Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Hoe sta jij tegenover krakers?
positief 11 42,31%
negatief 15 57,69%
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2003, 12:08   #121
braambos
Vreemdeling

Standaard

Je vergeet, beste Knut, dat als puntje bij paaltje komt we toch allemaal links zijn met gemeenschappelijke 'vijanden'. En daar hoor jij ook bij.
Dus roep maar niet te hard 'zalig'.

En wat is jouw bijdrage aan de revolutie ? Dagen en nachten op dit forum zitten en zo kort mogelijke antwoorden geven. Sad but true.
braambos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2003, 12:10   #122
De Knut
Minister

De Knut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door braambos
Je vergeet, beste Knut, dat als puntje bij paaltje komt we toch allemaal links zijn met gemeenschappelijke 'vijanden'. En daar hoor jij ook bij.
Toch niet.
Citaat:
En wat is jouw bijdrage aan de revolutie ? Dagen en nachten op dit forum zitten en zo kort mogelijke antwoorden geven. Sad but true.
Zoals ik al zei (maar je blijkbaar niet begrijpt): ik geloof niet in linkse dogma's als 'revolutie'
De Knut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2003, 12:12   #123
De Knut
Minister

Standaard

Citaat:
dag en nacht? Geef mij 5 postings van mijn hand van na 21.00 uur en voor 8.00 uur en ge krijgt een pint.
Indien je dat niet kan.... hou je in 't vervolg bij argumenten in plaats van bij inhoudsloze en debiele boutades!
Oud 30 juli 2003, 12:15   #124
braambos
Vreemdeling

Standaard

Met andere woorden je zit op een computertje tijdens de werkuren. Niks beter te doen op je werk zeker. Provinciaal gedeputeerd is toch een nick mag ik hopen of ben je met mijn belastingsgeld aan het zwieren.
Ik heb niet de indruk dat je echt verstandig bent. Je laat wat te veel persoonlijke informatie vallen.
Oud 30 juli 2003, 12:18   #125
De Knut
Minister

Standaard

Citaat:
Met andere woorden je zit op een computertje tijdens de werkuren.
dat is jouw conclusie.
Misschien doe ik wel nachtwerk?
Misschien heb ik wel vakantie?
Misschien ben ik in ziekteverlof?
Citaat:
Niks beter te doen op je werk zeker. Provinciaal gedeputeerd is toch een nick mag ik hopen of ben je met mijn belastingsgeld aan het zwieren.
Het is een forumranking, slimme!! Of ben jij echt vreemdeling?
Citaat:
Ik heb niet de indruk dat je echt verstandig bent. Je laat wat te veel persoonlijke informatie vallen.
Ik laat hier niks persoonlijks vallen. Maar ja, als jij nog niet doorhebt dat het een forumranking is... dan is het duidelijk dat JIJ diegene bent die niet echt verstandig is.
Oud 30 juli 2003, 12:21   #126
braambos
Vreemdeling

Standaard

Misschien hebben we je al lang door. Zeker na dat berichtje over je aanval in commandostijl op het kraakpand in de Ravenstraat.
Oud 30 juli 2003, 12:23   #127
De Knut
Minister

Standaard

Kortom.. je had niet door at het een forumranking was. Hilarisch!!

En.. ik wacht op die 5 berichten die ik hier dag en vooral nacht zou plaatsen.

(Trekt het u niet aan.. 't zijn solden. Dus als ge nog dikwijls door de mand gaat vallen, geen probleem.)
Oud 30 juli 2003, 21:25   #128
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
Wie weet was het onze zaak wél. Op vraag van de eigenaar of zo. Zou het kunnen?
Een privémilitie dus. En heeft de eigenaar jullie goed betaald?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2003, 21:34   #129
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik blijf erbij: klein-links is zo bourgois als de pest. Van hen moeten we niks verwachten. Ik vraag me dan ook af waarom de rechtsen zich zo dik maken over links. O, ik weet het, ze zijn ziek in hetzelfde bedje.
Juist, ekstreem-links en ekstreem-rechts zijn allebei even bourgeois. Soort zoekt soort. Na een robbertje vechten met elkaar gaan ze dan in een neutraal kaffee een pint met elkaar gaan drinken alsof er niets gebeurd was. En tegen hun 25ste zijn het brave burgers of zelfs brave huisvaders geworden. Net zoals de meeste leden van de straatbendes en hooligans die niet-politiek en niet-bourgeois zijn. Eigenlijk is er geen verschil met hen, met dat verschil dat niet-politieke straatbendes en hooligans er gewoon voor uitkomen dat een vechtpartijtje voor hen gewoon een verzetje is en er geen ekskuus voor zoeken.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 30 juli 2003, 21:53   #130
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pink Terror
Er heerst een hiërarchie waarbij enkele hoogstaande mannen elke vrouw mogen bespringen/verkrachten
Even off/on-topic: ik weet niet veel af van Opus Dei en wat ik ervan af weet doet mij weinig zin krijgen om het voor hen op te nemen, maar wat je hier schrijft... hallo? Waar heb je dit vandaan?
Oud 2 augustus 2003, 00:52   #131
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
Wie weet was het onze zaak wél. Op vraag van de eigenaar of zo. Zou het kunnen?
Een privémilitie dus. En heeft de eigenaar jullie goed betaald?
Geen antwoord. Mag ik er dan vanuit gaan dat het antwoord "ja" is? In dat geval waren jullie huurlingen, net zoals maffiosi die tegen betaling vuile karweitjes voor anderen opknappen. En dan moeten wij jullie geloven als jullie beweren dat jullie ons zullen beschermen tegen kriminaliteit en onveiligheid? Maak dat je metje (grootje) wijs! Als we jullie "beschermingsgeld" zouden betalen, zeker?

westhoek.jpg
Oud 2 augustus 2003, 13:00   #132
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leuvens kraakpand bedreigd door nieuwe bouwaanvraag Opus Dei!

gelieve zoveel mogelijk door te sturen en de betrokkenen lastig te vallen. wie een file met de petitie wil, laat iets weten. dit gaat over de toekomst van het pand!

Sociaal Centrum/Villa Squattus Dei
Schapenstraat 29
3000 Leuven
Leuven, 22/07/2003

Open Brief: Krakers zien niets in exodus voor Opus Dei

Door de ingediende bouwaanvraag voor het neerpoten van een nieuw sektebolwerk op de plaats van een Sociaal Centrum in Leuven dreigt een onzachte botsing tussen twee levensvisies. Het Sociaal Centrum vestigde zich op 16 juli 2000 in het wegkwijnende gebouw in de Schapenstraat 29 om er een ruimte te creëren die openstond voor ieder die ontevreden is met en iets wil doen aan de huidige gang van zaken waarin geld, macht en discriminatie de wereld doen draaien. Het Opus Dei daarentegen, die dit gebouw reeds 7 jaar liet verkrotten, komt nu met een bouwplan aandraven, om deze rottige drievuldigheid een nieuwe tempel te geven.

Waar wringt nu het mijtertje? Het Leuvense stadsbestuur kan vanaf 16 augustus een beslissing nemen die een doodgewaand religieus fanatisme een vaste uitvalsbasis en een nieuw afzetgebied garandeert. Het door een sociaalgeëngageerde krakersgroep van leegstand bevrijde en terug leefbaar gemaakte pand zal hiervoor moeten wijken. Daarmee zou een unieke locatie, die na jaren hard werk en tal van activiteiten een vaste waarde is geworden in wierook opgaan.

Waarschijnlijk laat het de meeste mensen koud dat een van leven en idealisme bruisend pand moet plaatsmaken voor een fluwelen heiligdom compleet met “reinigingskamer” en middeleeuws gedachtegoed.

Maar soms moet een mens keuzes durven maken. Het is kiezen tussen het godsdienstfundamentalisme van Opus Dei, en een levensvisie waarin evenveel plaats is voor iedereen; Het is kiezen tussen zij die achter gesloten deuren hun leiders vereren, en zij die hun deuren openzetten voor ieder die geen leider is; Het is kiezen tussen zij die met geld en een lange arm hun dogma’s willen doordrukken, en zij die door vrolijk verzet een maatschappij willen bekomen waarin elke hiërarchie overbodig wordt.

Het Sociaal Centrum heeft de laatste jaren gewerkt om dit “naieve” ideaal- een vrije en solidaire samenleving ontdaan van elke vorm van onderdrukking- tot leven te brengen op een concrete locatie: het heropgewaardeerde pand in de Schapenstraat.

Het Opus Dei heeft een geschiedenis waarin haar idealen voornamelijk verwezenlijkt werden door macht -via het Vaticaan, via de samenwerking met de grootste dictators die Zuid-Amerika ooit gekend heeft, via het bondgenootschap met het fascistische regime onder Franco in Spanje, via het plaatsen van prominenten op alle belangrijke postjes in de samenleving. Door de leugen van kerkelijke onfeilbaarheid en het afdwingen van een blind geloof in wat zij nogal arrogant “Gods Werk” noemen.

Gods Werk of die ene Absolute Waarheid, maakt dat “afwijkelingen” als holebi’s en anders- of niet-religieuzen, afgedaan worden als minderwaardig, zondig, onwetend, of zelfs psychisch ziek.

Het is diezelfde Goddelijke Wil die de gelijkheid van vrouwen ontkent en heilige oorlogen rechtvaardigt.

De vrijplaats in de Schapenstraat biedt nu reeds drie jaar vele mogelijkheden aan milieuwerkgroepen, niet-commerciële cultuur, onvoorwaardelijke emancipatie van achtergestelden via steungroepen, volkskeukens, volkscinema, weggeefwinkel, info-avonden, ijveren voor betaalbare huisvesting, infotheek, benefietcafé (voor zowel bvb. een vrouwenvluchthuis in Afghanistan, als de anti-oorlogsactivisten die Amerikaans wapentuig wilden tegenhouden). Dit steeds in overleg en goede verstandhouding met de buurt. Maar wanneer baan geruimd moet worden voor de besloten fanatiek extreemrechtse kliek van Opus Dei, is dit weer een slag in het gelaat van al wie nog hoopt op een wereld die is opgebouwd, niet opgelegd, van onderop en niet van bovenaf. Zo God al bestaat, zal hij/zij zich bij het horen van dit alles wel voor het heilige hoofd slaan.

Wij zien in dat het behoud van dit gebouw in haar huidige functie slechts een zeer kleine overwinning is op de overal om zich heen grijpende verrechtsing, maar ergens trekken wij de lijn.

Daarom willen we geen mogelijkheid onbenut laten, en gaan we van start met een petitie, organiseren we rondleidingen in het kraakpand, vragen we buurtbewoners om bezwaarschriften in te dienen, en sympathiserende organisaties om deze brief te ondertekenen. Hierbij ook de adressen van betrokken instanties. Bel, schrijf of bezoek hen om te zeggen hoe je erover denkt! Indien het stadsbestuur toch zou kiezen voor de ruggesteun van Opus Dei, zullen wij evenmin bij de pakken blijven zitten. Berusting is nooit onze stijl geweest.

Voor meer info over dit alles en vragen rond deze brief, de petitie, het kraakpand Sociaal Centrum Leuven- Villa Skwattus Dei, of info over onze aktiviteiten, contacteer ons gerust!

Met Vriendelijke Groeten,

Sociaal Centrum Leuven

0498/777 617

PB 80, 3000 Leuven 3

Of spring eens binnen: Schapenstraat 29, Leuven (België)

[email protected]

http://www.squat.net/leuven

* Enkele onafhankelijke websites over het fenomeen Opus Dei:

http://www.odan.org

http://www.mond.at/opus.dei/

In de infotheek van het kraakpand is ook een dossier rond Opus Dei aangelegd.

Mensen die je kan bellen om je mening te laten klinken:

* De schepen van Grond- en huisvestingsbeleid van Leuven

Jaak Brepoels (voormalig kraker)

[email protected]

016/211 770

* Schepen van Cultuur, Ontwikkelingssamenwerking en Studentenaangelegenheden te Leuven: Saïd El Khadraoui
[email protected]
016/211 740

* CCC-Opus Dei:

Molièrelaan 327, 1180 Brussel

02/346 94 30 (Leo Mas & Michel Garcia)

* Architect : Jon Frateur, Oude Leeuwenrui 7B7, 2000 Antwerpen 03/226 12 87

ps: Ik heb er een poll bijgestoken om de algemene visie tegenover krakers op dit forum te kennen.
Ik vind dit wel oneerlijke berichtgeving. Vandaag stond in de krant een ander verhaal. De krakers bezetten het pand sinds een 3 �* 4 jaar maar Opus Dei wil er geen 'soort tempel' bouwen (zoals hier gesuggereerd) maar doodgewone studentenkoten. Een vorige bouwaanvraag (wanneer?) werd verworpen wegens niet reglementair en ook de nieuwe bouwaanvraag zal naar alle waarschijnlijkheid verworpen worden om dezelfde redenen.

Dit neemt niet weg dat Opus Dei een verwerpelijke secte is. De invloed van Opus Dei rijkt tot aan het Koninklijk hof en er zich openlijk tegen uitspreken kan dus gevolgen hebben.
Oud 22 augustus 2003, 13:35   #133
Pink Terror
Provinciaal Gedeputeerde

Pink Terror's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Citaat:
Er heerst een hiërarchie waarbij enkele hoogstaande mannen elke vrouw mogen bespringen/verkrachten
Even off/on-topic: ik weet niet veel af van Opus Dei en wat ik ervan af weet doet mij weinig zin krijgen om het voor hen op te nemen, maar wat je hier schrijft... hallo? Waar heb je dit vandaan?
Een moedige vriendin van mij heeft verschillende boeken gelezen van de oprichter. Hij verkondigt deze praktijken.

@Pat: De studentenkoten mogen enkel bewoond worden en de tuin die zogezegd toegankelijk is voor iedereen mag enkel betreden worden door studenten/anderen die actief meedoen aan de activiteiten. Ruikt dit niet naar rekrutering?
Het Opus Dei heeft een jaar gewerkt aan een wettelijkere bouwaanvraag, dus fijn dat de krant zou optimitisch is, maar het ziet er niet zo rooskleurig uit. Er is wel degelijk een heel grote kans dat de stad het de sekte dit maal moet toelaten.

ps: Ik rakel dit topic op, omdat 1) ik wou antwoorden aan Sato en Pat en 2) omdat de situatie onveranderd blijft!!!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be