![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
maar wat gij een stommiteit noemt vind ik misschien juist geen stommiteit, en omgekeerd. Ziet ge nu in dat democratie een collectieve ideologie is die het volk mobiliseert in de beslissingen maar ook in de gevolgen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Minister
|
![]() Citaat:
elen zijn het gewoon beu op te moeten draaien voor de uitspattingen van bv de ps en het fdf. Daar biedt de enige oppositie partij in Vlaanderen een frisse wind en een programma waarin velen zich kunnen vinden. "Stommiteiten" worden en masse geografisch gezien onder brussel gemaakt en dan mogen ze nog aanblijven ook.
Laatst gewijzigd door Miguelito : 18 juli 2006 om 16:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Minister-President
|
![]() Desnoods de afgrond in? Neen, democratie gaat over inhoud (nl. "de goede samenleving", wat die ook is), de rest is een middel.
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Intussen weten we eigenlijk nog steeds niet wat "inhoud" is en wie dat bepaalt.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Minister-President
|
![]() Neen, democratie gaat over inhoud. En inhoud gaat over welzijn.
![]() |
#126 | |
|
![]() Citaat:
verdere uitleg nodig? het gaat helemaal niet over inhoud, maar over de vorm van de inhoud. Beter nog: over het tot stand komen van de inhoud. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Democratie gaat over inhoud. Democratie is alleen een betere manier om die te bereiken dan verlicht despotisme.
![]() |
![]() |
#128 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De essentie van demos is gewoon zijn letterlijke betekenis: het volk. Kratein=heersen. Voor democratie bestaat er dus maar een echte zinnige omschrijving: het volk heerst. Citaat:
Democratie gaat over het systeem, ongeacht de inhoud. Uw maffe uitleg is pure recuperatie om minder democratische systemen te camoufleren en verkocht te krijgen.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 19 juli 2006 om 17:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nope. Democratie gaat over wie de macht heeft. In een democratie is dat het volk. Uw systeem gaat misschien over inhoud, maar het is geen democratie als de macht niet bij het volk ligt, ongeacht hoe graag jij je machtsstructuur wilt legitimeren als democratie.
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
|
![]() Nochtans is wat u propageert niets meer of minder dan dat verlicht despotisme.
![]() |
#132 |
|
![]() Merkwaardig dat jij als grote voorstander van het BROV in stilte BC zijn verkrachting van het begrip democratie overneemt door Distel uit te lachen...
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind integendeel dat Distel hier met een prachtig 'balletje-weer' aantoont hoe onzinnig Black Cats newspeak i.v.m. democratie wel is.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 19 juli 2006 om 18:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#135 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Neen hoor, meerderheidsdictatuur is dictatuur en de stap naar fascisme is zo gezet. Het enige dat je moet vinden is een man "die zegt wat u denkt". Democratie gaat over inhoud. Zeker weten. De rest is voor onverschillige of opportunistische huistirannekes. Tof om merken dat je gematigd-spreken-taalgebruik-les zulk een succes is. Volg nu een cursus in zelf-kritiek.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 19 juli 2006 om 20:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Besluiten staat vrij. Inhoud gaat welzijn en dus over levenskwaliteit.
![]() |
![]() |
#137 |
Minister-President
|
![]() Zelfkennis is het begin van alle wijsheid. Goed zo.
![]() |
#138 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar gaan we weer.............
![]() Je staat (loffelijke gewoonte) weer eens argumentatief met de broek op de enkels, en hop............... de andere debater dan maar in het VB-hoekje geduwd met een waar schoolvoorbeeld van het stromangevecht. De techniek is overduidelijk: je legt me hier iets in de mond wat 1/noch letterlijk voorkomt in mijn tekst 2/noch uit mijn tekst kan afgeleid worden 3/noch tot mijn ideeëngoed behoort. En dan maar lekker schampen op je zelfverzonnen nonsens. Ik voel echt plaatsvervangende schaamte. Je zou reeds lang moeten weten dat ik voor een totale politieke gelijkberechtiging ben van elke inwoner van ons vastomlijnde territorium, zonder onderscheid naar afkomst, ras, sexe, etc. Ik vind het schandelijk schurftig hoe je me iets anders probeert in de schoenen te schuiven, om toch maar de aandacht af te leiden van uw vunzige verdraaiïngen, uw vulgaire verminkingen en uw miezerige krompraat i.v.m. het begrip democratie. ![]() ![]() ![]() Citaat:
Hou er wel rekening mee: hoe kleiner de groep die de macht uitoefent, hoe dictatorialer ze per definitie wordt. Als jij dan de macht van de grootste groep toch dictatuur wil heten: feel free. Iedereen heeft het recht om afzichtelijke afzeik te verkondigen. Citaat:
![]() Heb je er al eens aan gedacht dat een identieke 'inhoud' zowel door één enkele tiran kan gesteund worden als door een heel ruime burgermeerderheid? Welnu, dat zou je aan het denken moeten zetten en tenminste één van je onomstotelijke zekerheden aan het wankelen brengen........... De conclusie trekken laat ik aan jou zelf over. Dat lukt vast. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Die burgermeerderheid heeft voordelen tov verlicht despotisme: 1. Met meer zie je meer, soms nadelig want het kan ook tot meningsverschil leiden: dit is dus zowel een constructief als destructief argument. 2. Een gesteunde beslissing is een aanvaarde beslissing, en de steun is noodzakelijk voor de soepele werking van de samenleving. Meerderheden zijn dus geen doel op zich, behalve voor demo-religieuzen, maar een middel tot bestuur in functie van levenskwaliteit. Voor onbelangrijke beslissingen is een minderheid zelfs voldoende, als die minderheid het principiële vertrouwen van de bevolking heeft. Voor "gewone" beslissingen een gewone meerderheid Voor zeer ingrijpende beslissingen een vergrote meerderheid. Direkte democratie is een illusie, want helemaal geen democratie maar een dicatuur, én praktisch niet realiseerbaar en onwerkbaar, én onwenselijk, want een aanslag op de vrijheid/zelfbeschikking van de mensen: je beneemt hun tijd door om de haverklap hun mening over iets te vragen. Representatieve democratie maakt het mogelijk dat mensen met een gerust geweten een deel van hun macht delegeren, zodat ze zich kunnen bezig houden met: hun leven leiden. Daarom is het natuurlijk nodig dat de volksvertegenwoordigers dat vertrouwen niet beschamen met politiek corporatisme en met particratie, zoals nu het geval is. Nu een beheerst antwoord van jouw kant, zonder dikke-nekken-woorden.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 19 juli 2006 om 21:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik niet mag antwoorden op mijn eigen wijze en mij moet schikken naar uw autoritaire oekazen inzake stijl en woordkeuze, dan kan je naar mijn antwoord schuifelen.
![]() |