![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
volksvertegenwoordigers kunnen onderhandelen en dossiers maken, om aan de kiezer voor te leggen. stel eens dat vlaanderen niet europees of internationaal erkend wordt, wat dan. Stel dat we alles in brussel moeten achterlaten, het hele patrimonium, kunst, cultuur, werkgelegenheid, ...... wie snijdt er dan in zijn vingers als een aantal gepensioneerde vendelzwaaiers vlaanderen uitverkopen en nog jaren met bijkomende schuld opzadelen om nog hun jeugddroom te verwezenlijken voor ze hun laatste adem uitblazen ? Ik bedank ervoor. Een uitgewerkt dossier, ofwel niet, dat is toch de evidentie zelf. Geen ideologische avonturen Laatst gewijzigd door spherelike : 22 mei 2006 om 19:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
po·la·ri·se·ren (ov.ww.)1 spanningen en tegenstellingen tussen personen en groepen doen ontstaan of toespitsen2 de trillingen van een licht- of warmtestraal in één vlak samenbrengen3 een positieve of negatieve elektrische lading geven ![]() Ik neem aan dat we 2 en 3 kunnen laten vallen. Die spanningen en tegenstellingen ontstaan wanneer de minderheid zich niet neerlegt bij het democratische spel. Is dat uw verborgen agenda? Democraatje spelem zolang het u uitkomt en dan de gewapende opstand?
![]() |
![]() |
#124 |
|
![]() Slechte verliezer in spe...
![]() |
#125 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#126 |
|
![]() Dat klopt. Het is niet verboden te dromen als een breed maatschappelijk debat, dat onvermijdelijk met zulk referendum gepaard gaat, gewonnen kan worden door mensen met mantra's als "België moet weer unitair worden, 70% van de bevolking wil het" of "Vlaams-nationalisten sterven uit, maar ze controleren wel de media".
![]() |
#127 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#128 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#129 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De Vlaamse regering kan ook een referendum uitschrijven, doch de separatisten zijn hier in de minderheid. Er kan dus (nog) geen separatistische Vlaamse regering gevormd worden. Ik denk dat die meerderheid er kan komen door een radicalisering van de CD&V en de N-VA, en een verdere groei van het Vlaams Belang. Als die drie partijen samen een Vlaamse regering vormen, dan kan het snel gaan. Het uitschrijven van een referendum is de katalysator voor het afscheidingsproces. De Vlaamse publieke opinie zal dan snel radicaliseren, door de grondige onafhankelijkheidsdebatten in de media, en vooral door de vijandige reactie van Franstalige politici. Enkele Franstalige politici (Coburg, Di Rupo, Van Cauwenberghe) vinden het immers vanzelfsprekend dat alle Belgen over de Vlaamse onafhankelijkheid mogen beslissen. Men mag dus vanuit Franstalige hoek flinke sabotage van een Vlaams referendum verwachten. Effectieve sabotage is mogelijk op vier domeinen: - boycot door overheidsinstellingen. De Post kan weigeren om verkiezingsdrukwerk en oproepingsbrieven te verdelen. Een rondzendbrief van een (Franstalige) minister van overheidsbedrijven kan dit mechanisme in gang zetten. - verbod op referendum door gerecht (Arbitragehof, Raad van State of een lagere Brusselse (Franstalige) rechtbank). Die vonissen kunnen we negeren 9de Federale regering doet dat nu voortdurend). - politieactie (verzegelen stembureaus, arrestatie voorzitters stem- en telbureaus). Deze acties worden gestuurd door de minister van binnenlandse zaken. - drooglegging van de Vlaamse administratie. Het Federale ministerie van financiën stort dan niet langer de dotaties voor het Vlaams gewest door. - militaire actie: noodtoestand en samenscholingsverbod. De opperbevelhebber van het leger (Coburg) kan dit afkondigen, daarin gedekt door de minister van landsverdediging, en de premier. Al deze acties versnellen het onafhankelijkheidsproces: de Vlaamse publieke opinie radicaliseert, zodat we makkelijker een meerderheid in het referndum kunnen halen. Bovendien krijgen we sympathie bij onze buurlanden, die uiteindelijk onze onafhankelijkheid moeten erkennen. De sabotageacties zijn makkelijk te verhinderen door de Belgische federale instellingen lam te leggen: regering doen vallen, parlement laten ontbinden, en geen nieuwe regering vormen. Indien echt nodig kan Vlaanderen enkele federale regeringsgebouwen op haar grondgebied onteigenen (belastingskantoren). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#131 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Droom nog maar lekker voort ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat ik waarschijnlijker acht is een CD&V/N-VA minderheidsregering, met steun van het VB. Maar de vraag is of de mediageile VB'ers daarmee akkoord zullen gaan... Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 22 mei 2006 om 21:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
|
![]() Nog iets parallels met Vlaanderen. Blijkbaar zit Montenegro met een Servische minderheid van 32%...
Maar oh wee als je die 7-10% Franstaligen die in het Brusselse wonen vermeld, want dat is HET probleem en HET argument tegen splitsing. Zelfs Yves Desmedt verklaart zich separatist, als ze maar een oplossing vinden voor Brussel, de schijnheiligaard. Gewoon de boel onafhankelijk verklaren, minderheden zitten er overal.
![]() |
#135 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
|
![]() Hey daydreamer, denk je dat pipo's met "argumenten" zoals de BUB echt mensen gaan overtuigen in een maatschappelijk debat?
![]() |
#137 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
- meerderheid JA, goeie opkomst: onafhankelijkheid uitroepen, ambassadeurs uitwisselen, BSL uitnodigen om erbij te komen, en vooral feest, met spetterend vuurwerk. - JA haalt geen 50%: we proberen het over enkele jaren opnieuw, we mogen immers toch van het Belgisch regime. En ondertussen doen we wat leuke dingen: 1) we torpederen het overlegcomitë van de federale regering en de deelregeringen. Daar zitten we toch in de minderheid (Verhofstadt, Leterme en de vier PS minister-presidenten wegen daar even zwaar). 2) we splitsen BHV. Gewoon, alle pakskes stembrieven terug naar Brussel bij de federale verkiezingen, tot er splitsing is. Dat durft men nu niet te doen, omdat zoiets de kiezers naar de separatisten stuurt. 3) we zenden geen koninklijke toespraken meer uit op de Vlaamse televisie. Coburg is een Belgisch, Franstalig politicus, en heeft geen enkele officiële functie bij de Vlaamse overheid. 4) de Vlaamse minister-president legt niet langer de eed af bij de koning. Reden: zie 3). O ja, en we noemen ons voortaan "Deelstaat Vlaanderen" ipv Vlaams Gewest. Laatst gewijzigd door John Stufflebeam : 22 mei 2006 om 22:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
- éénzijdig separatisme, met het Vlaams Belang, en dus geen cordon. Dan zit je in mijn scenario. - geen enkele onderhandeling met het Belang, en dus een reeks van moeizame onderhandelingen met de Franstaligen. Dat is zeker voor de N-VA dodelijk. Bij de eerste ontgoochelende compromissen gaat de helft van hun electoraat naar het belang. Ook de CD&V verliest dan haar Vlaams imago. Wat gaan ze dan doen? Nog een compromis of radicaliseren, en met het Belang praten? |
||
![]() |
![]() |