toen de betoging van start ging, hadden we de NSV achteraan de betoging kunnen afzonderen, waarna ze met de staart tussen de benen konden afdruipen. Ik maak persoonlijk een enorm positieve evalutie van de betoging. 1000 man mobiliseren op 8 dagen tijd, toont dat studenten op straat willen komen, toont dat er iets leeft onder de bevolking. Studenten zijn niet passief en apolitiek zoals ze ons willen doen geloven; Studenten willen vechten voor hun belangen! Ik ben ervan overtuigd dat de betoging in Gent een succes zal worden, en hoop ook oprecht dat we opnieuw op een jnormale manier kunnen samenwerken met het VVS en Comac. Maar dan zal het VVS geen organisaties als jong-VLD als excuus moeten gebruiken om ons spreekrecht te beperken! |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Los van de vraag hoe 't komt dat iemand die een eerste bericht plaatst op dit forum al zo uit de slag kan en alleman hier kent toch even dit aanhalen:
Citaat:
Da's heel fijn. Doe dat ergens rustig op uw gemak in 't stadspark of zo, zodat de rest kan verder betogen. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik begin stilaan te begrijpen waarom ik nog nooit op een anti nsv betoging ben geweest.
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Europees Commissaris
|
![]() eerst en vooral maken dat je in getalsterkte zo sterk bent dat er voor fascisten geen doorkomen aan is... En als de krachtsverhoudingen zouden wijzigen, dan zijn andere methodes niet uit te sluiten. Maar dan spreken we over een voorlopig utopische situatie van fascistische hegemonie... De verzetslui hebben de nazi's ook niet weggekregen met waterballons! Moralistisch gezeik is in zo'n situatie op zijn minst gezegd ongepast!
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1: aangezien ik ook in de vlaamse beweging vertoef kan ik met zekerheid stellen dat lang niet alle nsv'ers fascisten en nazis zijn, dus daar zitten jullie al om te beginnen fout. Maar dat soort zwart/wit denken begin ik meer en meer te zien bij jullie. 2: zelfs dan nog, op deze agressieve manier wek je meer sympathie voor de nsv dan voor uw eigen studentenclub. Bij elke betoging/tegenbetoging op tv kan extreem rechts weer komen zeggen dat extreem links de geweldschoppers zijn. maw grote winnaar = extreem rechts. Moest het in elkaar slaan van fascisten effectief werken dan doe je maar wat je niet laten kunt, maar elke actie die jullie doen is weer een hoop VB stemmen bij.
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je vindt dat de Vlaamse media extreeem-rechts in Vlaanderen a hard time geven dan moet u misschien eerst eens kijken hoe de media in Nederland, VK en zeker Duitsland extreem-rechts aanpakken. Frankrijk ben ik niet zo goed op de hoogte. Het enigste probleem van de paarse Pravda en haar krant De Morgen is niet zozeer dat ze het VB aanpakken, integendeel, maar dat ze zo lief zijn voor paars waardoor ze niet meer in staat zijn om het VB om een kritische manier te behandelen. In VK pakken ze alle partijen hard aan waardoor niemand vreemd opkijkt als ze de BNP nog wat harder aanpakken en dan op een manier waar journalisten in Vlaanderen nog iets van kunnen leren.
Het enigste verschil met 20 jaar geleden is dat het Vlaams Belang en aanverwanten nog een pak groter zijn en dat velen daar zich blijkbaar bij hebben neergelegd. Als het VB haar houding tov van ons niet verandert dan zullen wij onze houding maar veranderen zeker? Wij hebben ook nooit gezegd dat alle NSV'ers fascisten zouden zijn. Ik zie echter nog geen reden op dit moment om onze houding tov die organisatie te veranderen. Ten andere. Hoe komt het dat de NSV verandert? |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |||||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
over het 'feiten vervalsen' en 'emmers stront'. Laat ons eens bekijken wat wij (inge en ik) geschreven hebben m.b.t. Antwerpen en m.b.t. als: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Over het nsv: er was duidelijk afsproken dat het nsv niet op de betoging zou meelopen. Ook op de dag zelf is dit nog bevestigd door hun preses. Dat zij daar stonden te wachten om zich achteraan achter de betoging aan te sluiten was duidelijk. En daar heb ik ook geen enkel probleem mee. Er was ook duidelijk afgesproken dat we tussen die mannen en de eigenlijke betoging een aantal gasten gingen opstellen om hen duidelijk te scheiden. En toch vonden enkele gastjes, waaronder jijzelf, het nodig om een scheldtirade te lanceren. Op zich geen enkel probleem mee, laat dat duidelijk zijn, maar enkele opgefokte pubers en een bende nsv’ers samen zetten kan vlug escaleren. Wij wouden tenallen prijze vermijden dat dit zou escaleren en dat dat dan uitgebreid in de pers zou komen. Blijkbaar hebben sommige gastjes daar een probleem mee. Maar dat is dan hun probleem. Ik zou het waarderen Nikei als je de volgende keer iets minder opgefokt geraakt en iets minder hysterisch staat te doen tegen mij. Ook hysterisch onzin gillen over pacten en als stalin is nergens voor nodig. Voor meer heb ik eigenlijk niet zeggen hierover, typische zevertirades en hallucinaties over machtsverhoudingen, daar ga ik zelfs niet op reageren. Ik ga enkel m.b.t. Gent herhalen wat ik al meerdere keren heb gezegd: Citaat:
Laatst gewijzigd door Harko : 5 april 2006 om 12:00. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
http://kameraadharko.blogspot.com/ Laatst gewijzigd door Harko : 5 april 2006 om 12:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat hebben hitler-stalin pacten eigenlijk te maken met een studentenbetoging?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Sorry, Pelgrim, maar ik volg solidarnosc. Het is algemeen geweten dat NSV te midden staat van het fascistisch milieu, hen beschermen doet alleen maar afbreuk tov de Vlaamse Beweging. Ik ga geen literatuur bovenhalen, die kan je ook wel vinden, maar tijdens de anti-NSV betoging in Leuven had het NSV duidelijk stoottroepen meegenomen die uit het B&H-milieu kwamen. Ik ken namelijk iemand die de kerels kent, en hij zei zelfs dat er eentje van BBET mee was. Ook kon ik het checken op enkele fora, en zijn info is volgens mij volledig juist. NSV is zo zwart als de snor van Hitler.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik bescherm het nsv helemaal niet. Ik heb alleen serieuze twijfels over de manier waarop de als denkt het nsv te bestrijden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |||||||||||||||||||||
|
![]() Citaat:
wat heb ik geschreven dat niet waar is dan? wat heb ik vervalst? welke laster? dat mag je wel eens hard maken hoor. anders is het laster van jouw kant. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ik heb gezegd dat zo'n actie goed zou zijn, dat is waar. zoals je mss ook zou weten, als je eens naar tv-verslagen van en betoging kijkt, scoren zo'n dingen goed op het nieuws. en als je zo'n actie doet, is het altijd goed om je eisen kracht bij te zetten, als je voldoende media-aandacht krijgt. bovendien kan je op die manier je eisen nog eens duidelijk herhalen, wat toch de bedoeling is van actie te voeren. het is niet voldoende om met een paar 100 man een wandelingske te doen als je iets wil bereiken. bovendien, en als je dat onkent sta je wel erg ver af van de antwerpse studenten, zijn de meesten niet zo te vinden voor betogen, en al zeker niet voor een onderwerp dat hun slechts indirect aanbelangt. je kan dat jammer vinden, maar dat is de realiteit. een betoging opdringen omdat je dat zelf nodig acht, mag je gerust van mij doen. ik kijk liever naar waar ik de studenten voor op straat kan krijgen. daarom ben ik ook studentenvertegenwoordiger, en zijn jullie ALS. Citaat:
de dag voor de betoging zijn we op de HA trouwens ALS'ers tegen gekomen die zowel jullie flyer als de gemeenschappelijke uitdeelden, zoals afgesproken. dit is hoe de samenwerking zou moeten zijn. jammer dat dat niet met alle ALS'ers kan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
dat neemt echter niet weg dat er wel degelijk organisaties zijn die niet willen meestappen in een betoging die georganiseerd is daar ALS. je mag dat betwisten, ik weet echter wat ik hoor. en als wij zoveel mogelijk organisaties mee willen, dan moeten we daar rekening mee houden. Citaat:
bovendien, en laten we dat nog maar eens herhalen, is dit nog maar een conceptnota. het zijn wat ideetjes die op tafel zijn gegooid om de discussies te starten, om alternatieven te zien groeien. het is lang nog niet definitief. het is dan ook nog niet nodig om paniekvoetbal te spelen. Citaat:
dat we maar met 7 waren in onze delegatie is trouwens nog zo'n leugen van jouw kant. ons bestuur en staf bestaat uit 11 man, waarvan iedereen er was die kon. 1 persoon is op kantoor gebleven en 2 anderen waren te laat omdat ze op een andere afspraak waren die al veel langer vast lag. (en wou houden ons aan afspraken hé). de rest van onze organisatie moest zich bezig houden met practische beslommeringen, zoals de ordedienst. iets waar je ook telkens de afspraken niet over hebt nageleefd. maar er waren heel wat sympathisanten van VVS daar. het is niet omdat ze niet in VVs-vuilzakken rondlopen dat ze der ni zijn hé. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() en dan nog niet meteen stoere macho's. bovendien hebben veschillende mensen ze vriendelijk gevraagd om hun vlag weg te halen en zouden ze zelfs hun petten afzetten. bovendien heb ik hen er nog op gewezen dat ze, als ze zouden meelopen in de betoging, ze een betoging zouden steunen waarin er gevraagd werd om te financieren op basis van studentenkenmerken, wat oa een extra gewicht 'en dus extra geld) voor allochtonen betekende. en dat ze gerust konden meelopen als ze onze eisen ondersteunende. en wat blijkt... ze zijn op café gegaan omdat ze eigenlijk de betoging niet ondersteunden als organisatie. en dat heb ik van in het begin gezegd. maar waarom waren ze daar? omdat ze weten dat ze jullie er mee kunnen provoceren, omdat ze jullie er mee kunnen jennen. soit, belachelijk incident dus, niet eens de moeite om op door te gaan. Citaat:
maar laten we niet vergeten, 1000 man op een populatie van 27000 studenten, om van personeel nog te zwijgen. laten we dus niet te euforisch worden. Citaat:
![]() |
|||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ize een fundamenteel verschil tussen VVS en ALS.
VVs wil blijkbaar de plannen stoppen met media-aandacht... ALS daarentegen wil iedereen bewust maken over wat het nu eigenlijk gaat; wil mensen actief betrekken en die informeren en een kader schetsen in welke context dit gezien moet worden, in plaats van aandacht te vragen van de TV die gefinacierd wordt door dezelfde belangengroepen als zij die de minister op post houden en zijn plannen uittekenen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() VVS gebruikt meerdere tactieken. we stellen een analyse op, beschrijven het probleem en komen met een alternatief. maar omdat enkel teksten schrijven niet voldoende is, gaan we daar met alle relevante partners over spreken: parlementsleden, bestuursleden uit het HO, kabinet, studentenraden... echter, om de druk te verhogen, doen we ook acties. op deze manier kunnen we onze eisen kracht bijzetten. en idd, kunnen we de 'gewone' student ook bij het debat betrekken. actie voeren is een geweldig middel om te sensibiliseren. maar acties zijn nu eenmaal sterker als ze uitgebreid in de pers komen. politici zijn namelijk nogal gevoelig aan pers. bovendien bereik je er nogal wat studenten mee ook, aangezien veel van hen al eens naar het nieuws kijken of de krant lezen. voor VVS is dit dossier belangrijk genoeg om alle registers open te trekken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Persaandacht is inderdaad altijd mooi meegenomen alleen is het makkelijker om aandacht te krijgen voor een bepaald probleem als je met veel op straat staat dan alleen. In die zin hoeven beiden (perscampagne en sensibilisering) elkaar niet uit te sluiten want meer persaandacht kan zorgen voor meer volk etc.... Idem voor onderhandelingen. Als je alleen moet onderhandelen of met de (effectieve) steun van een pak mensen maakt ook een verschil om druk te zetten. Ik denk echter alleen niet dat we al te veel op de pers moeten rekenen om studenten te informeren. Greetz.
Laatst gewijzigd door solidarnosc : 5 april 2006 om 21:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
""Vandenbroucke zei na de betoging in Brussel al dat een mogelijke oplossing pas tegen Pasen zal komen. “Dat wil niet zeggen dat we ons protest moeten stoppen,” zegt Harko Vande Loock (Vlaamse vereniging van studenten), “Vandenbroucke zal zeker een deel van zijn oorspronkelijke voorstel behouden en dat willen wij niet.” Ook de vakbonden blijven zich verzetten, “Meer geld voor onderwijs en onderzoek,” is de slogan die door ACOD, COC, VSOA gezamenlijk gedragen wordt. Thomas Maes (Animo, jong links) zegt: “Ook al is hij een minister uit onze partij, we zijn niet akkoord. Er moet bespaard worden en dat weten we maar het kan op een andere manier. Daarover hebben we al gepraat met de Minister maar nu is het voorlopig afwachten.”" http://www.indymedia.be/nl/node/1908 Laatst gewijzigd door solidarnosc : 5 april 2006 om 21:52. |
|
![]() |
![]() |