![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Waarom dan veranderen? Heel simpel: omdat politici wél hun verantwoordelijkheid moeten nemen, en het algemeen belang laten primeren, ook al interesseert de mensen dat geen fluit. Dat geldt voor de Vlaamse politici, de Nederlandse en de Waalse...
![]() |
![]() |
#122 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Enfin, ik weet wat je bedoelt, maar je moet wel oppassen dat veel mensen geneigd zijn mee te gaan in het discours van anderen. Het is niet zo erg als dat typetje uit 'The Fast Show', maar het komt soms griezelig dicht in de buurt... A propos, 'mijn' zwijgende meerderheid blijkt republikeins te zijn!
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#124 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#125 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#127 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | ||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Samenwerken vind ik oke, maar onder dezelfde staatsvorm, nee dank u.
![]() |
![]() |
#129 | |
|
![]() Citaat:
[size=6]an·nexe·ren (ov.ww.)[/size] 1 (een gebied) al of niet gewelddadig bij het eigen grondgebied inlijven 2 zich toe-eigenen 2. Zoals ik al zei: je hoopt erop dat ze gaan reageren, maar het blijft bij die hoop. Er is niets dat daar op wijst...
![]() |
![]() |
#130 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#132 |
|
![]() Er wordt erg veel gesproken over 'annexatie' en zelfs over krachtsverhoudingen, Nederlands bezit van Vlaanderen en nog veel meer. Het lijkt me in deze tijd niet reeel om daarvan te spreken, misschien komt dit voort uit een onterecht gevoel van minderwaardigheid? Wat is er mis met een samengaan op basis van gelijkwaardigheid? Gelijkwaardigheid betekend natuurlijk niet dat Vlaanderen 50% van het gewicht uit maakt, maar dat maakt Groningen binnen Nederland ook niet, en zelfs het van oudsher (binnen Nederland) dominante gewest Holland (nu Noord- en Zuid-Holland ) niet. Gelijkwaardigheid betekend wel dat de stem van een Vlaming, Brabander, Zeeuw, Hollander of Limburger in een nieuwe staatsvorm even zwaar moet tellen, en dat ieder voor de wet gelijk is. Er moet dus geen sprake zijn van Nederlandse overheersing, net zomin als Vlaamse overheersing over Nederland niet goed zou zijn. En om het af te maken, van mij mag eenderwelke Vlaamse stad de hoofdstad worden. Dan is eindelijk de Amsterdamse overheersing van Nederland ook opgelost
![]()
![]() |
#133 | |
|
![]() Citaat:
Men creëert bewust een spookbeeld, om het volk af te schrikken. Men schildert Nederland daarbij af als 1 soort mensen, maar men vergeet dat Noord-Brabant en Limburg ook best wel de pest kunnen hebben aan die "Hollanders" uit de Randstad. Of dat Boer Harms uit Drenthe begod niet weet wat een Vlaming is. Dat Zeeuws-Vlaanderen eigenlijk meer te doen heeft met Oost-Vlaanderen dan met Zeeland (nog een geluk dat ze daar een ferrydienst hebben). Vooral in het Zuiden van Nederland zullen ze blij zijn met de Vlamingen erbij. Soit, ik ben aan het afwijken. Dat spookbeeld dus. Ik weet niet of je de film Daens gezien hebt? Wel, een beetje zoals de dorpspastoor kwam vertellen dat men naar de hel ging als men voor Daens stemde. Zo dus...
![]() |
![]() |
#134 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
|
![]() Citaat:
ps. Er is ook een tunnel tussen Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland. ![]()
![]() |
![]() |
#136 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
|
![]() Daar komt nog bij dat 'het Noorden' (lees: Holland) er cultureel gezien wel eens minder dominant zou kunnen zijn dan men vermoedt. Nederlands Limburg en Belgisch Limburg (oeps) vormen samen een logische provincie, wat hier een aanzienlijke versterking zou betekenen. Het zwaartepunt van de Nederlanden zou wel eens 'beneden de rivieren' kunnen komen te liggen met grote steden als Brussel, Antwerpen, Gent, Breda, Tilburg, Maastricht en Eindhoven.
Nu ik erover nadenk, als Hollander zijnde, IK WEET NIET OF IK DAT WEL WIL ![]()
![]() |
#138 |
Banneling
|
![]() Expansionist.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#140 |
|
![]() Dat was natuurlijk een grapje, bedoelt om mij in te leven in de gedachten van de Vlaming die een samengaan van Nederland en Vlaanderen niet ziet zitten.
![]()