Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2003, 16:48   #121
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Naarmate of een nakende onafhankelijkheid of een nakende unitaire belgische staat waarheid wordt, dan zal die zwijgende meerderheid niet meer zwijgen.
Dat hoop je toch alleszins, of dat maak je jezelf wijs. De mensen liggen écht niet wakker van dat hele communautaire gedoe.

Waarom dan veranderen? Heel simpel: omdat politici wél hun verantwoordelijkheid moeten nemen, en het algemeen belang laten primeren, ook al interesseert de mensen dat geen fluit. Dat geldt voor de Vlaamse politici, de Nederlandse en de Waalse...
Oud 31 juli 2003, 09:30   #122
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Naarmate of een nakende onafhankelijkheid of een nakende unitaire belgische staat waarheid wordt, dan zal die zwijgende meerderheid niet meer zwijgen.
Daar zou ik maar niet te hard op hopen... er zijn namelijk onnoemelijk veel voorbeelden dat de zwijgende meerderheid blijft zwijgen en al wie daarop gehoopt had, is bedrogen uitgekomen.

Citaat:
Hoedanook, ik probeer geen gebruik te maken van de zwijgende meerderheid als argument in onze discussie. Mensen in mijn omgeving, die volgens mijn interpretatie deel uitmaken van de zwijgende meerderheid, zijn mijn ergste critici. Dat vind ik belangrijk. ZOals ik eerder schreef, ze lachen met mij wanneer ik luidop zit te vloeken over politieke blunders, terwijl hun dat volkomen niet interesseert dat vb de wapenuitvoer geregionaliseerd wordt. Maar er zijn ook momenten dat ik mijn eigen overtuigingen moet toetsen aan de realiteit, zijnde op kleine schaal dan: mijn omgeving, die zwijgende meerderheid. Ik had van de meesten van hun verwacht dat zij ook dingen zouden zeggen aleve de republiiek, etc. Maar, ik was heel aangenaam verrast dat de meesten voor het behoud van belgië en de monarchie zijn. Ik hecht daar persoonlijk belang aan, dat af en toe mensen uit volkomen onverwachte hoek het eens zijn met mijn overtuiging. Voila.
Hoe kunnen ze je ergste critici zijn als ze je toch gelijk geven?

Enfin, ik weet wat je bedoelt, maar je moet wel oppassen dat veel mensen geneigd zijn mee te gaan in het discours van anderen. Het is niet zo erg als dat typetje uit 'The Fast Show', maar het komt soms griezelig dicht in de buurt... A propos, 'mijn' zwijgende meerderheid blijkt republikeins te zijn!
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2003, 10:58   #123
coosie
Provinciaal Statenlid

coosie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Dat hoop je toch alleszins, of dat maak je jezelf wijs. De mensen liggen écht niet wakker van dat hele communautaire gedoe.

Waarom dan veranderen? Heel simpel: omdat politici wél hun verantwoordelijkheid moeten nemen, en het algemeen belang laten primeren, ook al interesseert de mensen dat geen fluit. Dat geldt voor de Vlaamse politici, de Nederlandse en de Waalse...
Ze liggen er inderdaad niet van wakker, maar moest er opeens een splitsing of een annexatie bij nederland op tafel liggen dan zullen ze wel reageren.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2003, 11:01   #124
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:
Daar zou ik maar niet te hard op hopen... er zijn namelijk onnoemelijk veel voorbeelden dat de zwijgende meerderheid blijft zwijgen en al wie daarop gehoopt had, is bedrogen uitgekomen.

Citaat:
Hoedanook, ik probeer geen gebruik te maken van de zwijgende meerderheid als argument in onze discussie. Mensen in mijn omgeving, die volgens mijn interpretatie deel uitmaken van de zwijgende meerderheid, zijn mijn ergste critici. Dat vind ik belangrijk. ZOals ik eerder schreef, ze lachen met mij wanneer ik luidop zit te vloeken over politieke blunders, terwijl hun dat volkomen niet interesseert dat vb de wapenuitvoer geregionaliseerd wordt. Maar er zijn ook momenten dat ik mijn eigen overtuigingen moet toetsen aan de realiteit, zijnde op kleine schaal dan: mijn omgeving, die zwijgende meerderheid. Ik had van de meesten van hun verwacht dat zij ook dingen zouden zeggen aleve de republiiek, etc. Maar, ik was heel aangenaam verrast dat de meesten voor het behoud van belgië en de monarchie zijn. Ik hecht daar persoonlijk belang aan, dat af en toe mensen uit volkomen onverwachte hoek het eens zijn met mijn overtuiging. Voila.
Hoe kunnen ze je ergste critici zijn als ze je toch gelijk geven?

Enfin, ik weet wat je bedoelt, maar je moet wel oppassen dat veel mensen geneigd zijn mee te gaan in het discours van anderen. Het is niet zo erg als dat typetje uit 'The Fast Show', maar het komt soms griezelig dicht in de buurt... A propos, 'mijn' zwijgende meerderheid blijkt republikeins te zijn!
Tja, zoals ik al zei, het is statistisch niet relevant. Maar het is soms interessant om eens te praten met iemand die er geen uitgesproken mening over heeft,, of hij nu akkoord gaat met jou discours of niet. Je moet kunnen luisteren ook, he.

Oud 31 juli 2003, 12:09   #125
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ze liggen er inderdaad niet van wakker, maar moest er opeens een splitsing of een annexatie bij nederland op tafel liggen dan zullen ze wel reageren.
Ik ben het met je eens wat je elders schreef, maar hier ga je wel even aan het slingeren. Voor mensen die, zoals ik of Tantist, een voordeel zien bij een nauwe Vlaams-Nederlandse of Belgische samenwerking, eventueel in staatkundig verband, gaat het in geen geval om een 'annexatie' door het noorden, maar om een samengaan op gelijke voet.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 31 juli 2003, 12:26   #126
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik ben het met je eens wat je elders schreef, maar hier ga je wel even aan het slingeren. Voor mensen die, zoals ik of Tantist, een voordeel zien bij een nauwe Vlaams-Nederlandse of Belgische samenwerking, eventueel in staatkundig verband, gaat het in geen geval om een 'annexatie' door het noorden, maar om een samengaan op gelijke voet.
Dat gebeurt nu al in de EU....

Oud 31 juli 2003, 12:36   #127
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik bedoel wel een iets verdergaande samenwerking dan die op de keper beschouwd nog vrijblijvende EU. De Benelux, of desnoods Vlaanderen en Nederland hebben op dat gebied heel wat meer potentieel en mogelijkheden dan de vijftien+ landen die misschien ooit wel mogelijk eens een unie zullen vormen. Denkt u echt dat Frankrijk, het VK of Duitsland -om er maar drie te noemen- staan te springen om hun soevereiniteit op te geven? Ik dacht het niet...
Oud 31 juli 2003, 12:40   #128
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik bedoel wel een iets verdergaande samenwerking dan die op de keper beschouwd nog vrijblijvende EU. De Benelux, of desnoods Vlaanderen en Nederland hebben op dat gebied heel wat meer potentieel en mogelijkheden dan de vijftien+ landen die misschien ooit wel mogelijk eens een unie zullen vormen. Denkt u echt dat Frankrijk, het VK of Duitsland -om er maar drie te noemen- staan te springen om hun soevereiniteit op te geven? Ik dacht het niet...
België staat er ook niet om te springen, een aantal flaminganten niet meegerekend dan....
Samenwerken vind ik oke, maar onder dezelfde staatsvorm, nee dank u.

Oud 31 juli 2003, 14:20   #129
Tantist

Standaard

Citaat:
1. Annexatie... Weet jij eigenlijk wel wat een annexatie is?

[size=6]an·nexe·ren (ov.ww.)[/size]
1 (een gebied) al of niet gewelddadig bij het eigen grondgebied inlijven
2 zich toe-eigenen

2. Zoals ik al zei: je hoopt erop dat ze gaan reageren, maar het blijft bij die hoop. Er is niets dat daar op wijst...
Oud 31 juli 2003, 14:24   #130
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Eerst Vl onafhankelijk, later zien we nog wel.
Lekker de kat uit de boom kijken . En meedoen met de sterkste ? Typisch , ze verleren het nooit 8)

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2003, 14:34   #131
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Citaat:
Lekker de kat uit de boom kijken . En meedoen met de sterkste ? Typisch , ze verleren het nooit 8)
De sterksten ????

Oud 1 augustus 2003, 21:29   #132
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Er wordt erg veel gesproken over 'annexatie' en zelfs over krachtsverhoudingen, Nederlands bezit van Vlaanderen en nog veel meer. Het lijkt me in deze tijd niet reeel om daarvan te spreken, misschien komt dit voort uit een onterecht gevoel van minderwaardigheid? Wat is er mis met een samengaan op basis van gelijkwaardigheid? Gelijkwaardigheid betekend natuurlijk niet dat Vlaanderen 50% van het gewicht uit maakt, maar dat maakt Groningen binnen Nederland ook niet, en zelfs het van oudsher (binnen Nederland) dominante gewest Holland (nu Noord- en Zuid-Holland ) niet. Gelijkwaardigheid betekend wel dat de stem van een Vlaming, Brabander, Zeeuw, Hollander of Limburger in een nieuwe staatsvorm even zwaar moet tellen, en dat ieder voor de wet gelijk is. Er moet dus geen sprake zijn van Nederlandse overheersing, net zomin als Vlaamse overheersing over Nederland niet goed zou zijn. En om het af te maken, van mij mag eenderwelke Vlaamse stad de hoofdstad worden. Dan is eindelijk de Amsterdamse overheersing van Nederland ook opgelost
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2003, 00:00   #133
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander
Er wordt erg veel gesproken over 'annexatie' en zelfs over krachtsverhoudingen,
Dat is heel simpel, Hollander...

Men creëert bewust een spookbeeld, om het volk af te schrikken. Men schildert Nederland daarbij af als 1 soort mensen, maar men vergeet dat Noord-Brabant en Limburg ook best wel de pest kunnen hebben aan die "Hollanders" uit de Randstad. Of dat Boer Harms uit Drenthe begod niet weet wat een Vlaming is. Dat Zeeuws-Vlaanderen eigenlijk meer te doen heeft met Oost-Vlaanderen dan met Zeeland (nog een geluk dat ze daar een ferrydienst hebben). Vooral in het Zuiden van Nederland zullen ze blij zijn met de Vlamingen erbij.

Soit, ik ben aan het afwijken. Dat spookbeeld dus. Ik weet niet of je de film Daens gezien hebt? Wel, een beetje zoals de dorpspastoor kwam vertellen dat men naar de hel ging als men voor Daens stemde. Zo dus...
Oud 2 augustus 2003, 07:06   #134
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Citaat:
De sterksten ????

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2003, 10:34   #135
Hollander

Standaard

Citaat:
Men creëert bewust een spookbeeld, om het volk af te schrikken. Men schildert Nederland daarbij af als 1 soort mensen, maar men vergeet dat Noord-Brabant en Limburg ook best wel de pest kunnen hebben aan die "Hollanders" uit de Randstad. Of dat Boer Harms uit Drenthe begod niet weet wat een Vlaming is. Dat Zeeuws-Vlaanderen eigenlijk meer te doen heeft met Oost-Vlaanderen dan met Zeeland (nog een geluk dat ze daar een ferrydienst hebben). Vooral in het Zuiden van Nederland zullen ze blij zijn met de Vlamingen erbij
Ik denk dat je gelijk hebt, hoe kwalijk dat ook zou zijn. Natuurlijk zijn er 'cultuurverschillen' binnen Nederland, net zoals die er zijn binnen elk ander land in Europa. Het is nu eenmaal een heerlijk divers continent. Maar om die nu om te buigen in een soort spookbeeld waarbij het grote boze noorden (lmao) het lieve onschuldige zuiden (lmao) wil domineren (lmao) .....hahaha....
ps. Er is ook een tunnel tussen Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland.
Oud 2 augustus 2003, 11:01   #136
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Denkt u echt dat Frankrijk, het VK of Duitsland -om er maar drie te noemen- staan te springen om hun soevereiniteit op te geven? Ik dacht het niet...
Nagel op de kop, stop dus maar met het spreken over "Europa der volkeren/regio's".
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2003, 11:22   #137
Hollander

Standaard

Daar komt nog bij dat 'het Noorden' (lees: Holland) er cultureel gezien wel eens minder dominant zou kunnen zijn dan men vermoedt. Nederlands Limburg en Belgisch Limburg (oeps) vormen samen een logische provincie, wat hier een aanzienlijke versterking zou betekenen. Het zwaartepunt van de Nederlanden zou wel eens 'beneden de rivieren' kunnen komen te liggen met grote steden als Brussel, Antwerpen, Gent, Breda, Tilburg, Maastricht en Eindhoven.
Nu ik erover nadenk, als Hollander zijnde, IK WEET NIET OF IK DAT WEL WIL
Oud 2 augustus 2003, 11:23   #138
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Expansionist.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2003, 11:24   #139
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander
Daar komt nog bij dat 'het Noorden' (lees: Holland) er cultureel gezien wel eens minder dominant zou kunnen zijn dan men vermoedt. Nederlands Limburg en Belgisch Limburg (oeps) vormen samen een logische provincie, wat hier een aanzienlijke versterking zou betekenen. Het zwaartepunt van de Nederlanden zou wel eens 'beneden de rivieren' kunnen komen te liggen met grote steden als Brussel, Antwerpen, Gent, Breda, Tilburg, Maastricht en Eindhoven.
Nu ik erover nadenk, als Hollander zijnde, IK WEET NIET OF IK DAT WEL WIL
Inderdaad, dat wil je niet.

Oud 2 augustus 2003, 11:27   #140
Hollander

Standaard

Dat was natuurlijk een grapje, bedoelt om mij in te leven in de gedachten van de Vlaming die een samengaan van Nederland en Vlaanderen niet ziet zitten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be