![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mocht hij wél tewerk zijn gesteld onder het minimumloon, dan had hij ervaring kunnen opdoen. Na een bepaalde tijd (tot de bouw klaar was, na een jaar of zo) had hij met een pak ervaring nieuw werk kunnen zoeken, en ditmaal tegen hogere verloning (omdat zijn marktwaarde is gestegen). Zo klaar als een klontje.
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De rijken tiest betaalt zijn belastingen en klaar is kees, en de werkloze krijgt een enveloppe in de bus en klaar is kees. De band is volledig weg. Apathie en asocialiteit dus. In de verzorgingsstaat.
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Enfin, mijn militie staat klaar om ze op te vangen - indien men een illegitieme daad wil stellen, mag je hard optreden, nondedju! Citaat:
Citaat:
Mijn overgrootvader is tegen een hongerloon begonnen bij Gulf, als schoenenpoetser in de hal. Tegen zijn veertigste was hij verantwoordelijke voor gans West-Europa. Dat zou nooit mogelijk geweest zijn in dit systeem.
Laatst gewijzigd door lombas : 7 mei 2006 om 20:25. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Minimumlonen zorgen er niet voor dat mensen met een laag inkomen op een of andere magische manier méér verdienen; het zorgt er gewoon voor dat ongeschoolden onbetaalbaar worden voor de werkgever zodat ze geen job vinden en werkloos blijven. Je weet dat werkgevers liefst iemand met ervaring aannemen. Zonder minimumloon zouden heel veel werklozen gedurende een tijdje aan een laag loon ervaring kunnen winnen en zo opklimmen uit de armoede. Bovendien ga ik niet echt akkoord met wat je schrijft over armoede en je eigendom moéten afstaan. Wat als de hongerigen niet eens de moeite doen om zelf hun problemen op te lossen? Moet ik dan ook mijn eigendom afstaan? Hebben ze dan ook het recht om mij te bestelen? Ik vind persoonlijk dat het een morele plicht is om aan liefdadigheid te doen, maar ik vind evengoed dat niemand het recht heeft om dat aan iemand anders op te leggen, bijvoorbeeld via belastingen.
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |||||
|
![]() Citaat:
Vervang het door bier, zoals ik zei. Iedereen houdt daarvan, ik ook, maar trop is teveel. Zin voor matiging wijst niet noodzakelijk op afgunst. Dat jij dat daarachter zoekt zegt misschien meer over u. Ik wil gewoon eens de denkoefening maken. Is er een plafond? Jij wordt direct hysterisch daarbij. Citaat:
Citaat:
Gaan we eens vergelijken met anderen? Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Nee, serieus, omdat mensen sociaal bewust zijn indien ze niet lamdood worden gemaakt door een totalitaire overheid. Wie niet sociaal bewst is, dat is dan diens zaak. Het is niet aan mij een brood te stelen omdat ik honger heb - normaliter krijg ik dan een korstje.
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
|
![]() Tegen hoge lonen zijn is blijkbaar geen "afgunst", het is een reflex tegen decadentie. Maar je geeft zelf toe dat je niet weet wat decadentie is.
Misschien hanteert de samenleving wel een definitie van decadentie die in de praktijk neerkomt op "wie meer heeft dan ik, is decadent"? Zoals ik al zei: niemand vraagt zich af wat Bellens doet met zijn geld. Misschien geeft hij alles aan een weeshuis. Dan zou dat niet decadent zijn. Maar we stéllen die vraag niet eens; dat bewijst volgens mij dat het niet om decadentie draait. Je vindt gewoon dat hij té veel verdient, meer uitleg geef je niet. Dat hij zoveel "niet verdient", met andere woorden, dat het niet eerlijk is dat iemand zoveel krijgt. Nu, van mij mag Didier Bellens gerust zoveel verdienen. Ik zou niet graag in zijn schoenen staan, eerlijk gezegd.
![]() |
![]() |
#130 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nogmaals: de armoedebevolking van de VSA cirkuleert elk jaar 80% van de mensen, wat betekent dat slechts 20% van de mensen langer dan een jaar in die groep blijft. Dat is in Europa het tegenovergestelde.
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | ||
|
![]() Citaat:
Ben je afgunstig als je 50 glazen bier opzuipen in een avond verkeerd vindt? Citaat:
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eenvoudig, lijkt me. Je kan abortus afkeuren, dat betekent nog niet dat het niet gelegaliseerd kan zijn. Leer toch eens je persoonlijke van je maatschappelije visie te onderscheiden.
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
|
![]() Citaat:
Belgacom heeft een omzet van 5,5 miljard euro. 5.500.000.000 euro. Didier Bellens verdient 2,4 miljoen. 2.400.000 euro. Dat is 0,044%. Dat zou willen zeggen dat een directeur van een onderneming met een omzet van 55.000.000 euro (ja, dat is twee miljard belgische frank), als we dezelfde verhouding hanteren, ongeveer 24.000 euro per jaar zou mogen verdienen. Bruto. Ik weet het niet hoor, ik denk dat de directeur van zo'n firma nét iets meer verdient dan 24.000 euro. Een andere benadering. Belgacom werkt met 17000 werknemers (in voltijds equivalenten). Bellens verdient dus 141 euro per jaar per werknemer. Dat betekent dat de directeur van een firma met honderd werknemers, 14.100 euro bruto zou verdienen - ik denk dat het nét iets meer zal zijn. Dat betekent dat Bellens, in verhouding tot de onderneming die hij leidt, niet zo overdreven veel verdient.
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
|
![]() Citaat:
Maar goed; je vindt het niet rechtvaardig dat de manager van een gigantische onderneming zoveel verdient. Ik vraag me af wat daar rechtvaardig aan te vinden valt. Als ik mijn lief een mooie ring cadeau doe, vind ik niet dat jij eigenlijk iets te zeggen hebt over het "rechtvaardigheidsgehalte" van die gebeurtenis. Het feit dat de aandeelhouders van Belgacom enerzijds en Didier Bellens anderzijds akkoord gaan met zo'n verloning volstaat voor mij om die verloning rechtvaardig te vinden.
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#139 |
|
![]() Maar dus, C uit W, volgens welk nobel principe zouden hoge lonen "onrechtvaardig" zijn?
Diefstal is onrechtvaardig, moord is onrechtvaardig, daar ga ik mee akkoord. Waarom zouden hoge verloningen onrechtvaardig zijn? Het is geen diefstal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als die managers maar 0,44% van de bedrijfsomzet verdienen, hoeveel % is dan daarvan een gewoon loon? De realiteit is dat voor sommigen elke kost er een te veel is, hoe maatschappelijk relevant ook, en elke winst te laag. Op dat egoïsme kan je geen samenleving bouwen. Waar licht de onrechtvaardigheid? In de ongecontroleerde mechanismen die soms tot de hoge verdiensten leiden. Bv: veel CD's verkopen. Bij hoge omzet zou de prijs ervan moeten dalen, maar dat doen die niet, dus krijg je irrationele winsten. Om van hedge-fonds speculaties nog maar te zwijgen.
![]() |