Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Bekijk resultaten enquête: Mag voor u een verbod op hoofddoek in een KATHOLIEKE school?
Ja 81 73,64%
Neen 29 26,36%
Aantal stemmers: 110. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2003, 23:36   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Jan, kijk eens hier:
http://www.jamaat.org/islam/Isa.html
uit een pakistaanse kinderkoran: niet echt onverdraagzaam toch?
en d�*t leren ze in het toch redelijk fundamentalistische Pakistan aan de kindertjes: is d�*t haatdragend?
Wat heeft dat hier mee te maken?

Isa ofte Jesus is voor de moslims een profeet, maar voor de christenen is Hij de Zoon Gods, de Christus, de tweede persoon van de H. Drievuldigheid. Totaal iets anders. En de christelijke invulling wordt resoluut en onvoorwaardelijk door de moslims verworpen. Of dat nu haatdragend is of niet, is gewoon niet aan de orde. Het gaat over de invulling van de naam Jezus, waarbij christenen en moslims er totaal andere opvattingen op na houden.

Kijk hier maar ook eens naar:

http://www.faqs.org/faqs/islam-faq/part9/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2003, 08:45   #122
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Iemand op de 7de Dag het gesprek gezien tussen zuster Monica en het (wederom) beeldschone kind met de bruidssluier van Paola?

In plaats van over de hoofddoek te discussieren zou men de moslims toch eens de basisprincipes van onze rechtsstaat moeten bijbrengen.

Die mensen kennen het verschil tussen 'verplichting', 'vrijheid', 'vrijheid van meningsuiting', 'vrijheid van onderwijs', en 'vrijheid van godsdienst' precies niet.

Volgens dat beeldschoon kind betekende 'vrijheid van godsdienst' blijkbaar het verbod op 'vrijheid van onderwijs'! Grappig!

Maar haar gordijn was echt wel mooi.
Morgen kunnen ze gaan protesteren omdat ze met hun sluiers niet tussen draaiende machines mogen lopen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 23:08   #123
Watje
Burger

Watje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Isa ofte Jesus is voor de moslims een profeet, maar voor de christenen is Hij de Zoon Gods, de Christus, de tweede persoon van de H. Drievuldigheid. Totaal iets anders. En de christelijke invulling wordt resoluut en onvoorwaardelijk door de moslims verworpen. Of dat nu haatdragend is of niet, is gewoon niet aan de orde. Het gaat over de invulling van de naam Jezus, waarbij christenen en moslims er totaal andere opvattingen op na houden.
Je hebt het hier duidelijk over katholieken ipv over christenen. Het dogma van de drievuldigheid is pas in de 4° eeuw tot stand gekomen. Je hebt dus gelijk als je zegt dat katholieken en moslims er andere opvattingen over Jezus op nahouden.
De islam heeft de visie overgenomen van de christenen uit de oostelijke gebieden, die teveel erfgenaam waren van de Griekse cultuur om een deïstische visie aan te kleven waarbij god een zoon naar de aarde zou sturen.
Watje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2003, 00:18   #124
Watje
Burger

Watje's schermafbeelding

Standaard

De hoofddoek is perfect compatibel met christelijke waarden als eenvoud en zedigheid.

Een vijftal katholieke scholen biedt zelfs islamonderricht aan, en dit tegen het advies van Danneels in. Ware christenen, zou ik zeggen.

Daarnaast heb je ook het economisch aspect: de textielsector zal wel varen met al die extra meters stof.
Oud 24 september 2003, 07:53   #125
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De hoofddoek is perfect compatibel met christelijke waarden als eenvoud en zedigheid.

Een vijftal katholieke scholen biedt zelfs islamonderricht aan, en dit tegen het advies van Danneels in. Ware christenen, zou ik zeggen.
Als het dan toch allemaal zo compatibel is, als het dan toch over katholieke scholen gaat, als de christelijke en islamitische waarden toch dezelfden zijn, waarom zouden de nieuw ingewekenen zich dan niet kunnen aanpassen aan de katholieke school, in plaats van dat de katholieke school zich gaat aanpassen aan de nieuwelingen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 25 september 2003, 21:21   #126
Watje
Burger

Watje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Als het dan toch allemaal zo compatibel is, als het dan toch over katholieke scholen gaat, als de christelijke en islamitische waarden toch dezelfden zijn, waarom zouden de nieuw ingewekenen zich dan niet kunnen aanpassen aan de katholieke school, in plaats van dat de katholieke school zich gaat aanpassen aan de nieuwelingen?
"compatibel" betekent: verenigbaar, kunnende samengaan
"compatibel" betekent niet: gelijk zijn aan, zoals jij hierboven verkeerdelijk stelt.

Pardon dat ik moeilijke woorden gebruik, maar ik ging ervan uit dat een PC-gebruiker dit woord kent.

Nog een tweede verkeerde stelling: moslims verlangen niet dat christelijke meisjes in het katholiek onderwijs een hoofddoek dragen, zoals jij verkeerdelijk stelt in je laatste zinsdeel.
Oud 30 september 2003, 11:08   #127
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Zet een paar homo's of lesbiennes als leerkracht in die scholen en door hun eigen discriminerende karakter ben je meteen van de meeste moslims met hoofddoeken af.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2003, 07:21   #128
Watje
Burger

Watje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Zet een paar homo's of lesbiennes als leerkracht in die scholen en door hun eigen discriminerende karakter ben je meteen van de meeste moslims met hoofddoeken af.
Volgens jou werken er momenteel geen holebi's als leraar in het onderwijs????
Oud 1 oktober 2003, 07:48   #129
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Watje
Citaat:
"compatibel" betekent: verenigbaar, kunnende samengaan
"compatibel" betekent niet: gelijk zijn aan, zoals jij hierboven verkeerdelijk stelt.

Pardon dat ik moeilijke woorden gebruik, maar ik ging ervan uit dat een PC-gebruiker dit woord kent.

Nog een tweede verkeerde stelling: moslims verlangen niet dat christelijke meisjes in het katholiek onderwijs een hoofddoek dragen, zoals jij verkeerdelijk stelt in je laatste zinsdeel.
Danku. I am totally aware of the complex meaning of the word "compatible".

Ik stelde niet dat moslims verlangen dat katholieke meisjes een hoofddoek dragen, ik stelde dat katholieke scholen zich niet moesten aanpassen aan de klederdracht van moslima's. Een "geen hoofddeksel" beleid is en blijft een "geen hoofddeksel" beleid.

Maar dus om het voor jou even duidelijker te stellen:

Als de islamitische waarden dan toch compatible zijn met de katholieke waarden, waarom zouden de moslima's zich dan niet aanpassen aan de katholieke waarden, vermits ze er ZELF voor kiezen om naar een katholieke school te gaan?

Of om het in jouw pc-termen te stellen: als je een MAC kiest, waarom wil je er dan een WINDOWS van maken?

Oud 1 oktober 2003, 12:55   #130
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Ik weet dat mijn Marrokaanse buurman zijn dochters en kleindochters liever naar de Katholieke scholen stuurde omdat er volgens hem daar veel meer discipline is en de leerkrachten er strenger zijn, zowel op prestaties als op gedrag.
Geen enkel van hen droeg een hoofddoek op school en op straat. Pikant detail: de schoondochters doen het wel.
Oud 2 oktober 2003, 11:53   #131
Watje
Burger

Watje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Danku. I am totally aware of the complex meaning of the word "compatible".
According to my dictionary the word "compatible" means: getting along or going well together.
As you see: same meaning in english as in dutch.
But if you, yourself give another, more complex meaning to this word, please let us know your definition.

Citaat:
Ik stelde niet dat moslims verlangen dat katholieke meisjes een hoofddoek dragen, ik stelde dat katholieke scholen zich niet moesten aanpassen aan de klederdracht van moslima's. Een "geen hoofddeksel" beleid is en blijft een "geen hoofddeksel" beleid.
"Geen hoofddeksel"-beleid, slik, niet overdrijven hé. Het gaat hier over een kort paragraafje uit het schoolregelement en heeft niets met het christelijk project van de school te maken. Het heeft te maken met het een net en verzorgd voorkomen. Een pet, een bandana kan toch niet vergeleken worden met een hoofddoek. In de bijbel staat er niets over de pet of de bandana, over de hoofddoek voor vrouwen wel, vandaar: hoofddoek is verenigbaar met christelijk project van het katholiek onderwijs.

Citaat:
Maar dus om het voor jou even duidelijker te stellen:

Als de islamitische waarden dan toch compatible zijn met de katholieke waarden, waarom zouden de moslima's zich dan niet aanpassen aan de katholieke waarden, vermits ze er ZELF voor kiezen om naar een katholieke school te gaan?
Waarom schrijf jij compatibel op zijn engels?

Citaat:
Of om het in jouw pc-termen te stellen: als je een MAC kiest, waarom wil je er dan een WINDOWS van maken?
Mijn pc-termen , dat is teveel eer: ik heb het woord compatibel niet uitgevonden. Trouwens dit woord bestond al voor de pc.
En je "beeldspraak" is demagogisch ttz: het klinkt stoer maar het slaat nergens op!
Oud 2 oktober 2003, 18:05   #132
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Hoe mooi u uw uitleg ook verpakt wadje, feit is en blijft dat iedereen gelijk voor de wet dient te zijn. Dus wanneer er in een (school)regelement vermeldt staat dat het niet toegelaten is om hoofddeksels of soortgelijks te dragen dan kan ik geen enkele reden bedenken waarom een pet niet zou zijn toegestaan, maar waarom er wel een uitzondering zou moeten worden gemaakt voor een hoofddoek?!
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2003, 19:36   #133
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom schrijf jij compatibel op zijn engels?
sorry... zuiver beroepsmisvorming!

en als je dan nog honderdvijftig karakters moet bijeenkrijgen dan krijg je dit zinnetje er nog gratis bovenop!

Oud 2 oktober 2003, 23:52   #134
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Hoe mooi u uw uitleg ook verpakt wadje, feit is en blijft dat iedereen gelijk voor de wet dient te zijn. Dus wanneer er in een (school)regelement vermeldt staat dat het niet toegelaten is om hoofddeksels of soortgelijks te dragen dan kan ik geen enkele reden bedenken waarom een pet niet zou zijn toegestaan, maar waarom er wel een uitzondering zou moeten worden gemaakt voor een hoofddoek?!
Inderdaad! Volledig mee eens.
Trouwens het is voor vrouwen die een hoofddoek dragen toch niet tegen hun godsdienst om in scholen zonder hoofddoek rond te lopen. Kijk maar naar de scholen in Turkije zelf daar heeft de minderheid in de scholen een hoofddoek aan, men moet hier in Belgie gewoon over alles moeilijk doen, ze moeten overal gelijk in krijgen en wij zijn allemaal rascisten.
Oud 4 oktober 2003, 10:08   #135
Watje
Burger

Watje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dank u voor het complimentje.

Spijtig alleen dat u niet ingaat op de argumenten die erin zaten, en dan maar terugkeert naar de slogan die ik ermee wou weerleggen
Oud 4 oktober 2003, 10:42   #136
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dank u voor het complimentje.

Spijtig alleen dat u niet ingaat op de argumenten die erin zaten, en dan maar terugkeert naar de slogan die ik ermee wou weerleggen
Ik sluit mij helemaal aan bij Dies.
Welke uw argumenten waren is mij echter niet duidelijk.
Maar als u dit bedoelt:

Citaat:
"Geen hoofddeksel"-beleid, slik, niet overdrijven hé. Het gaat hier over een kort paragraafje uit het schoolregelement en heeft niets met het christelijk project van de school te maken. Het heeft te maken met het een net en verzorgd voorkomen. Een pet, een bandana kan toch niet vergeleken worden met een hoofddoek. In de bijbel staat er niets over de pet of de bandana, over de hoofddoek voor vrouwen wel, vandaar: hoofddoek is verenigbaar met christelijk project van het katholiek onderwijs.
Hoe kort of hoe lang het paragraafje is maakt niets uit.
Het is niet de letter van het schoolreglement dat telt maar de geest.
Ik stel vast dan men steeds meer de wetten en reglementen probeert te omzeilen met comaneukerij.
Werden hoofddeksels toegelaten op die school of niet, dat is de vraag
Indien niet, dan is dat ook van toepassing op hoofddoeken. Zo simpel is dat.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2003, 13:55   #137
Watje
Burger

Watje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke

Citaat:
Hoe kort of hoe lang het paragraafje is maakt niets uit.
Het is niet de letter van het schoolreglement dat telt maar de geest.
Mag ik u vragen wat volgens u dan de geest van deze paragraaf is?

Citaat:
Ik stel vast dan men steeds meer de wetten en reglementen probeert te omzeilen met comaneukerij.
Bedoelt u hier de wetten en reglementen zelf, of de geest ervan?

Citaat:
Werden hoofddeksels toegelaten op die school of niet, dat is de vraag
Indien niet, dan is dat ook van toepassing op hoofddoeken. Zo simpel is dat.
Een pet, een bandana kan toch niet vergeleken worden met een hoofddoek. In de bijbel staat er niets over de pet of de bandana, over de hoofddoek voor vrouwen wel, vandaar: hoofddoek is verenigbaar met christelijk project van het katholiek onderwijs.
Oud 4 oktober 2003, 14:11   #138
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hoofddoek is verenigbaar met christelijk project van het katholiek onderwijs.
ja?

De hoofddoek wordt gedragen als een interpretatie van volgend vers:

Vers 33:59 :

"O profeet!Zeg tot jouw echtgenotes,jouw dochters en de vrouwen van de gelovigen iets van haar overkleding over zich heen naar beneden laten hangen.Dat bevordert het best dat men haar herkent en niet lastig valt.

En God is vergevend en barmhartig."

Kan jij, mijn beste watje, me nu eens uitleggen wat een hoofddoek doet op een CHRISTELIJKE school, met christelijke waarden, indien die hoofddoek gedragen wordt "om herkend te worden en bijgevolg NIET te worden LASTIG GEVALLEN"!

In mijn humble opinion staan christelijke waarden voor gelijkheid onder de mensen, en dient men zich zeker niet apart te moeten laten herkennen om NIET LASTIG te worden gevallen! Ik ga er namelijk van uit dat de andere christelijke medemensen NIEMAND gaan lastigvallen, gehoofddoekt of niet gehoofddoekt!

Snappie?

Oud 4 oktober 2003, 15:51   #139
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je herkent in mijn ogen iemand wel moeilijker wanneer ze een hoofddoek dragen en niet beter zoals in hun teksten staat. Trouwens men zou zich beter wat meer bezig houden met de mensen die anderen lastig vallen dan de mensen die lastig worden gevallen. Dit is trouwens ook een mooi voorbeeld van hoe discriminerend hun godsdienst is tov vrouwen.
Oud 4 oktober 2003, 16:01   #140
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp die tekst volledig zoals in een nazi-denkpatroon!

Indien je ons "uniform" draagt dan vallen we je niet lastig, al de anderen wel!

En inderdaad, het laat het discriminerend karakter van islam in al zijn glorie duidelijk worden: jij, vrouw van onze godsdienst dient je te verhullen dan blijven we van je af, al de andere hoeren kunnen we verkrachten indien we daar zin in hebben!

Wees maar een "katholiek" meisje van autochtone ouders in een "multiculturele" klas!

Ochgot ocharme hoe zou het toch komen dat die witte racisten hun eigen gebroed daar allemaal weghalen?

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be