![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
2) Als iemand recht op leven heeft, dan heeft hij het recht om dat leven te ondersteunen met de tijd en middelen die hij voorhanden heeft, zolang hij het recht van anderen niet schaadt 3) Als iemand het recht heeft om zijn leven te ondersteunen, dat heeft hij het recht om dat de vruchten te hebben van wat hij juist produceert om dat leven te ondersteunen 4) Als hij het recht heeft op de vruchten van wat hij produceert, dan heeft hij het recht op dat zijn eigendom te noemen voor eender welke tijdsperiode 5) Als hij het recht op eigendom heeft, dan heeft hij het recht om die eigendom te verwisselen, verkopen, of weggeven, op basis van vrijwillige samenspraak met de ontvanger (naar: Professor Floyd A. Harper, Address at the Mont Pelerin Society, 4 september 1957)
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Minister-President
|
![]() @ La Chunga
@ Black Cat m.b.t. je eerste repliek, La Chunga & het antwoord van Black Cat... Zoals ik reeds eerder aangaf, heeft een harde wetgeving en dito repressie (vervolging & berechting) niet tot gevolg dat er evenredig minder geweld zou gepleegd worden in de samenleving. Zélfs al er geen enkele regelgeving of repressie bestaan, dan nog zouden mensen -over het algemeen- niet als wolven tekeer gaan. Die fameuze "homo homini lupus" -nachtmerrie die door o.a. Hobbes werd geschetst, is schromelijk overdreven. Reden daarvoor is opnieuw te vinden in de "economie" van het menselijk handelen. Geweld is meestal geen efficiënte modus operandi. Maar... op elke regel bestaan er natuurlijk uitzonderingen; er zullen altijd wel mensen zijn die geweld zullen gebruiken om zich te verrijken én er zal altijd geweld voorkomen dat niet te verklaren is vanuit één of ander rationeel denkproces. Want je hebt gelijk, mensen zijn géén rationele wezens; het zijn wezens begiftigd met rationaliteit. Dat is een bijzonder belangrijk onderscheid! Waarom is "geweld" in de interactie tussen mensen zo ongewenst? Vooral omdat het de kost van de samenleving de hoogte injaagt. M.a.w. iedereen, de hele samenleving deelt in de klappen. Stel dat je je fysieke integriteit kan verzekeren en dat er geen wetgeving / repressie zou bestaan, dan zou die premie die je moet betalen vrij hoog uitvallen. Stel dat de wetgever geweld verbiedt én dat verbod begint op te volgen, dan zal dat voor de categorie "rationeel gemotiveerd geweld" al een behoorlijk verschil (kunnen) uitmaken. [de calculus hierachter is bijzonder complex, dus die bespaar ik je nou even] Op het niet-rationeel gemotiveerd geweld is die invloed anderzijds veel geringer. Hoe ver moet/mag de overheid gaan in z'n wetgeving en repressie? Wel, net zover totdat de kost voor de samenleving van een extra maatregel (bvb. méér regeltjes, meer politie-agenten of meer gevangenen, etc...) gelijk is aan de korting op de verzekeringspremie. Tot op dat punt blijft de overheid immers efficiënt omdat ze haar maatregelen neemt "op de marge"; dat bedoelen we dan ook met "marginale" overheid. Valt dit te berekenen? Wel, omdat er bijzonder veel variabelen meespelen, is dat geen eenvoudige zaak. MAAR, het valt wel te modelleren en gewapend met dat model kan een overheid dan aftoetsen in welke mate ze de marge benadert. Het bovenstaande leert ons ook dat er in een samenleving altijd een stuk "irrationeel geweld" steekt, dat je met geen mogelijkheid kan ontmoedigen en nooit volledig kan remediëren. Reden waarom mensen die risicoschuw zijn zich daar in de praktijk ook tegen verzekeren. Reden ook waarom "onveiligheidsgevoel" zich ook niet laat meten/verklaren in criminaliteitsstatistieken. En wat dat laatste betreft, vinden we al een eerste aanzet om de tendens tot "overkill" door de overheid te verklaren: de vraag naar meer "veiligheid" is quasi permanent, zélfs al presteert de overheid op maximale efficiëntie. [altijd bedenken dat "overkill" in de praktijk neerkomt op regeldrift, abnormaal hoge kost voor de ordehandhaving, overconsumptie van justitie én teveel gevangenen ---> allemaal te financieren via belastingen] Citaat:
Uit heel deze hap blijkt dat al die esotherische discussies over "geweld" en "geweldcultuur" nauwelijks zoden aan de dijk zetten. Waar mensen samenleven, zal geweld altijd en onvermijdelijk bestaan. En zal dus de vraag naar "meer veiligheid" ook altijd blijven bestaan. De kunst is om op basis van objectieve gegevens en verfijnde modellering te komen tot een efficiënt beleid op dat punt. De belangrijkste conclusie die we moeten trekken is echter wel dat het risico op het overstag gaan van de overheid -vooral in een "democratisch" systeem- bijzonder groot is. Immers, het "veiligheidsthema" ligt altijd goed in de markt (te vergelijken met het "witter dan wit" bij het aanprijzen van waspoeders). En dat onze overheid het ondertussen wel bijzonder bruin gebakken heeft, kan je eenvoudig uit de cijfers concluderen. Vooral de regeldrift is ronduit hallucinant te noemen.
![]() |
![]() |
#123 |
Minister
|
![]() @ Iedereen eigenlijk,
Ganse reeks interessante bijdragen. Ik bekijk die eens rustig en reageer deze avond. Momenteel moet mijn hoofd nog even tot rust komen na een 'verheven' terrasavond.
![]() |
#124 | ||||||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een zekere hoeveelheid geweld in de samenleving is normaal, maar op dit ogenblik heerst er een geweldpandemie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien is schade soms onherstelbaar, een aspect dat het libertarisme schijnt/blijkt te vergeten. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vredescultuur betekent dus een samenleving die vredelievende middelen zoekt om problemen op te lossen, en die het begrip "vrede" als norm cultiveert. Daar is helemaal niets esoterisch aan. De Vikingen bv waren een uitgesproken geweldcultuur (hoewel technisch zeer onderlegd en efficiënt en hun tijd vooruit). Ze gingen echter ten onder op het ogenblik dat die zich tegen henzelf keerde: wanneer ze ook een koopliedenklasse kregen, keerde de krijgers zich tegen de eigen "rijken" ipv tegen de vreemde. Opmerkelijk ook: het enige dat ze als rijkdom verzamelden waren muntstukken. Hun belangrijkste stad in GB: Yorvik of "York". Zoals ik hoger schreef, de waarneming bestaat dat we op dit ogenblik in een geweldpandemie leven, een uitgesproken geweldcultuur. Bush is daar een goed voorbeeld van. Moslimfundamentalisme ook. Communisme ook. Straatgeweld. Huiselijke geweld. Milieuvernietiging. Dierenmishandeling. Zelfmoord en mentale problemen. Enz. Het libertarisme doet daar nog schepje bovenop.
![]() |
![]() |
#125 |
Minister-President
|
![]() @ Black Cat
Noem me gerust "cynisch", maar de verzorgingsstaat gaan verdedigen op basis van het feit dat het tot minder criminaliteit zou leiden, is wel héél kort door de bocht. Het is een feit dat herverdeling een invloed heeft op de criminaliteit omdat het rechtstreeks ingrijpt op de factor (kans)armoede. Denk vooral niet dat daar ondertussen geen rekening mee gehouden is in de modellering. Maar dat is de échte vraag niet: de vraag is of herverdeling een efficiënt middel is in criminaliteitsvoorkoming en daar is het antwoord ronduit negatief. Immers, het prijskaartje valt véél te hoog uit en de perverse effecten zijn ook veel te groot. De nuance dat mensen "ook" irrationeel gedrag vertonen of dat er in hun gedrag ook irrationele elementen meespelen, is er altijd al geweest BC. Wellicht ben je in je kritiek iets té geborneerd geweest om ze op te merken. Het mag je misschien tegen de poezenharen instrijken, maar ik ben inderdaad van mening dat in gevallen dat geweld een maatschappelijke winst oplevert, het perfect te verantwoorden is. Echter nooit het "marginaliteitsprincipe" uit het oog verliezen. Ik geef een concreet voorbeeld: misdadigers worden opgesloten, van hun vrijheid beroofd. Dat is geweld par excellence. Levert het winst op voor de maatschappij? Zeer zeker! Is het verantwoord? Vul zelf maar aan... Het is een illusie dat je een veiligheidsbeleid kan bouwen op preventieve maatregelen alleen. Zeker niet �*lle criminaliteit, zelfs niet het merendeel ervan, kan je ondervangen via mechanismen van herverdeling. Je maakt m.i. een volslagen foutieve analyse op dit punt. In de eerste plaats moet je in de regelgeving "economisch" tewerk gaan: begin alvast eens met het schrappen van de zgn. slachtofferloze misdrijven. (zoals de libertariërs pur sang terecht opmerken) Vervolgens kan je door een grondige herziening van het systeem van sociale verzekeringen ook al een hele klad van bijzondere strafwetten schrappen. Totdat je het strafrechtelijke systeem beperkt tot het strikte minimum: duidelijk, eenduidig, kenbaar voor iedereen én véél eenvoudiger te implementeren / af te dwingen. Veiligheidsbeleid is géén morele kwestie; de kosten/baten-afweging is ALTIJD van essentieel belang. Jouw principes laat ik aan jou; ze mogen zeer "verheven" zijn, maar dat geeft je niet het recht om ze op te leggen aan heel de samenleving. De kosten en baten zijn echter voor iedereen belangrijk, wat ook de morele uitgangspunten mogen zijn. Je hebt dus geen vrijbrief om zomaar wat te zitten woekeren met je overheidsmacht / -gezag (en het onvermijdelijke geweld dat daarin steeds vervat zit). Je voorbeelden slaan nergens op: de Vikingen hebben altijd handel gedreven, zeer intensief zelfs. Hun cultuur was allesbehalve een "geweldcultuur", zoals sommige "boekskens" dat graag voorstellen. En die fameuze "geweldpandemie" is op z'n zachtst gezegd vreselijk overtrokken. Ik heb juist de indruk dat we zelden zo'n softe en geweld-averse tijden hebben meegemaakt dan de afgelopen 40 jaar. Misschien is het tijd om wat minder teevee te kijken, je wat minder te laten brainwashen door wat de lichtbak op je afvuurt en je reisschoenen eens aan te trekken. Eens je de grenzen van ons wollige Europa buiten trekt, vallen de schellen al heel gauw van de ogen, poes. (overigens, vooral op "cultureel" vlak) Het libertarisme klaagt m.i. terecht aan dat we ons door de overheid veel te vaak schrik laten inboezemen voor een "criminaliteit" en "geweld" die in werkelijkheid bijzonder weinig voorstelt.
![]() |
#126 | |||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Slachtofferloze misdaden bestaan niet, of toch niet in principe. Ook is het niet zo dat het eigen zelf geen potentieel slachtoffer is. Je kan dus niet a priori stellen dat zelfmoord een slachtofferloze misdaad is: dat hangt van de context. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Interessant toch: opnieuw dat typisch libertarisch trekje tot revisionisme en verdraaiing van de werkelijkheid. (Rothbard pleitte voor revisionisme, om de staat te ontmaskeren (!))
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 13 juli 2006 om 15:18. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is overigens bijzonder nuttig en heeft reeds vele zaken aan het licht gebracht. Het treedt bijzonder hardnekig op na oorlogen en revoluties om de historiografische bronnen tijdens en vlak na de oorlog of revolutie van de kant van de overwinnaar uit te toetsen. Dat gebeurde na WOII (zeer nuttig onderzoek), WOI, &c... In het libertarisme is de zaak rond de Krach van 1929 een mooi staaltje correct revisionisme van de historiografie die tot dan was verschenen en de mening die tot dan heerste (en nu nog zelfs).
Laatst gewijzigd door lombas : 13 juli 2006 om 16:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Nee, ik vind van niet. Het waren voornamelijk kritieken op het utilitarisme. Bij de opkomst van de planeconomieën dacht men dat men individuele rechten moest opofferen voor het belang van het volk, het algemeen belang. Het doel heiligt de middelen weet je wel. De kritiek was dat het doel niet werd bereikt maar bovenal dat het doel moeilijk te definiëren is. Wat is het grootste geluk? Maximale stijging van het BNP? Sommigen op dit forum zouden graag een maatschappij zoals in Vanuatu als doel hebben (want daar is men het gelukkigst?). Het libertarisme definieert geen doelen, maar stelt alleen de fundamentele middelen (natural law) als uitgangspunt. Elk individu kan dan voor zichzelf het doel bepalen. En ja, voor velen zal dat economische welvaart zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Nu, ik zeg zeker niet dat iedereen die zichzelf libertariër noemt er zo over denkt. (de eersten die het woord libertarisme gebruikten zoals Déjacques, Proudhon, e d... zouden, of worden nu als communisten omschreven)
Maar ik denk dat veel economen die nu voor bijvoorbeeld vlaktaksen pleiten dit inderdaad doen uit utilitaristische overwegingen. Voor hen is de verworven economische vrijheid niet van belang maar wel het bereiken van een doel (: economische heropleving). Ik ga niet moeilijk doen over hun motieven en deze evolutie toejuichen. Elke gewonnen vrijheid is goed. Maar ik zou hen niet als libertariërs bestempelen. Ik denk dat dat uw verwarring was bij het uitgangspunt van deze draad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#131 |
Minister-President
|
![]() @ Black Cat
"Als het werkt is het efficiënt." Dit is wel een bijzonder simpele stelling. Je kan tegen een sprinkhanenplaag ook een waterstofbom gebruiken. Dat werkt ook. Maar jammergenoeg met de nodige "neveneffecten". Kijk, je mag me altijd voetje lichten, Black Cat, maar dan wel liefst met concrete voorbeelden. Algemene stellingen in de zin van "geweld dat maatschappelijk gezien winst oplevert" niet verantwoordbaar zou zijn, klinken mooi maar ik wil dat dan wel even geconcretiseerd zien. Wél blijven onthouden dat je tegelijk ook de efficiëntiecriteria erbij moet betrekken. Simpelweg stellen dat het afknallen van criminelen "rendabel" zou zijn, volstaat niet. Nogmaals: het heeft geen enkele zin om in één of ander wetboek een zware sanctie te plaatsen op zelfmoord. Er is geen enkele mogelijkheid om iemand die zelfmoord wil plegen ook effectief tegen te houden. Idem voor zelfmoordterroristen of zelfs druggebruikers. Het enige wat je zou kunnen voorzien is een open mogelijkheid voor verslaafden of suïcidinalen om hulp te zoeken / krijgen. Maar daarmee zit je in een heel ander schuitje. Het is me trouwens ook niet duidelijk of daar een taak voor de overheid is weggelegd aangezien het gros van de organisaties die zich daarmee bezig houden niet door de overheid worden georganiseerd / gefinancierd. De stelling dat iets "moreel" is omdat het een basisbehoefte is, lijkt me wel bijzonder origineel. De reden waarom mensen doorgaans geen rekening houden met het kosten/baten -plaatje is vooral te wijten aan het feit dat veiligheid zo'n typisch publiek goed is. Als mensen individueel moeten instaan voor hun veiligheid liggen de zaken al heel anders. Er zijn auteurs die in detail deze problematiek hebben bestudeerd in de fameuze "gated communities" in de V.S. en erop uitkwamen dat in die gevallen er zeer zeker een bewuste berekening werd gemaakt door de bewoners. Boeiende materie, vooral omdat ze inzichten biedt in hoe individuele risico-attitudes van de bewoners essentieel blijken in het totstand komen van een evenwicht. En natuurlijk is het "onveiligheidsgevoel" voor het grootste stuk perceptie. Ik hoop dat jij niet gelooft in het bestrijden ervan d.m.v. het publiceren van statistiekjes? De uitgebreide media-aandacht annex sfeerschepping hebben nogal wat mensen oprecht doen geloven dat we opgescheept zitten met een kolossaal probleem van racistisch geïnspireerd geweld. Wat objectief gesproken flagrant onjuist is. Het is een truuk die meesterlijk werd uitgespeeld door ene Goebbels (een propaganda-genie) en tegenwoordig zonder al te veel schroom wordt toegepast door zowat �*lle politieke partijen. Want "veiligheid" verkoopt; het levert stemmen op.
![]() |
#132 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Zo is een land als Singapore wel welvarend maar kan je het toch niet als een libertarisch utopia (de "pets" is al op zijn bestemming geleverd
![]() Om nog eens terug te komen op Ierland. De redenen waarom het vaak wordt aangehaald zijn inderdaad ook van economisch utilitaristische aard. Lagere loonlasten en venootschapsbelastingen zijn bedoeld om kapitaal aan te trekken en de economie te doen opleven. De bedoeling was niet om een kleinere overheid te creëren maar net in tegendeel om de opbrengsten te maximaliseren. Dit zal door weinig libertariërs als positief worden aanzien. Ondanks dit alles zou ik (en ik weet zeker ook anderen) niet klagen moesten we ook maar een beetje evolueren naar het Iers model. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Revisionisme wordt gebruikt wanneer de werkelijkheid wordt verdraaid, doelbewust, om ideologisch redenen. In die betekenis is libertarisme revisionistisch, als vervalsing dus.
![]() |
![]() |
#134 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
2) De burger was voor jou toch een deeltje staat? 3) Niet iedere mens is braaf, niet iedere staatsdaad stout, niemand gaat dat ontkennen. Citaat:
En dan nog, in de eerste jaren na WOII waren die van cruciaal belang bij het bijsturen van cijfers - wat nog steeds de meest doorslaggevende zaak is (en niet alleen diminutief).
Laatst gewijzigd door lombas : 13 juli 2006 om 22:00. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En , eveneens nogmaals, de verwarring tussen het morele en het legale is de schuld van het libertarisme zelf, omdat ze de afwezigheid van de staat (of de minimale staat) als een (het enige) moreel principe huldigen. Citaat:
Het verband tussen basisbehoefte en moraal is nochtans duidelijk vind ik: het goede kan niet gescheiden worden van wat en mens nodig heeft. Daarom is het verschil tussen begeerte en behoefte zo belangrijk. Citaat:
![]() |
![]() |
#136 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#137 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Leuk onderwerp, die slavenhandel. Mooi voorbeeld hoe kapitalisme écht werkt. Vlak na het afschaffen daarvan...
![]() |
![]() |
#138 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
#139 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Jouw("historische") posts bevestigen trouwens dat beeld.
![]() |
![]() |
#140 |
Minister-President
|
![]() Jij dacht toch niet dat er vandaag geen slavenhandel meer was?